B12-vitamiini on eräs tärkeimmistä vitamiineista ihmiselle. Se vaikuttaa punasolujen muodostukseen, hermostoon ja aivojen toimintaan.

Koska B12-vitamiinia on ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen puutostilaa esiintyy paljon kasvissyöjillä ja vegaaneilla. Runsas alkoholinkäyttö, tupakointi ja ravintoaineiden imeytymisongelmat voivat myös johtaa vitamiininpuutokseen. Puutostila voi olla todellinen ongelma, sillä se vaikuttaa esimerkiksi muistitoimintoihin, ajatteluun ja oppimiskykyyn.

  • B12-vitamiinin tärkeimpiä tehtäviä on hermoston ja aivojen kunnosta huolehtiminen.
  • B12 osallistuu myös perintötekijöiden muodostukseen.
  • Kasvissyöjät sairastuvat helposti puutostilaan.
  • B12-vitamiinia voidaan saada ravinnon kautta vain eläinperäisistä ruoista.
  • B12-vitamiinin tärkeimpiä tehtäviä on hermoston ja aivojen kunnosta huolehtiminen.
  • B12 osallistuu myös perintötekijöiden muodostukseen.
  • Kasvissyöjät sairastuvat helposti puutostilaan.
  • B12-vitamiinia voidaan saada ravinnon kautta vain eläinperäisistä ruoista.

B12-vitamiini on eräs tärkeimmistä vitamiineista ihmiselle. Se vaikuttaa punasolujen muodostukseen, hermostoon ja aivojen toimintaan. Lisäksi sitä tarvitaan perintötekijöiden eli DNA:n muodostukseen.

B12 suojelee normaalia aivotoimintaa ja solujen uusiutumista, joten se taistelee myös aivojen ja kehon ikääntymistä vastaan.

Koska B12-vitamiinia on ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen puutostilaa esiintyy paljon kasvissyöjillä ja vegaaneilla. Runsas alkoholinkäyttö, tupakointi ja ravintoaineiden imeytymisongelmat voivat myös johtaa vitamiininpuutokseen. Puutostila voi olla todellinen ongelma, sillä se vaikuttaa esimerkiksi muistitoimintoihin, ajatteluun ja oppimiskykyyn.

Tästä artikkelista löydät asiatietoa B12-vitamiinista sekä vinkkejä siihen, kuinka voit itse vaikuttaa terveelliseen vitamiinin saantiisi sekä näin parantaa muistiasi ja oppimiskykyäsi.

B12-vitamiinin tehtävät

B12-vitamiinilla on kehossa monia tehtäviä. Se vaikuttaa ihmiseen kokonaisuutena perintötekijöiden muodostumisesta mielialaan ja vireyteen asti.

Hiukset, kynnet ja iho

B12 auttaa soluja uusiutumaan. Sen ansiosta hiukset, kynnet ja iho säilyvät hyväkuntoisina. Vastaavasti B12-vitamiinin puutos on yleinen syy hiustenlähtöön.

Ohuet hiukset tai kynsien heikko kunto voivat olla merkki siitä, että B12-vitamiinin pitoisuus veressä on syytä tarkastaa.

Muisti ja oppiminen

Keskushermosto ja aivot kykenevät toimimaan oikein B12-vitamiinin ansiosta. Vitamiinin puutos hidastaa aivotoimintaa ja voi vaikuttaa erilaisten muisti- ja oppimishäiriöiden syntyyn.

Vaivat saattavat näkyä vasta vuosien päästä puutostilasta, joten aivotoiminnan kannalta vitamiinin saanti kannattaa ottaa huomioon kaikissa ikävaiheissa.

Vireys ja mieliala

Vireystila ja mieliala ovat tärkeimpiä B12-vitamiinin vaikutuskohteita. Voimakkaan väsymyksen syy voi olla B12-vitamiinin puutoksessa.

B12 vaikuttaa myös oppimisen ja muistin lisäksi myös mielialaan, stressin kokemiseen ja hermoston rappeutumiseen. B12-vitamiinin puutos voi heikentää mielialaa.

B12-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee anemian syntymistä. Anemiassa punasoluja on liian vähän ja hemoglobiini on alhainen. Se on mahdollinen syy voimakkaan väsymyksen kokemiseen. Anemiaa voidaan hoitaa rautavalmisteilla, mutta niistä ei ole välttämättä hyötyä, jos anemian taustalla on vitamiininpuutostila.

Ruoansulatus

Terveestä mahalaukusta kannattaa huolehtia, koska niin sanottu hapoton mahalaukku voi altistaa B12-vitamiinin puutokselle. Toisaalta riittävä B12:n saanti auttaa ruoansulatusta pysymään terveenä.

Mistä voin tilata B12-vitamiinin tutkimuksen?

Voit tilata Puhdin verkkokaupan kautta kaksi erilaista B12-vitamiinin tutkimusta: aktiivisen B12-vitamiinin (tarkempi) ja tavallisen B12-vitamiinin tutkimuksen.

S -B12-TC2 (aktiivinen B12) kuuluu myös Kasvissyöjän terveystarkastus-pakettiin. S -B12-Vit-testi kuuluu seuraaviin paketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

B12-vitamiinin viitearvoilla tarkoitetaan vitamiinin määrää, joka jokaisella ihmisellä pitäisi olla veressään. Aktiivisen B-vitamiinin (S-B12-TC2) viitearvo on kaikilla:

> 35 pmol/l.

B12-vitamiinin saantisuositus

Naiset  2,0 mikrog vrk
Miehet 2,4 mikrog vrk
Lapset 0,7 – 1,4 mikrog vrk

B12-vitamiinin puutostila

Koska B12 kykenee varastoitumaan kehoon jopa siinä määrin, että varasto riittää 3-5 vuodeksi, ei sen päivittäinen saanti ole välttämätöntä.

Keskimäärin B12-vitamiinia saadaan sekaravinnosta moninkertaisesti saantisuositusten verran. Myös elimistön varastot ovat melko suuret. Puutostilaa ei siis pääse kovin helposti syntymään.

B12-vitamiinin puutostilaa kutsutaan lääketieteessä megaloblastikseksi anemiaksi. Anemiassa punasolujen määrä tai koko ovat liian pienet, ja hemoglobiiniarvo putoaa.

B12-vitamiinia tarvitaan normaaliin punasolunmuodostukseen. Jos punasolujen toiminta häiriintyy, syntyy anemia. Punasolut kuljettavat energiapitoista happea läpi elimistön, eikä ilman niitä elimistössä ole siis tarpeeksi energiaa. Tärkein ja voimakkain anemian oire on väsymys, mutta se aiheuttaa myös nopeaa sydämen sykettä ja huimausta.

Lisäksi B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa seuraavia oireita:

  • Ihon kalpeus tai keltaisuus. Tämä johtuu kehon ongelmista tuottaa tarpeeksi punasoluja.
  • Luiden hauraus ja murtumariski.
  • Heikkouden tunne, koska keho ei kykene kuljettamaan happea elimistön läpi.
  • Pistely ympäri kehoa.
  • Liikunnalliset ongelmat, kuten tasapainohäiriöt, koordinaatio-ongelmat ja lihasten toiminnan häiriöt.
  • Suun ja kielen tulehdukset.
  • Hengenahdistus.
  • Ongelmat näkökyvyssä ja näön heikentyminen.
  • Harvinainen B12-vitamiinin puutostilan oire on korkea ruumiinlämpö.
  • Ääreishermosairaudet.

Kehossa tiettynä hetkenä tuntuvat oireet eivät kerro puutostilan haitallisuudesta kaikkea, sillä tila on etenevä ja muotoutuu vuosien kuluessa vähitellen. Vitamiinivarastojen vuoksi puutostila ei välttämättä näy verikokeessa heti, mutta voi aiheuttaa myöhemmin elämässä esimerkiksi muistisairauksia.

Paras tapa välttää B12-vitamiinin puutostila on seurata säännöllisesti sen pitoisuutta omassa elimistössä ja huolehtia riittävän usein sen tarvittavasta saannista. Vaikka vitamiini varastoituu kehoon, varastotkaan eivät ole ikuisia.

Jos puutostila on vakava, vitamiini voidaan antaa pistoksena, jolloin voidaan olla varmoja sen pääsystä elimistöön.

Pistoksia annetaan alussa tiheästi, mutta korjauksen jälkeen ylläpitoon riittää pistos 1-3 kuukauden välein. Imeytymishäiriöissä pistoshoito on elinikäinen.

Normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve

Tietyillä ryhmillä voi olla normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve. Suurempi tarve voi liittyä esimerkiksi raskauteen, jolloin vitamiinia tarvitsevat niin äiti kuin lapsikin, imeytymishäiriöihin tai sairaustiloihin.

Seuraavissa tilanteissa tulee kiinnittää erityistä huomiota B12-vitamiinin riittävään saantiin ja saada sitä ravinnon tai ravintolisän kautta mielellään suosituksia enemmän:

  • Laktoosi-intoleranssi
  • Keliakia
  • Raskaus ja imetys
  • Mikä tahansa sairaus ja sen toipilasaika
  • Stressaava elämäntilanne
  • Kova fyysinen rasitus, kuten fyysinen työ tai raskasta liikuntaa sisältävä harrastus
  • Yksipuolinen ravinto tai pitkäaikainen paasto, tai esimerkiksi niukalla energialla toteutettava painonpudotus
  • Ehkäisypillereiden käyttä
  • Runsas alkoholinkäyttö, koska alkoholi häiritsee ravintoaineiden imeytymistä.
  • Tupakointi
  • Epäsäännölliset elintavat esimerkiksi vuorotyön vuoksi.
  • Ikä. Ikääntyneillä, yli 65-vuotiailla, esiintyy nuorempia enemmän erilaisia puutostiloja.
  • Hapoton vatsalaukku, ja runsas vatsahappoihin vaikuttavien lääkkeiden käyttö.

Korkeat B12-vitamiiniarvot

B12-vitamiinipitoisuus voi näyttää verikokeessa myös poikkeavan korkealta. Seuraavat asiat voivat aiheuttaa poikkeavan korkeita B12-vitamiiniarvoja:

  • B12-vitamiinihoito
  • Maksa- ja munuaissairaudet
  • Akuutti tai krooninen myelooinen leukemia
  • Pahanlaatuiset kasvaimet

Tutkimus

B12-vitamiinin pitoisuus tutkitaan verikokeella. Laboratoriokoodit ovat S -B12-TC2 ja P -B12-TC2 sen mukaan, mitataanko pitoisuus veren seerumista vai plasmasta.

Milloin B12 kannattaa tutkia?

B12-vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia yleensä aina, jos noudattaa tiukkaa kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Vitamiinia saadaan ravinnon kautta ainoastaan eläinperäisistä ruoista, joten vegaanille ainoa vaihtoehto on ravintolisään turvautuminen. Jos kasvissyöjänä käyttää maitotuotteita ja kananmunaa, B12-vitamiinia voi saada myös näistä.

Myös runsas alkoholinkäyttö, rajoittunut syöminen esimerkiksi rankan laihdutuskuurin tai syömishäiriön yhteydessä, ruoan imeytymisongelmat ja väsymys ovat syitä, joiden vuoksi vitamiinin pitoisuus veressä on hyvä tarkistaa.

Epäily puutostilasta herää usein, kun potilaalla on hermosto-oireita tai anemia, ja tällöin pitoisuus yleensä tutkitaan.

Jos puutostila todetaan, selvitetään yleensä tähystyksellä myös mahalaukun kunto, koska puutos voi johtua esimerkiksi hapottomasta mahalaukusta.

Miten voin lisätä B12-vitamiinin saantia?

Koska B12-vitamiinia esiintyy ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen syöminen on ainoa tapa saada sitä ravinnon kautta.

Liha-, kala-, lintu-, ja munaruoat sekä maitovalmisteet, kuten juusto, sisältävät paljon B12-vitamiinia.

Vegaanille ainoa tapa saada B12-vitamiinia on ravintolisän käyttö. Ravintolisän voi ostaa apteekista ilman reseptiä.

Jos tietää saavansa ravinnosta liian vähän B12-vitamiinia eikä ruokavaliota voida muuttaa – esimerkiksi jos kyseessä on vegaaniruokavalio – on ravintolisän ottaminen aina suositeltavaa.

Lähteet

Terve.fi: B12-vitamiini, kobalamiini (syankobalamiini)

Terveyskirjasto: B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

Synlab: B12-vitamiini, aktiivinen, transkobalamiini II:een sitoutunut (1142 S -B12-TC2)

WebMD: Vitamin B12: What to Know

Very Well Fit: How Vitamin B12 Deficiency Affects the Body

B12-vitamiini on eräs tärkeimmistä vitamiineista ihmiselle. Se vaikuttaa punasolujen muodostukseen, hermostoon ja aivojen toimintaan. Lisäksi sitä tarvitaan perintötekijöiden eli DNA:n muodostukseen.

B12 suojelee normaalia aivotoimintaa ja solujen uusiutumista, joten se taistelee myös aivojen ja kehon ikääntymistä vastaan.

Koska B12-vitamiinia on ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen puutostilaa esiintyy paljon kasvissyöjillä ja vegaaneilla. Runsas alkoholinkäyttö, tupakointi ja ravintoaineiden imeytymisongelmat voivat myös johtaa vitamiininpuutokseen. Puutostila voi olla todellinen ongelma, sillä se vaikuttaa esimerkiksi muistitoimintoihin, ajatteluun ja oppimiskykyyn.

Tästä artikkelista löydät asiatietoa B12-vitamiinista sekä vinkkejä siihen, kuinka voit itse vaikuttaa terveelliseen vitamiinin saantiisi sekä näin parantaa muistiasi ja oppimiskykyäsi.

B12-vitamiinin tehtävät

B12-vitamiinilla on kehossa monia tehtäviä. Se vaikuttaa ihmiseen kokonaisuutena perintötekijöiden muodostumisesta mielialaan ja vireyteen asti.

Hiukset, kynnet ja iho

B12 auttaa soluja uusiutumaan. Sen ansiosta hiukset, kynnet ja iho säilyvät hyväkuntoisina. Vastaavasti B12-vitamiinin puutos on yleinen syy hiustenlähtöön.

Ohuet hiukset tai kynsien heikko kunto voivat olla merkki siitä, että B12-vitamiinin pitoisuus veressä on syytä tarkastaa.

Muisti ja oppiminen

Keskushermosto ja aivot kykenevät toimimaan oikein B12-vitamiinin ansiosta. Vitamiinin puutos hidastaa aivotoimintaa ja voi vaikuttaa erilaisten muisti- ja oppimishäiriöiden syntyyn.

Vaivat saattavat näkyä vasta vuosien päästä puutostilasta, joten aivotoiminnan kannalta vitamiinin saanti kannattaa ottaa huomioon kaikissa ikävaiheissa.

Vireys ja mieliala

Vireystila ja mieliala ovat tärkeimpiä B12-vitamiinin vaikutuskohteita. Voimakkaan väsymyksen syy voi olla B12-vitamiinin puutoksessa.

B12 vaikuttaa myös oppimisen ja muistin lisäksi myös mielialaan, stressin kokemiseen ja hermoston rappeutumiseen. B12-vitamiinin puutos voi heikentää mielialaa.

B12-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee anemian syntymistä. Anemiassa punasoluja on liian vähän ja hemoglobiini on alhainen. Se on mahdollinen syy voimakkaan väsymyksen kokemiseen. Anemiaa voidaan hoitaa rautavalmisteilla, mutta niistä ei ole välttämättä hyötyä, jos anemian taustalla on vitamiininpuutostila.

Ruoansulatus

Terveestä mahalaukusta kannattaa huolehtia, koska niin sanottu hapoton mahalaukku voi altistaa B12-vitamiinin puutokselle. Toisaalta riittävä B12:n saanti auttaa ruoansulatusta pysymään terveenä.

Mistä voin tilata B12-vitamiinin tutkimuksen?

Voit tilata Puhdin verkkokaupan kautta kaksi erilaista B12-vitamiinin tutkimusta: aktiivisen B12-vitamiinin (tarkempi) ja tavallisen B12-vitamiinin tutkimuksen.

S -B12-TC2 (aktiivinen B12) kuuluu myös Kasvissyöjän terveystarkastus-pakettiin. S -B12-Vit-testi kuuluu seuraaviin paketteihin:

Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

B12-vitamiinin viitearvoilla tarkoitetaan vitamiinin määrää, joka jokaisella ihmisellä pitäisi olla veressään. Aktiivisen B-vitamiinin (S-B12-TC2) viitearvo on kaikilla:

> 35 pmol/l.

B12-vitamiinin saantisuositus

Naiset  2,0 mikrog vrk
Miehet 2,4 mikrog vrk
Lapset 0,7 – 1,4 mikrog vrk

B12-vitamiinin puutostila

Koska B12 kykenee varastoitumaan kehoon jopa siinä määrin, että varasto riittää 3-5 vuodeksi, ei sen päivittäinen saanti ole välttämätöntä.

Keskimäärin B12-vitamiinia saadaan sekaravinnosta moninkertaisesti saantisuositusten verran. Myös elimistön varastot ovat melko suuret. Puutostilaa ei siis pääse kovin helposti syntymään.

B12-vitamiinin puutostilaa kutsutaan lääketieteessä megaloblastikseksi anemiaksi. Anemiassa punasolujen määrä tai koko ovat liian pienet, ja hemoglobiiniarvo putoaa.

B12-vitamiinia tarvitaan normaaliin punasolunmuodostukseen. Jos punasolujen toiminta häiriintyy, syntyy anemia. Punasolut kuljettavat energiapitoista happea läpi elimistön, eikä ilman niitä elimistössä ole siis tarpeeksi energiaa. Tärkein ja voimakkain anemian oire on väsymys, mutta se aiheuttaa myös nopeaa sydämen sykettä ja huimausta.

Lisäksi B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa seuraavia oireita:

  • Ihon kalpeus tai keltaisuus. Tämä johtuu kehon ongelmista tuottaa tarpeeksi punasoluja.
  • Luiden hauraus ja murtumariski.
  • Heikkouden tunne, koska keho ei kykene kuljettamaan happea elimistön läpi.
  • Pistely ympäri kehoa.
  • Liikunnalliset ongelmat, kuten tasapainohäiriöt, koordinaatio-ongelmat ja lihasten toiminnan häiriöt.
  • Suun ja kielen tulehdukset.
  • Hengenahdistus.
  • Ongelmat näkökyvyssä ja näön heikentyminen.
  • Harvinainen B12-vitamiinin puutostilan oire on korkea ruumiinlämpö.
  • Ääreishermosairaudet.

Kehossa tiettynä hetkenä tuntuvat oireet eivät kerro puutostilan haitallisuudesta kaikkea, sillä tila on etenevä ja muotoutuu vuosien kuluessa vähitellen. Vitamiinivarastojen vuoksi puutostila ei välttämättä näy verikokeessa heti, mutta voi aiheuttaa myöhemmin elämässä esimerkiksi muistisairauksia.

Paras tapa välttää B12-vitamiinin puutostila on seurata säännöllisesti sen pitoisuutta omassa elimistössä ja huolehtia riittävän usein sen tarvittavasta saannista. Vaikka vitamiini varastoituu kehoon, varastotkaan eivät ole ikuisia.

Jos puutostila on vakava, vitamiini voidaan antaa pistoksena, jolloin voidaan olla varmoja sen pääsystä elimistöön.

Pistoksia annetaan alussa tiheästi, mutta korjauksen jälkeen ylläpitoon riittää pistos 1-3 kuukauden välein. Imeytymishäiriöissä pistoshoito on elinikäinen.

Normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve

Tietyillä ryhmillä voi olla normaalia suurempi B12-vitamiinin tarve. Suurempi tarve voi liittyä esimerkiksi raskauteen, jolloin vitamiinia tarvitsevat niin äiti kuin lapsikin, imeytymishäiriöihin tai sairaustiloihin.

Seuraavissa tilanteissa tulee kiinnittää erityistä huomiota B12-vitamiinin riittävään saantiin ja saada sitä ravinnon tai ravintolisän kautta mielellään suosituksia enemmän:

  • Laktoosi-intoleranssi
  • Keliakia
  • Raskaus ja imetys
  • Mikä tahansa sairaus ja sen toipilasaika
  • Stressaava elämäntilanne
  • Kova fyysinen rasitus, kuten fyysinen työ tai raskasta liikuntaa sisältävä harrastus
  • Yksipuolinen ravinto tai pitkäaikainen paasto, tai esimerkiksi niukalla energialla toteutettava painonpudotus
  • Ehkäisypillereiden käyttä
  • Runsas alkoholinkäyttö, koska alkoholi häiritsee ravintoaineiden imeytymistä.
  • Tupakointi
  • Epäsäännölliset elintavat esimerkiksi vuorotyön vuoksi.
  • Ikä. Ikääntyneillä, yli 65-vuotiailla, esiintyy nuorempia enemmän erilaisia puutostiloja.
  • Hapoton vatsalaukku, ja runsas vatsahappoihin vaikuttavien lääkkeiden käyttö.

Korkeat B12-vitamiiniarvot

B12-vitamiinipitoisuus voi näyttää verikokeessa myös poikkeavan korkealta. Seuraavat asiat voivat aiheuttaa poikkeavan korkeita B12-vitamiiniarvoja:

  • B12-vitamiinihoito
  • Maksa- ja munuaissairaudet
  • Akuutti tai krooninen myelooinen leukemia
  • Pahanlaatuiset kasvaimet

Tutkimus

B12-vitamiinin pitoisuus tutkitaan verikokeella. Laboratoriokoodit ovat S -B12-TC2 ja P -B12-TC2 sen mukaan, mitataanko pitoisuus veren seerumista vai plasmasta.

Milloin B12 kannattaa tutkia?

B12-vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia yleensä aina, jos noudattaa tiukkaa kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Vitamiinia saadaan ravinnon kautta ainoastaan eläinperäisistä ruoista, joten vegaanille ainoa vaihtoehto on ravintolisään turvautuminen. Jos kasvissyöjänä käyttää maitotuotteita ja kananmunaa, B12-vitamiinia voi saada myös näistä.

Myös runsas alkoholinkäyttö, rajoittunut syöminen esimerkiksi rankan laihdutuskuurin tai syömishäiriön yhteydessä, ruoan imeytymisongelmat ja väsymys ovat syitä, joiden vuoksi vitamiinin pitoisuus veressä on hyvä tarkistaa.

Epäily puutostilasta herää usein, kun potilaalla on hermosto-oireita tai anemia, ja tällöin pitoisuus yleensä tutkitaan.

Jos puutostila todetaan, selvitetään yleensä tähystyksellä myös mahalaukun kunto, koska puutos voi johtua esimerkiksi hapottomasta mahalaukusta.

Miten voin lisätä B12-vitamiinin saantia?

Koska B12-vitamiinia esiintyy ainoastaan eläinperäisessä ruoassa, sen syöminen on ainoa tapa saada sitä ravinnon kautta.

Liha-, kala-, lintu-, ja munaruoat sekä maitovalmisteet, kuten juusto, sisältävät paljon B12-vitamiinia.

Vegaanille ainoa tapa saada B12-vitamiinia on ravintolisän käyttö. Ravintolisän voi ostaa apteekista ilman reseptiä.

Jos tietää saavansa ravinnosta liian vähän B12-vitamiinia eikä ruokavaliota voida muuttaa – esimerkiksi jos kyseessä on vegaaniruokavalio – on ravintolisän ottaminen aina suositeltavaa.

Lähteet

Terve.fi: B12-vitamiini, kobalamiini (syankobalamiini)

Terveyskirjasto: B12-vitamiinin tai foolihapon puutos

Synlab: B12-vitamiini, aktiivinen, transkobalamiini II:een sitoutunut (1142 S -B12-TC2)

WebMD: Vitamin B12: What to Know

Very Well Fit: How Vitamin B12 Deficiency Affects the Body

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *