Tässä artikkelissa kerromme, mitä vitamiineja ihminen tarvitsee ja kuinka niiden saantia voidaan tutkia luotettavasti. Kerromme myös, kuinka pääset laboratoriokokeisiin helposti ilman lähetettä.

Vitamiinit

  • Vitamiineja on sekä rasva- että vesiliukoisia.
  • Vitamiinien liikasaanti on harvinaista, mutta puutostiloja sen sijaan esiintyy.
  • Puutteellinen vitamiinien saanti liittyy useimmiten ravitsemukseen.

Mitä vitamiinit ovat?

Vitamiinit ovat ihmiselle tärkeitä aineita, joita saadaan esimerkiksi ravinnosta. Vitamiinit jaetaan kahteen ryhmään, vesi- ja rasvaliukoisiin vitamiineihin.

Vitamiinien lisäksi elimistölle välttämättömiä aineita ovat monet kivennäisaineet, tietyt aminohapot sekä omega 3 ja 6 -rasvahapot. Näitä ihmisen on siis välttämätöntä saada ravinnosta.

Mihin vitamiineja tarvitaan?

Vitamiineja tarvitaan elimistön toimintoihin. Vitamiinit ovat välttämättömiä kehon normaalille aineenvaihdunnalle ja kasvulle sekä kemiallisiin reaktioihin.

Vitamiinit vaikuttavat muun muassa uneen, jaksamiseen, vireystilaan, hermostoon ja muistiin. Vitamiinien puutoksesta seuraa usein erilaisia oireita kuten väsymystä, mutta aina puutostila ei oireile.

Elimistö ei pysty itse tuottamaan kaikkia näitä aineita, ja siksi niitä on saatava ulkopuolelta, yleensä ravinnosta.

Mistä tiedän, saanko tarpeeksi vitamiineja?

Vitamiinien tasoa voidaan arvioida laboratoriokokeilla. Puhdin kautta pääset kaikkiin tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä. Löydät Puhdilta valmiita terveystarkastuksia, tai voit koota itsellesi sopivan paketin yksittäisistä testeistä. Tulokset saat helppolukuiselle raportille, josta näet, mitkä tulokset ovat viitearvojen sisällä. Opit myös, kuinka arvoihin ja sitä kautta omaan terveyteen voi vaikuttaa itse.

Vitamiinien tarve

Vitamiineja tarvitaan suositusten mukaisia määriä, jotta ihminen pysyy kunnossa, toimintakykyisenä ja terveenä. Vitamiinien tarve riippuu vitamiinista ja yksilöllisestä tarpeesta. Tarve vaihtelee usein iän ja erityistarpeiden (esim. raskaus, ikääntyminen tai imeytymistekijät) mukaan.

Omaa yksilöllistä vitamiinin tarvetta voidaan arvioida laboratoriokokeilla. Esimerkiksi D-vitamiinin tarve ja imeytyminen vaihtelevat yksilöllisesti. Oma optimaalinen tarve selviää mittaamalla ja arvon säännöllisellä seurannalla.

Löydät kunkin vitamiinin omalta sivulta kyseisen vitamiinin suositukset ja laboratoriotestien viitearvot.

Mitä ovat vesiliukoiset vitamiinit?

Vesiliukoisia vitamiineja ovat:

Vesiliukoiset vitamiinin tuhoutuvat ruoanlaitossa rasvaliukoisia vitamiineja helpommin. Niiden liikasaanti on myös harvinaista, koska ne eivät juurikaan varastoidu elimistöön.

Mitä ovat rasvaliukoiset vitamiinit?

Rasvaliukoisia vitamiineja ovat:

Rasvaliukoiset vitamiinit ovat ravinnon rasvaisissa osissa olevia eloperäisiä aineita ja ne toimivat elimistön solujen rasvapitoisissa rakenteissa.

Rasvaliukoisia vitamiineja voidaan varastoida elimistöön.

Liiallinen tai liian vähäinen vitamiinien saanti

Usein tarpeellista on arvioida, saako vitamiineja riittävästi. Varsinkin vesiliukoisten vitamiinien liiallinen saanti on harvinaista. Yleensä liikasaannissa on kyse liiallisesta ravintolisän käytöstä.

Voiko vitamiineja saada liikaa?

Tiettyihin vitamiineihin voi liittyä myrkyllisyyttä suurina määrinä, mutta vitamiinien liikasaanti on erittäin harvinaista. Yleensä vitamiineja on käytännössä lähes mahdotonta saada liikaa ravinnon kautta. Vitamiinien liikasaanti liittyy usein ravintolisien liialliseen käyttöön.

Vitamiinien puutokset

Usein vitamiinien puutokseen liittyy erilaisia oireita, jotka kertovat, ettei kaikki ole kunnossa. Kunkin vitamiinin kohdalla puutostilan oireilu voi olla erilaista ja yksilöllistä. Oireet voivat olla kaikkea väsymyksestä alentuneeseen mielialaan tai hiustenlähtöön.

Monien vitamiinien puutoksiin saattaa myös liittyä samanlaisia oireita, jolloin on vaikea arvioida pelkästään oireiden perusteella, mistä on kyse. Vain laboratoriokoe ja huolellinen tutkimus paljastavat todellisen oireilun syyn.

Vitamiinien tarve erityisryhmillä

Vitamiinien tarve on yksilöllistä; erityisesti esimerkiksi pikkulasten ja raskaana olevien kohdalla vitamiinien tarve on normaalista poikkeava.

Vitamiinien saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota seuraavien kohdalla:

Vitamiinien varastoituminen kehoon

Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu elimistöön isoina määrinä, kun puolestaan rasvaliukoiset varastoituvat. Tässäkin on kuitenkin eroja. Esimerkiksi B12-vitamiinin varastot tyhjenevät vuosissa ja D-vitamiinivarastot taas tyhjenevät jo 3-4 viikossa.

Vitamiinimittaukset ilman lähetettä

Vitamiinien puutostilojen selvittäminen on tärkeää, mikäli epäilee puutosta. Suomalaiset esimerkiksi kärsivät kroonisesta D-vitamiinin puutoksesta, ja D-vitamiinia suositellaankin nautittavan myös ravintolisänä. Silti annostus ei aina ole riittävä, ja siksi arvon mittaaminen säännöllisesti auttaa arvioimaan vitamiinin optimaalisen saannin.

Puhdin kautta saat kaikki tutkimukset ilman lääkärin lähetettä. Nopeasti ja helposti. Laboratoriot yli 20 paikkakunnalla. Selkeä tulosraportti.

Lähteet

Lindholm, R. Moreeni. Vitamiinikirja – Ruoka vitamiinien ja hivenaineiden lähteenä. 2010

Haglund, B. ym. WSOY Pro. Ihmisen ravitsemus.
Ruokatieto. Vitamiinit

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 18.09.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *