Sydän on niin tärkeä elin, että sen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka minkäänlaisia merkkejä sairaudesta ei olisi. Tämän artikkelin luettuasi tiedät, kuinka voit edistää sydänterveyttä omilla elintavoilla. Kerromme myös, kuinka pääset laboratoriokokeisiin ilman lähetettä.

Sydänterveys

  • Sydämen terveys kannattaa huomioida päivittäin.
  • Tupakointi on vaarallista sydämelle.
  • Terveellinen ruokavalio edistää sydämen terveyttä.
  • Työn ja vapaa-ajan erottaminen toisistaan vähentää stressiä ja edistää normaalia sydänterveyttä.

Sydänterveys

Sydänlihas sijaitsee keskellä ihmisen kehoa, rintakehässä. Sen tehtävä on kuljettaa verta ja happea kaikkiin kehon kudoksiin. Sydämen terveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka sairauden oireita ei olisi.

Voimme jokapäiväisillä valinnoillamme vaikuttaa olennaisesti sydämen hyvinvointiin ja minimoida riskejä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin myöhemmin.

Sydämesi säilyy toimintakuntoisena pitkään, kun huolehdit riittävän terveellisistä elintavoista läpi elämän.

Sydänsairaudet ovat usein perinnöllisiä

Ota selvää suvussa kulkevista sairauksista; sydänsairaudet ovat usein hyvin perinnöllisiä. Kaikkia sydänsairauksia ei voida ennustaa edes perimää tutkimalla, mutta omat juuret on silti järkevää tuntea. Jos suvussa on vakavaa sydänsairautta, kannattaa asiasta olla tietoinen.

Jos suvussa on korkeaa verenpainetta, ylipainoa tai korkeaa kolesterolia, näihin arvoihin kannattaa kiinnittää tarkemmin huomiota omalla kohdalla.

Mittauta arvot, jotka liittyvät sydänterveyteen

Sydänterveydestä ja sen tulevaisuudesta kertovat ainakin seuraavat arvot:

Poikkeuksiin omissa arvoissa on helpompi reagoida silloin, kun merkkejä sydänsairauksista ei ole. Tämän vuoksi omasta normaalitilastaan kannattaa olla mahdollisimman selkeä käsitys.

Puhdin kautta saat kaikki tutkimukset ilman lääkärin lähetettä. Nopeasti ja helposti. Laboratoriot yli 20 paikkakunnalla. Selkeä tulosraportti.

Testin jälkeen voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan Puhdin tulosraportilta, mikäli esimerkiksi herää epäilys sairaudesta.

Äkillisten tai voimakkaiden oireiden ilmaantuessa ota suoraan yhteyttä omaan lääkäriisi.

Sydän ja sen toiminta

Sydän on noin nyrkin kokoinen elin, joka sijaitsee rintalastan ja kylkiluiden suojassa. Sydämen osilla on eri tehtävät veren kuljetuksessa ja hapettamisessa.

Sydämen tehtävä

Sydämen tehtävä on ylläpitää verenkiertoa pumppaamalla verta eteenpäin. Sydänlihassolut tuottavat spontaaneja sähköimpulsseja, joihin sydämen pumppaustoiminta perustuu.

Sydämen lokerot

Sydämessä on neljä lokeroa: oikea eteinen ja oikea kammio sekä vasen eteinen ja vasen kammio.

Sydämen läppärakenteet

Veren virtauksen oikeaan suuntaan sydämen pumppaustoiminnan eri vaiheissa mahdollistavat sydämen läppärakenteet.

Mitkä tekijät vaikuttavat sydämen terveyteen?

Sydämen terveyteen vaikuttaa iso joukko erilaisia elintapavalintoja ja tekijöitä, joista kaikista kannattaa huolehtia.

Pyri normaalipainoon

Ylipaino nostaa verenpainetta ja huonon kolesterolin määrää veressä. Nämä molemmat rasittavat sydäntä. Myös vaikea alipaino on vaarallista sydänterveydelle.

Tärkeintä painonhallinnassa on terveellinen ja riittävä liikunta sekä ruokavalio, joka sisältää tarpeeksi pehmeitä rasvoja. Sydämelle erityisen tärkeitä ovat omega 3-rasvahapot.

Liiku sopivasti

Käytännössä kaikki fyysinen aktiviteetti, joka tuntuu itselle luontevalta, on sydämen terveydelle hyväksi. Voit olla vuorikiipeilijä tai tavallinen lenkkeilijä – tärkeintä on, että liikkuu ja tekee sen omilla ehdoillaan. Myös sydän voi hyvin silloin, kun tekee tarpeeksi itselle mieluisia asioita, joten miellyttävää liikuntamuotoa kannattaa etsiä.

Lisää hyötyliikuntaa

Todella hyvä keino lisätä liikunnan määrää arjessa on hyötyliikunnan lisääminen. Hyötyliikunta tarkoittaa esimerkiksi portaiden käyttämistä hissillä liikkumisen sijaan, kävelyä tai pyöräilyä työmatkalle sekä pihatöiden tekemistä. Näiden avulla energiankulutus nousee huomaamatta. Puolen tunnin mittaisella päivittäisellä kävelylenkillä on samanlainen vaikutus, eikä aikaa ja jaksamista kulu paljoa.

Syö säännöllisesti

Paitsi verensokerille, myös sydämelle on tärkeää syödä riittävästi ja säännöllisesti. Säännöllinen syöminen tarkoittaa terveellisen aterian nauttimista 3 – 4 tunnin välein siten, että päivässä on vähintään yksi lämmin ateria.

Erityisen tärkeä sydänterveydelle on aamiaisen syöminen. Aamiainen auttaa painonhallinnassa sekä verensokerin ylläpidossa. Terveellinen aamiainen koostuu esimerkiksi seuraavista ruoka-aineista:

  • täysjyvätuotteet, kuten kaurapuuro, leipä tai täysjyvämurot
  • kevyet, vähärasvaiset proteiininlähteet
  • hedelmät ja vihannekset.

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina

Jos olet tupakoitsija, kannattaa tupakointi lopettaa. Tupakointi tukkii verisuonia, aiheuttaa korkeaa verenpainetta ja myös sydänkohtauksia. Tupakointi vaikuttaa negatiivisesti myös kokonaisterveyteen, ei pelkästään sydänterveyteen.

Huolehdi hampaista

Hyvä suuhygienia on muutakin, kuin hampaiden pitämistä valkoisina ja kiiltävinä. Hyvä hammashygienia on yhteydessä myös sydänsairauksiin.

Muista palautuminen ja rentoutuminen

Sydänterveys ei ole suorittamisen asia. Stressi vaikuttaa sydämen terveyttä heikentävästi. On siis terveydellisesti ajatellen järkevää viettää vapaa-aikaa ja nollautua päivän töiden jäljiltä.

Palautuminen on mitä tahansa rauhallista, työlle vastakkaista tekemistä. Joillekin se on rauhallinen harrastus, kuten käsitöiden tekeminen, joillekin elokuvien katselu tai lukeminen.

Käytä alkoholia kohtuudella

On mahdollista, että maltillinen alkoholin nauttiminen alentaa haitallisen LDL-kolesterolin määrää nostamalla HDL-kolesterolia, ja ehkäisee näin sydän- ja verisuonisairauksia. Se ehkäisee myös valtimovaurioiden kehittymistä ja veritulppia.

Tämä kuitenkin koskee vain kohtuuden rajoissa pysyvää alkoholinkäyttöä. Liiallinen alkoholinkäyttö aiheuttaa sydänsairauksia.

Vähennä suolan käyttöä

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liikaa suolaa. Suolaa ei kerry ainoastaan annoksiin lisätystä suolasta, vaan sitä on ruoassa usein valmiina itsessään. Varsinkin usein toistuva ulkona syöminen tai runsas einesten käyttö voi lisätä suolan määrää ravinnossa runsaasti.

Korvaa lisätty suola muilla mausteilla, kuten chilillä, valkosipulilla, sitruunamehulla ja yrteillä. On olemassa myös yrttisuoloja, jotka ovat usein jonkin verran terveellisempi vaihtoehto.

Vähennä kovan rasvan käyttöä

Pehmeä rasva on hyväksi sydänterveydelle. Kova ja eläinperäinen rasva sen sijaan aiheuttavat ylipainoa, ja ne kertyvät verisuoniin, jolloin sydänsairauden riski kohoaa. Kovaa rasvaa on esimerkiksi liharuoissa, voissa, perunalastuissa sekä valmiissa kakuissa ja kekseissä. Pehmeitä rasvoja sen sijaan saadaan esimerkiksi avokadoista, oliiveista ja kalaruoista.

Huolehdi myös mielen hyvinvoinnista

Ihmisen keho vaikuttaa mieleen ja toisin päin. Erilaiset mielensisäiset tilat voivat vaikuttaa sydämen kuntoon. Voimakas stressi saa sydämen lyömään nopeammin, jolloin sydän voi joutua pitkällä aikavälillä tekemään enemmän töitä.

Myös suru ja masennus vaikuttavat sydämen hyvinvointiin. Huolehtimalla mielesi kunnosta annat myös sydämellesi lisää ikää.

Sydänterveyteen liittyvät tavoitearvot (verenpaine, kolesteroli ja vyötärölihavuus)

Verenpaineen ja kokonaiskolesterolin tavoitearvot terveillä henkilöillä ovat:

  • optimaalinen verenpaine alle 120/80 mmHg
  • normaali verenpaine 120-129/80-84 mmHg
  • tyydyttävä verenpaine 130-139/85-89 mmHg
  • kohonnut verenpaine 140/90 mmHg tai enemmän
  • kokonaiskolesteroli alle 5,0 mmol/l
  • LDL (huono kolesteroli) kolesteroli alle 3,0 mmol/l.

Vyötärölihavuuden rajat ovat miehillä yli 100 cm ja naisilla yli 90 cm.

Huolehdi elintavoistasi ja sydän kiittää

Elämäntapamuutoksessa apuna toimii esimerkiksi Puhti terveystarkastus. Omien veriarvojen seuraaminen motivoi muutoksessa ja tuo tulokset konkreettiseksi. Terveystarkastus auttaa sinua selvittämään, miten elimistösi voi. Veriarvojen seuraaminen auttaa sinua tekemään parempia valintoja arjessa ja pysymään terveenä ja hyvinvoivana.

Sydän- ja verisuonisairauksista voit lukea tästä artikkelista.

Lähteet

Heart Foundation. How to keep your heart health

Sydänliitto. Mitä mittaustuloksesi tarkoittaa

Sydänliitto. Sydäntietoa

Sydänsairaala. Sydämen rakenne ja toiminta

Teksti

Kirjoittajan avatar

Milla on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 22.10.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *