Tästä artikkelista löydät asiatietoa B12-vitamiinista sekä vinkkejä siihen, kuinka voit itse vaikuttaa terveelliseen vitamiinin saantiisi ja parantaa muistiasi ja oppimiskykyäsi. Opit myös, kuinka pääset B12-vitamiinin testaukseen.

B12-vitamiini lyhyesti

  • B12-vitamiinin tärkeimpiä tehtäviä on hermoston ja aivojen kunnosta huolehtiminen.
  • B12 osallistuu myös perintötekijöiden muodostukseen.
  • Kasvissyöjät sairastuvat helposti puutostilaan.
  • B12-vitamiinia voidaan saada ravinnon kautta vain eläinperäisistä ruoista.

Mikä on B12-vitamiini?

B12-vitamiini on eläinperäisesta ravinnosta saatava elimistölle tärkeä vitamiini. B12-vitamiini suojelee normaalia aivotoimintaa ja solujen uusiutumista, joten se taistelee myös aivojen ja kehon ikääntymistä vastaan.

B12-vitamiini on eräs tärkeimmistä vitamiineista ihmiselle. Se vaikuttaa punasolujen muodostukseen, hermostoon ja aivojen toimintaan. Lisäksi sitä tarvitaan perintötekijöiden eli DNA:n muodostukseen.

Koska B12-vitamiinia on ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen puutostilaa esiintyy paljon kasvissyöjillä ja vegaaneilla. Runsas alkoholinkäyttö, tupakointi ja ravintoaineiden imeytymisongelmat voivat myös johtaa vitamiininpuutokseen.

Erityisesti myös ikääntyneillä esiintyy nuorempia enemmän erilaisia puutostiloja kuten B12-vitamiinin puutosta. B12-vitamiinin puutostila voi olla vakava ongelma, sillä se vaikuttaa esimerkiksi muistitoimintoihin, ajatteluun ja oppimiskykyyn.

Mitkä ovat B12-vitamiinin tehtävät elimistössä?

B12-vitamiinilla on kehossa monia tehtäviä. Se vaikuttaa ihmiseen kokonaisuutena perintötekijöiden muodostumisesta mielialaan ja vireyteen asti.

Kuinka B12-vitamiini vaikuttaa hiuksiin, kynsiin ja ihoon?

B12 auttaa soluja uusiutumaan. Sen ansiosta hiukset, kynnet ja iho säilyvät hyväkuntoisina. Vastaavasti B12-vitamiinin puutos on yleinen syy hiustenlähtöön. Ohuet hiukset tai kynsien heikko kunto voivat olla merkki siitä, että B12-vitamiinin pitoisuus veressä on syytä tarkastaa.

Miten B12-vitamiini vaikuttaa muistiin ja oppimiseen?

Keskushermosto ja aivot kykenevät toimimaan oikein B12-vitamiinin ansiosta. Vitamiinin puutos hidastaa aivotoimintaa ja voi vaikuttaa erilaisten muisti- ja oppimishäiriöiden syntyyn. Vaivat saattavat näkyä vasta vuosien päästä puutostilasta, joten aivotoiminnan kannalta vitamiinin saanti kannattaa ottaa huomioon kaikissa ikävaiheissa.

Kuinka B12-vitamiini vaikuttaa vireyteen ja mielialaan?

Vireystila ja mieliala ovat tärkeimpiä B12-vitamiinin vaikutuskohteita. Voimakkaan väsymyksen syy voi olla B12-vitamiinin puutoksessa.

B12 vaikuttaa myös oppimisen ja muistin lisäksi myös mielialaan, stressin kokemiseen ja hermoston rappeutumiseen. B12-vitamiinin puutos voi heikentää mielialaa.

B12-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee anemian syntymistä. Anemiassa punasoluja on liian vähän ja hemoglobiini on alhainen. Se on mahdollinen syy voimakkaan väsymyksen kokemiseen. Raudanpuutosanemiaa voidaan hoitaa rautavalmisteilla, mutta niistä ei ole hyötyä, jos anemian taustalla on vitamiininpuutostila.

Kuinka B12-vitamiini vaikuttaa ruoansulatukseen?

Terveestä mahalaukusta kannattaa huolehtia, koska niin sanottu hapoton mahalaukku voi altistaa B12-vitamiinin puutokselle. Toisaalta riittävä B12:n saanti auttaa ruoansulatusta pysymään terveenä.

Mistä voin tilata B12-vitamiinin tutkimuksen?

Voit tilata Puhdin verkkokaupan kautta kaksi erilaista B12-vitamiinin tutkimusta:

Tarkempi S -B12-TC2 (aktiivinen B12) kuuluu seuraaviin tutkimuspaketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Mitkä ovat B12-vitamiinin viitearvot?

B12-vitamiinin viitearvoilla tarkoitetaan vitamiinin määrää, joka jokaisella ihmisellä pitäisi olla veressään.

Aktiivisen B12-vitamiinin (S-B12-TC2) viitearvo on kaikilla: > 35 pmol/l.

B12-vitamiini (S-B12-Vit) viitearvo on: 138–652 pmol/l.

Mitkä ovat B12-vitamiinin saantisuositukset?

Naiset2,0 mikrogvrk
Miehet2,4 mikrogvrk
Lapset0,7 – 1,4 mikrogvrk

B12-vitamiinin puutos

Koska B12 kykenee varastoitumaan kehoon jopa siinä määrin, että varasto riittää 3-5 vuodeksi, ei sen päivittäinen saanti ole välttämätöntä. Puutostila voi aiheutua vuosien myötä puutteellisesta ruokavaliosta.

Keskimäärin B12-vitamiinia saadaan sekaravinnosta moninkertaisesti saantisuositusten verran. Myös elimistön varastot ovat melko suuret. Puutostilaa ei siis pääse kovin helposti syntymään monipuolisella ruokavaliolla.

Puutostila liittyy usein puutteelliseen ruokavalioon tai kovin rajoitettuun kasvisruokavalioon, ja varsinkin vegaaniruokavalioon.

Mikä on megaloblastinen anemia?

B12-vitamiinin puutostilaa kutsutaan lääketieteessä megaloblastikseksi anemiaksi, tällöin punasolun koko on suurentunut verrattuna “tavalliseen anemiaan”, jossa punasolut pieniä.

B12-vitamiinia tarvitaan normaaliin punasolunmuodostukseen. Jos punasolujen toiminta häiriintyy, syntyy anemia. Anemiassa punasolujen määrä tai koko ovat liian pienet, ja hemoglobiiniarvo putoaa.

Punasolujen tehtävänä on kuljettaa energiapitoista happea läpi elimistön, eikä ilman niitä elimistössä ole siis tarpeeksi energiaa. Tärkein ja voimakkain anemian oire on väsymys, mutta se aiheuttaa myös nopeaa sydämen sykettä ja huimausta.

Mitkä ovat B12-vitamiinin puutoksen oireet?

Lisäksi B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa seuraavia oireita:

  • Ihon kalpeus tai keltaisuus. Tämä johtuu kehon ongelmista tuottaa tarpeeksi punasoluja.
  • Luiden hauraus ja murtumariski.
  • Heikkouden tunne, koska keho ei kykene kuljettamaan happea elimistön läpi.
  • Pistely ympäri kehoa.
  • Liikunnalliset ongelmat, kuten tasapainohäiriöt, koordinaatio-ongelmat ja lihasten toiminnan häiriöt.
  • Suun ja kielen tulehdukset.
  • Hengenahdistus.
  • Ongelmat näkökyvyssä ja näön heikentyminen.
  • Harvinainen B12-vitamiinin puutostilan oire on korkea ruumiinlämpö.
  • Ääreishermosairaudet.
  • Muut hermoston ja muistin oireet.
  • Väsymys, nopea sydämen syke ja huimaus.

Kehossa tiettynä hetkenä tuntuvat oireet eivät kerro puutostilan haitallisuudesta kaikkea, sillä B12-vitamiinin puutostila on etenevä ja muotoutuu vuosien kuluessa vähitellen. Vitamiinivarastojen vuoksi puutostila ei välttämättä näy verikokeessa heti, mutta voi aiheuttaa myöhemmin elämässä esimerkiksi muistiin liittyviä ongelmia. Siksi arvoa on hyvä seurata säännöllisesti.

Paras tapa välttää B12-vitamiinin puutostila on seurata säännöllisesti sen pitoisuutta omassa elimistössä ja huolehtia riittävän usein sen tarvittavasta saannista. Vaikka vitamiini varastoituu kehoon, varastotkaan eivät ole ikuisia.

Jos puutostila on vakava, vitamiini voidaan antaa pistoksena, jolloin voidaan olla varmoja sen pääsystä elimistöön. Pistoksia annetaan alussa tiheästi, mutta korjauksen jälkeen ylläpitoon riittää pistos 1-3 kuukauden välein. Imeytymishäiriöissä pistoshoito voi olla elinikäinen.

Normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve

Tietyillä ryhmillä voi olla normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve. Suurempi tarve voi liittyä esimerkiksi raskauteen, jolloin vitamiinia tarvitsevat niin äiti kuin lapsikin, imeytymishäiriöihin tai sairaustiloihin.

Seuraavissa tilanteissa tulee kiinnittää erityistä huomiota B12-vitamiinin riittävään saantiin ja saada sitä ravinnon tai ravintolisän kautta mielellään suosituksia enemmän:

  • Laktoosi-intoleranssi
  • Imeytymishäiriöt, keliakia
  • Raskaus ja imetys
  • Mikä tahansa sairaus ja sen toipilasaika
  • Stressaava elämäntilanne
  • Kova fyysinen rasitus, kuten fyysinen työ tai raskasta liikuntaa sisältävä harrastus
  • Yksipuolinen ravinto tai pitkäaikainen paasto, tai esimerkiksi niukalla energialla toteutettava painonpudotus
  • Syömishäiriö
  • Ehkäisypillereiden käyttö
  • Runsas alkoholinkäyttö, koska alkoholi häiritsee ravintoaineiden imeytymistä
  • Tupakointi
  • Epäsäännölliset elintavat esimerkiksi vuorotyön vuoksi
  • Ikä. Ikääntyneillä, yli 65-vuotiailla, esiintyy nuorempia enemmän erilaisia puutostiloja kuten B12-vitamiinin puutos.
  • Hapoton vatsalaukku, ja runsas vatsahappoihin vaikuttavien lääkkeiden käyttö.

Korkeat B12-vitamiiniarvot

B12-vitamiinin korkeilla arvoilla ei ole käytännön merkitystä, mutta B12-vitamiinipitoisuus voi näyttää verikokeessa myös poikkeavan korkealta tietyissä tapauksissa. Seuraavat asiat voivat aiheuttaa poikkeavan korkeita B12-vitamiiniarvoja:

  • B12-vitamiinihoito
  • Maksa- ja munuaissairaudet
  • Akuutti tai krooninen myelooinen leukemia
  • Pahanlaatuiset kasvaimet

B12-vitamiinin saanti vegaanisella ruokavaliolla

B12-vitamiinin saannista tulee huolehtia erityisesti vegaaniselle ruokavaliolle siirryttäessä, koska B12-vitamiinia saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta. Käytännössä tämä tapahtuu ottamalla käyttöön ravintolisän.

B12-vitamiinia on lisätty myös useisiin vegaanille sopiviin elintarvikkeisiin; esimerkiksi moniin kasvijuomiin ja -jogurtteihin on lisätty B12-vitamiinia. Vegaani voi saada B12-vitamiinia myös vitaminoiduista ravintohiivahiutaleista.

Jotta B12-vitamiinia saataisiin vitaminoiduista elintarvikkeista riittävästi, tulee niitä käyttää melko paljon ja säännöllisesti. Siksi ravintolisä voi olla turvallisempi keino taata riittävä vitamiinin saanti.

Miten voin lisätä B12-vitamiinin saantia?

Koska B12-vitamiinia esiintyy ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen syöminen on ainoa tapa saada sitä ravinnon kautta. B12-vitamiinin voi nauttia myös lisäravinteena. Liha-, kala-, lintu-, ja munaruoat sekä maitovalmisteet, kuten juusto, sisältävät B12-vitamiinia.

Vegaani saa B12-vitamiinia lisäravinteesta sekä vitaminoiduista tuotteista.

Jos tietää saavansa ravinnosta liian vähän B12-vitamiinia eikä ruokavaliota voida muuttaa – esimerkiksi, jos kyseessä on vegaaniruokavalio – on ravintolisän käyttäminen aina suositeltavaa.

Mitkä ruoat ovat hyviä B12-vitamiinin lähteitä?

B12-vitamiinia saadaan eläinperäisistä elintarvikkeista. Hyviä B12-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi:

  • maksa ja munuaiset
  • simpukat
  • liharuoat
  • maitotuotteet, juusto
  • kananmunat
  • kala kuten sardiinit, lohi, taimen ja tonnikala
  • kana
  • ravintohiiva, johon on lisätty B12-vitamiinia
  • kasvijuomat, joihin on lisätty B12-vitamiinia.

Milloin B12-vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia?

B12-vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia yleensä aina, jos noudattaa tiukkaa kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Vitamiinia saadaan ravinnon kautta ainoastaan eläinperäisistä ruoista, joten vegaanille ainoa vaihtoehto on ravintolisään turvautuminen. Jos kasvissyöjä käyttää maitotuotteita ja kananmunaa, B12-vitamiinia voi saada myös näistä.

Myös runsas alkoholinkäyttö, rajoittunut syöminen esimerkiksi painonpudotuksen tai syömishäiriön yhteydessä, ruoan imeytymisongelmat ja väsymys ovat syitä, joiden vuoksi B12-vitamiinin pitoisuus veressä on hyvä tarkistaa.

Epäily puutostilasta herää usein, kun henkilöllä on hermosto-oireita tai anemia. Jos puutostila todetaan, selvitetään yleensä tähystyksellä myös mahalaukun kunto, koska puutos voi johtua myös esimerkiksi hapottomasta mahalaukusta.

Myös ikääntyvän kannattaa kiinnittää B12-vitamiiniin enemmän huomiota.

B12-vitamiinin verikoe

B12-vitamiinin pitoisuus tutkitaan verikokeella. Laboratoriokoodit ovat S -B12-TC2 ja P -B12-TC2 sen mukaan, mitataanko pitoisuus veren seerumista vai plasmasta.

Voit tilata Puhdin verkkokaupan kautta kaksi erilaista B12-vitamiinin tutkimusta:

Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Lähteet

Cadman, B. MedicalNewsToday. Vegetarian and vegan sources of B-12

Eskelinen, S. Duodecim Terveyskirjasto. Laboratoriotutkimusten tulkinta. B12-vitamiini, transkobalamiini II:een sitoutunut (S-B12-TC2)

Eskelinen, S. Duodecim Terveyskirjasto. Laboratoriotutkimusten tulkinta. B12-vitamiini (S-B12-Vit)

Felman, A. MedicalNewsToday. Everything you need to know about vitamin B-12

Moawad, H. Very Well Fit. How Vitamin B12 Deficiency Affects the Body

Pelkonen, L. Vegaaniliitto. B12-vitamiini.

Saarinen, L. 31.01.2018 Synlab. Saatko riittävästi B12-vitamiinia?

Salonen, J. Duodecim Terveyskirjasto. B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

Semeco, A. Healthline. Top 12 Foods That Are High in Vitamin B12

Synlab. B12-vitamiini, aktiivinen, transkobalamiini II:een sitoutunut (1142 S -B12-TC2)

Skerrett, P. Harvard Health Publishing. Harvard Medical School. Vitamin B12 deficiency can be sneaky, harmful

The Vegan Society. What Every Vegan Should Know About Vitamin B12

WebMD. What Is Vitamin B12 Deficiency Anemia?

WebMD. Vitamin B12: What to Know

West, H. Healthline. 9 Signs and Symptoms of Vitamin B12 Deficiency

Teksti

Kirjoittajan avatar

Milla on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 30.09.2020

Kävijöiden kommentteja ja kokemuksia aiheesta “B12-vitamiini tukee muistia ja ajattelua”

  • Tarkennus tuohon punasolun kokoon megaloblastisessa anemiassa: punasolun koko on suurentunut, verrattuna “tavalliseen anemiaan”, jossa punasolut pieniä.
    “B12-vitamiinin puute voi aiheuttaa anemiaa ja hermoston oireita. Tässä anemiamuodossa punasolut ja niiden esiasteet luuytimessä ja veressä ovat tavallista suurempia (verenkuvassa suuri MCV-arvo, ks. «Punasoluindeksit»2), minkä vuoksi sitä kutsutaan megaloblastiseksi anemiaksi. Yhdeksän kymmenestä megaloblastisesta anemiasta johtuu B12-vitamiinin puutteesta. Anemian lisäksi veren verihiutale- ja valkosolumäärä voi olla selvästi normaalia pienempi.”

    Lähde sama kuin jo mainittu Terveyskirjaston B12-artikkeli. 🙂

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *