Tässä artikkelissa kerromme folaatin merkityksestä elimistölle, folaatin saantisuosituksista, folaattiarvojen testaamisesta sekä folaattiarvojen vaikutuksesta terveydentilaan.

Saatko tarpeeksi folaattia? Voit mitata sen helposti verikokeella. Puhdin kautta pääset tutkimuksiin ilman lähetettä.

Folaatti, foolihappo, B9-vitamiini

  • Anemia voi johtua folaatin puutteesta.
  • Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia.
  • Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin.
  • Folaatin hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa.

Mikä on folaatti (B9-vitamiini)?

Folaatti on B-ryhmän vesiliukoinen vitamiini (B9-vitamiini), jolla on tärkeä tehtävä hiiliatomin kuljettajana elimistössä. Sen synteettistä muotoa kutsutaan foolihapoksi.

Suomalaiset saavat keskimäärin liian vähän folaattia ruokavaliostaan. Folaatti on tärkeä vitamiini, joka saattaa vähentää esimerkiksi Alzheimerin taudin riskiä ja suolistosyöpää sekä edistää aivojen terveyttä.

Folaatti eli B9-vitamiini on erityisen tärkeä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille, sillä vähäinen folaatinsaanti alkuraskaudessa lisää riskiä siihen, ettei kehittyvän sikiön hermostoputki sulkeudu.

Mikä on folaatin merkitys elimistössä?

Folaatti on ihmiselle välttämätöntä. Sitä tarvitaan muun muassa punasolujen muodostukseen, aivojen aineenvaihduntaan, DNA:n toimintaan ja suolahapon syntymiseen vatsassa. Elimistön folaattivarastot sijaitsevat maksassa.

Puuttellisen folaatinsaannin on todettu aiheuttavan riskin sikiön hermostovaurioihin ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös eräiden syöpien syntyyn. Joidenkin tutkimusten mukaan foolihappolisä näyttäisi edistävän valtimoiden sisäseinämän endoteelin toimintaa, mikä vähentää valtimonkovettumataudin ja aivohalvauksen riskiä.

Ihminen ei itse pysty muodostamaan folaattia ja siksi sitä täytyy saada ravinnosta.

Milloin ja miksi folaatin määrä kannattaa testata?

Folaattiarvoista (fE-Folaat) voidaan tutkia folaatin puutosta.

On huomattavaa, että folaatti on yksi ravintoaineista, joita keskimääräinen suomalainen ei saa tarpeeksi [FinRavinto 2017 -tutkimus]. Siksi omien arvojen mittaaminen on suositeltavaa jokaiselle.

Riskiryhmiä folaatin puutokselle ovat:

  • naiset
  • yksipuolista ja niukasti kasviksia sisältävää ravintoa syövät
  • raskaana olevat ja imettävät
  • imeytymishäiriöistä (esim. keliakia) kärsivät
  • anemiaa epäiltäessä.

Verinäyte otetaan yleensä aamulla paaston jälkeen.

Mistä voin tilata folaatin mittauksen?

Voit tilata folaatin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Testi kuuluu myös seuraaviin laajempiin tutkimuspaketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Voit myös valita haluamasi testit käyttäen mittatilaustyökalua. Suosituimpia testejä yhdessä folaatin kanssa ovat ferritiini, D-vitamiini ja B12-vitamiini.

Mitkä ovat folaatin saantisuositukset?

Folaatin saantisuositus on miehille ja menopaussin ohittaneille naisille 300 µg/vrk ja hedelmällisessä iässä oleville naisille 400 µg/vrk. Raskaana oleville ja imettäville saantisuositus on 500 µg/vrk.

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Erityisesti naiset saavat suosituksiin nähden niukasti folaattia.

Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaan foolihappolisää.

Mistä folaattia saadaan?

Hyviä folaatin lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa. Folaatti on nopeasti hajoava ja lämpöherkkä, joten se hajoaa ruoan pitkäaikaisen keittämisen aikana. Folaatin lähteitä kannattaa tästä syystä nauttia mahdollisuuksien mukaan raakana.

Riittämätön B12-vitamiinin saanti heikentää foolihapon imeytymistä. B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista, joten erityisesti vegaanien ja kasvissyöjien tulisi kiinnittää huomiota B12-vitamiinin saantiin.

Folaatin lähteet

Seuraavat ruoat ovat hyviä folaatin lähteitä:

  • maksaruoat
  • adukipapu, kiedneypapu, mustapapu, valkoiset pavut, ruskeat pavut, soijapavut ja esimerkiksi soijajauho ja -rouhe
  • munuainen
  • nokkonen, pinaatti, lehtikaa ja muut tummanvihreälehtiset kasvikset
  • parsa
  • kikherne
  • persilja
  • punajuuri.

Mitkä ovat folaatin viitearvot?

Verinäytteestä tehtävän folaattitutkimuksen (fE-Folaat) viitearvot ovat 634-1792 nmol/l.

Matalat folaattiarvot

Folaatin riittämätön saanti heikentää solunjakautumistoimintoja. Siksi puutos ilmenee ensimmäisenä nopeasti jakaantuvissa soluissa, kuten limakalvoilla, ruoansulatuskanavassa ja punasoluissa.

Mistä matala folaattiarvo johtuu?

Alhainen folaattiarvo voi johtua esimerkiksi seuraavista syistä:

  • folaatin riittämätön saanti ruokavaliosta
  • lisääntynyt tarve (esim. raskaus, imetys, tuberkuloosi, pahanlaatuiset kasvaimet, leukemia)
  • heikentynyt imeytyminen (esim. keliakia, Crohnin tauti, ohutsuolisektio)
  • antibakteerihoidon tai kemoterapian seurauksena suolen muuttunut mikrofloora
  • eräät lääkeaineet (esim. esim. fenytoiini, primidoni, metformiini, sulfasaltsiini, triamtereeni)
  • runsas alkoholin käyttö.

Mitkä ovat folaatin puutoksen oireita?

Foolihapon puute voi johtaa monimuotoisiin terveysongelmiin. Folaatin puutoksen oireita ovat muun muassa:

  • megaloblastinen anemia
  • ruuansulatuskanavan solujen vaurioitumisesta johtuva ravintoaineiden imeytymisen heikkeneminen
  • immuunipuolustuksen heikkeneminen
  • ihomuutokset
  • lihasheikkous
  • kasvun hidastuminen
  • hermosto-oireet
  • suun limakalvomuutokset
  • masennusoireet ja alakuloinen mieli
  • suun ja kielen haavaumat
  • makrosyyttinen anemia
  • hengenahdistus
  • raajojen heikous ja tuntohäiriöt (perifeerinen neuropatia)
  • väsymys
  • muistihäiriöt
  • päänsärky
  • ärtyisyys
  • käytöshäiriöt
  • sekavuus.

Folaatti ja masennus

Folaatti edistää aivojen terveyttä. Foolihapon puutos on yksi yleisimmistä vitamiinipuutoksista, johon liittyy erilaisia neuropsykiatrisia oireita. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa kolmannes masennuksesta kärsivistä henkilöistä kärsii folaatin puutoksesta.

Folaatti ja väsymys

Folaatin puutoksen yksi oire on väsymys. Kuten yllä on mainittu, folaatin alhaiseen määrään liittyy hyvin monenlaisia oireita. Väsymyksen lisäksi voi esiintyä esimerkiksi myös raajojen heikkoutta, muistihäiriöitä, ärtyisyyttä sekä käytöshäiriöitä.

Folaatin vaikutus sikiöön

Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin. Folaatin puute voi aiheuttaa häiriöitä kehittyvän sikiön hermostoputken sulkeutumiseen. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakaviin epämuodostumiin.

Folaattia tarvitaan heti raskauden alusta lähtien, mistä syystä foolihappovalmisteiden käytön aloittamista suositellaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa!

Miten pääsen folaatin tutkimukseen?

Tilaa folaatin mittaus Puhdin verkkokaupasta ilman lääkärin lähetettä.

Lähteet

Encyclopedia of Food. Vitamin B9 (Folic Acid).

Fineli. Folaatti, sisältää eniten

Huttunen, M. Duodecim. Lääkkeet mielen hoidossa. Foolihappo ja B12-vitamiini. 24.9.2017

Julson, E. Healthline. Folic Acid: Everything You Need to Know.

MedicalNewsToday. What to know about folic acid.

MedicineNet. Folic Acid. Viitattu 29.6.2018

Medscape. Meta-Analysis Suggests Folic Acid Reduces Risk for Initial Stroke. Viitattu 29.6.2018

NHS. Folic acid.

NHS. Why do I need folic acid in pregnancy?

Soppi, E. www.esasoppi.fi B9-vitamiini

Synlab. Folaatti (1416 fS-Folaat, 1414 fE-Folaat, 1413 fB-Folaat)

Synlab. Tietopankki. Folaatti (fB-Folaat)

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Terveytta ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Viitattu 27.5.2017

WebMD. Folic Acid.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Sofia on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 07.07.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *