Tämän artikkelin luettuasi tiedät, mitä K-vitamiini on, mistä sitä saadaan ja kuinka se vaikuttaa terveyteen.

K-vitamiini

  • K-vitamiini on välttämätön veren hyytymistekijöiden muodostumiselle, ja se vaikuttaa kalsiumin aineenvaihduntaan ja immuniteettiin.
  • Kasviksissa K-vitamiini esiintyy fyllokinonina (K1-vitamiini) ja lihassa menakinonina (K2-vitamiini).
  • Ihmisen suolistobakteerit pystyvät tuottamaan K2-vitamiinia.

Mikä on K-vitamiini?

K-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka on välttämätön veren hyytymistekijöiden muodostumiselle.

K-vitamiinin tuotanto suolistossa

Osa suoliston bakteereista tuottaa K-vitamiinia. Ihmisen suolistobakteerit pystyvät tuottamaan menakinonia, eli K2-vitamiinia. Yksi keino arvioida K-vitamiinin tuotantoa on analysoida suoliston mikrobiomi.

K-vitamiinin lähteet ruokavaliossa

Hyviä K-vitamiinin lähteitä ovat esimerkiksi:

  • parsakaali
  • lehtikaali
  • pinaatti
  • muut vihreät lehtikasvikset
  • kasviöljyt
  • maksa.

Kasviksissa K-vitamiini esiintyy fyllokinonina (K1-vitamiini) ja lihassa menakinonina (K2-vitamiini).

K-vitamiinin tehtävät elimistössä

K-vitamiinilla on elimistössä useita tehtäviä:

  • K-vitamiini on välttämätön veren hyytymistekijöiden muodostumiselle.
  • K-vitamiini vaikuttaa kalsiumin aineenvaihduntaan ja vahvistaa luustoa. K- ja D-vitamiinien sekä kalsiumin riittävä saanti tukee terveen luun rakentumista. Näin ollen K-vitamiini on tärkeä myös osteoporoosin ehkäisyssä.
  • Vitamiini K vaikuttaa myös immuniteettiin eli vastustuskykyyn.
  • K-vitamiini estää valtimoiden kalkkiutumista.
  • K-vitamiini vaikuttaa myös haimassa ja keskushermostossa.

K-vitamiinin saantisuositukset

K-vitamiinille ei ole annettu saantisuosituksia Suomessa.

Yleensä esitetään, että K-vitamiinin päivittäinen saanti aikuisilla olisi:

  • 120 μg/vrk miehillä
  • 90 μg/vrk naisilla.

Lapsilla ja teini-ikäisillä suositus vaihtelee iän mukaan.

K-vitamiinin puutos

K-vitamiinin puutos on yleensä harvinaista. Koska K-vitamiinia muodostuu suolistossa, ei lisätarvetta yleensä ole.

K-vitamiinin puutos saattaa kuitenkin kehittyä liiallisten antibioottien käytön yhteydessä, jolloin suoliston mikrobisto voi olla puutteellinen. Näin ollen suolistobakteerien tuottaman K-vitamiinin määrä vähenee.

K-vitamiinin puutosta voi esiintyä myös suolistoperäisissä tiloissa, joiden takia henkilöllä voi olla imeytymishäiriöitä.

Liika K-vitamiinin saanti

K-vitamiinin saannille ei ole annettu suositeltua ylärajaa.

Suomalaisten K-vitamiinin saanti

FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan miesten ja naisten K-vitamiinin päivittäisen saannin vaihteluväli oli 40–240 μg:n välillä. K-vitamiinin keskimääräinen saanti oli miehillä 115 μg ja naisilla 110 μg päivässä.

Tärkeimmät K-vitamiinin elintarvikelähteet sekä miehillä että naisilla olivat kasvikset ja kasvisruoat, liha- ja kananmunaruoat sekä viljavalmisteet. Naisilla kasvisruokien merkitys korostui miehiin verrattuna.

Raaka-ainetasolla K-vitamiinin päälähde sekä miehillä että naisilla oli kasvikset, joista miehet saivat 45 % ja naiset 51 % K-vitamiinistaan.

Miehillä K-vitamiinin saanti energiayksikkö kohti (13 μg/MJ) oli pienempi kuin naisilla (16 μg/ MJ).

Vastasyntyneiden K-vitamiinipistos

Vastasyntyneille annetaan K-vitamiinipistos, joka suojaa vastasyntynyttä sisäisiltä verenvuodoilta.

Vastasyntyneen veren ja elimistön K-vitamiinin sekä K-vitamiinista riippuvaisten hyytymistekijöiden pitoisuudet ovat pienemmät kuin myöhemmin lapsuudessa ja aikuisella.

Vastasyntyneen suolistossa ei ole mikrobeja, joten ensimmäisinä päivinään lapsi ei saa tätä kautta K-vitamiinia.

Lähteet

Fineli. Ravintotekijä: K-vitamiini

Valsta, L. ym. Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus

Suomen lastenlääkäriyhdistys ry. Vastasyntyneen K-vitamiini. 27.6.2002

esasoppi.fi Soppi, E. K-vitamiini

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 27.06.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *