Triglyseridit ovat veressä kiertäviä rasvoja, jotka ovat merkittävä energian varalähde elimistössä. Elimistö tallentaa ylimääräisen triglyseridin rasvakudokseen, ja solut käyttävät niitä polttoaineenaan.

  • Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi.
  • Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja.
  • Kohonneen triglyseridiarvon ensisijainen hoitokeino on elintapojen muuttaminen.
  • Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi.
  • Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja.
  • Kohonneen triglyseridiarvon ensisijainen hoitokeino on elintapojen muuttaminen.

Triglyseridit ovat veressä kiertäviä rasvoja, jotka ovat merkittävä energian varalähde elimistössä. Elimistö tallentaa ylimääräisen triglyseridin rasvakudokseen, ja solut käyttävät niitä polttoaineenaan.

Kohonnut veren triglyseridipitoisuus voi altistaa vakaville sydän- ja verisuonitaudeille.

Mitä veren triglyseridit ovat?

Triglyseridi muodostuu glyserolista ja siihen liittyneestä kolmesta rasvahaposta. Elimistön solut, etenkin maksasolut valmistavat sitä itsestään, mutta sitä saadaan myös ravinnon kautta. Ravinnosta saatava rasva, kuten öljyt, voi ja eläimen rasva lihassa koostuvat pääasiassa triglyseridirasvasta. Ne pilkkoutuvat ohutsuolessa ja imeytyvät verenkiertoon elimistön hyödynnettäväksi.

Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi. Sitten elimistö tallettaa triglyseridit rasvasoluihin, jotta elimistöllä on riittävästi energiaa myös ruokailujen välillä.

Triglyseridit eivät suoraan kerry valtimoiden seinämiin, mutta suurentunut triglyseridipitoisuus lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa.

Miksi triglyseridiarvo tutkitaan?

Trig­ly­se­ri­diarvo ker­too, kuin­ka pal­jon ve­ressä on mittaus­het­kellä trig­ly­se­ri­di­ras­voja, joi­ta eli­mistö käyt­tää polttoai­neena. Triglyseridipitoisuus saattaa suurentua hyvin rasvaisen aterian jälkeen. Välittömästi aterian jälkeen otettu veriseerumi saattaa olla sakeaa ja maitomaista suuren triglyseridipitoisuuden vuoksi. Siksi luotettavan tutkimustuloksen kannalta 8-12 tunnin paasto on suositeltavaa ennen näytteenottoa.

Triglyseridiarvo saadaan yleensä samanaikaisesti kolesteroliarvoja mitattaessa. Tunnistat triglyseriditutkimuksen koodista fS-Trigly. Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja. Säännöllisellä mittauksella voidaan ennaltaehkäistä vakavia tauteja ja tarvittaessa tehostaa itsehoitoa.

Viitearvot

lapset 0 – 12 kk 0.34 – 1.24 mmol/l
lapset 13 kk – 9 v 0.31 – 1.46 mmol/l
lapset 10 – 13 v 0.27 – 1.64 mmol/l
pojat 14 – 15 v 0.38 – 1.86 mmol/l
tytöt 14 – 15 v 0.43 – 1.52 mmol/l
nuoret 16 -17 v 0.38 – 1.58 mmol/l
tavoitearvo alk. 18 v alle 1.7 mmol/l

Mikä aiheuttaa kohonneen triglyseridiarvon?

  • Vyötärölihavuus ja siihen liittyvät rasva-aineenvaihdunnan häiriöt maksassa.
  • Runsas alkoholin käyttö. Alkoholi vaikuttaa haitallisesti maksan aineenvaihduntaan.
  • Runsas nopeiden hiilihydraattien nauttiminen eli ruuat ja juomat, jotka nostavat nopeasti verensokeria ja insuliinitasoa syömisen jälkeen.
  • Huonossa tasapainossa oleva diabetes.

Mi­tä kor­kealle trig­ly­se­ri­di­pi­toi­suu­delle voi teh­dä?

Veren triglyseridipitoisuuteen voidaan vaikuttaa elintavoilla paljon tehokkaammin kuin kolesteroliarvoon.  Kohonneita triglyseridiarvoja tarvitsee harvoin alentaa lääkkeillä, sillä elintapojen muuttaminen on ensisijainen itsehoitokeino.

Seuraavat toimet alentavat veren triglyseridipitoisuutta:

  • Painon pudottaminen ja painonhallinta ovat vyötärölihavien tärkeimpiä toimenpiteitä triglyseridipitoisuuden vähentämiseksi.
  • Alkoholin käytön vähentäminen.
  • Nopeiden hiilihydraattien vähentäminen. Nopeat hiilihydraatit nostavat verensokeria ja insuliinitasoa nopeasti syömisen jälkeen.
  • Kovan eläinperäisen rasvan käytön vähentäminen ja pehmeän rasvan käytön lisääminen.
  • Huolehdi, että saat riittävästi ravintoakuitua. Kuitua saadaan hedelmistä, kasviksista, täysjyväviljoista ja pähkinöistä. Ravintokuitu voi vähentää rasvan ja sokerin imeytymistä ohutsuolessa, mikä auttaa vähentämään triglyseridien määrää veressä.
  • Muista liikkua säännöllisesti, vähintään 30 minuuttia päivittäin useamman kerran viikossa. Liikunta lisää hyvän kolesterolin määrää elimistössä, mikä voi auttaa alentamaan veren triglyseridipitoisuutta.

 

Lähteet

Synlab: Triglyseridit (2770 fS-Trigly, 4568 fP-Trigly)

Terveyskirjasto: Veren triglyseridit (rasvat)

Sydän.fi: Lipoproteiinit ja niiden aineenvaihdunta

Potilaan lääkärilehti: Koles­te­ro­liarvo kertoo elin­ta­vois­tasi

Healthline: 13 Simple Ways to Lower Your Triglycerides

Triglyseridit ovat veressä kiertäviä rasvoja, jotka ovat merkittävä energian varalähde elimistössä. Elimistö tallentaa ylimääräisen triglyseridin rasvakudokseen, ja solut käyttävät niitä polttoaineenaan.

Kohonnut veren triglyseridipitoisuus voi altistaa vakaville sydän- ja verisuonitaudeille.

Mitä veren triglyseridit ovat?

Triglyseridi muodostuu glyserolista ja siihen liittyneestä kolmesta rasvahaposta. Elimistön solut, etenkin maksasolut valmistavat sitä itsestään, mutta sitä saadaan myös ravinnon kautta. Ravinnosta saatava rasva, kuten öljyt, voi ja eläimen rasva lihassa koostuvat pääasiassa triglyseridirasvasta. Ne pilkkoutuvat ohutsuolessa ja imeytyvät verenkiertoon elimistön hyödynnettäväksi.

Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi. Sitten elimistö tallettaa triglyseridit rasvasoluihin, jotta elimistöllä on riittävästi energiaa myös ruokailujen välillä.

Triglyseridit eivät suoraan kerry valtimoiden seinämiin, mutta suurentunut triglyseridipitoisuus lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa.

Miksi triglyseridiarvo tutkitaan?

Trig­ly­se­ri­diarvo ker­too, kuin­ka pal­jon ve­ressä on mittaus­het­kellä trig­ly­se­ri­di­ras­voja, joi­ta eli­mistö käyt­tää polttoai­neena. Triglyseridipitoisuus saattaa suurentua hyvin rasvaisen aterian jälkeen. Välittömästi aterian jälkeen otettu veriseerumi saattaa olla sakeaa ja maitomaista suuren triglyseridipitoisuuden vuoksi. Siksi luotettavan tutkimustuloksen kannalta 8-12 tunnin paasto on suositeltavaa ennen näytteenottoa.

Triglyseridiarvo saadaan yleensä samanaikaisesti kolesteroliarvoja mitattaessa. Tunnistat triglyseriditutkimuksen koodista fS-Trigly. Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja. Säännöllisellä mittauksella voidaan ennaltaehkäistä vakavia tauteja ja tarvittaessa tehostaa itsehoitoa.

Viitearvot

lapset 0 – 12 kk 0.34 – 1.24 mmol/l
lapset 13 kk – 9 v 0.31 – 1.46 mmol/l
lapset 10 – 13 v 0.27 – 1.64 mmol/l
pojat 14 – 15 v 0.38 – 1.86 mmol/l
tytöt 14 – 15 v 0.43 – 1.52 mmol/l
nuoret 16 -17 v 0.38 – 1.58 mmol/l
tavoitearvo alk. 18 v alle 1.7 mmol/l

Mikä aiheuttaa kohonneen triglyseridiarvon?

  • Vyötärölihavuus ja siihen liittyvät rasva-aineenvaihdunnan häiriöt maksassa.
  • Runsas alkoholin käyttö. Alkoholi vaikuttaa haitallisesti maksan aineenvaihduntaan.
  • Runsas nopeiden hiilihydraattien nauttiminen eli ruuat ja juomat, jotka nostavat nopeasti verensokeria ja insuliinitasoa syömisen jälkeen.
  • Huonossa tasapainossa oleva diabetes.

Mi­tä kor­kealle trig­ly­se­ri­di­pi­toi­suu­delle voi teh­dä?

Veren triglyseridipitoisuuteen voidaan vaikuttaa elintavoilla paljon tehokkaammin kuin kolesteroliarvoon.  Kohonneita triglyseridiarvoja tarvitsee harvoin alentaa lääkkeillä, sillä elintapojen muuttaminen on ensisijainen itsehoitokeino.

Seuraavat toimet alentavat veren triglyseridipitoisuutta:

  • Painon pudottaminen ja painonhallinta ovat vyötärölihavien tärkeimpiä toimenpiteitä triglyseridipitoisuuden vähentämiseksi.
  • Alkoholin käytön vähentäminen.
  • Nopeiden hiilihydraattien vähentäminen. Nopeat hiilihydraatit nostavat verensokeria ja insuliinitasoa nopeasti syömisen jälkeen.
  • Kovan eläinperäisen rasvan käytön vähentäminen ja pehmeän rasvan käytön lisääminen.
  • Huolehdi, että saat riittävästi ravintoakuitua. Kuitua saadaan hedelmistä, kasviksista, täysjyväviljoista ja pähkinöistä. Ravintokuitu voi vähentää rasvan ja sokerin imeytymistä ohutsuolessa, mikä auttaa vähentämään triglyseridien määrää veressä.
  • Muista liikkua säännöllisesti, vähintään 30 minuuttia päivittäin useamman kerran viikossa. Liikunta lisää hyvän kolesterolin määrää elimistössä, mikä voi auttaa alentamaan veren triglyseridipitoisuutta.

 

Lähteet

Synlab: Triglyseridit (2770 fS-Trigly, 4568 fP-Trigly)

Terveyskirjasto: Veren triglyseridit (rasvat)

Sydän.fi: Lipoproteiinit ja niiden aineenvaihdunta

Potilaan lääkärilehti: Koles­te­ro­liarvo kertoo elin­ta­vois­tasi

Healthline: 13 Simple Ways to Lower Your Triglycerides

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *