Ota yhteyttä
Jos sinulla on mielessä kysymys liittyen Puhtiin, kannattaa ensin katsoa, löydätkö vastauksen seuraavista yleisimmin kysytyistä kysymyksistä. Jos vastausta ei löytynyt, voit olla meihin yhteydessä chatin avulla tai puhelimitse. Autamme mielellämme.
Asiakaspalvelu
Jos joudut vaihtamaan varaamasi ajan näytteenottoon, teethän sen viimeistään edellisenä päivänä ennen varattua aikaa ottamalla yhteyttä Mehiläisen asiakaspalveluun. Yhteystiedot ja ohjeet: https://ajanvaraus.mehilainen.fi/help.
Jos haluat vaihtaa tilaamiasi tutkimuksia, voit pyytää tilaukseesi muutosta asiakaspalvelustamme ennen laboratoriossa käyntiä. Saat yhteyden meihin sivustomme chatin kautta tai puhelimitse (010 338 7049).
Jos tilauksessa on mukana kampanja- tai tarjoustuotteita tai pakettitutkimuksia, joissa on normaalia edullisempi hinta, emme voi hyvittää summaa täysimääräisenä; tällöin hyvitämme tuotteesta maksetun hinnan. Jos tuote vaihdetaan toiseen, huomioimme tuotteiden välisen erotuksen ja annetun alennuksen hyvityksen määrässä.
Huomiothan, että emme tee muutoksia jo käytettyyn tilaukseen eli muutos tilaukseen tulee tehdä ennen laboratoriossa käyntiä. Laboratoriossa käynnin jälkeen emme hyvitä käytettyjä tilauksia tai niiden osia.
Nopein tapa saada yhteys Puhtiin arkisin 8-16 välillä on chat. Löydät chatin sivuston oikeasta reunasta. Klikkaa puhekuplaa ja kirjoita kysymyksesi.
Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös puhelimitse: 010-338 7049 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
Laboratoriokoe
Puhti-testien näytteenotto onnistuu yli 75 toimipisteessä 50 paikkakunnalla. Näytteet otetaan Mehiläisen laboratorioissa. Tilaa ensin valitsemasi testipaketti Puhdin verkkosivuilta. Laboratoriot sijaitsevat keskeisillä paikoilla kaupunkien keskustoissa. Paikkakunnat ja laboratorioiden tarkemmat sijainnit voit tarkistaa täältä. Useimmat laboratoriot vaativat ajanvarauksen.
Tilaa ensin testit Puhdin verkkosivuilta. Tämän jälkeen saat ohjeet näytteenottoon. Näytteet otetaan Mehiläisen laboratorioissa noin 75 toimipisteessä 50 eri paikkakunnalla. Mehiläisen laboratorioiden paikkakunnat voit katsoa tästä. Varaa aika laboratorioon tästä.
Sähköisen ajanvarauksen yhteydessä sinun tulee uudelleen tunnistautua verkkopankkitunnuksilla sekä Puhti-asiakkaana klikata “Maksutapa”-valinnassa kohdan “Lahjakortti tai ennalta maksettu palvelu (esim. Puhti)”.
Tilauksessa olevat testit otetaan samalla näytteenottokerralla; samassa tilauksessa olevia testejä ei voi jakaa eri näytteenottopäiville.
Kun tulet laboratorioon ajanvarauksella, ilmoittaudu kassalla tai ota vuoronumero, käy istumaan ja odota vuoroasi.
Kun tulet laboratorioon ilman ajanvarausta, ota vuoronumero, käy istumaan ja odota vuoroasi.
Mukaan tarvitset vain henkilöllisyystodistuksen (esim. ajokortti, henkilökortti tai passi).
Jos olet tehnyt erillisen lisätilauksen ja haluat ottaa kaikki testit samalla näytteenottokerralla, muista mainita siitä laboratoriossa.
Testeissä kannattaa käydä heti, jotta voit seurata muutoksia terveydessä. Lähtötilanteen kartoittaminen ennen kuntoilun tai elämäntapamuutoksen aloittamista on mielekästä, jotta näet aikaansaadut muutokset konkreettisesti veriarvoissa. Paranevien arvojen seuranta voi motivoida jatkamaan elämäntapojen muutoksessa. Lähtötason tulokset ja seurantatestien arvot päivittyvät samalle raportille Oma Puhtiin, joten näet graafeista selkeästi aikaansaamasi muutokset.
Huomaathan, että suurin osa testipaketeista otetaan nykyään ilman paastoa. Tarkemmat tiedot löydät kunkin testipaketin tai tutkimuksen sivulta. Paastoa vaativan yksittäisen tutkimuksen tunnistat pienestä f-kirjaimesta tutkimuslyhenteessä.
Pyri nukkumaan, syömään, juomaan, liikkumaan ja työskentelemään normaaliin tapaan testiä edeltävinä päivinä. Pyri syömään samat ateriat samaan aikaan kokeita edeltävänä päivänä. Myös esimerkiksi voimakas stressi tai rankka urheilusuoritus edeltävänä tai samana päivänä voi muuttaa arvoja.
Suurin osa Puhdin testipaketeista otetaan nykyään ilman paastoa. Tiedon paastosta löydät testipaketin tai yksittäisen tutkimuksen sivulta. Lue tarkemmat ohjeet näytteenottoon.
Tunnistat paastoa vaativat yksittäiset tutkimukset pienestä f-kirjaimesta tutkimuksen lyhenteen edessä (esim. glukoosi fP -Gluk). Paastonäyte otetaan aamulla tai aamupäivällä yön yli kestäneen (8–12 tuntia) paaston jälkeen. Lasin vettä voi juoda aamulla.
Tietyt testit vaativat näytteenottoon tiettyä vuorokaudenaikaa (esim. testosteroni klo 7–10, kortisoli klo 6–10). Tämäkin mainitaan tuotesivulla.
Tulethan laboratorioon vain terveenä.
Laboratoriokokeiden jälkeen
Tuloksia pääset katsomaan Oma Puhti -palvelussa. Palvelun käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen suomalaisilla pankkitunnuksilla.
Havainnollistamme selkeästi, mitkä arvot ovat viitearvojen mukaisia ja mitä arvot tarkoittavat. Tulokset on mahdollista tulostaa tai ladata PDF-muodossa, kun kaikki tulokset ovat valmistuneet.
Halutessasi voit tilata erikseen lisämaksusta lääkärin konsultaation suoraan Oma Puhti -palvelusta. Palvelumme ei sisällä automaattisesti henkilökohtaista lääkärin tekemää tulkintaa tai diagnoosia tuloksistasi. Mikäli epäilet sairautta tai sinulla on oireita, olethan aina yhteydessä lääkäriin.
Useat testipaketteihimme kuuluvat tulokset valmistuvat yleensä jo seuraavana päivänä näytteenotosta. Osassa testejä tulosten valmistuminen voi kestää muutamia päiviä tai useampia viikkoa.
Heti kun tulokset ovat valmiina, lähetämme sinulle sähköposti- ja tekstiviesti-ilmoitukset. Tuloksia pääset katsomaan Oma Puhti -sivulta.
Voit tilata testien jälkeen Mehiläisen lääkärin etäkonsultaation erillisenä palveluna suoraan Oma Puhti -raportilta. Lääkärin konsultaatio ei sisälly laboratoriopaketin hintaan.
Tulokset saat helppolukuiselle raportille Oma Puhti -osioon. Tulosraportista on tehty mahdollisimman selkeä. Raportoinnin selkeys on saanut myös paljon kiitosta asiakkailtamme!
Tuloksia voi katsoa sekä mobiilista että tietokoneelta. Tulokset on esitetty graafisesti ja kun käyt testeissä seuraavan kerran, päivittyvät uudet tulokset samoihin graafeihin. Tietyissä testeissä arvoa ei määritetä tarkasti tietyn rajan jälkeen, koska sillä ei ole diagnostista merkitystä.
Mikäli arvo on punaisella, on arvo viitearvojen ulkopuolella. Jos arvo on vihreällä, on se viitearvojen sisällä. Osassa arvoista on myös keltainen alue näiden välissä, joka merkitsee pientä poikkeamaa viitearvoista.
Tulokset voi tallentaa PDF-tiedostoksi, joka aukeaa esimerkiksi Adobe Acrobat -ohjelmalla. Halutessasi voit myös printata tulokset paperille.
Voit katsoa mallin Puhdin tulosraportista täältä.
Oma Puhtiin kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Kirjautuminen onnistuu vasta, kun olet tilannut testit Puhdin verkkosivuilta.
Testaa seuraavia, mikäli et pääse kirjautumaan Oma Puhtiin:
- Kokeile käyttää toista selainta tai tietokonetta/puhelinta.
- Yritä kirjautua Oma Puhtiin uudelleen noin tunnin kuluttua. Kyseessä saattaa olla palvelimen huoltokatko.
- Ota yhteyttä meihin chatin kautta tai puhelimitse.
Mielestämme laboratoriotulosten tulkinnan ei tarvitse olla vaikeaa. Siksi olemme tehneet raportista selkeän ja visuaalisen. Näet raportilta, ovatko tulokset viitearvojen mukaisia ja mitä eri arvot tarkoittavat. Kerromme, mihin eri mittarit liittyvät ja miten niihin voi vaikuttaa.
Puhdin kautta saat myös helposti varattua erillisenä palveluna lääkärin etävastaanoton, jonka aikana voitte käydä läpi kaikki tulokset.
Testipakettimme eivät kuitenkaan sisällä henkilökohtaista lääkärin tekemää tulkintaa tai diagnoosia tuloksistasi. Otathan aina yhteyttä lääkäriin, mikäli epäilet sairautta tai sinulla on oireita.
Tilauksen tekeminen
Tilaukseen tulee aina täyttää testiin tulevan henkilön tiedot. Mikäli haluat tilata testit lahjaksi toiselle, saatavilla on lahjakortteja. Lahjakortti käytetään Puhdin verkkokaupassa ja näin lahjan saaja voi päättää, minkä tutkimuspaketin hän haluaa itselleen tilata.
Voit valita Puhdin verkkokaupan kassalla ePassi-maksuvalinnan, jolloin sinut ohjataan ePassin sivulle hyväksymään maksu.
ePassilla voi tilata tutkimukset vain itselle.
Mikäli ePassilla ei ole tarpeeksi saldoa tilauksen tekemiseen, voit siirtää ePassiin omalta tililtä OmaRahaa ja näin suorittaa maksun koko ePassi etusaldoa hyödyntäen. Lisätietoa: www.epassi.fi/fi/omaraha
Puhdin verkkokaupassa voit käyttää lukuisia eri maksutapoja. Käytössä on mm. verkkopankkimaksut, yleisimmät luottokortit, osamaksu, lasku, mobiilimaksut ja ePassi Hyvinvointi.
Mehiläisen laboratorion kassalla ei ole mahdollista maksaa Puhti-testejä; testit tulee tilata Puhdin verkkosivuilta ennen tutkimuksiin menoa.
Voit lisätä valmiisiin testipaketteihin haluamiasi yksittäisiä tutkimuksia. Tilauksessa olevat testit otetaan samalla näytteenottokerralla; samassa tilauksessa olevia testejä ei voi jakaa eri näytteenottopäiville.
Mikäli maksaessa ilmenee ongelmia, huomioi seuraavat asiat:
- Missä vaiheessa ongelma ilmeni, Puhdin sivulla vai pankin sivulla? Jos pankin sivulla on ongelmia, ota yhteys omaan pankkiin.
- Onko pankkisi sivuilla huoltokatko? Testaa maksua uudelleen noin tunnin kuluttua. Jos edelleen on vikaa, ota yhteys Puhdin asiakaspalveluun esim. chatin kautta.
- Kokeile eri maksutapaa.
- Tarkista, että olet täyttänyt kaikki tiedot huolellisesti.
- Oletko hyväksynyt tilaus- ja sopimusehdot ja klikannut “Siirry maksamaan”?
- Onko laitteellasi hyvä nettiyhteys?
- Jos teet maksua mobiilissa puhelimella, huomioi, että maksamisen jälkeen siirryt pankin sivulta takaisin ostosivulle, jossa olit tekemässä tilausta.
- Onko sinulla käytössä jokin kuponkikoodi? Kirjoititko koodin oikein ja onko koodissa voimassaoloaikaa jäljellä? Huom! Ennen koodia ja koodin jälkeen ei tule käyttää välilyöntiä.
- Jos edelliset toimet eivät auttaneet, ota yhteyttä Puhdin chattiin.
Voit lisätä uusia tutkimuksia aiempaan tilaukseesi. Tilaa testit normaaliin tapaan Puhdin sivulta; näytteenottaja näkee kaikki tilaamasi tutkimukset järjestelmästä. Puhdin testejä ei voi ostaa laboratorion kassalta.
Jos olet tehnyt erillisen lisätilauksen ja haluat ottaa kaikki testit samalla näytteenottokerralla, muista kertoa siitä laboratoriossa, jotta testit otetaan samalla kerralla.
Lisää haluamasi tutkimukset ostoskoriin. Lisää lahjakortin koodi ostoskorissa kohtaan “Lisää lahjakortti tai koodi”. Klikkaa “Käytä kuponki”. Hinta on nyt päivittynyt. Klikkaa “Siirry kassalle”.
Jos olet saanut lahjakortin GoGift:n kautta, syötä kassalla lahjakortin koodi (ei tilausnumero).
Puhti-lahjakorttia ei voi käyttää Mehiläisen laboratorion kassalla; tilaus lahjakortilla tulee tehdä ennen näytteenottoon menoa Puhdin verkkosivuilta.
Voit tehdä tilauksen Puhdin verkkosivustolta nyt ja käydä testeissä myöhemmin; tilaus on voimassa vuoden. Voit käydä laboratoriossa, kun sinulle sopii. Tulethan näytteenottoon vain terveenä.
Tilauksessa olevat testit otetaan samalla näytteenottokerralla; samassa tilauksessa olevia testejä ei voi jakaa eri näytteenottopäiville.
Yli 15-vuotias voi tilata Puhti-testit. Nuorella tulee olla omat verkkopankkitunnukset, jotta tulosten tarkasteleminen onnistuu Oma Puhti -raportilla.
Mikäli on kyse alaikäisestä nuoresta, suosittelemme keskustelemaan lääkärin kanssa nuoren tilanteesta ja tarpeesta laboratoriokokeille. Käänny aina ensisijaisesti lääkärin puoleen, mikäli on oireita tai epäilys sairaudesta.
Mikäli tilaatte testejä useammalle nuorelle, tulee tilaukset tehdä erikseen. Tämä johtuu siitä, että tilauksen yhteydessä tulee antaa näytteenottoon tulevan henkilön tiedot.
Yleistä
Kaikki 15 vuotta täyttäneet, joilla on suomalaiset pankkitunnukset sekä suomalainen henkilöturvatunnus, voivat tehdä Puhti-tilauksen.
Puhdin laboratoriokokeet eivät vaadi lääkärin lähetettä. Mikäli kuitenkin epäilet sairautta, ota aina yhteyttä lääkäriin.
Voit tilata erikseen palvelumme kautta lääkärin konsultaation testien jälkeen.
Laboratoriopaketteihin ei lisätä näytteenottomaksua. Yli 40 € tilaukset ilman näytteenottomaksua (10 €).
Näytteenoton yhteydessä laboratorion kassalla ei peritä maksuja.
Lääkärin konsultaatio tuloksista testien jälkeen 64,90 €.
Valmennukset hyvinvointisi tueksi 99 €.
Näytteet otetaan ja analysoidaan pääosin Mehiläisen laboratorioissa Suomessa. Muutamat tutkimukset analysoidaan kumppanilaboratorioissamme (esim. STHLM3).
Puhti (Puhti Lab Oy) tarjoaa parasta palvelua oman hyvinvoinnin mittaamiseen ja kehittämiseen. Perustajien ajatuksena on edistää suomalaisten hyvinvointia ja tuoda saataville helppo tapa seurata omaa terveyttä. Puhti on osa Mehiläistä. Voit lukea meistä lisää täältä.
Siirrämme tiedot jo tehdyistä tilauksista Mehiläisen laboratorion järjestelmään automaattisesti. Sinun ei siis tarvitse näyttää Puhdin tilaustietoja tai kuittia laboratoriossa. Muista kuitenkin ottaa näytteenottoon mennessäsi mukaan henkilöllisyystodistus.
Palvelu sopii sinulle, jos olet kiinnostunut oman terveyden seurannasta ja ylläpidosta laboratoriotestin avulla. Puhti-laboratoriopaketti antaa monipuolisesti tietoa elimistösi voinnista. Olemme koonneet eri kohderyhmille sopivia testipaketteja.
Mikäli epäilet sairautta tai sinulla on oireita, olethan yhteydessä lääkäriin.
Tietosuoja ja -turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeää. Tiedot pysyvät Suomessa korkean turvaluokituksen palvelinsalissa, joka on mitoitettu terveyspalveluita varten. Tietoja pääsevät käsittelemään vain ne laboratoriotestauksesta huolehtivat henkilöt, jotka ovat välttämättömiä palvelun tuottamiseksi ja jotka ovat antaneet kirjallisen salassapitositoumuksen.
Testipaketteihin on valittu kattavasti ja monipuolisesti testejä eri kohderyhmille. Puhti-laboratoriopaketti antaa monipuolisesti tietoa elimistösi voinnista. Tuotteet-valikosta löydät lisätietoja kaikista valmiista testipaketeista.
Puhdin testeistä ei saa Kela-korvausta. Testeihin ei tarvita lääkärikäyntiä tai lähetettä.
Tuloksia pääset tarkastelemaan Oma Puhti -sivulta.
24.3.2021 jälkeen tilattujen testien tulokset päivittyvät myös OmaKantaan sekä OmaMehiläiseen. Tulokset siirtyvät Kanta-arkistoon noin kahden päivän kuluessa tulosten valmistumisesta.
Mikäli olet tilannut lisäpalveluna lääkärin etäkonsultaation, myös lääkäri tekee merkinnät Kanta-arkistoon hoitoosi liittyvistä asioista.
Huom! Kannassa tekstit näkyvät Mehiläisen asiakirjamerkintöinä.
Chat-asiakaspalvelu
Nopein tapa saada yhteys meihin arkisin 9-16 välillä on chat. Löydät chatin sivuston oikeasta reunasta. Klikkaa puhekuplaa ja kirjoita kysymyksesi.
Asiakaspalvelu puhelimitse
Puhdin asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös puhelimitse: 010-338 7049 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
Yhteistyö ja lisätiedot medialle
Yrityksille ja medialle yhteyshenkilö on Susanna Nuoramo susanna.nuoramo@puhti.fi
Yhteistyökyselyt: Jätä yhteydenottopyyntö lomakkeella.
Linkit sosiaalisen median kanaviin löydät sivun alalaidasta.
Ollaan yhteydessä!