Fibromyalgia

  • Fibromyalgia on yleistä ja sitä sairastaakin noin 5 prosenttia väestöstä.
  • Suurin osa potilaista on naisia.
  • Fibromyalgian perimmäistä syytä ei tunneta.

Mikä fibromyalgia on?

Fibromyalgia on toiminnallinen oireyhtymä. Se määritellään laaja-alaisena paikkaa vaihtavana kipuna, lääkärin toteamana monien lihasten kiinnitysalueiden arkuutena ja unen häiriintymisenä. Usein fibromyalgiaa sairastavat henkilöt nukahtavat hyvin, mutta tilaan liittyy toistuvaa heräilyä puolen yön jälkeen. Tästä johtuen henkilöllä on päiväaikaista väsymystä ja uupumusta.

Fibromyalgiaan sairastuneilla henkilöillä voi tyypillisesti olla taipumusta ylihuolellisuuteen, toivottomuuteen ja asioiden murehtimiseen. Kuormitustekijöitä voi kasaantua esimerkiksi kivuista, huonosta unesta, ylipainosta, vähäisestä liikunnasta ja stressistä. Voidaan ajatella, että fibromyalgia on kuin stressireaktio useiden kuormitustekijöiden kasautumiselle. Monella sairastuneella saattaa olla huono kunto. Laukaisevia tekijöitä saattavat olla myös leikkaukset, infektiot ja hormonaaliset muutokset, kuten vaihdevuodet.

Fibromyalgian oireet

Kipu voi olla laaja-alaista ja vaihtaa paikkaa. Tutkimukset voivat selittää kipua huonosti ja syytä ei löydy lisätutkimuksilla, vaikka henkilö on kipea. Fibromyalgian diagnostiikassa suljetaan pois niveltulehdus. Myöskään vamma, vaurio tai tulehdus ei selitä kipua. Muita yleisiä fibromyalgian oireita ovat uupumus, muistihäiriöt ja virkistämätön uni. Usein ensimmäinen kipualue on selässä, mikä valvottaa ja huono uni puolestaan taas voi altistaa aiempaa laajempaan kipuun.

Myös toiminnallisia oireita, kuten vatsakipuja, turvotusta, kuukautiskipuja, virtsavaivoja ja sydämen tykytystä voi esiintyä. Neurologisia oireita ovat puutumiset, pistelyt, huimaus ja päänsärky. Taudinkuvaan voi kuulua myös masennusta, ahdistusta, keskittymiskyvyttömyyttä ja muistihäiriötä.

Fibromyalgian hoito

Hoito lähtee oikean diagnoosin saamisesta. Itsehoito on tärkeää ja oireita voi vähentää liikunnalla, laihduttamalla ja parantamalla yöunta. Liikunta aloitetaan rauhallisesti. Ylipainon vähentäminen lievittää oireita. Unta voi parantaa muun muassa vähentämällä kahvin, kofeiinin ja alkoholin käyttöä.

Lääkehoito vai itsehoito?

Tarvittaessa lääkäri määrää myös lääkehoitoa. Pitkällä aikavälillä on tärkeää löytää sellaisia itsehoidollisia ratkaisuja, joilla lääkkeistä päästään kuitenkin pitkälti eroon. Tärkeää on hyvä elämänhallinta, stressin vähentäminen ja sellaisten asioiden tekeminen, jotka tuottavat mielihyvää (esim. uudet harrastukset). Monialaiseen kuntoutusohjelmaan voi kuulua liikuntaa, rentoutusta, mahdollisesti psykoterapiaa ja tarvittaessa lääkehoitoa.

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 25.03.2022

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.