Sydänlihas sijaitsee keskellä ihmisen kehoa, rintakehässä. Sen tehtävä on kuljettaa verta ja happea kaikkiin kehon kudoksiin.

Sydän on niin tärkeä elin, että sen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka minkäänlaisia merkkejä sairaudesta ei olisi. Voimme jokapäiväisillä valinnoillamme vaikuttaa olennaisesti sydämen hyvinvointiin ja minimoida riskejä sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmin.

  • Sydämen terveys kannattaa huomioida päivittäin.
  • Tupakointi on vaarallista sydämelle.
  • Terveellinen ruokavalio edistää sydämen terveyttä.
  • Työn ja vapaa-ajan erottaminen toisistaan vähentää stressiä ja edistää normaalia sydänterveyttä.
  • Sydämen terveys kannattaa huomioida päivittäin.
  • Tupakointi on vaarallista sydämelle.
  • Terveellinen ruokavalio edistää sydämen terveyttä.
  • Työn ja vapaa-ajan erottaminen toisistaan vähentää stressiä ja edistää normaalia sydänterveyttä.

Sydänlihas sijaitsee keskellä ihmisen kehoa, rintakehässä. Sen tehtävä on kuljettaa verta ja happea kaikkiin kehon kudoksiin. Sydämen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka sairauden oireita ei olisi.

Voimme jokapäiväisillä valinnoillamme vaikuttaa olennaisesti sydämen hyvinvointiin ja minimoida riskejä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmin.

Noudattamalla tämän artikkelin ohjeita varmistat, että sydämesi säilyy toimintakuntoisena pitkään.

Lopeta tupakointi

Jos olet tupakoitsija, kannattaa tupakointi lopettaa. Jos et tupakoi, älä myöskään aloita.

Tupakointi tukkii verisuonia, aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja myös sydänkohtauksia.

Tupakointi vaikuttaa negatiivisesti myös kokonaisterveyteen, ei pelkästään sydänterveyteen. Lue lisää tupakoinnista aihetta käsittelevästä artikkelistamme. 

Pyri normaalipainoon

Ylipaino nostaa verenpainetta ja huonon kolesterolin määrää veressä. Nämä molemmat rasittavat sydäntä. Myös vaikea alipaino on vaarallista sydänterveydelle.

Tärkeintä painonhallinnassa on terveellinen ja riittävä liikunta sekä ruokavalio, joka sisältää tarpeeksi pehmeitä rasvoja. Sydämelle erityisen tärkeitä ovat omega 3-rasvahapot.

Käytännössä kaikki fyysinen aktiviteetti, joka tuntuu itselle luontevalta, on sydämen terveydelle hyväksi. Voit olla vuorikiipeilijä tai tavallinen lenkkeilijä –  tärkeintä on, että liikkuu ja tekee sen omilla ehdoillaan. Myös sydän voi hyvin silloin, kun tekee tarpeeksi itselle mieluisia asioita, joten miellyttävää liikuntamuotoa kannattaa etsiä.

Todella hyvä keino lisätä liikunnan määrää arjessa on hyötyliikunnan lisääminen. Hyötyliikunta tarkoittaa esimerkiksi portaiden käyttämistä hissillä liikkumisen sijaan, kävelyä tai pyöräilyä työmatkalle sekä pihatöiden tekemistä. Näiden avulla energiankulutus nousee huomaamatta. Puolen tunnin mittaisella päivittäisellä kävelylenkillä on samanlainen vaikutus, eikä aikaa ja jaksamista kulu paljoa.

Lue terveellisestä painonhallinnasta aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Syö säännöllisesti

Paitsi verensokerille, myös sydämelle on tärkeää syödä riittävästi ja säännöllisesti. Säännöllinen syöminen tarkoittaa terveellisen aterian nauttimista 3 – 4 tunnin välein siten, että päivässä on vähintään yksi lämmin ateria.

Erityisen tärkeä sydänterveydelle on aamiaisen syöminen. Aamiainen auttaa painonhallinnassa sekä verensokerin ylläpidossa. Terveellinen aamiainen koostuu esimerkiksi seuraavista ruoka-aineista:

  • Täysjyvätuotteet, kuten kaurapuuro, leipä tai täysjyvämurot.
  • Kevyet proteiininlähteet, kuten kalkkuna- ja kanaleikkeet.
  • Vähärasvaiset maitotuotteet, kuten maito, jugurtti ja juusto.
  • Hedelmät ja vihannekset.

Huolehdi hampaiden kunnosta

Hyvä suuhygienia on muutakin, kuin hampaiden pitämistä valkoisina ja kiiltävinä. On mahdollista, että ientulehdusta aiheuttavat bakteerit ovat yhteydessä myös sydänsairauksiin.

Aiheesta on olemassa keskenään erilaisia tutkimustuloksia, mutta hyvällä hammashygienia ei ainakaan koskaan aiheuta terveysongelmia.

Muista palautuminen

Sydänterveys ei ole suorittamisen asia. Stressi vaikuttaa sydämen terveyttä heikentävästi. On siis terveydellisesti ajatellen järkevää viettää vapaa-aikaa ja nollautua päivän töiden jäljiltä.

Palautuminen on mitä tahansa rauhallista, työlle vastakkaista tekemistä. Joillekin se on rauhallinen harrastus, kuten käsitöiden tekeminen, joillekin elokuvien katselu tai lukeminen.

Käytä alkoholia kohtuudella

On mahdollista, että maltillinen alkoholin nauttiminen alentaa haitallisen LDL-kolesterolin määrää nostamalla HDL-kolesterolia, ja ehkäisee näin sydän- ja verisuonisairauksia. Se ehkäisee myös valtimovaurioiden kehittymistä ja veritulppia.

Tämä kuitenkin koskee vain kohtuuden rajoissa pysyvää alkoholinkäyttöä. Liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa sydänsairauksia. Voit lukea lisää alkoholista ja sen kulutukseen liittyvistä rajoista aihetta käsittelevästä artikkelistamme. 

Vähennä suolan käyttöä

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liikaa suolaa. Suolaa ei kerry ainoastaan annoksiin lisätystä suolasta, vaan sitä on ruoassa usein valmiina itsessään. Varsinkin usein toistuva ulkona syöminen voi lisätä suolan määrää ravinnossa runsaasti.

Korvaa lisätty suola muilla mausteilla, kuten chilillä ja yrteillä. On olemassa myös yrttisuoloja, jotka ovat jonkin verran terveellisempi vaihtoehto. Laittaessasi ruokaa suolan käyttö ei ole lainkaan välttämätöntä, sillä muiden, terveellisten mausteiden avulla ruokaan saadaan jo paljon makua.

Terveellisiä vaihtoehtoja suolalle:

  • Chili
  • Kaneli
  • Piparminttu
  • Kurkuma
  • Basilika
  • Cayannepippuri
  • Inkivääri
  • Sarviapila
  • Rosmariini
  • Valkosipuli

Vähennä kovan rasvan käyttöä

Pehmeä rasva on hyväksi sydänterveydelle. Kova ja eläinperäinen rasva sen sijaan aiheuttavat ylipainoa ja kertyvät verisuoniin, jolloin sydänsairauden riski kohoaa.

Kovaa rasvaa on esimerkiksi liharuoissa, voissa, perunalastuissa sekä valmiissa kakuissa ja kekseissä. Pehmeitä rasvoja sen sijaan saadaan esimerkiksi kasvirasvamargariineista, avokadoista, oliiveista ja kalaruoista.

Lue lisää pehmeän rasvan tärkeydestä aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Tarkasta arvosi

Sydänterveydestä ja sen tulevaisuudesta kertovat ainakin seuraavat arvot:

Poikkeuksiin omissa arvoissa on helpompi reagoida silloin, kun merkkejä sydänsairauksista ei ole. Tämän vuoksi omasta normaalitilastaan kannattaa olla mahdollisimman selkeä käsitys.

Ota selvää suvussa kulkevista sairauksista

Sydänsairaudet ovat usein hyvin perinnöllisiä. Kaikkia sydänsairauksia ei voida ennustaa edes perimää tutkimalla, mutta omat juuret on silti järkevää tuntea. Jos suvussa on vakavaa sydänsairautta, kannattaa asiasta olla tietoinen.

Jos suvussa on korkeaa verenpainetta, ylipainoa tai kolesterolia, näihin arvoihin kannattaa kiinnittää tarkemmin huomiota omalla kohdalla.

Huolehdi jaksamisestasi

Ihmisen keho vaikuttaa mieleen ja toisin päin. Erilaiset mielensisäiset tilat voivat vaikuttaa sydämen kuntoon. Voimakas stressi saa sydämen lyömään nopeammin, jolloin sydän voi joutua pitkällä aikavälillä tekemään enemmän töitä. Myös suru ja masennus vaikuttavat sydämeen.

Huolehtimalla mielesi kunnosta annat myös sydämellesi lisää ikää.

Lähteet

Healthline: 28 Healthy Heart tips

10 Delicious Herbs and Spices With Powerful Health Benefits

Heart Foundation: How to keep your heart health

 

 

Sydänlihas sijaitsee keskellä ihmisen kehoa, rintakehässä. Sen tehtävä on kuljettaa verta ja happea kaikkiin kehon kudoksiin. Sydämen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka sairauden oireita ei olisi.

Voimme jokapäiväisillä valinnoillamme vaikuttaa olennaisesti sydämen hyvinvointiin ja minimoida riskejä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmin.

Noudattamalla tämän artikkelin ohjeita varmistat, että sydämesi säilyy toimintakuntoisena pitkään.

Lopeta tupakointi

Jos olet tupakoitsija, kannattaa tupakointi lopettaa. Jos et tupakoi, älä myöskään aloita.

Tupakointi tukkii verisuonia, aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja myös sydänkohtauksia.

Tupakointi vaikuttaa negatiivisesti myös kokonaisterveyteen, ei pelkästään sydänterveyteen. Lue lisää tupakoinnista aihetta käsittelevästä artikkelistamme. 

Pyri normaalipainoon

Ylipaino nostaa verenpainetta ja huonon kolesterolin määrää veressä. Nämä molemmat rasittavat sydäntä. Myös vaikea alipaino on vaarallista sydänterveydelle.

Tärkeintä painonhallinnassa on terveellinen ja riittävä liikunta sekä ruokavalio, joka sisältää tarpeeksi pehmeitä rasvoja. Sydämelle erityisen tärkeitä ovat omega 3-rasvahapot.

Käytännössä kaikki fyysinen aktiviteetti, joka tuntuu itselle luontevalta, on sydämen terveydelle hyväksi. Voit olla vuorikiipeilijä tai tavallinen lenkkeilijä –  tärkeintä on, että liikkuu ja tekee sen omilla ehdoillaan. Myös sydän voi hyvin silloin, kun tekee tarpeeksi itselle mieluisia asioita, joten miellyttävää liikuntamuotoa kannattaa etsiä.

Todella hyvä keino lisätä liikunnan määrää arjessa on hyötyliikunnan lisääminen. Hyötyliikunta tarkoittaa esimerkiksi portaiden käyttämistä hissillä liikkumisen sijaan, kävelyä tai pyöräilyä työmatkalle sekä pihatöiden tekemistä. Näiden avulla energiankulutus nousee huomaamatta. Puolen tunnin mittaisella päivittäisellä kävelylenkillä on samanlainen vaikutus, eikä aikaa ja jaksamista kulu paljoa.

Lue terveellisestä painonhallinnasta aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Syö säännöllisesti

Paitsi verensokerille, myös sydämelle on tärkeää syödä riittävästi ja säännöllisesti. Säännöllinen syöminen tarkoittaa terveellisen aterian nauttimista 3 – 4 tunnin välein siten, että päivässä on vähintään yksi lämmin ateria.

Erityisen tärkeä sydänterveydelle on aamiaisen syöminen. Aamiainen auttaa painonhallinnassa sekä verensokerin ylläpidossa. Terveellinen aamiainen koostuu esimerkiksi seuraavista ruoka-aineista:

  • Täysjyvätuotteet, kuten kaurapuuro, leipä tai täysjyvämurot.
  • Kevyet proteiininlähteet, kuten kalkkuna- ja kanaleikkeet.
  • Vähärasvaiset maitotuotteet, kuten maito, jugurtti ja juusto.
  • Hedelmät ja vihannekset.

Huolehdi hampaiden kunnosta

Hyvä suuhygienia on muutakin, kuin hampaiden pitämistä valkoisina ja kiiltävinä. On mahdollista, että ientulehdusta aiheuttavat bakteerit ovat yhteydessä myös sydänsairauksiin.

Aiheesta on olemassa keskenään erilaisia tutkimustuloksia, mutta hyvällä hammashygienia ei ainakaan koskaan aiheuta terveysongelmia.

Muista palautuminen

Sydänterveys ei ole suorittamisen asia. Stressi vaikuttaa sydämen terveyttä heikentävästi. On siis terveydellisesti ajatellen järkevää viettää vapaa-aikaa ja nollautua päivän töiden jäljiltä.

Palautuminen on mitä tahansa rauhallista, työlle vastakkaista tekemistä. Joillekin se on rauhallinen harrastus, kuten käsitöiden tekeminen, joillekin elokuvien katselu tai lukeminen.

Käytä alkoholia kohtuudella

On mahdollista, että maltillinen alkoholin nauttiminen alentaa haitallisen LDL-kolesterolin määrää nostamalla HDL-kolesterolia, ja ehkäisee näin sydän- ja verisuonisairauksia. Se ehkäisee myös valtimovaurioiden kehittymistä ja veritulppia.

Tämä kuitenkin koskee vain kohtuuden rajoissa pysyvää alkoholinkäyttöä. Liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa sydänsairauksia. Voit lukea lisää alkoholista ja sen kulutukseen liittyvistä rajoista aihetta käsittelevästä artikkelistamme. 

Vähennä suolan käyttöä

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liikaa suolaa. Suolaa ei kerry ainoastaan annoksiin lisätystä suolasta, vaan sitä on ruoassa usein valmiina itsessään. Varsinkin usein toistuva ulkona syöminen voi lisätä suolan määrää ravinnossa runsaasti.

Korvaa lisätty suola muilla mausteilla, kuten chilillä ja yrteillä. On olemassa myös yrttisuoloja, jotka ovat jonkin verran terveellisempi vaihtoehto. Laittaessasi ruokaa suolan käyttö ei ole lainkaan välttämätöntä, sillä muiden, terveellisten mausteiden avulla ruokaan saadaan jo paljon makua.

Terveellisiä vaihtoehtoja suolalle:

  • Chili
  • Kaneli
  • Piparminttu
  • Kurkuma
  • Basilika
  • Cayannepippuri
  • Inkivääri
  • Sarviapila
  • Rosmariini
  • Valkosipuli

Vähennä kovan rasvan käyttöä

Pehmeä rasva on hyväksi sydänterveydelle. Kova ja eläinperäinen rasva sen sijaan aiheuttavat ylipainoa ja kertyvät verisuoniin, jolloin sydänsairauden riski kohoaa.

Kovaa rasvaa on esimerkiksi liharuoissa, voissa, perunalastuissa sekä valmiissa kakuissa ja kekseissä. Pehmeitä rasvoja sen sijaan saadaan esimerkiksi kasvirasvamargariineista, avokadoista, oliiveista ja kalaruoista.

Lue lisää pehmeän rasvan tärkeydestä aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Tarkasta arvosi

Sydänterveydestä ja sen tulevaisuudesta kertovat ainakin seuraavat arvot:

Poikkeuksiin omissa arvoissa on helpompi reagoida silloin, kun merkkejä sydänsairauksista ei ole. Tämän vuoksi omasta normaalitilastaan kannattaa olla mahdollisimman selkeä käsitys.

Ota selvää suvussa kulkevista sairauksista

Sydänsairaudet ovat usein hyvin perinnöllisiä. Kaikkia sydänsairauksia ei voida ennustaa edes perimää tutkimalla, mutta omat juuret on silti järkevää tuntea. Jos suvussa on vakavaa sydänsairautta, kannattaa asiasta olla tietoinen.

Jos suvussa on korkeaa verenpainetta, ylipainoa tai kolesterolia, näihin arvoihin kannattaa kiinnittää tarkemmin huomiota omalla kohdalla.

Huolehdi jaksamisestasi

Ihmisen keho vaikuttaa mieleen ja toisin päin. Erilaiset mielensisäiset tilat voivat vaikuttaa sydämen kuntoon. Voimakas stressi saa sydämen lyömään nopeammin, jolloin sydän voi joutua pitkällä aikavälillä tekemään enemmän töitä. Myös suru ja masennus vaikuttavat sydämeen.

Huolehtimalla mielesi kunnosta annat myös sydämellesi lisää ikää.

Lähteet

Healthline: 28 Healthy Heart tips

10 Delicious Herbs and Spices With Powerful Health Benefits

Heart Foundation: How to keep your heart health

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *