Löydät tästä artikkelista asiatietoa B6-vitamiinin hyödyistä ja vaikutuksista. Opit havainnoimaan, millaiset oireet viittaavat sen puutostilaan. Lisäksi opit, millaista ravintoa vitamiinin saannin turvaamiseksi kannattaa suosia ja miten pääset vitamiiniarvojen testeihin helposti.

B6-vitamiini lyhyesti

  • B6-vitamiini osallistuu mielialaan vaikuttavien välittäjäaineiden muodostumiseen.
  • B6-vitamiini tukee normaalia muistia ja aivotoimintaa.
  • B6-vitamiinin tärkeitä lähteitä ovat vihannekset, täysjyvätuotteet ja liha.

B6-vitamiini eli pyridoksaalifosfaatti

B6-vitamiini eli pyridoksaalifosfaatti on yksi B-ryhmän vitamiineista. Se tukee keskushermoston normaalia toimintaa ja tuottaa esimerkiksi välittäjäaineisiin kuuluvia noradrenaliinia ja serotoniinia. Nämä välittäjäaineet vaikuttavat muun muassa mielialaan.

Muiden B-vitamiinien tavoin B6 on vesiliukoinen vitamiini. Se ei varastoidu kehoon, vaan ylimääräinen vitamiini poistuu virtsan mukana. Siksi sitä on saatava ravinnosta päivittäin.

Mitkä ovat B6-vitamiinin tehtävät?

B6-vitamiinin tehtäviä ovat muun muassa:

  • B6-vitamiini osallistuu proteiinien ja glukoosin aineenvaihduntaan ja sekä hemoglobiinin rakennukseen.
  • B6 on tärkeä aivojen normaalin kehityksen ja toiminnan kannalta.
  • B6 auttaa immuunipuolustusjärjestelmää pysymään terveenä.
  • Kaikki B-vitamiinit ylläpitävät tervettä hermostoa.
  • B6 osallistuu hiilihydraattien, rasvan ja proteiinien muuttamiseen energiaksi.
  • B6-vitamiini osallistuu välittäjäaineiden valmistukseen. Aivojen hermosolut kommunikoivat toistensa kanssa välittäjäaineiden avulla. Jonkin välittäjäaineen puute voi johtaa mielenterveysongelmiin. Esimerkiksi serotoniinin puute on yhteydessä esimerkiksi masennukseen.

Mistä voin tilata B6-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata B6-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Voit yhdistää testin myös esimerkiksi suositun Puhti-terveystarkastuksen yhteyteen. Tilaa testit yhdellä kertaa, niin laboratoriokokeen saa hoidettua kerralla. Voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation helposti suoraan tulosraportin lopusta, mikäli haluat keskustella tuloksistasi ja terveydestäsi, tulokset poikkeavat viitearvoista, sinulla on oireita tai herää epäilys sairaudesta.

B6-vitamiini viitearvot S-B6-Vit

B6-vitamiinin viitearvot (S-B6-Vit) ovat kaikilla 35–110 nmol/l.

Merkintä nmol/l tarkoittaa nanomoolia litrassa.

Viitearvot vaihtelevat laboratorioittain ja tutkimusten analysointimenetelmästä riippuen.

B6-vitamiini saantisuositus

B6-vitamiinin saantisuositukset ovat:

Kenelle Määrä
Miehet 1,6 mg/vrk
Naiset 1,2 mg/vrk
Raskaana olevat naiset 1,5 mg/vrk
Imettävät naiset 1,6 mg/vrk

Voiko B6-vitamiinia saada liikaa?

B6-vitamiinia voi joskus saada liikaa. Yleensä ruoan kautta ei ole mahdollista saada oireita aiheuttavaa B6-vitamiinin yliannostusta, vaan oireet liittyvät ravintolisien käyttöön.

B6:n käytölle on määritelty iän mukaiset turvalliset ylärajat, jotka selviävät seuraavasta taulukosta.

Ikä Määrä
1 – 3 v 5 mg/vrk
4 – 6 v 7 mg/vrk
7 – 10 v 10 mg/vrk
11 – 14 v 15 mg/vrk
15 – 17 v 20 mg/vrk
Aikuiset  25 mg/vrk

Mitä liiallinen B6-vitamiinin saanti voi aiheuttaa?

Liiallinen B6-vitamiinin saanti voi aiheuttaa:

  • lihaskontrollin heikkenemistä
  • ihovaurioita
  • närästystä ja pahoinvointia
  • yliherkkyyttä auringonvalolle
  • turtumusta
  • heikentynyttä kykyä aistia kipua tai voimakkaita lämpötiloja
  • vatsakipuja
  • oksentelua
  • ruokahalun menetystä
  • kohonneita maksa-arvoja.

Jos käytät B6-vitamiinivalmistetta ja saat tällaisia oireita, käyttö kannattaa lopettaa.

B6-vitamiinin hyödyt

B6-vitamiinilla on rooli monissa toiminnoissa.

Aivotoiminta & B6-vitamiini

B6-vitamiini auttaa normaalin aivotoiminnan ylläpidossa ja erityisesti muistamiseen liittyvissä toiminnoissa.

Raskauden aikainen pahoinvointi & B6-vitamiini

B6-vitamiinia on käytetty raskauspahoinvoinnin hoitoon, mutta tieteellistä näyttöä sen hyödystä ei ole. Riittävästä B6-vitamiinin saannista kannattaa pitää huolta. Raskaana olevalle naiselle päivittäinen saantisuositus on 1,5 mg.

Entsyymit & B6-vitamiini

B6 osallistuu ruoansulatusentsyymien valmistamiseen, huolehtii ihon ja hiusten terveydestä ja osallistuu uusien punasolujen muodostamiseen.

Välittäjäaineet & B6-vitamiini

Riittävä määrä kaikkia välittäjäaineita on tärkeää mielenterveydelle. B6-vitamiinia tarvitaan välittäjäaineiden valmistuksessa.

B6-vitamiini & dementiariski

Kun aivot toimivat kunnolla ja kognitiiviset kyvyt ovat hyvät, riski sairastua dementiasairauksiin on pienempi. B6-vitamiinin ja dementian mahdollinen yhteys on kuitenkin epäselvä, eikä B-vitamiinilisällä voida nykytiedon perusteella vähentää dementiariskiä.

Miksi B6-vitamiini tutkitaan?

Vitamiinin pitoisuus tutkitaan yleensä, jos henkilöllä on sen puutokseen viittaavia oireita ja puutostilaa on syytä epäillä.

Mitä B6-vitamiinin puutoksesta seuraa?

B6-vitamiinin puutos voi johtaa hermovaurioon käsissä ja jaloissa.

B6-vitamiinin puutoksen oireet

B6-vitamiinin puutoksen oireita ovat ihotulehdukset, suun alueen haavaumat, turvonnut kieli ja suu ja sekavuus.

Kuinka pidän huolta B6-vitamiinin riittävästi saannista?

Paras keino pitää huolta B6-vitamiinin riittävästä saannista on tasapainoinen ruokavalio.

Mitkä ruoat sisältävät B6-vitamiinia (B6-vitamiinin lähteet)?

Seuraavat ruoat sisältävät runsaasti B6-vitamiinia:

  • banaanit
  • täysjyvätuotteet
  • palkokasvit
  • vihannekset, erityisesti porkkana, herneet ja pinaatti
  • perunat
  • maito
  • juusto
  • kala
  • auringonkukansiemenet
  • liharuoat.

Suomalaisten B6-vitamiinin saanti

Suomalaiset saavat keskimäärin tarvitsemansa B6:n ravinnosta. Mikäli kuitenkin epäilee, ettei oma saanti riitä, tai on todettu puutostila, voi ottaa vitamiinia sisältävää ravintolisää. Näin voi tehdä myös erityisessä elämäntilanteessa, kuten raskauden ja imetyksen aikana.

Alkoholinkäytön rajoittaminen ja ylipainoisilla painon pudottaminen vaikuttavat myös vitamiinipitoisuuksiin.

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 16.04.2021

Kävijöiden kommentteja ja kokemuksia aiheesta “B6-vitamiini tukee mielialaa, muistia ja aineenvaihduntaa”

  • onko b- vitamiinin puute,kun ihoon tulee pieniä kutisevia näppylöitä ja kynne lohkeilevat,halkeilevat ja jaloista on voimat hävinnyt,kävely on kovin raskasta ja hermostoon tulee usein viiltäviä kipuja,lihasvoima on aivan olematon.

    • Hei Esko! Kannattaa kysyä asiasta tarkemmin suoraan lääkäriltä, emme voi tätä kautta valitettavasti ottaa kantaa tilanteeseesi yksilöllisesti. Jos olet ottanut laboratoriokokeita Puhdin kautta, voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan Puhdin tulosraportin lopusta, jotta pääsette selvittämään oireiden syyn.

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *