Tässä artikkelissa kerromme folaatin merkityksestä elimistölle, folaatin saantisuosituksista, folaattiarvojen testaamisesta sekä folaatin vaikutuksesta terveyteen.

Folaatti eli B9-vitamiini

  • Anemia voi johtua folaatin puutteesta.
  • Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia.
  • Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin.
  • Folaatin lähteitä ovat muun muassa tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa.

Mikä on folaatti (B9-vitamiini)?

Folaatti on B-ryhmän vesiliukoinen vitamiini (B9-vitamiini), jolla on tärkeä tehtävä hiiliatomin kuljettajana elimistössä.

Suomalaiset saavat keskimäärin liian vähän folaattia ruokavaliostaan. Folaatti on tärkeä vitamiini, joka saattaa vähentää esimerkiksi Alzheimerin taudin riskiä ja suolistosyöpää sekä edistää aivojen terveyttä.

Folaatti eli B9-vitamiini on erityisen tärkeä raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille, sillä vähäinen folaatinsaanti alkuraskaudessa lisää riskiä siihen, ettei kehittyvän sikiön hermostoputki sulkeudu.

Mikä on foolihappo?

Folaatin synteettistä muotoa kutsutaan foolihapoksi.

Mikä on folaatin merkitys elimistössä?

Folaatti on ihmiselle välttämätöntä. Sitä tarvitaan muun muassa punasolujen muodostukseen, aivojen aineenvaihduntaan, DNA:n toimintaan ja suolahapon syntymiseen vatsassa. Elimistön folaattivarastot sijaitsevat maksassa.

Puuttellisen folaatinsaannin on todettu aiheuttavan riskin sikiön hermostovaurioihin ja sillä on mahdollisesti vaikutusta myös eräiden syöpien syntyyn. Joidenkin tutkimusten mukaan foolihappolisä näyttäisi edistävän valtimoiden sisäseinämän endoteelin toimintaa, mikä vähentää valtimonkovettumataudin ja aivohalvauksen riskiä.

Ihminen ei itse pysty muodostamaan folaattia ja siksi sitä täytyy saada ravinnosta.

Milloin ja miksi folaatin määrä kannattaa testata?

Folaatin tutkimuksella (fS-Folaat) voidaan tutkia folaatin puutosta.

Riskiryhmiä folaatin puutokselle ovat:

  • naiset
  • yksipuolista ja niukasti kasviksia sisältävää ravintoa syövät
  • raskaana olevat ja imettävät
  • imeytymishäiriöistä (esim. keliakia) kärsivät

Folaatti tutkitaan myös anemiaa epäiltäessä.

Mistä voin tilata folaatin mittauksen?

Voit tilata folaatin mittauksen Puhdin verkkokaupasta ilman lähetettä. Folaatin näytteenotto aamulla tai aamupäivällä yön yli kestäneen (8–12 tuntia) paaston jälkeen.

Testi kuuluu myös seuraaviin laajempiin tutkimuspaketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Lääkärin etäkonsultaation voi tilata erikseen helposti suoraan tulosraportin lopusta, mikäli haluat keskustella tuloksistasi ja terveydestäsi, tulokset poikkeavat viitearvoista, sinulla on oireita tai herää epäilys sairaudesta.

Mitkä ovat folaatin saantisuositukset?

Folaatin saantisuositus on miehille ja menopaussin ohittaneille naisille 300 µg/vrk ja hedelmällisessä iässä oleville naisille 400 µg/vrk. Raskaana oleville ja imettäville saantisuositus on 500 µg/vrk.

Suomalaiset saavat ravinnostaan keskimäärin liian vähän folaattia. Erityisesti naiset saavat suosituksiin nähden niukasti folaattia.

Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaan foolihappolisää.

Mistä folaattia saadaan?

Hyviä folaatin lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa. Folaatti on nopeasti hajoava ja lämpöherkkä, joten se hajoaa ruoan pitkäaikaisen keittämisen aikana. Folaatin lähteitä kannattaa tästä syystä nauttia mahdollisuuksien mukaan raakana.

Riittämätön B12-vitamiinin saanti heikentää folaatin imeytymistä.

Folaatin lähteet

Seuraavat ruoat ovat hyviä folaatin lähteitä:

  • maksaruoat
  • adukipapu, kiedneypapu, mustapapu, valkoiset pavut, ruskeat pavut, soijapavut ja esimerkiksi soijajauho ja -rouhe
  • munuainen
  • nokkonen, pinaatti, lehtikaa ja muut tummanvihreälehtiset kasvikset
  • parsa
  • kikherne
  • persilja
  • punajuuri.

Mitkä ovat folaatin viitearvot?

fS-Folaat viitearvot ovat 8,8 – 61 nmol/l.

fE-Folaat viitearvot ovat 1187 – 2854 nmol/l.

Viitearvot vaihtelevat laboratorioittain ja tutkimusten analysointimenetelmästä riippuen. Puhdin näytteet otetaan ja analysoidaan Mehiläisen laboratorioissa.

Matala folaattiarvo

Folaatin riittämätön saanti heikentää solunjakautumistoimintoja. Siksi puutos ilmenee ensimmäisenä nopeasti jakaantuvissa soluissa, kuten limakalvoilla, ruoansulatuskanavassa ja punasoluissa.

Mistä matala folaattiarvo johtuu?

Matala folaattiarvo voi esiintyä esimerkiksi raskauden aikana, imettävillä naisilla, malabsorption, reuman, ventrikkeliresektion jälkitilan, tuberkuloosin, pahanlaatuisten kasvainten ja leukemioitten yhteydessä. Alhainen folaattiarvo voi johtua esimerkiksi seuraavista syistä:

  • folaatin riittämätön saanti ruokavaliosta, aliravitsemus
  • lisääntynyt tarve (esim. raskaus, imetys, tuberkuloosi, pahanlaatuiset kasvaimet, leukemia)
  • heikentynyt imeytyminen (esim. keliakia, Crohnin tauti, ohutsuolisektio)
  • antibakteerihoidon tai kemoterapian seurauksena suolen muuttunut mikrofloora
  • eräät lääkeaineet (esim. esim. fenytoiini, primidoni, metformiini, sulfasaltsiini, triamtereeni)
  • runsas alkoholin käyttö.

Mitkä ovat folaatin puutoksen oireita?

Folaatin puute voi johtaa monimuotoisiin terveysongelmiin. Folaatin puutoksen oireita ovat muun muassa:

  • megaloblastinen anemia
  • ruuansulatuskanavan solujen vaurioitumisesta johtuva ravintoaineiden imeytymisen heikkeneminen
  • immuunipuolustuksen heikkeneminen
  • ihomuutokset
  • lihasheikkous
  • kasvun hidastuminen
  • hermosto-oireet
  • suun limakalvomuutokset
  • masennusoireet ja alakuloinen mieli
  • suun ja kielen haavaumat
  • makrosyyttinen anemia
  • hengenahdistus
  • raajojen heikous ja tuntohäiriöt (perifeerinen neuropatia)
  • väsymys
  • muistihäiriöt
  • päänsärky
  • ärtyisyys
  • käytöshäiriöt
  • sekavuus.

Folaatin vaikutus sikiöön

Folaatilla on merkittävä vaikutus sikiön hyvinvointiin. Folaatin puute voi aiheuttaa häiriöitä kehittyvän sikiön hermostoputken sulkeutumiseen. Tämä voi pahimmillaan johtaa vakaviin epämuodostumiin.

Folaattia tarvitaan heti raskauden alusta lähtien, mistä syystä foolihappovalmisteiden käytön aloittamista suositellaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa.

Korkea folaatti

Korkea folaattiarvo voi liittyä esimerkiksi runsaaseen kasvisten (runsaasti folaattia sisältävien ruokien) nauttimiseen tai lisäravinteiden käyttöön.

Elimistön folaattivarastot kestävät noin 3–4 kuukautta.

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 17.05.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *