Monet suomalaiset kärsivät iltapäiväväsymyksestä. Iltapäivällä iskevä lamaannuttava väsymys ei kuulu normaaliin arkeen ja se on hoidettavissa.

Taustalla voi olla yksinkertaisesti lyhyet yöunet, liian raskas lounas, epäsäännöllinen ruokarytmi ja väärä annoskoko, tai esimerkiksi jonkin vitamiinin puutos.

Syy väsymykseen voi olla elintavoissa tai esimerkiksi liian yksipuolisessa ruokavaliossa ja epäsäännöllisessä ruokarytmissä. Verensokerin vaihtelut voivat aiheuttaa iltapäiväväsymystä. Väsymyksen taustalla voi kuitenkin olla myös jokin sairaus.

Väsymyksen taustalla oleva syy on selvitettävä.

Monet sairaudet kuten anemia ja kilpirauhasen toimintahäiriöt voivat hoitamattomina aiheuttaa myös pitkäaikaista väsymystä, ja siksi syyn selville saaminen on tärkeää.

Mikäli voit poissulkea esimerkiksi liian suuren työkuormituksen tai muun stressaavan aiheuttaman väsymyksen, voi syy löytyä seuraavista tekijöistä.

Joskus pitkäaikaisen väsymyksen syytä ei pystytä selvittämään, mutta poissulje ainakin seuraavat tekijät.

Liian tuhti lounas

Iskeekö väsymys ruokailun jälkeen? Säännöllinen ruokarytmi, monipuolisesti koottu ateria ja sopivat annoskoot auttavat pitämään verensokerin riittävän tasaisena ympäri vuorokauden ehkäisten iltapäiväväsymystä.

Aamupalan jättäminen välistä ja sen seurauksena liian tuhdin lounaan nauttiminen voivat aiheuttaa väsymystä iltapäivällä.

Säännöllinen ateriarytmi sopivin annoskoin auttaa pitämään verensokerin tasaisena, mikä voi ehkäistä väsymyksen tunnetta ja vireystasojen vaihteluita. Aterian tulisi olla riittävän monipuolinen jokaisella päivän aterialla, myös aamupalalla ja välipaloilla.

Välipalojen nauttiminen aamu- ja iltapäivällä voi helpottaa annoskoon maltillisena pitämistä lounaalla.

Unettomuus

Univaje aiheuttaa päiväväsymystä. Univajeesta johtuvia muita oireita voivat olla keskittymis- ja oppimisvaikeudet.

Unettomuus on hyvin yleistä; yli joka kolmas aikuinen kärsii unettomuudesta vuoden aikana.

Unettomuus tarkoittaa vaikeuksia nukahtaa, vaikeuksia pysyä unessa sekä liian aikaista heräämistä.

Univaje on tilanne, jossa ihminen ei pysty nukkumaan niin paljon kuin hänen yksilöllinen unentarpeensa edellyttäisi. Pitkään jatkuneen univajeen seurauksena syntyy univelkaa, joka voi vaikuttaa monin tavoin elimistön toimintaa ja terveyteen.

Monet nukkuvat tietämättäänkin liian vähän. Riittävän unimäärän arvioiminen kokemusperusteisesti voi olla hankalaa.

Univajeen korjaaminen nukkumalla pari tuntia pidempään viikonloppuna ei yksinkertaisesti riitä. Unen korjaamiseksi tarvitaan usein kokonaisvaltaisempi muutos.

Myös unen laatu saattaa olla huonoa ja katkonaista, vaikka tuntimäärällisesti tulisikin nukuttua riittävästi.

Unen parantamiseksi kannattaa kokeilla ensin itsehoitokeinoja. Kotona kannattaa pimentää makuuhuone kokonaan ja asettaa makuuhuoneen lämpötila riittäävän viileäksi. Kannattaa myös pyrkiä heräämään joka aamu säännöllisesti samaan aikaan – riippumatta siitä, kuinka paljon on nukkunut.

Raudanpuute

Väsymys voi johtua myös raudanpuutteesta. Raudanpuuteanemiaan voi liittyä myös muita oireita kuten yleistä vetämättömyyttä, kalpeutta, korvien huminaa, aiempaa herkemmin hengästymistä, sykkeen nousua, kynsien haurastumista ja päänsärkyä.

Raudanpuute on yleistä erityisesti hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Raudanpuute on harvemmin miehillä väsymyksen syynä. Raudanpuute on anemian yleisin syy. Keho tarvitsee rautaa veren punasoluissa olevan hemoglobiinin valmistamiseen.

Anemia voidaan todeta alhaisesta hemoglobiinista, mutta myös ferritiini tulee selvittää. Hemoglobiiniarvossa raudanpuuteanemia näkyy vasta, kun rautavarastot ovat jo tyhjentyneet.

Molemmat ovat selvitettävissä helposti verikokein. Lievä anemia ja raudanpuute voivat oireilla myös vähäisesti, koska elimistö osittain tottuu tilaan. Anemiaan liittyvä syy tulisi aina selvittää, koska taustalla voi olla myös muu sairaus.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kun kilpirauhanen ei pysty tuottamaan normaalia määrää kilpirauhashormonia, syntyy kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Kilpirauhashormonin, tyroksiinin, puute hidastaa aineenvaihduntaa. Tästä voi seurata muun muassa väsymystä, paleluherkkyyttä ja painonnousua. Muita kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita voivat olla ummetus, ihon kuivuminen, turvotus silmissä, kasvoissa ja säärissä sekä sydämen sykkeen hidastuminen. Sairauteen voi liittyä joissain vakavissa tapauksissa myös muistihäiriöitä ja mielentilan muutoksia.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat alkaa hitaasti; sairaus kehittyy usein kuukausien ja vuosien aikana. Sairaus on neljä kertaa yleisempää naisilla kuin miehillä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on helppoa selvittää verikokein.

D-vitamiinin puute

Myös D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa väsymystä.

Muita D-vitamiinin puutokseen liittyviä oireita ovat esimerkiksi voimattomuus, lihasheikkous, vetämättömyys ja alakuloisuus. D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin.

Suomessa pimeys aiheuttaa D-vitamiinin puutosta suurelle osalle väestöstä. Suomessa asuvilla on lähes mahdotonta saada ruokavaliosta ja auringosta riittävästi D-vitamiinia.

Kesällä auringosta saadun D-vitamiinin varasto loppuu yhdessä tai kahdessa kuukaudessa; veren D-vitamiinin pitoisuus puolittuu noin 3–6 viikossa.

Pimeinä talvikuukausina tarvitaankin D-vitamiinia ravintolisänä. Luonnollista D3-vitamiinia saadaan ruoasta merkittävästi vain kalasta.

Oman D-vitamiinitason selvittäminen on tärkeää ja sen pystyy helposti selvittämään verikokein.  

Turvataksesi oma terveytesi kannattaa tähdätä kalsidiolin tasoon yli 75 nmol/l, mikä on tarpeellista muun muassa luuston terveyden kannalta. Yli 100 nmol/l taso voi tarjota muitakin terveyshyötyjä.

Testosteroni

Alentunut testosteronin määrä heikentää sukuviettiä ja siihen liittyy samanaikaisesti usein myös unihäiriöitä, väsymystä, nivel- ja lihassärkyjä, keskittymisvaikeuksia sekä masentuneisuutta.

Testosteroni on miehen sukuhormoni, jota kivekset tuottavat. Testosteronin tuotantonnon määrä vähenee miehillä keski-iästä alkaen. Erityisesti siis ikääntyvän miehen kannattaa selvittää  myös testosteronitasonsa.

Testosteronin määrää alentavat myös lihavuus ja erityisesti keskivartalolihavuus. Ikääntymisen ja lihavuuden lisäksi testosteronin määrää alentavat monet pitkäaikaissairaudet.

Myös testosteronin määrä voidaan selvittää verikokein. Testosteronin laboratorionäytteet tulee ottaa ennen klo 10 aamulla, koska kivesten testosteronin tuotanto vaihtelee vuorokauden ajan mukaan.

Selvitä väsymyksen syy

Väsymyksen taustalla oleva syy tulisi aina selvittää.

Mikäli väsymys on lähes päivittäistä, kannattaa tutkituttaa itsensä ja pohtia myös elintapojen vaikutusta omaan väsymykseen.

Pitkäaikainen väsymys voi johtaa jopa työkyvyttömyyteen, elämänlaadun vähenemiseen tai sosiaalisten piirien kaventumiseen. Elämäntapojen säännöllisenä pitäminen, stressin vähentäminen, riittävästä unesta ja liikunnasta huolehtiminen sekä monipuolinen ruokavalio auttavat väsymyksen selättämisessä.

Kaiken tämän lisäksi on hyvä ottaa selvää, ettei kyseessä ole sairaus. Verikokein voit helposti selvittää ja poissulkea vaihtoehtoja, jotka voivat olla väsymyksen taustalla. Syyn selvittäminen on tärkeintä oikean hoidon saamiseksi.

Verikokeisiin ilman lääkärin lähetettä

Puhdin laajat laboratoriopaketit ovat tilattavissa helposti ilman lääkärin lähetettä. Näytteenotto on 27 eri paikkakunnalla ja tulokset saa jo seuraavana päivänä. Paketit sisältä yli 30 eri mittaria, myös yllämainitut D-vitamiinin, ferritiinin, hemoglobiinin, testosteronin (miehillä) ja kilpirauhasen toimintaa kuvaavan TSH:n.

Naisen laaja Puhti-terveystarkastus: https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Miehen laaja Puhti-terveystarkastu: https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-mies/

 

Teksti: Mirka Tuovinen

Monet suomalaiset kärsivät iltapäiväväsymyksestä. Iltapäivällä iskevä lamaannuttava väsymys ei kuulu normaaliin arkeen ja se on hoidettavissa.

Taustalla voi olla yksinkertaisesti lyhyet yöunet, liian raskas lounas, epäsäännöllinen ruokarytmi ja väärä annoskoko, tai esimerkiksi jonkin vitamiinin puutos.

Syy väsymykseen voi olla elintavoissa tai esimerkiksi liian yksipuolisessa ruokavaliossa ja epäsäännöllisessä ruokarytmissä. Verensokerin vaihtelut voivat aiheuttaa iltapäiväväsymystä. Väsymyksen taustalla voi kuitenkin olla myös jokin sairaus.

Väsymyksen taustalla oleva syy on selvitettävä.

Monet sairaudet kuten anemia ja kilpirauhasen toimintahäiriöt voivat hoitamattomina aiheuttaa myös pitkäaikaista väsymystä, ja siksi syyn selville saaminen on tärkeää.

Mikäli voit poissulkea esimerkiksi liian suuren työkuormituksen tai muun stressaavan aiheuttaman väsymyksen, voi syy löytyä seuraavista tekijöistä.

Joskus pitkäaikaisen väsymyksen syytä ei pystytä selvittämään, mutta poissulje ainakin seuraavat tekijät.

Liian tuhti lounas

Iskeekö väsymys ruokailun jälkeen? Säännöllinen ruokarytmi, monipuolisesti koottu ateria ja sopivat annoskoot auttavat pitämään verensokerin riittävän tasaisena ympäri vuorokauden ehkäisten iltapäiväväsymystä.

Aamupalan jättäminen välistä ja sen seurauksena liian tuhdin lounaan nauttiminen voivat aiheuttaa väsymystä iltapäivällä.

Säännöllinen ateriarytmi sopivin annoskoin auttaa pitämään verensokerin tasaisena, mikä voi ehkäistä väsymyksen tunnetta ja vireystasojen vaihteluita. Aterian tulisi olla riittävän monipuolinen jokaisella päivän aterialla, myös aamupalalla ja välipaloilla.

Välipalojen nauttiminen aamu- ja iltapäivällä voi helpottaa annoskoon maltillisena pitämistä lounaalla.

Unettomuus

Univaje aiheuttaa päiväväsymystä. Univajeesta johtuvia muita oireita voivat olla keskittymis- ja oppimisvaikeudet.

Unettomuus on hyvin yleistä; yli joka kolmas aikuinen kärsii unettomuudesta vuoden aikana.

Unettomuus tarkoittaa vaikeuksia nukahtaa, vaikeuksia pysyä unessa sekä liian aikaista heräämistä.

Univaje on tilanne, jossa ihminen ei pysty nukkumaan niin paljon kuin hänen yksilöllinen unentarpeensa edellyttäisi. Pitkään jatkuneen univajeen seurauksena syntyy univelkaa, joka voi vaikuttaa monin tavoin elimistön toimintaa ja terveyteen.

Monet nukkuvat tietämättäänkin liian vähän. Riittävän unimäärän arvioiminen kokemusperusteisesti voi olla hankalaa.

Univajeen korjaaminen nukkumalla pari tuntia pidempään viikonloppuna ei yksinkertaisesti riitä. Unen korjaamiseksi tarvitaan usein kokonaisvaltaisempi muutos.

Myös unen laatu saattaa olla huonoa ja katkonaista, vaikka tuntimäärällisesti tulisikin nukuttua riittävästi.

Unen parantamiseksi kannattaa kokeilla ensin itsehoitokeinoja. Kotona kannattaa pimentää makuuhuone kokonaan ja asettaa makuuhuoneen lämpötila riittäävän viileäksi. Kannattaa myös pyrkiä heräämään joka aamu säännöllisesti samaan aikaan – riippumatta siitä, kuinka paljon on nukkunut.

Raudanpuute

Väsymys voi johtua myös raudanpuutteesta. Raudanpuuteanemiaan voi liittyä myös muita oireita kuten yleistä vetämättömyyttä, kalpeutta, korvien huminaa, aiempaa herkemmin hengästymistä, sykkeen nousua, kynsien haurastumista ja päänsärkyä.

Raudanpuute on yleistä erityisesti hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Raudanpuute on harvemmin miehillä väsymyksen syynä. Raudanpuute on anemian yleisin syy. Keho tarvitsee rautaa veren punasoluissa olevan hemoglobiinin valmistamiseen.

Anemia voidaan todeta alhaisesta hemoglobiinista, mutta myös ferritiini tulee selvittää. Hemoglobiiniarvossa raudanpuuteanemia näkyy vasta, kun rautavarastot ovat jo tyhjentyneet.

Molemmat ovat selvitettävissä helposti verikokein. Lievä anemia ja raudanpuute voivat oireilla myös vähäisesti, koska elimistö osittain tottuu tilaan. Anemiaan liittyvä syy tulisi aina selvittää, koska taustalla voi olla myös muu sairaus.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kun kilpirauhanen ei pysty tuottamaan normaalia määrää kilpirauhashormonia, syntyy kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Kilpirauhashormonin, tyroksiinin, puute hidastaa aineenvaihduntaa. Tästä voi seurata muun muassa väsymystä, paleluherkkyyttä ja painonnousua. Muita kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita voivat olla ummetus, ihon kuivuminen, turvotus silmissä, kasvoissa ja säärissä sekä sydämen sykkeen hidastuminen. Sairauteen voi liittyä joissain vakavissa tapauksissa myös muistihäiriöitä ja mielentilan muutoksia.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat alkaa hitaasti; sairaus kehittyy usein kuukausien ja vuosien aikana. Sairaus on neljä kertaa yleisempää naisilla kuin miehillä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on helppoa selvittää verikokein.

D-vitamiinin puute

Myös D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa väsymystä.

Muita D-vitamiinin puutokseen liittyviä oireita ovat esimerkiksi voimattomuus, lihasheikkous, vetämättömyys ja alakuloisuus. D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin.

Suomessa pimeys aiheuttaa D-vitamiinin puutosta suurelle osalle väestöstä. Suomessa asuvilla on lähes mahdotonta saada ruokavaliosta ja auringosta riittävästi D-vitamiinia.

Kesällä auringosta saadun D-vitamiinin varasto loppuu yhdessä tai kahdessa kuukaudessa; veren D-vitamiinin pitoisuus puolittuu noin 3–6 viikossa.

Pimeinä talvikuukausina tarvitaankin D-vitamiinia ravintolisänä. Luonnollista D3-vitamiinia saadaan ruoasta merkittävästi vain kalasta.

Oman D-vitamiinitason selvittäminen on tärkeää ja sen pystyy helposti selvittämään verikokein.  

Turvataksesi oma terveytesi kannattaa tähdätä kalsidiolin tasoon yli 75 nmol/l, mikä on tarpeellista muun muassa luuston terveyden kannalta. Yli 100 nmol/l taso voi tarjota muitakin terveyshyötyjä.

Testosteroni

Alentunut testosteronin määrä heikentää sukuviettiä ja siihen liittyy samanaikaisesti usein myös unihäiriöitä, väsymystä, nivel- ja lihassärkyjä, keskittymisvaikeuksia sekä masentuneisuutta.

Testosteroni on miehen sukuhormoni, jota kivekset tuottavat. Testosteronin tuotantonnon määrä vähenee miehillä keski-iästä alkaen. Erityisesti siis ikääntyvän miehen kannattaa selvittää  myös testosteronitasonsa.

Testosteronin määrää alentavat myös lihavuus ja erityisesti keskivartalolihavuus. Ikääntymisen ja lihavuuden lisäksi testosteronin määrää alentavat monet pitkäaikaissairaudet.

Myös testosteronin määrä voidaan selvittää verikokein. Testosteronin laboratorionäytteet tulee ottaa ennen klo 10 aamulla, koska kivesten testosteronin tuotanto vaihtelee vuorokauden ajan mukaan.

Selvitä väsymyksen syy

Väsymyksen taustalla oleva syy tulisi aina selvittää.

Mikäli väsymys on lähes päivittäistä, kannattaa tutkituttaa itsensä ja pohtia myös elintapojen vaikutusta omaan väsymykseen.

Pitkäaikainen väsymys voi johtaa jopa työkyvyttömyyteen, elämänlaadun vähenemiseen tai sosiaalisten piirien kaventumiseen. Elämäntapojen säännöllisenä pitäminen, stressin vähentäminen, riittävästä unesta ja liikunnasta huolehtiminen sekä monipuolinen ruokavalio auttavat väsymyksen selättämisessä.

Kaiken tämän lisäksi on hyvä ottaa selvää, ettei kyseessä ole sairaus. Verikokein voit helposti selvittää ja poissulkea vaihtoehtoja, jotka voivat olla väsymyksen taustalla. Syyn selvittäminen on tärkeintä oikean hoidon saamiseksi.

Verikokeisiin ilman lääkärin lähetettä

Puhdin laajat laboratoriopaketit ovat tilattavissa helposti ilman lääkärin lähetettä. Näytteenotto on 27 eri paikkakunnalla ja tulokset saa jo seuraavana päivänä. Paketit sisältä yli 30 eri mittaria, myös yllämainitut D-vitamiinin, ferritiinin, hemoglobiinin, testosteronin (miehillä) ja kilpirauhasen toimintaa kuvaavan TSH:n.

Naisen laaja Puhti-terveystarkastus: https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-nainen/

Miehen laaja Puhti-terveystarkastu: https://www.puhti.fi/tuote/laaja-puhti-terveystarkastus-mies/

 

Teksti: Mirka Tuovinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *