Tässä artikkelissa tutustumme väsymyksen oireisiin, sen yleisimpiin aiheuttajiin ja siihen, millaisilla keinoilla väsymys on hoidettavissa ja vireystila palautettavissa normaaliksi. Kerromme myös, kuinka pääset laboratoriotutkimuksiin helposti ilman lääkärin lähetettä.

Väsymys ja uupumus

  • Ajoittainen väsymys ei ole vaarallista, eikä siitä kannata huolestua.
  • Joskus väsymyksen syy voi selvitä verikokeella.
  • Esimerkiksi anemia, kilpirauhasen toimintahäiriöt ja uniapnea väsyttävät.
  • Väsyneen kannattaa kiinnittää huomiota elintapoihinsa.

Väsymys ja unen tarve

Jokainen on joskus väsynyt; vireystilamme ei pysy samanlaisena jatkuvasti. Stressi ja liian lyhyet yöunet ovat nykyään yleisiä väsymyksen syitä.

Jos väsymyksen syy liittyy liian lyhyisiin yöuniin eikä varsinaisia nukahtamis- ja nukkumisongelmia ole, vaiva ratkeaa nukkumalla pidemmät yöunet.

Kaikkeen väsymykseen ei auta edes riittävä uni ja lepo. Viikkoja ja kuukausia kestävä selittämätön väsymys ei ole normaalia.

Joskus väsymykselle voi olla myös muita, tutkimusta ja hoitoa vaativia syitä. Tällöin kyse voi olla sairaudesta tai erilaisesta väsymyksestä, uupumuksesta, joka vaatii tarkempaa kartoittamista ja joskus suuriakin muutoksia jokapäiväiseen elämään.

Kuinka paljon aikuinen tarvitsee unta?

  • Aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin 7-9 tuntia unta yössä.
  • Määrä vaihtelee; unen tarve on hyvin yksilöllistä.
  • Määrän lisäksi unen on oltava laadukasta.
Vinkkejä väsymykseen

Väsymyksen moninaiset syyt – Mistä väsymys voi johtua?

Varsin usein väsymys johtuu yksinkertaisesti liian lyhyistä yöunista. Moni viettää nykyään paljon aikaa erilaisten ruutujen äärellä. Televisiosta, kännykästä ja tietokoneesta tuleva valo voi sotkea melatoniinin tuotannon, jolloin nukahtaminen vaikeutuu. Työasioiden pikainen tarkistaminen ennen nukkumaanmenoa voi nostaa vireystilaa turhan paljon ja vaikeuttaa nukahtamista. Lisäksi unen laatu heikentyy näistä syistä johtuen.

Väsymykselle voi olla myös muita, tutkimusta ja hoitoa vaativia syitä. Pitkittynyt väsymys ei ole koskaan normaalia ja syy väsymykseen tulee selvittää.

Väsymyksen taustalla voi olla esimerkiksi:

  • liiallinen stressi
  • myöhään työskenteleminen
  • vuorotyö
  • jet lag
  • vajaaravitsemus
  • liian rankka tai liian vähäinen urheilu
  • tupakointi (nikotiini häiritsee unta)
  • raskaus.

Vitamiinien ja mineraalien puutokset sekä liian suuren kofeiini- tai alkoholimäärän nauttiminen häiritsevät normaalia unta.

Moneen sairauteen voi liittyä väsymystä:

Lääkkeistä esimerkiksi rauhoittavat ja unilääkkeet, jotkin masennuslääkkeet ja antihistamiinit, steroidit ja lihasrelaksantit voivat aiheuttaa väsymystä. Myös lääkityksen lopettaminen tai annoskoon muuttaminen voivat olla syynä väsymykseen.

Ylipaino & väsymys

Ylipaino lisää väsymystä monesta syystä. Ylipainoon liittyy monta tekijää, jotka aiheuttavat väsymystä ja niitä kaikkia ei tunneta. Ylipaino altistaa esimerkiksi uniapnealle ja diabetekselle, joihin liittyy väsymystä.

Alipaino & väsymys

Myös alipainoinen henkilö väsyy helpommin. Syömishäiriöt, vajaaravitsemus, syöpä, krooniset sairaudet ja kilpirauhasen liikatoiminta voivat kaikki johtaa alipainoon, mistä voi seurata väsymystä ja uupumusta.

Miten mielen terveys vaikuttaa väsymykseen?

Väsyminen ja uupumus voi johtua esimerkiksi stressistä, menetyksestä, surusta, syömishäiriöistä, alkoholin ja huumeiden käytöstä tai äkillisistä elämäntilanteen muutoksista. Mielensairauksiin kuten masennukseen liittyy usein voimakasta väsymystä.

Mielen hyvinvointia voi edistää ja väsymystä torjua huolehtimalla elintavoista. Vaali ihmissuhteita, liiku riittävästi, syö monipuolisesti ja anna itsellesi aikaa levätä.

Miten stressi vaikuttavaa väsymykseen?

Pitkittynyt stressi aiheuttaa väsymystä. Stressi voi vaikuttaa hyvinkin herkästi unen laatuun, unettomuuteen ja yöunien pituuteen. Stressi valvottaa ja voi vaikeuttaa nukahtamista.

Henkinen väsymys

Lisää vinkkejä henkiseen väsymykseen voit löytää esimerkiksi stressiä ja masennusta koskevista tietopaketeista.

Aineenvaihduntasairaudet ja väsymys

Erilaiset tilat, kuten diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta tai liikatoiminta, anemia ja munuais- tai maksasairaus voivat johtaa väsymykseen ja uupumukseen.

Sydän- ja keuhkosairauksien vaikutus väsymykseen

Esimerkiksi keuhkokuume, rytmihäiriöt, astma, keuhkoahtaumatauti ja sydänsairaudet voivat aiheuttaa väsymystä.

Krooninen kipu ja väsymys

Pitkäaikaiseen kipuun liittyy unettomuutta ja yöllistä heräilyä. Kipu heikentää unen laatua, mikä voi aiheuttaa väsymystä ja uupumusta.

Miten liikunta vaikuttaa uneen?

  • Arkiliikunnan lisääminen auttaa väsymykseen ja tuo virkeyttä arkeen etenkin jos ei liiku paljon.
  • Lyhyt liikuntahetki rauhoittaa stressaantuneen kehon ja mielen.
  • Toisaalta raskas liikunta lisää unen tarvetta, mikä tulee huomioida urheilijoilla ja paljon liikkuvilla.
  • Säännöllinen liikunta parantaa unen laatua.
  • Liian myöhään urheileminen voi vaikeuttaa nukahtamista.

Onko väsymys vaarallista?

Ajoittainen väsymys, joka menee ohi levolla, ei ole vaarallista. Mikäli väsymys pitkittyy, tulisi sen syy selvittää. Väsymyksen taustalla saattaa olla jokin sairaus.

Väsymys altistaa urheiluvammoille ja lisää onnettomuuksien riskiä esimerkiksi liikunnassa ja liikenteessä.

Myös terveet ihmiset voivat väsyä pitkän, intensiivistä henkistä tai fyysistä keskittymistä vaativan suorituksen jälkeen. Pitkän, tauottoman työskentelyn tai valvomisen jälkeen seuraa väsymys. Erityisesti ajaessa tämä voi aiheuttaa onnettomuusriskin.

Millä laboratoriokokeilla voidaan selvittää väsymyksen syytä?

Seuraavilla laboratoriokokeilla voidaan saada lisätietoa väsymyksen mahdollisista aiheuttajista:

Puhdin kautta saat kaikki tutkimukset ilman lääkärin lähetettä. Nopeasti ja helposti. Laboratoriot yli 20 paikkakunnalla. Selkeä tulosraportti.

Testin jälkeen voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan Puhdin tulosraportilta, mikäli tarvitset apua tulosten tulkintaan, herää epäilys sairaudesta tai mikäli sinulla on oireita.

Mitä uupumus (uupuminen) on?

Väsymys ja uupuminen voivat olla fyysistä, henkistä tai emotionaalista. Liiallinen ruumiillinen suorittaminen voi johtaa myös henkiseen väsymykseen. Uupumuksen pääasiallinen oire on uupuminen henkiseen tai fyysiseen suorittamiseen.

Ihminen voi olla väsynyt myös käsittelemään omia tai muiden tunne-elämän asioita. Voimavarat ovat loppu, ja ihminen ei palaudu arjen rasituksesta.

Uupumuksesta voidaan alkaa puhua, kun normaali lepo tai uni eivät kykene virkistämään uupunutta ihmistä. Päivittäisistä töistä, kuten työssäkäynnistä, kodinhoidosta ja perheestä huolehtimista voi tulla hyvin vaikeaa.

Välillä voi tuntua siltä, että uupumus vie kertakaikkiaan kaikki voimavarat ja tekee lähes toimintakyvyttömäksi. Tällöin on hyvä tarkistaa, onko uupumuksen taustalla jokin muukin syy.

Uupumukseen liittyvät oireet

Uupumuksen tunteeseen voi liittyä seuraavia:

Uupumus voi liittyä masennukseen ja ahdistuneisuuteen.

Miten uupumus ja väsymys vaikuttavat ihmissuhteisiin?

Väsymys ja uupuminen hankaloittavat myös ihmissuhteita, kun pinna, keskittymiskyky ja jaksaminen ovat jatkuvasti kireällä. Henkiset voimavarat saattavat olla loppu, eikä esimerkiksi perheestä tai läheisistä jaksa välttämättä enää huolehtia kuten ennen.

Mistä saan apua väsymykseen ja uupumiseen?

Toimiva apu väsymykseen riippuu siitä, mistä väsymys johtuu. Jos väsymys johtuu muista syistä kuin yksinkertaisesta unen puutteesta, ja mukana on esimerkiksi uupumusta, siihen auttaa uupumuksen syiden korjaaminen.

Syy tulisi aina selvittää oikean hoidon saamiseksi. Väsymyksen taustalla voi olla muitakin sairauksia.

Tavalliseen, hetkellisestä univajeesta johtuvaan väsymykseen auttaa nukkuminen.

Väsymyksen ja uupumisen itsehoito

Jos koet olevasi jatkuvasti väsynyt, tulee väsymyksen syy selvittää. Elämäntapojen muutoksella ja unen lisäämisellä, sekä esimerkiksi hyvästä unihygieniasta huolehtimisella on iso merkitys väsymyksen syystä riippumatta.

Jos väsymys johtuu sairaudesta, tulee se hoitaa asianmukaisesti.

Voit kokeilla itse seuraavia keinoja väsymyksen kotihoitona:

  • Testaa verikokeella, voiko väsymyksesi johtua esimerkiksi glukoosiarvoista tai kilpirauhasarvoista.
  • Liiku sopivasti. Mikäli et liiku paljon, lisää liikuntaa. Mikäli urheilet hyvin paljon, kiinnitä huomiota palautumiseen.
  • Rauhoita mieli iltaisin esimerkiksi palauttavan ja rentouttavan tekemisen avulla (esim. rauhallinen kävelylenkki, jooga, kehonhuolto).
  • Panosta ruoan laatuun ja huolehdi tasaisesta verensokerista. Paljon sokeria, rasvaa ja hiilihydraatteja sisältävät ruoat usein väsyttävät. Hiilihydraattipitoisen puuron nauttiminen ennen nukkumaanmenoa voi auttaa nukahtamaan.
  • Vähennä kofeiinin käyttöä, etenkin jos käytät sitä paljon tai ilta-aikaan. Jos totut käyttämään kofeiinipitoisia tuotteita, ei kofeiini enää piristä yhtä hyvin. Toisilla iltapäivälläkin nautittu kofeiini vaikuttaa seuraavan yön unen laatuun. Tätä ei välttämättä huomaa ennen kuin on jättänyt kofeiinin pois.
  • Huolehdi monipuolisesta ravitsemuksesta, jolla varmistat riittävän ravintoaineiden saannin. Tarvittaessa täydennä ruokavaliota ravintolisin.
  • Juo riittävästi vettä päivän aikana.
  • Opettele stressinhallintakeinoja itsenäisesti, terapiassa tai vaikkapa meditoinnin avulla.
  • Muista tehdä arkena itsellesi miellyttäviä asioita työn ja vastuiden vastapainona.
  • Pidä taukoja päivän aikana. Työpaikoilla tauot ovat olemassa syystä. Ihminen ei kykene keskittymään kokonaista työpäivää putkeen ilman taukoja. Muista tauot myös kotitöissä ja vapaa-ajan aktiviteeteissa.
  • Jos koet ahdistuneisuutta, masennusta, kipua tai unihäiriöitä, hakeudu lääkäriin.
  • Panosta hyvään unihygieniaan ja pimennysverhoihin unen laadun ja määrän parantamiseksi.

Miten ruokavalio vaikuttaa väsymykseen ja uupumukseen?

Myös ruokavaliolla voi vaikuttaa vireystilaan ja jaksamiseen. Suosimalla seuraavia ruokia voit vaikuttaa vireystilaasi:

  • Juurekset, vihannekset ja hedelmät. Nämä sisältävät paljon ravintoaineita; saat kaikista kasviksista paljon ravinteita ja virtaa.
  • Suosi prosessoimatonta, laadukasta ja ravintorikasta ruokaa.
  • Suosi kofeiinittomia juomia.
  • Täysjyvätuotteet ja hitaat hiilihydraatit sopivat nautittavaksi hiilihydraatin lähteinä päivän aikana.
  • Pähkinät ja siemenet sopivat esimerkiksi välipaloiksi.
  • Tiettyjen vitamiinien puutostilat voivat aiheuttaa väsymystä. D-vitamiinin puutos on suomalaisilla yleistä. Raudanpuutos on varsinkin naisilla yleistä.
  • Vältä alkoholia.

Jatkuva väsymys nuorella

On hyvin yleistä, että nuoret ovat jatkuvasti väsyneitä. Nuorella unen tarve on normaalia suurempi, eikä häntä toisaalta ehkä kiinnosta aikaisin nukkumaan meneminen vielä samalla tavalla kuin aikuista. 7 tai 8 tuntia unta yössä ei välttämättä vielä riitä. Myös liikunta nostaa unen tarvetta entisestään.

Terveystarkastukset

Tutustu Puhti terveystarkastukseen, joka antaa kattavasti tietoa elimistön toiminnasta (ilman lääkärin lähetettä). Mittauksella on helppoa selvittää elimistön tila!

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä.

Kirjoittajan avatar

Yleislääketieteen erikoislääkäri


Päivitetty: 26.11.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *