Tämä artikkeli käsittelee E-vitamiinia. Artikkelin lopusta löydät listan ruoista, joista saat runsaasti E-vitamiinia.

E-vitamiini lyhyesti

  • E-vitamiini suojelee kehoa ikääntymiseltä ja sairauksilta.
  • E-vitamiinin puutostila johtuu useimmiten yksipuolisesta ruokavaliosta.
  • E-vitamiinia saadaan pääasiassa kasvikunnan tuotteista.
  • Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Mikä on E-vitamiini?

E-vitamiini hidastaa ikääntymistä ja terveyden heikkenemistä ehkäisemällä vahingollisten vapaiden radikaalien toimintaa kehossa. Sitä tarvitaan useiden elinten normaaliin toimintaan, entsyymien aktivoitumiseen ja normaaleihin neurologisiin toimintoihin.

E-vitamiinia saadaan ruokavalion mukana pääasiassa kasvikunnan tuotteista, kuten tietyistä öljyistä, pähkinöistä, viljoista ja hedelmistä. Sitä on mahdollista nauttia tarvittaessa myös ravintolisänä.

E-vitamiinin muodot

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta sekä ravintolisistä. Sitä esiintyy luonnossa kahdeksassa erilaisessa kemiallisessa muodossa:

  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokoferoli
  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokotrienoli

Näillä on keskenään erilainen biologinen aktiivisuus. D-alfatokoferoli on biologisesti aktiivisin ja sillä on vain yksi esiintymismuoto.

E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli.

Mistä voin tilata E-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata E-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä. Voit lisätä tutkimuksen esimerkiksi suosittuun Puhti-terveystarkastukseen, jolla saat kattavasti tietoa elimistön tilasta!

Mitkä ovat E-vitamiinin viitearvot?

E-vitamiinin viitearvot ovat:

Naiset21,8-34,8 µmol/l
Miehet20,7-42,5 µmol/l

Merkintä µmol/l tarkoittaa mikromoolia litrassa.

E-vitamiinipitoisuus mitataan veren seerumista paastotilassa, eli pitoisuuden mittaaminen vaatii 8-12 tunnin syömättömyyttä.

Alentunut arvo voi olla seurausta rasvojen imeytymishäiriöstä.

Testin tunnistat koodista fS-E-Vit.

Mitkä ovat E-vitamiinin saantisuositukset aikuisilla?

Miehet10 mg/vrk
Naiset8 mg/vrk
Raskauden aikana10 mg/vrk
Imetyksen aikana11 mg/vrk

Mitkä ovat E-vitamiinin saantisuositukset lapsilla?

Lapsilla saantisuositus on 6-7 mg vuorokaudessa.

E-vitamiinin suurin turvallinen päivittäinen saanti

E-vitamiinin suurin turvallinen saanti aikuisille on 300α-TE/vuorokausi (vain valmisteen tai täydentämisen muodossa) [Ruokavirasto. Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset. 2014]. Saantisuosituksia kannattaa noudattaa.

Ketkä ovat riskissä E-vitamiinin puutokselle?

E-vitamiinin puutos on melko harvinaista ja se johtuu useimmiten heikosta ruokavaliosta.

Erityisesti alipainoiset ihmiset, kuten syömishäiriöistä kärsivät, voivat saada puutostilan. Myös jatkuva, raskas fyysinen rasitus, joka lisää E-vitamiinin tarvetta, voi aiheuttaa puutoksen.

Myös rasvojen imeytymishäiriö ja nopea suuri solutuho, kuten kudosten kuolio, voivat aiheuttaa E-vitamiinin puutosta.

Muita E-vitamiinin puutoksen riskiryhmiä ovat:

  • pienipainoiset vastasyntyneet
  • ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavat
  • vatsalaukun ohitusleikkauksen kokeneet
  • maksa- ja munuaissairauksia sairastavat
  • henkilöt, joilla on todettu kystinen fibroosi.

Mitkä ovat E-vitamiinin puutokset oireet?

Vaikean E-vitamiinin puutoksen oireita ovat:

  • tasapainoaistin heikkeneminen
  • lihasheikkous
  • näkökyvyn häiriöt.

Oireita ilmaantuu vasta, kun puutos on kestänyt vuosia.

Kuinka huolehdin E-vitamiinin saannista?

Monipuolinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Raskauden ja imetyksen aikana monipuolisen ja terveellisen ruokavalion merkitys korostuu. E-vitamiinia, kuten muitakin vitamiineja, tulisi saada ravinnosta suositusten mukaan.

Mistä ruoista E-vitamiinia saadaan?

E-vitamiinia on pääasiassa kasvikunnan tuotteissa, mutta myös joissain merenelävissä ja eläinkunnan tuotteissa.

Seuraavat ruoat ovat hyviä E-vitamiinin lähteitä. E-vitamiinipitoisuus on esitetty per 100 g elintarviketta. [Fineli.]

  • Auringonkukkaöljy 62.2 mg
  • Karpalo, kuivattu, karpalojauhe 47.0 mg
  • Auringonkukansiemen, kuorittu 40.0 mg
  • Manteli 26.4 mg
  • Maissiöljy 25.7 mg
  • Vehnänalkio 22.1 mg
  • Avokadoöljy 20.0 mg
  • Rypsiöljy 18.9 mg
  • Oregano, kuivattu 18.9 mg
  • Majoneesi 18.3 mg
  • Kasviöljyvalmiste, juokseva, 80 %, keskiarvo 18.2 mg
  • Tyrnimarja, kuivattu, tyrnimarjajauhe 17.9 mg
  • Ruoanvalmistusrasva, keskiarvo 15.8 mg
  • Pähkinä, hasselpähkinä 15.0 mg
  • Maapähkinälevite, suolaa ja sokeria 14.4 mg
  • Pinjansiemen 13.0 mg
  • Mätitahna 12.8 mg
  • Puolukka, kuivattu, puolukkajauhe 12.8 mg

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 11.12.2020

Kävijöiden kommentteja ja kokemuksia aiheesta “E-vitamiini suojelee soluja hapettumiselta”

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *