Triglyseridit ovat veressä kiertäviä rasvoja, jotka ovat merkittävä energian varalähde elimistössä. Elimistö tallentaa ylimääräisen triglyseridin rasvakudokseen, ja solut käyttävät niitä polttoaineenaan.

Triglyseridit lyhyesti

  • Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi.
  • Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja.
  • Kohonneen triglyseridiarvon ensisijainen hoitokeino on elintapojen muuttaminen.
  • Puhdin kautta pääset kolesteroliarvojen mittaukseen ilman lähetettä.

Triglyseridit (Trigly)

Triglyseridit ovat veressä kiertäviä rasvoja, jotka ovat merkittävä energian varalähde elimistössä. Elimistö tallentaa ylimääräisen triglyseridin rasvakudokseen, ja solut käyttävät niitä polttoaineenaan.

Kohonnut veren triglyseridipitoisuus voi altistaa vakaville sydän- ja verisuonitaudeille.

Mitä veren triglyseridit ovat?

Triglyseridi muodostuu glyserolista ja siihen liittyneestä kolmesta rasvahaposta. Elimistön solut, etenkin maksasolut valmistavat sitä itsestään, mutta sitä saadaan myös ravinnon kautta. Ravinnosta saatava rasva, kuten öljyt, voi ja eläimen rasva lihassa koostuvat pääasiassa triglyseridirasvasta. Ne pilkkoutuvat ohutsuolessa ja imeytyvät verenkiertoon elimistön hyödynnettäväksi.

Elimistö muuttaa ravinnosta saatavat kalorit, joita ei käytetä heti, triglyserideiksi. Sitten elimistö tallettaa triglyseridit rasvasoluihin, jotta elimistöllä on riittävästi energiaa myös ruokailujen välillä.

Triglyseridit eivät suoraan kerry valtimoiden seinämiin, mutta suurentunut triglyseridipitoisuus lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Miksi veren triglyseridiarvo tutkitaan?

Trig­ly­se­ri­diarvo ker­too, kuin­ka pal­jon ve­ressä on mittaus­het­kellä trig­ly­se­ri­di­ras­voja, joi­ta eli­mistö käyt­tää polttoai­neena.

Kohonnut triglyseridipitoisuus harvoin aiheuttaa mitään oireita, mutta pitkään jatkuessaan se saattaa aiheuttaa vakavia sydän- ja verisuonitauteja. Säännöllisellä trig­ly­se­ri­diarvon mittauksella voidaan ennaltaehkäistä vakavia tauteja ja tarvittaessa tehostaa itsehoitoa.

Triglyseridipitoisuus saattaa suurentua hyvin rasvaisen aterian jälkeen. Välittömästi aterian jälkeen otettu veriseerumi saattaa olla sakeaa ja maitomaista suuren triglyseridipitoisuuden vuoksi.

Triglyseridiarvo selvitetään kolesteroliarvoja (lipidit) mitattaessa. Puhdin kautta pääset kolesterolin mittauksiin ilman lääkärin lähetettä.

Testin jälkeen voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan Puhdin tulosraportilta, mikäli haluat keskustella terveydestäsi.

Mitkä ovat triglyseridien tavoitearvot?

tavoitearvo yli 18 v. (aikuiset)alle 2 mmol/l

Jos olet paastonnut ennen näytteenottoa, viitearvo on alle 1,7 mmol/l.

Mikä aiheuttaa kohonneen triglyseridiarvon?

  • Vyötärölihavuus ja siihen liittyvät rasva-aineenvaihdunnan häiriöt maksassa.
  • Runsas alkoholin käyttö. Alkoholi vaikuttaa haitallisesti maksan aineenvaihduntaan.
  • Runsas nopeiden hiilihydraattien nauttiminen eli ruuat ja juomat, jotka nostavat nopeasti verensokeria ja insuliinitasoa syömisen jälkeen.
  • Huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes.

Mi­tä kor­kealle trig­ly­se­ri­di­pi­toi­suu­delle voi teh­dä?

Veren triglyseridipitoisuuteen voidaan vaikuttaa elintavoilla paljon tehokkaammin kuin kolesteroliarvoon. Kohonneita triglyseridiarvoja tarvitsee harvoin alentaa lääkkeillä, sillä elintapojen muuttaminen on ensisijainen itsehoitokeino.

Seuraavat toimet alentavat veren triglyseridipitoisuutta:

  • Painon pudottaminen ja painonhallinta ovat vyötärölihavien tärkeimpiä toimenpiteitä triglyseridipitoisuuden vähentämiseksi.
  • Alkoholin käytön vähentäminen.
  • Nopeiden hiilihydraattien vähentäminen. Nopeat hiilihydraatit nostavat verensokeria ja insuliinitasoa nopeasti syömisen jälkeen.
  • Kovan eläinperäisen rasvan käytön vähentäminen ja pehmeän rasvan käytön lisääminen.
  • Huolehdi, että saat riittävästi ravintoakuitua. Kuitua saadaan vain kasviperäisestä ruoasta, esimerkiksi hedelmistä, kasviksista, täysjyväviljoista, siemenistä, sienistä ja pähkinöistä. Ravintokuitu voi vähentää rasvan ja sokerin imeytymistä ohutsuolessa, mikä auttaa vähentämään triglyseridien määrää veressä.
  • Muista liikkua säännöllisesti, vähintään 30 minuuttia päivittäin useamman kerran viikossa. Liikunta lisää hyvän kolesterolin määrää elimistössä, mikä voi auttaa alentamaan veren triglyseridipitoisuutta.

Miten pääsen trig­ly­se­ri­diarvon tutkimukseen?

Tutustu Puhti terveystarkastukseen (sis. lipidit eli kolesteroliarvot). Terveystarkastus sisältää 30 eri mittaria, jotka antavat monipuolisesti tietoa siitä, miten elimistösi voi.

Veren triglyseridiarvon tutkimus kuuluu mm. seuraaviin testipaketteihin:

Kaikki tutkimukset ovat saatavilla Puhdin kautta ilman lääkärin lähetettä. Helposti ja nopeasti. Selkeä tulosraportti.

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 03.09.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *