Suomalaiset saavat keskimäärin liian vähän folaattia ruokavaliostaan.

Folaatti on tärkeä vitamiini, joka saattaa vähentää esimerkiksi Alzheimerin taudin riskiä ja suolistosyöpää sekä edistää aivojen terveyttä.

Folaatti on erityisen tärkeä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille, sillä vähäinen folaatinsaanti alkuraskaudessa lisää riskiä siihen, ettei kehittyvän sikiön hermostoputki sulkeudu.

Tässä artikkelissa kerromme folaatin merkityksestä elimistölle, folaatin saantisuosituksista, folaattiarvojen testaamisesta sekä folaattiarvojen vaikutuksesta terveydentilaan.

Saatko tarpeeksi folaattia? Voit mitata sen helposti verikokeella.

  • Anemia voi johtua folaatin puutteesta.
  • Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia.
  • Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin.
  • Folaatin hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa.
  • Folaatti edistää terveyttä monin tavoin.
  • Anemia voi johtua folaatin puutteesta.
  • Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia.
  • Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin.
  • Folaatin hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa.
  • Folaatti edistää terveyttä monin tavoin.

Folaatti on B-ryhmän vesiliukoinen vitamiini (B9), jolla on tärkeä tehtävä hiiliatomin kuljettajana elimistössä. Sen synteettistä muotoa kutsutaan foolihapoksi.

Folaatti on erityisen tärkeä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille, sillä vähäinen folaatinsaanti alkuraskaudessa lisää riskiä siihen, ettei kehittyvän sikiön hermostoputki sulkeudu.

Folaatin merkitys elimistössä

Folaatti on ihmiselle välttämätöntä. Sitä tarvitaan muun muassa punasolujen muodostukseen, aivojen aineenvaihduntaan, DNA:n toimintaan ja suolahapon syntymiseen vatsassa. Elimistön folaattivarastot sijaitsevat maksassa.

Puuttellisen folaatinsaannin on todettu aiheuttavan riskin sikiön hermostovaurioihin ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös eräiden syöpien syntyyn. Joidenkin tutkimusten mukaan foolihappolisä näyttäisi edistävän valtimoiden sisäseinämän endoteelin toimintaa, mikä vähentää valtimonkovettumataudin ja aivohalvauksen riskiä.

Ihminen ei itse pysty muodostamaan folaattia ja siksi sitä täytyy saada ravinnosta.

Milloin folaatin määrä kannattaa testata?

Folaattiarvoista (fE-Folaat) voidaan tutkia folaatin puutosta. Folaatti on yksi harvoista ravintoaineista, joita keskimääräinen suomalainen ei saa tarpeeksi (FinRavinto 2017 -tutkimus). Siksi omien arvojen mittaaminen on suositeltavaa jokaiselle.

Riskiryhmiä folaatin puutokselle ovat:

  • raskaana olevat ja imettävät
  • imeytymishäiriöistä (esim. keliakia) kärsivät
  • yksipuolista ja niukasti kasviksia sisältävää ravintoa syövät
  • anemiaa epäiltäessä

Verinäyte otetaan yleensä aamulla paaston jälkeen.

Mistä voin tilata folaattitestin?

Voit tilata folaatin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Testi kuuluu myös seuraaviin laajempiin paketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Voit myös valita haluamasi testit käyttäen mittatilaustyökalua. Suosituimpia testejä yhdessä folaatin kanssa ovat ferritiini, D-vitamiini ja B12-vitamiini.

Folaatin saantisuositukset ja lähteet

Folaatin saantisuositus on miehille ja menopaussin ohittaneille naisille 300 µg/vrk ja hedelmällisessä iässä oleville naisille 400 µg/vrk. Raskaana oleville ja imettäville saantisuositus on 500 µg/vrk.

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Erityisesti naiset saavat suosituksiin nähden niukasti folaattia. Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaankin foolihappolisää.

Folaatin hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa. Folaatti on nopeasti hajoava ja lämpöherkkä, joten se hajoaa ruoan pitkäaikaisen keittämisen aikana. Folaatin lähteitä kannattaa tästä syystä nauttia mahdollisuuksien mukaan raakana.

Riittämätön B12-vitamiinin saanti heikentää foolihapon imeytymistä. B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joten erityisesti vegaanien ja kasvissyöjien tulisi kiinnittää huomiota B12-vitamiinin saantiin.

Viitearvot

Verinäytteestä tehtävän folaattitutkimuksen (fE-Folaat) viitearvo on 634-1792 nmol/l.

Folaattiarvojen tulkinta

Folaatin riittämätön saanti heikentää solunjakautumistoimintoja. Siksi puutos ilmenee ensimmäisenä nopeasti jakaantuvissa soluissa, kuten limakalvoilla, ruoansulatuskanavassa ja punasoluissa.

Folaatin puutosoireita ovat:

  • megaloblastinen anemia
  • ruuansulatuskanavan solujen vaurioitumisesta johtuva ravintoaineiden imeytymisen heikkeneminen
  • immuunipuolustuksen heikkeneminen
  • ihomuutokset
  • lihasheikkous
  • kasvun hidastuminen
  • hermosto-oireet.

Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin. Folaatin puute voi aiheuttaa häiriöitä kehittyvän sikiön hermostoputken sulkeutumiseen. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakaviin epämuodostumiin. Folaattia tarvitaan heti raskauden alusta lähtien, mistä syystä foolihappovalmisteiden käytön aloittamista suositellaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa.

Mahdollisia syitä matalalle folaattiarvolle ovat:

  • Folaatin riittämätön saanti ruokavaliosta
  • Lisääntynyt tarve (esim. raskaus, imetys, tuberkuloosi, pahanlaatuiset kasvaimet, leukemia)
  • Heikentynyt imeytyminen (esim. keliakia, Chrohnin tauti, ohutsuolisektio)
  • Antibakteerihoidon tai kemoterapian seurauksena suolen muuttunut mikrofloora
  • Eräät lääkeaineet (esim. esim. fenytoiini, primidoni, metformiini, sulfasaltsiini, triamtereeni
  • Alkoholismi

LÄHTEET

Huslab: Folaatti, seerumista. Viitattu 29.6.2018

MedicineNet: Folic Acid. Viitattu 29.6.2018

Medscape: Meta-Analysis Suggests Folic Acid Reduces Risk for Initial Stroke. Viitattu 29.6.2018

Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Terveytta ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Viitattu 27.5.2017

Folaatti on B-ryhmän vesiliukoinen vitamiini (B9), jolla on tärkeä tehtävä hiiliatomin kuljettajana elimistössä. Sen synteettistä muotoa kutsutaan foolihapoksi.

Folaatti on erityisen tärkeä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille, sillä vähäinen folaatinsaanti alkuraskaudessa lisää riskiä siihen, ettei kehittyvän sikiön hermostoputki sulkeudu.

Folaatin merkitys elimistössä

Folaatti on ihmiselle välttämätöntä. Sitä tarvitaan muun muassa punasolujen muodostukseen, aivojen aineenvaihduntaan, DNA:n toimintaan ja suolahapon syntymiseen vatsassa. Elimistön folaattivarastot sijaitsevat maksassa.

Puuttellisen folaatinsaannin on todettu aiheuttavan riskin sikiön hermostovaurioihin ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös eräiden syöpien syntyyn. Joidenkin tutkimusten mukaan foolihappolisä näyttäisi edistävän valtimoiden sisäseinämän endoteelin toimintaa, mikä vähentää valtimonkovettumataudin ja aivohalvauksen riskiä.

Ihminen ei itse pysty muodostamaan folaattia ja siksi sitä täytyy saada ravinnosta.

Milloin folaatin määrä kannattaa testata?

Folaattiarvoista (fE-Folaat) voidaan tutkia folaatin puutosta. Folaatti on yksi harvoista ravintoaineista, joita keskimääräinen suomalainen ei saa tarpeeksi (FinRavinto 2017 -tutkimus). Siksi omien arvojen mittaaminen on suositeltavaa jokaiselle.

Riskiryhmiä folaatin puutokselle ovat:

  • raskaana olevat ja imettävät
  • imeytymishäiriöistä (esim. keliakia) kärsivät
  • yksipuolista ja niukasti kasviksia sisältävää ravintoa syövät
  • anemiaa epäiltäessä

Verinäyte otetaan yleensä aamulla paaston jälkeen.

Mistä voin tilata folaattitestin?

Voit tilata folaatin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Testi kuuluu myös seuraaviin laajempiin paketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Voit myös valita haluamasi testit käyttäen mittatilaustyökalua. Suosituimpia testejä yhdessä folaatin kanssa ovat ferritiini, D-vitamiini ja B12-vitamiini.

Folaatin saantisuositukset ja lähteet

Folaatin saantisuositus on miehille ja menopaussin ohittaneille naisille 300 µg/vrk ja hedelmällisessä iässä oleville naisille 400 µg/vrk. Raskaana oleville ja imettäville saantisuositus on 500 µg/vrk.

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Erityisesti naiset saavat suosituksiin nähden niukasti folaattia. Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaankin foolihappolisää.

Folaatin hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa. Folaatti on nopeasti hajoava ja lämpöherkkä, joten se hajoaa ruoan pitkäaikaisen keittämisen aikana. Folaatin lähteitä kannattaa tästä syystä nauttia mahdollisuuksien mukaan raakana.

Riittämätön B12-vitamiinin saanti heikentää foolihapon imeytymistä. B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joten erityisesti vegaanien ja kasvissyöjien tulisi kiinnittää huomiota B12-vitamiinin saantiin.

Viitearvot

Verinäytteestä tehtävän folaattitutkimuksen (fE-Folaat) viitearvo on 634-1792 nmol/l.

Folaattiarvojen tulkinta

Folaatin riittämätön saanti heikentää solunjakautumistoimintoja. Siksi puutos ilmenee ensimmäisenä nopeasti jakaantuvissa soluissa, kuten limakalvoilla, ruoansulatuskanavassa ja punasoluissa.

Folaatin puutosoireita ovat:

  • megaloblastinen anemia
  • ruuansulatuskanavan solujen vaurioitumisesta johtuva ravintoaineiden imeytymisen heikkeneminen
  • immuunipuolustuksen heikkeneminen
  • ihomuutokset
  • lihasheikkous
  • kasvun hidastuminen
  • hermosto-oireet.

Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin. Folaatin puute voi aiheuttaa häiriöitä kehittyvän sikiön hermostoputken sulkeutumiseen. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakaviin epämuodostumiin. Folaattia tarvitaan heti raskauden alusta lähtien, mistä syystä foolihappovalmisteiden käytön aloittamista suositellaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa.

Mahdollisia syitä matalalle folaattiarvolle ovat:

  • Folaatin riittämätön saanti ruokavaliosta
  • Lisääntynyt tarve (esim. raskaus, imetys, tuberkuloosi, pahanlaatuiset kasvaimet, leukemia)
  • Heikentynyt imeytyminen (esim. keliakia, Chrohnin tauti, ohutsuolisektio)
  • Antibakteerihoidon tai kemoterapian seurauksena suolen muuttunut mikrofloora
  • Eräät lääkeaineet (esim. esim. fenytoiini, primidoni, metformiini, sulfasaltsiini, triamtereeni
  • Alkoholismi

LÄHTEET

Huslab: Folaatti, seerumista. Viitattu 29.6.2018

MedicineNet: Folic Acid. Viitattu 29.6.2018

Medscape: Meta-Analysis Suggests Folic Acid Reduces Risk for Initial Stroke. Viitattu 29.6.2018

Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Terveytta ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Viitattu 27.5.2017

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *