Tiamiini eli B1-vitamiini (fB-B1-Vit) on ensimmäinen löydetty B-ryhmän vitamiini. Sillä on tärkeä tehtävä hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnassa.

  • B1-vitamiini pitää yllä kaikkien kehon kudosten toimintaa.
  • B1-vitamiinin ansiosta muistat ja ajattelet paremmin.
  • B1-vitamiinin tehtäviin kuuluu ravintoaineiden muuttaminen energiaksi kehosi käyttöön.
  • B1-vitamiinia saadaan tehokkaimmin tasapainoisesta ruokavaliosta.
  • B1-vitamiini pitää yllä kaikkien kehon kudosten toimintaa.
  • B1-vitamiinin ansiosta muistat ja ajattelet paremmin.
  • B1-vitamiinin tehtäviin kuuluu ravintoaineiden muuttaminen energiaksi kehosi käyttöön.
  • B1-vitamiinia saadaan tehokkaimmin tasapainoisesta ruokavaliosta.

Tiamiini eli B1-vitamiini (fB-B1-Vit) on ensimmäinen löydetty B-ryhmän vitamiini. Sillä on tärkeä tehtävä hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnassa. Lisäksi sillä on merkittävä vaikutus hermoston toimintaan sekä sydämen ja lihasten terveyteen. Tiamiinia esiintyy kehossa pääasiassa tiamiinipyrofosfaattina.

B1 on vesiliukoinen vitamiini, joten sen käyttämättä jäävä osa poistuu kehosta virtsan mukana.

Tässä artikkelissa kerromme B1-vitamiinin tehtävistä, saantisuosituksista sekä viitearvoista. Kerromme myös, millaisissa tilanteissa tiamiinia tulee saada suosituksia enemmän ja millä tavalla sitä voidaan jopa käyttää lääkkeenä sairauksien hoidossa.

 

B1-vitamiinin tehtävät

Tiamiini on ravintoaine, jota jokainen kehon kudos tarvitsee toimiakseen. Tämän vitamiinin ansiosta hiilihydraattien, rasvan, proteiinien ja muiden ravintoaineisen muuttaminen energiaksi onnistuu ja kudosten toiminta säilyy normaalina.

Tiamiini osallistuu myös muiden entsyymien vapauttamiseen, ja on tärkeä ääreishermoston toiminnalle ja viestin välittymiselle hermon ja lihaksen välillä (neuromuskulaarinen välittyminen). Se huolehtii myös aivojen terveestä toiminnasta.

B-vitamiineja voidaan ajatella stressinpoistovitamiineina, sillä ne tehostavat kehon immuunijärjestelmää stressin aikana. Lisäksi tämän ryhmän vitamiinit ovat tärkeitä silmien, maksan, ihon ja hiusten terveydelle.

Mistä voin tilata B1-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata B1-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

Verinäytteen viitearvot ovat kaikilla iästä ja sukupuolesta riippumatta samat:

59-296 nmol/l

Saantisuositukset

Suomalaiset saavat ravinnostaan tiamiinia keskimäärin suositusten mukaisesti, 1,1 – 1,6 mg vuorokaudessa. Suomalaisten pääasiallisia tiamiinin lähteitä ovat täysjyväviljavalmisteet, maito ja maitovalmisteet.

Saantisuositukset ovat seuraavan taulukon mukaiset:

Naiset, 18 – 60 v 1.1 mg/vrk
Tytöt, 1 – 17 v 1.0 mg/vrk
Miehet, 18 – 60 v 1.4 mg/vrk
Pojat, 1 – 17 v 1.2 mg/vrk

Toisin sanoen kaikkien tulisi saada vähintään 1 mg, mielellään enemmän, tiamiinia ravinnosta päivän aikana. B1-vitamiini ei varastoidu elimistöön, vaan munuaiset poistavat sen määrän, mitä elimistö ei tarvitse. Edes suurten vuorokausiannosten (500mg/vrk) ei ole todettu johtavan myrkytyksiin, tosin tällaisia määriä ei kannata aivan pienten lasten kohdalla kokeilla.

Joskus tiamiinin yliannostus voi laukaista reaktion, jonka merkkejä ovat päänsärky ja sydämentykytys. Tällainen yliherkkyys on harvinaista.

Kenen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota B1-vitamiinin saantiin?

Seuraavissa tilanteissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että B1-vitamiinia saadaan riittävästi:

  • Pitkä paasto
  • Yksipuolinen ruokavalio
  • Runsas alkoholinkäyttö, koska tämän aikana on mahdollista, että ravintoa ei saada riittävästi vitamiinien kannalta tai se ei imeydy kunnolla.
  • Epäsäännölliset elämäntavat
  • Ravinnon imeytymiseen vaikuttavat sairaudet, kuten HIV
  • Keliakia
  • Laktoosi-intoleranssi
  • Raskaus ja imetys
  • Sairausaika ja toipuminen
  • Stressi
  • Voimakas fyysinen rasitus
  • Laihdutuskuurit

Kroonisesta alkoholismista johtuvaa Wernicke-Korsakoffin oireyhtymää voidaan hoitaa tiamiinipistoksilla ja ehkäistä riittävällä tiamiinin saannilla. Suurin rooli oireyhtymän synnyssä on kuitenkin itse alkoholilla.

Tiamiinin hyödyt

B1-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee hermosto- ja aivosairauksien, sekä lihas-, sydän-, vatsa-, ja suolistosairauksien syntymistä. Se ehkäisee esimerkiksi sairautta nimeltä beriberi, joka on sydämeen, hermostoon ja ruoansulatusjärjestelmään vaikuttava oireyhtymä ja joka johtuu tiamiinin puutoksesta.

Miksi B1-vitamiinin pitoisuus tutkitaan?

B1-vitamiinin pitoisuus veressä tutkitaan, jos oireiden perusteella on syytä epäillä siihen liittyvää puutostilaa.

Lisäksi vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia alkoholiongelman ja syömiseen liittyvien ongelmien kuten syömishäiriöiden yhteydessä.

Mittauksesta ei koskaan ole haittaa. Tulos kertoo aina jotain terveydentilasta. Mikäli vitamiininsaanti on vähäistä, osataan siihen reagoida verikokeen tuloksen perusteella.

Mitä B1-vitamiinin puutoksesta seuraa?

Tiamiinin puutosoireina voi esiintyä ruokahaluttomuutta, painon laskua ja ummetusta. Lisäksi hiuksista ja ihosta voi tulla huonokuntoiset ja ihmisen mieliala voi olla matalalla. Saadakseen riittävästi B1-vitamiinia, ravinnon tulee olla kunnossa. Valkoinen riisi, leipä ja makaroni eivät sisällä juuri lainkaan ravinteita.

Hoitamaton puutostila voi johtaa sairauksiin, kuten beriberiin, hermosto-ongelmiin, laihtumiseen ja mielialaongelmiin. Myös perusterveillä ihmisillä voi esiintyä muistiin ja mielialaan sekä lihaksiin liittyviä puutosoireita, vaikka varsinaista puutostilaa ei olisikaan.

Tiamiininpuutos on onneksi harvinaista kehittyneissä maissa ja terveillä aikuisilla. Yleensä se länsimaissa liittyykin sairaustilaan, kuten alkoholismiin, Crohnin tautiin, anoreksiaan tai dialyysihoidon läpikäymiseen.

Beriberi vaikuttaa hengitykseen, silmien liikkeisiin, sydämen toimintaan, hermosolujen tuhoutumiseen ja muihin hermostollisiin ongelmiin.

Wernicke-Korsakoffin oireyhtymä pitää sisällään käytännössä kaksi eri sairautta. Wernicken tauti vaikuttaa hermojärjestelmään ja aiheuttaa näköongelmia, koordinaatiokyvyn heikkenemistä ja henkistä taantumusta.  Korsakoffin syndrooma on sairauden viimeinen vaihe, joka tuhoaa aivojen muistitoiminnot pysyvästi.

Molempia tiloja voidaan hoitaa tiamiinipistoksilla.

Miten huolehdin riittävästä tiamiinin saannista?

Suurin osa ihmisistä saa ravinnon kautta kaiken tarvitsemansa tiamiinin. Ravinto onkin tärkein asia, jonka kautta sen pitoisuudesta pidetään huolta. Tiamiinia sisältävät muun muassa seuraavat ruoka-aineet:

  • Porsaanliha
  • Siipikarja
  • Herneet
  • Pähkinät
  • Pavut
  • Soijapavut
  • Täysjyvätuotteet, kuten murot, leipä, riisi ja pastatuotteet
  • Palkokasvit
  • Linssit
  • Hiiva
  • Maksa
  • Parsa
  • Peruna
  • Sienet
  • Munakoiso
  • Salaatti
  • Pinaatti
  • Tonnikala
  • Auringonkukansiemenet

Ylikypsennys ja pitkään pakastaminen tai jääkaapissa oleminen voi tuhota ruoan sisältämän tiamiinin.

Tiamiinin saannin kannalta on järkevää suosia täysjyvätuotteita, sillä viljan prosessoiminen valkoiseksi tuhoaa tehokkaasti sen sisältämät ravintoaineet. Esimerkiksi valkoinen leipä ei sisällä ravinteita juuri lainkaan.

Runsas kahvin ja teen juonti, kofeiinittomankin, voi johtaa B1-vitamiinin putokseen, samoin kuin raa’an kalan ja simpukoiden säännöllinen syöminen.

Runsaan tiamiinin saannin ei ole todettu aiheuttavan ongelmia sen vesiliukoisuuden vuoksi. Jos verikokeessa kuitenkin huomataan veren B1-vitamiinipitoisuuden olevan koholla, ei ravintolisää kannata ottaa hetkeen.

Lähteet:

Synlab: B1-vitamiini, verestä, paastotilassa (4948 fB-B1-Vit)

Healthline: What does Vitamin B1 do?

Medical News Today: What is thiamin, or vitamin B1?

 

Tiamiini eli B1-vitamiini (fB-B1-Vit) on ensimmäinen löydetty B-ryhmän vitamiini. Sillä on tärkeä tehtävä hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnassa. Lisäksi sillä on merkittävä vaikutus hermoston toimintaan sekä sydämen ja lihasten terveyteen. Tiamiinia esiintyy kehossa pääasiassa tiamiinipyrofosfaattina.

B1 on vesiliukoinen vitamiini, joten sen käyttämättä jäävä osa poistuu kehosta virtsan mukana.

Tässä artikkelissa kerromme B1-vitamiinin tehtävistä, saantisuosituksista sekä viitearvoista. Kerromme myös, millaisissa tilanteissa tiamiinia tulee saada suosituksia enemmän ja millä tavalla sitä voidaan jopa käyttää lääkkeenä sairauksien hoidossa.

 

B1-vitamiinin tehtävät

Tiamiini on ravintoaine, jota jokainen kehon kudos tarvitsee toimiakseen. Tämän vitamiinin ansiosta hiilihydraattien, rasvan, proteiinien ja muiden ravintoaineisen muuttaminen energiaksi onnistuu ja kudosten toiminta säilyy normaalina.

Tiamiini osallistuu myös muiden entsyymien vapauttamiseen, ja on tärkeä ääreishermoston toiminnalle ja viestin välittymiselle hermon ja lihaksen välillä (neuromuskulaarinen välittyminen). Se huolehtii myös aivojen terveestä toiminnasta.

B-vitamiineja voidaan ajatella stressinpoistovitamiineina, sillä ne tehostavat kehon immuunijärjestelmää stressin aikana. Lisäksi tämän ryhmän vitamiinit ovat tärkeitä silmien, maksan, ihon ja hiusten terveydelle.

Mistä voin tilata B1-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata B1-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

Verinäytteen viitearvot ovat kaikilla iästä ja sukupuolesta riippumatta samat:

59-296 nmol/l

Saantisuositukset

Suomalaiset saavat ravinnostaan tiamiinia keskimäärin suositusten mukaisesti, 1,1 – 1,6 mg vuorokaudessa. Suomalaisten pääasiallisia tiamiinin lähteitä ovat täysjyväviljavalmisteet, maito ja maitovalmisteet.

Saantisuositukset ovat seuraavan taulukon mukaiset:

Naiset, 18 – 60 v 1.1 mg/vrk
Tytöt, 1 – 17 v 1.0 mg/vrk
Miehet, 18 – 60 v 1.4 mg/vrk
Pojat, 1 – 17 v 1.2 mg/vrk

Toisin sanoen kaikkien tulisi saada vähintään 1 mg, mielellään enemmän, tiamiinia ravinnosta päivän aikana. B1-vitamiini ei varastoidu elimistöön, vaan munuaiset poistavat sen määrän, mitä elimistö ei tarvitse. Edes suurten vuorokausiannosten (500mg/vrk) ei ole todettu johtavan myrkytyksiin, tosin tällaisia määriä ei kannata aivan pienten lasten kohdalla kokeilla.

Joskus tiamiinin yliannostus voi laukaista reaktion, jonka merkkejä ovat päänsärky ja sydämentykytys. Tällainen yliherkkyys on harvinaista.

Kenen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota B1-vitamiinin saantiin?

Seuraavissa tilanteissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että B1-vitamiinia saadaan riittävästi:

  • Pitkä paasto
  • Yksipuolinen ruokavalio
  • Runsas alkoholinkäyttö, koska tämän aikana on mahdollista, että ravintoa ei saada riittävästi vitamiinien kannalta tai se ei imeydy kunnolla.
  • Epäsäännölliset elämäntavat
  • Ravinnon imeytymiseen vaikuttavat sairaudet, kuten HIV
  • Keliakia
  • Laktoosi-intoleranssi
  • Raskaus ja imetys
  • Sairausaika ja toipuminen
  • Stressi
  • Voimakas fyysinen rasitus
  • Laihdutuskuurit

Kroonisesta alkoholismista johtuvaa Wernicke-Korsakoffin oireyhtymää voidaan hoitaa tiamiinipistoksilla ja ehkäistä riittävällä tiamiinin saannilla. Suurin rooli oireyhtymän synnyssä on kuitenkin itse alkoholilla.

Tiamiinin hyödyt

B1-vitamiinin riittävä saanti ehkäisee hermosto- ja aivosairauksien, sekä lihas-, sydän-, vatsa-, ja suolistosairauksien syntymistä. Se ehkäisee esimerkiksi sairautta nimeltä beriberi, joka on sydämeen, hermostoon ja ruoansulatusjärjestelmään vaikuttava oireyhtymä ja joka johtuu tiamiinin puutoksesta.

Miksi B1-vitamiinin pitoisuus tutkitaan?

B1-vitamiinin pitoisuus veressä tutkitaan, jos oireiden perusteella on syytä epäillä siihen liittyvää puutostilaa.

Lisäksi vitamiinin pitoisuus kannattaa tutkia alkoholiongelman ja syömiseen liittyvien ongelmien kuten syömishäiriöiden yhteydessä.

Mittauksesta ei koskaan ole haittaa. Tulos kertoo aina jotain terveydentilasta. Mikäli vitamiininsaanti on vähäistä, osataan siihen reagoida verikokeen tuloksen perusteella.

Mitä B1-vitamiinin puutoksesta seuraa?

Tiamiinin puutosoireina voi esiintyä ruokahaluttomuutta, painon laskua ja ummetusta. Lisäksi hiuksista ja ihosta voi tulla huonokuntoiset ja ihmisen mieliala voi olla matalalla. Saadakseen riittävästi B1-vitamiinia, ravinnon tulee olla kunnossa. Valkoinen riisi, leipä ja makaroni eivät sisällä juuri lainkaan ravinteita.

Hoitamaton puutostila voi johtaa sairauksiin, kuten beriberiin, hermosto-ongelmiin, laihtumiseen ja mielialaongelmiin. Myös perusterveillä ihmisillä voi esiintyä muistiin ja mielialaan sekä lihaksiin liittyviä puutosoireita, vaikka varsinaista puutostilaa ei olisikaan.

Tiamiininpuutos on onneksi harvinaista kehittyneissä maissa ja terveillä aikuisilla. Yleensä se länsimaissa liittyykin sairaustilaan, kuten alkoholismiin, Crohnin tautiin, anoreksiaan tai dialyysihoidon läpikäymiseen.

Beriberi vaikuttaa hengitykseen, silmien liikkeisiin, sydämen toimintaan, hermosolujen tuhoutumiseen ja muihin hermostollisiin ongelmiin.

Wernicke-Korsakoffin oireyhtymä pitää sisällään käytännössä kaksi eri sairautta. Wernicken tauti vaikuttaa hermojärjestelmään ja aiheuttaa näköongelmia, koordinaatiokyvyn heikkenemistä ja henkistä taantumusta.  Korsakoffin syndrooma on sairauden viimeinen vaihe, joka tuhoaa aivojen muistitoiminnot pysyvästi.

Molempia tiloja voidaan hoitaa tiamiinipistoksilla.

Miten huolehdin riittävästä tiamiinin saannista?

Suurin osa ihmisistä saa ravinnon kautta kaiken tarvitsemansa tiamiinin. Ravinto onkin tärkein asia, jonka kautta sen pitoisuudesta pidetään huolta. Tiamiinia sisältävät muun muassa seuraavat ruoka-aineet:

  • Porsaanliha
  • Siipikarja
  • Herneet
  • Pähkinät
  • Pavut
  • Soijapavut
  • Täysjyvätuotteet, kuten murot, leipä, riisi ja pastatuotteet
  • Palkokasvit
  • Linssit
  • Hiiva
  • Maksa
  • Parsa
  • Peruna
  • Sienet
  • Munakoiso
  • Salaatti
  • Pinaatti
  • Tonnikala
  • Auringonkukansiemenet

Ylikypsennys ja pitkään pakastaminen tai jääkaapissa oleminen voi tuhota ruoan sisältämän tiamiinin.

Tiamiinin saannin kannalta on järkevää suosia täysjyvätuotteita, sillä viljan prosessoiminen valkoiseksi tuhoaa tehokkaasti sen sisältämät ravintoaineet. Esimerkiksi valkoinen leipä ei sisällä ravinteita juuri lainkaan.

Runsas kahvin ja teen juonti, kofeiinittomankin, voi johtaa B1-vitamiinin putokseen, samoin kuin raa’an kalan ja simpukoiden säännöllinen syöminen.

Runsaan tiamiinin saannin ei ole todettu aiheuttavan ongelmia sen vesiliukoisuuden vuoksi. Jos verikokeessa kuitenkin huomataan veren B1-vitamiinipitoisuuden olevan koholla, ei ravintolisää kannata ottaa hetkeen.

Lähteet:

Synlab: B1-vitamiini, verestä, paastotilassa (4948 fB-B1-Vit)

Healthline: What does Vitamin B1 do?

Medical News Today: What is thiamin, or vitamin B1?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *