Tässä artikkelissa tutustut A-vitamiinin tehtäviin kehossa, ja opit tulkitsemaan sen pitoisuustutkimuksessa käytettäviä laboratorioarvoja ja huomioimaan mahdollisia puutosoireita. Opit myös miten A-vitamiinin saantia on mahdollista lisätä, ja toisaalta, mitkä ovat liiallisen saannin oireet. Kerromme myös, kuinka pääset A-vitamiinin tutkimukseen helposti ja nopeasti Puhdin kautta.

A-vitamiini

  • A-vitamiini huolehtii muun muassa näkökyvystä ja ihon kunnosta.
  • A-vitamiini auttaa soluja uudistumaan ja osallistuu immuunipuolustuksesta huolehtimiseen.
  • Beetakaroteenia saadaan eniten värikkäistä hedelmistä ja vihanneksista.
  • Retinolia saadaan esimerkiksi rasvaisesta kalasta, kuten lohesta.

Mikä on A-vitamiini?

Vitamiini A on välttämätön, rasvaliukoinen vitamiini, jota keho tarvitsee moniin toimintoihin. A-vitamiinia esiintyy retinolimuodossa ja esiasteena, beetakaroteenina. Se tukee kasvua ja kehitystä, solunmuodostusta ja solujen uudistumista, näkökykyä ja immuunipuolustusta. Se on myös voimakas antioksidantti, joka torjuu tulehduksia.

A-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää kokonaisvaltaisen terveyden ylläpidossa. Se paitsi huolehtii ihon kunnosta, myös ehkäisee sairauksia ja luunmurtumia. A-vitamiinin puutostila voi aiheuttaa hankalia oireita, kuten näön heikkenemistä, kasvun hidastumista ja iho-ongelmia.

Mistä voin tilata A-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata A-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Voit yhdistää yksittäisiä testejä valmiisiin testipaketteihin, kuten suosittuun Puhti-terveystarkastukseen, jotta saat kokonaisvaltaisesti tietoa elimistösi toiminnasta.

A-vitamiinin pitoisuuden mittaus auttaa pitämään huolta ihon kunnosta, solujen uudistumista, normaalista kasvusta ja näkökyvystä. Madaltuneet arvot ovat vihje korjata elintapoja sellaisiksi, että A-vitamiinilla olisi ruokavaliossa suurempi rooli.

A-vitamiinin pitoisuus tutkitaan verikokeella. Tunnistat tutkimuksen seuraavista koodeista:

  • fS-A-Vit
  • fP-A-Vit.
A-vitamiini lähteet

A-vitamiinin tehtävät

A-vitamiinilla on tärkeä rooli elimistössä näkökyvyn ylläpitäjänä, hermoston toiminnassa, ihon terveyden ja kasvun ylläpitäjänä ja tulehdusten ehkäisijänä.

Sitä esiintyy retinolina, retinolihappona, retinaalina ja esimerkiksi porkkanasta ja muista värikkäistä vihanneksista saatavana beetakaroteenina. Beetakaroteeni on esivitamiini, joka muuttuu kehossa aktiiviseksi A-vitamiini retinoliksi.

A-vitamiini & näkö: A-vitamiini tukee silmien terveyttä

Näkökyvyn ylläpitäminen on parhaiten tunnettuja A-vitamiinin terveyshyötyjä. A-vitamiini on tärkeä osa näköpurppura- eli rodopsiinimolekyyliä. Kun valo saapuu verkkokalvolle, tämä molekyyli aktivoituu. Näin aivot saavat viestin ja pystyvät tulkitsemaan verkkokalvolle tullutta kuvaa. Beetakaroteeni ehkäisee ikääntymiseen liittyvää näön heikkenemistä ja sokeutumista.

A-vitamiini suojelee immuunitoimintaa

A-vitamiini puolustaa elimistön immuunitoimintaa, erityisesti sairauksien ja infektioiden ehkäisijänä. Sen puutostila puolestaan heikentää immuunipuolustusta ja altistaa sairauksille. Puutostila voi myös heikentää limakalvojen uudistumista, mikä altistaa monenlaisille tulehduksille.

A-vitamiini tukee immuunipuolustuksessa vaikuttavien monien solujen, kuten lymfosyyttien ja makrofagien, kehitystä ja toimintaa.

A-vitamiini on antioksidantti

Beetakaroteeni toimii kehossa kuin voimakas antioksidantti. Se auttaa puolustautumaan vahingollisia vapaita radikaaleja vastaan ja ehkäisee soluvaurioita ja tulehduksia.

A-vitamiini & iho

A-vitamiinia käytetään useissa tuotteissa, joilla hoidetaan iho-ongelmia. Se auttaa esimerkiksi ryppyjen hoidossa.

A-vitamiini & limakalvot

A-vitamiinin puutos voi heikentää limakalvojen uudistumista. Tämä puolestaan voi altistaa tulehduksille. Kuivat limakalvot voivat kieliä A-vitamiinin puutoksesta.

A-vitamiini turvaa luiden terveyden

Monet tuntevat D-vitamiinin ja kalsiumin vaikutuksen luiden terveyteen, mutta myös A-vitamiini pitää siitä huolta. Ihmisillä, joilla on A-vitamiinin puutostila, on havaittu luiden tiheyden heikkenemistä. Lisäksi A-vitamiinipitoisuus veressä on usein normaalia alhaisempi varsinkin iäkkäillä naisilla, jotka kärsivät osteoporoosista.

A-vitamiini auttaa raskaana olevaa

A-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista naisille monella tavalla. Se auttaa ihoa ja hiuksia pysymään kunnossa, mutta siitä on hyötyä myös raskausajan terveydessä. Puutosoireita voi ilmetä, jos naisen päivittäinen saanti on vuorokaudessa alle 400 μg RE.

A-vitamiini turvaa lapsen raskaudenaikaisen ja synnytyksen jälkeisen terveyden. A-vitamiini vaikuttaa jo sikiökaudella ohjaten tiettyjen geenien toimintaa. Erityisesti se on yhteydessä lapsen keuhkojen terveeseen toimintaan ja kehitykseen.

Raskaana olevan tulee kiinnittää huomiota A-vitamiinin saantiin myös toisesta näkökulmasta: sitä ei nimittäin tule saada liikaa. A-vitamiinin tarve kasvaa raskausaikana jonkin verran, mutta vitamiini pitäisi saada ensisijaisesti ravinnosta (ravintolisä on toissijainen vaihtoehto).

Sikiö on herkkä A-vitamiinille, joten retinolimuotoisen A-vitamiinin saannin ei tulisi ylittää 3000 μg RE päivässä. Myös yksittäinen, yli 7500 μg RE:n saanti voi olla sikiölle vaarallinen.

Vaikka maksaruoat sisältävät paljon ravintoaineita, joita raskaana oleva tarvitsee, niiden syömistä tulee kuitenkin välttää raskauden aikana. Yksi syy tähän on sen sisältämä runsas A-vitamiini.

Mitkä ovat A-vitamiinin viitearvot?

A-vitamiinin viitearvot ovat iän mukaan seuraavat:

Alle 19-vuotiaat pojat ja tytöt0,5-1,9 µmol/l
Yli 19-vuotiaat miehet ja naiset0,9-3,8 µmol/l

Merkintä µmol/l tarkoittaa mikromoolia litrassa.

Mitkä ovat A-vitamiinin saantisuositukset?

A-vitamiinin saantisuositukset aikuisille ovat:

Naiset700 RE/vrk
Naiset, raskausaika800 RE/vrk
Naiset, imetysaika900 RE/vrk
Miehet900 RE/vrk

Voiko A-vitamiinia saada liikaa?

A-vitamiinia ei kannata käyttää liiallisia määriä. Liiallinen käyttö voi johtaa lievään myrkytykseen, ja se on erityisen haitallista sikiölle raskauden aikana.

Mitkä ovat A-vitamiinin saantisuositukset lapsille?

A-vitamiinin saantisuositukset lapsille ovat:

6 – 24 kk300 RE vuorokaudessa
2 – 5 v350 RE/vrk
6 – 9 v400 RE/vrk
10 – 13 v600 RE/vrk
Yli 14 – vuotta700 RE/vrk

A-vitamiini lapselle

Alle 6 kuukauden ikäinen lapsi saa äidinmaidosta tai korvikkeesta riittävästi A-vitamiinia.

Maksa sisältää erityisen paljon A-vitamiinia. A-vitamiini on maksassa retinoidimuodossa, mikä voi jatkuvina suurina annoksina aiheuttaa myrkytyksen tai terveyshaittoja. Tämän vuoksi maksaa ja maksaruokia ei suositella alle 1-vuotiaille.

Alle kouluikäisillä runsasta maksan käyttöä kannattaa rajoittaa.

Ruoka-aineista johtuvat myrkytystapaukset ovat kuitenkin harvinaisia.

Mitkä ovat A-vitamiinin myrkytyksen oireet?

A-vitamiinin myrkytysoireita ovat:

  • keltaisuus
  • hiusten lähteminen
  • luun tiheyden heikkeneminen
  • levottomuus
  • oksentelu.

Terveille aikuisille ihmisille syntyy A-vitamiinimyrkytys käytännössä vasta, kun vitamiinia saadaan todella suuria määriä. Liiallinen annostus on harvinaista.

A-vitamiinia on myös kalanmaksaöljykapseleissa, jotka sisältävät omega 3-rasvahappoa. Jos tämä ravintolisä on käytössä, ei erillistä A-vitamiinilisää välttämättä tarvita. Useimmiten liikasaanti liittyy liian suurina pitoisuuksina otettavaan ravintolisään.

Kasviksista ei voi käytännössä saada liikaa A-vitamiinia, mutta maksan päivittäistä käyttöä kannattaa puolestaan välttää sen korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi.

A-vitamiinin puutos

A-vitamiini on välttämätön monille kehon normaaleille toiminnoille: luun kasvulle, ihon terveydelle, immuunijärjestelmälle ja näkökyvylle. Ihmiset, joilla on pitkäaikainen rasvojen ja ravintoaineiden imeytymisongelma ovat riskiryhmässä A-vitamiinin puutokselle.

Puutostilalle altistavat esimerkiksi hoitamaton keliakia, munuaissairaudet, autoimmuunitaudit, vatsaongelmat, runsas alkoholin käyttö ja heikko ravitsemustila.

A-vitamiinin puutos on merkittävä terveysongelma yli puolessa maailman maissa, erityisesti Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Näissä maissa erityisesti pienet lapset ja raskaana olevat naiset ovat riskiryhmässä. Tämä on lasten kannalta ongelmallista, koska A-vitamiinin puutos aiheuttaa ongelmia näkökyvylle, jopa sokeutta, ja altistaa vakaville sairauksille.

A-vitamiinin imeytyminen

A-vitamiini imeytyy ohutsuolesta sappusuolojen avulla, samoin kuin muut rasvaliukoiset aineet.

Ruokavaliosta tarvitaan hieman rasvaa, jotta imeytyminen onnistuu. Täysin rasvaton dieetti voi siis johtaa ongelmiin vitamiinin imeytymisen suhteen.

Myös korkean kolesterolin hoidossa käytetty kolestyramiini voi vähentää A-vitamiinin imeytymistä.

A-vitamiinin varastoituminen kehossa

A-vitamiini varastoituu kehossa maksaan, josta se on käytettävissä. A-vitamiinin käyttöönotto vaatii sinkkiä. Osa A-vitamiinista on varastoitunena rasvakudoksessa.

A-vitamiinin puutoksen oireet

A-vitamiinin puutokset oireita ovat:

  • silmän sidekalvojen ja sarveiskalvojen kuivuus
  • heikko näkö erityisesti hämärässä
  • keratiinin kertyminen sidekalvoihin, mikä aiheuttaa näköongelmia
  • kuivat huulet ja limakalvot
  • ohut tai suomumainen iho
  • heikentynyt immuunipuolustus
  • lyhytkasvuisuus.

A-vitamiini lähteet: Mistä ruoista saa A-vitamiinia?

Tärkein keino vaikuttaa omaan A-vitamiinin saantiin on ravitsemus. Useimmiten A-vitamiinia ravintolisänä ei tarvita, jos ruokavalio on kunnossa. Valmista retinolia voidaan saada vain eläinkunnan tuotteista. Esimerkiksi seuraavat ruoka-aineet sisältävät paljon retinolia:

  • Sisäelimet, kuten maksa. Maksaa ei kuitenkaan tule syödä raskauden aikana.
  • Rasvainen kala, kuten silakka ja lohi, sekä kalaöljyt
  • Juusto, maito ja voi
  • Kananmunat

Beetakaroteeni ravinnossa: Mistä ruoista saa beetakaroteenia?

Beetakaroteenia saadaan kasvikunnan tuotteista, erityisesti värikkäistä hedelmistä. Seuraavista ruoista saat beetakaroteenia:

  • Kurpitsa
  • Porkkana
  • Bataatti
  • Papaija
  • Mango
  • Aprikoosi
  • Melonit
  • Parsakaali
  • Pinaatti
  • Nauris ja lanttu
  • Kesäkurpitsa
  • Paprika
  • Tomaatti
  • Lehtikaali
  • Yrtit
  • Pippuri
  • Kaura ja kaurahiutaleet

A-vitamiinin tutkimus ilman lähetettä

Puhdin kautta saat tutkimukset ilman lähetettä. Selkeä tulosraportti. Voit lisätä yksittäisiä testejä valmiisiin testipaketteihin (kuten Puhti-terveystarkastukseen), jotta saat kattavasti tietoa elimistön voinnista. Laboratoriot yli 20 paikkakunnalla.

Lähteet

Dr. Axe. Vitamin A Benefits Eye, Skin & Bone Health.

Healthline. Vitamin A: Benefits, Deficiency, Toxicity and More.

Kafi, R. ym. Improvement of naturally aged skin with vitamin A (retinol).

Lindholm, R. Vitamiinikirja – Ruoka vitamiinien ja hivenaineiden lähteenä. Moreeni. 2010.

Medical News Today. Everything you need to know about vitamin A.

National Institute of Health. Vitamin A.

Niemi, A. Ravitsemus kuntoon. Docendo. 2006.

Ruokavirasto. Maksan ja maksaruokien käyttö raskauden aikana.

Ruokavirasto. Maksan ja maksaruokien käyttö. 4.12.2018

Synlab. A-vitamiini, seerumista, paastotilassa. (1113 fS-A-vit)

Teksti

Kirjoittajan avatar

Milla on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 23.09.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *