E-vitamiini eli tokoferoli on antioksidantti, joka suojaa elimistöä hapettumisstressiltä. Sen suositusten mukainen saanti erityisesti terveellisestä ravinnosta tukee terveyttä.

  • E-vitamiini suojelee kehoa ikääntymiseltä ja sairauksilta.
  • E-vitamiinin puutostila johtuu useimmiten yksipuolisesta ruokavaliosta.
  • E-vitamiinia saadaan pääasiassa kasvikunnan tuotteista.
  • Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.
  • E-vitamiini suojelee kehoa ikääntymiseltä ja sairauksilta.
  • E-vitamiinin puutostila johtuu useimmiten yksipuolisesta ruokavaliosta.
  • E-vitamiinia saadaan pääasiassa kasvikunnan tuotteista.
  • Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

E-vitamiini eli tokoferoli on antioksidantti, joka suojaa elimistöä hapettumisstressiltä. Sen suositusten mukainen saanti erityisesti terveellisestä ravinnosta tukee terveyttä.

Tokoferoli hidastaa ikääntymistä ja terveyden heikkenemistä ehkäisemällä vahingollisten vapaiden radikaalien toimintaa kehossa. Sitä tarvitaan useiden elinten normaaliin toimintaan, entsyymien aktivoitumiseen ja normaaleihin neurologisiin toimintoihin.

E-vitamiinia saadaan ruokavalion mukana pääasiassa kasvikunnan tuotteista, kuten tietyistä öljyistä, pähkinöistä, viljoista ja hedelmistä. Sitä on mahdollista saada myös ravintolisänä.

Tutustut tässä artikkelissa E-vitamiinin tehtäviin kehossa, opit havaitsemaan sen puutostilan oireet kehossasi sekä tutustut sen mahdollisiin sivuvaikutuksiin sekä tilanteisiin, joissa E-vitamiinin saantiin ja annostukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Artikkelin lopusta löydät listan ruoista, joista saat runsaasti E-vitamiinia.

 

E-vitamiinin muodot

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta sekä ravintolisistä. Sitä esiintyy luonnossa kahdeksassa erilaisessa kemiallisessa muodossa:

  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokoferoli
  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokotrienoli

Näillä on keskenään erilainen biologinen aktiivisuus. D-alfatokoferoli on biologisesti aktiivisin ja sillä on vain yksi esiintymismuoto.

E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli.

Mitä hyötyä e-vitamiinista on?

E-vitamiinia käytetään E-vitamiinin puutostilan ehkäisyyn ja terveyden ylläpitämiseen. Puutostila on harvinainen, mutta voi syntyä ihmisille, joilla on sille geneettinen alttius sekä esimerkiksi pienipainoisille, ennenaikaisesti syntyneille lapsille.

E-vitamiinia käytetään myös tiettyjen sairauksien ja ikääntymisen ehkäisyyn. Sen avulla voidaan ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja, kuten valtimoiden kovettumista, sydänkohtausta sekä korkeaa verenpainetta. Vitamiinia voidaan käyttää myös diabeteksen oireiden ja komplikaatioiden hoidon tukena, tosin suuret annokset voivat pahentaa diabeteksen oireita. E-vitamiini saattaa myös ehkäistä tiettyjä syöpiä.

Naiset käyttävät E-vitamiinia raskausajan komplikaatioiden, kuten korkean verenpaineen hoitoon. Sillä on vaikutusta myös PMS-oireisiin (premenstrual syndrome), kuukautiskipuihin, vaihdevuosioireisiin, kuumiin aaltoihin sekä rintojen kasvaimiin ja kystiin.

Muita käyttötarkoituksia ovat:

  • Harmaakaihin ehkäisy
  • Astmaoireiden hoito
  • Hengitystieinfektioiden hoito
  • Ihosairauksien hoito
  • Ikääntyvän ihon hoito
  • Auringonpistokset
  • Kystinen fibroosi
  • Lapsettomuus
  • Impotenssi
  • Krooninen väsymysoireyhtymä
  • Vatsahaava
  • Allergioiden ehkäisy

Mistä voin tilata E-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata E-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

E-vitamiinipitoisuus mitataan veren seerumista paastotilassa, eli pitoisuuden mittaaminen vaatii 8-12 tunnin syömättömyyttä. Verikokeella selvitetään, onko ihmisellä E-vitamiinin puutostila.

Viitearvot ovat:

 

Naiset 21,8-34,8 µmol/l
Miehet 20,7-42,5 µmol/l

Merkintä µmol/l tarkoittaa mikromoolia litrassa.

Alentunut arvo voi olla seurausta rasvojen imeytymishäiriöstä. Lapsilla puutostilaan voi liittyä esimerkiksi hemolyyttinen anemia.

Familiaarisessa hyperkolesterolemiassa E-vitamiinin pitoisuus on selvästi kohonnut. Kyseessä on perinnöllinen, rasva-aineenvaihduntaan liittyvä sairaus.

Lapsilla ja nuorilla E-vitamiinipitoisuus on aikuisia alhaisempi.

Testituloksen tunnistat koodista fS-E-Vit.

 

Saantisuositukset

Miehet 10 mg/vrk
Naiset 8 mg/vrk
Naiset raskauden aikana 10 mg/vrk
Naiset imetyksen aikana 11 mg/vrk

Lapsilla saantisuositus on 6-7 mg vuorokaudessa.

E-vitamiinin saannille on olemassa myös päivittäiset turvarajat. Niiden ylittäminen voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa oireita, kuten väsymystä, pahoinvointia, kaksoiskuvia, lihasheikkoutta ja ruoansulatuskanavan kipuja. Suuret annokset voivat myös hidastaa veren hyytymistä, heikentää muiden rasvaliukoisten vitamiinien kykyä imeytyä, hidastaa luiden lujittumista ja A-vitamiinin ottoa vatsasta.

Jatkuvan päivittäisen saannin turvaraja on aikuisella 300 mg/vrk, mutta suuriakin annoksia (100-800 mg/vrk voidaan usein käyttää viikkojen ajan ilman, että sivuvaikutuksia ilmenee.

Suurin osa ihmisistä ei saa sivuvaikutuksia ottaessaan esimerkiksi 15 mg:n vuorokausiannosta.

Yli 1000 IU:n vuorokausiannosten on todettu aiheuttavan sivuvaikutuksia.

 

E-vitamiinin puutosoireet

E-vitamiinin puutos on melko harvinaista ja se johtuu useimmiten heikosta ruokavaliosta.

Erityisesti alipainoiset ihmiset, kuten syömishäiriöistä kärsivät, voivat saada puutostilan. Muita syitä puutostilalle ovat jatkuva, raskas fyysinen rasitus (lisää E-vitamiinin tarvetta), runsas monityydyttymättömien rasvahappojen käyttö, veren korkeat rasva-arvot ja elimistön korkea rautapitoisuus.

Myös rasvojen imeytymishäiriö ja nopea suuri solutuho, kuten kudosten kuolio, voivat aiheuttaa E-vitamiinin puutosta.

Muita E-vitamiinin puutoksen riskiryhmiä ovat:

  • Pienipainoiset vastasyntyneet
  • Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät
  • Vatsalaukun ohitusleikkauksen kokeneet
  • Maksa- ja munuaissairauksista kärsivät
  • Ihmiset, joilla on todettu kystinen fibroosi

Puutosoireita ovat:

  • Tasapainoaistin heikkeneminen
  • Lihasheikkous
  • Näkökyvyn häiriöt.

Puutostilaa ei välttämättä havaita välittömästi, sillä oireet tulevat esille vasta, kun puutos on kestänyt vuosia.

 

Erityistä huomiota annostukseen tulee kiinnittää:

  • Raskauden aikana. Raskauden aikana E-vitamiinia tulisi saada ravinnosta suositusten mukaan, koska ravintolisän käyttöä on epäilty vahingolliseksi sikiölle alkuraskaudessa. Ravintolisän käytöstä tulee keskustella lääkärin kanssa.
  • Imetyksen aikana vitamiinia tulee saada suositusten mukaisesti, mutta ravintolisän käytöstä kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
  • Pikkulapset ja lapset. Lasten kohdalla noudatetaan hieman alhaisempia päivittäisen käytön turvarajoja kuin aikuisten kohdalla. Sitä ei kuitenkaan voi antaa pikkulapsille suonensisäisesti. Tässäkin tapauksessa vitamiini kannattaa saada ensisijaisesti ravinnosta, ja varsinkin pienten lasten kohdalla kannattaa ravintolisän käytöstä konsultoida lääkäriä.
  • Angioplastiaa eli sydämen pallolaajennusta edeltävänä ja seuraavana aikana kaikkien antioksidanttisia vitamiineja, kuten E- ja C-vitamiini, sisältävän ravintolisän käyttöä tulee välttää. Nämä voivat hankaloittaa leikkauksesta kuntoutumista.
  • Diabeteksesta kärsivien ihmisten tulee välttää suuria E-vitamiiniannoksia, koska niihin liittyy mahdollinen sydämen vajaatoiminnan riski. Suositusten mukaiset päivittäiset annokset voivat kuitenkin helpottaa oireita.
  • Sydänkohtauksen kokeneiden ihmisten tulee välttää suuria E-vitamiiniannoksia.
  • K-vitamiinin puutoksesta kärsivillä ihmisillä E-vitamiini saattaa pahentaa hyytymisongelmia. Tällöin K-vitamiinin puutos tulee hoitaa ennen ravintolisien käyttöä.
  • Verenvuotosairauksissa E-vitamiinilisät voivat pahentaa sairautta.
  • Halvauksen kokeneiden kannattaa välttää suuria vitamiiniannoksia, koska ne nostavat kuolemanriskiä.
  • Ennen ja jälkeen minkä tahansa leikkauksen ei kannata käyttää E-vitamiinia sisältävää ravintolisää, sillä ne lisäävät verenvuodon riskiä.

Kuinka huolehdin e-vitamiinin saannistani?

Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Tupakointi vaikuttaa vitamiinin pitoisuuteen, joten sitä on syytä välttää.

E-vitamiini ravinnossa

Jos päivittäinen ravinto sisältää riittävästi E-vitamiinia sisältäviä ruokia, ei ravintolisää välttämättä tarvita. Vitamiinia on pääasiassa kasvikunnan tuotteissa, mutta myös joissain merenelävissä ja eläinkunnan tuotteissa.

Vitamiinipitoisuus on korkein kypsentämättömissä ruoissa, mutta tietty pitoisuus säilyy usein myös kypsennyksen jälkeen.

  • Vehnänalkioöljy on erinomainen E-vitamiinin lähde. Se sisältää vitamiinia jopa 150 mg sataa grammaa kohtaan.
  • Auringonkukansiemenet
  • Pähkinät
  • Ankerias
  • Katkarapu
  • Ruusunmarja
  • Paprika
  • Pinaatti
  • Viikuna
  • Kananmuna
  • Avokado
  • Parsa
  • Parsakaali
  • Kiivi
  • Tomaatti
  • Lehtikaali
  • Kurpitsa
  • Oliivi
  • Oliiviöljy
  • Tofu
  • Chili
  • Papaija
  • Mango
  • Täysjyvävilja
  • Oregano

 

Lähteet:

Web MD: Vitamin E

Synlab: E-vitamiini, seerumista, paastotilassa (3169 fS-E-vit)

E-vitamiini eli tokoferoli on antioksidantti, joka suojaa elimistöä hapettumisstressiltä. Sen suositusten mukainen saanti erityisesti terveellisestä ravinnosta tukee terveyttä.

Tokoferoli hidastaa ikääntymistä ja terveyden heikkenemistä ehkäisemällä vahingollisten vapaiden radikaalien toimintaa kehossa. Sitä tarvitaan useiden elinten normaaliin toimintaan, entsyymien aktivoitumiseen ja normaaleihin neurologisiin toimintoihin.

E-vitamiinia saadaan ruokavalion mukana pääasiassa kasvikunnan tuotteista, kuten tietyistä öljyistä, pähkinöistä, viljoista ja hedelmistä. Sitä on mahdollista saada myös ravintolisänä.

Tutustut tässä artikkelissa E-vitamiinin tehtäviin kehossa, opit havaitsemaan sen puutostilan oireet kehossasi sekä tutustut sen mahdollisiin sivuvaikutuksiin sekä tilanteisiin, joissa E-vitamiinin saantiin ja annostukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Artikkelin lopusta löydät listan ruoista, joista saat runsaasti E-vitamiinia.

 

E-vitamiinin muodot

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta sekä ravintolisistä. Sitä esiintyy luonnossa kahdeksassa erilaisessa kemiallisessa muodossa:

  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokoferoli
  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokotrienoli

Näillä on keskenään erilainen biologinen aktiivisuus. D-alfatokoferoli on biologisesti aktiivisin ja sillä on vain yksi esiintymismuoto.

E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli.

Mitä hyötyä e-vitamiinista on?

E-vitamiinia käytetään E-vitamiinin puutostilan ehkäisyyn ja terveyden ylläpitämiseen. Puutostila on harvinainen, mutta voi syntyä ihmisille, joilla on sille geneettinen alttius sekä esimerkiksi pienipainoisille, ennenaikaisesti syntyneille lapsille.

E-vitamiinia käytetään myös tiettyjen sairauksien ja ikääntymisen ehkäisyyn. Sen avulla voidaan ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja, kuten valtimoiden kovettumista, sydänkohtausta sekä korkeaa verenpainetta. Vitamiinia voidaan käyttää myös diabeteksen oireiden ja komplikaatioiden hoidon tukena, tosin suuret annokset voivat pahentaa diabeteksen oireita. E-vitamiini saattaa myös ehkäistä tiettyjä syöpiä.

Naiset käyttävät E-vitamiinia raskausajan komplikaatioiden, kuten korkean verenpaineen hoitoon. Sillä on vaikutusta myös PMS-oireisiin (premenstrual syndrome), kuukautiskipuihin, vaihdevuosioireisiin, kuumiin aaltoihin sekä rintojen kasvaimiin ja kystiin.

Muita käyttötarkoituksia ovat:

  • Harmaakaihin ehkäisy
  • Astmaoireiden hoito
  • Hengitystieinfektioiden hoito
  • Ihosairauksien hoito
  • Ikääntyvän ihon hoito
  • Auringonpistokset
  • Kystinen fibroosi
  • Lapsettomuus
  • Impotenssi
  • Krooninen väsymysoireyhtymä
  • Vatsahaava
  • Allergioiden ehkäisy

Mistä voin tilata E-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata E-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Viitearvot

E-vitamiinipitoisuus mitataan veren seerumista paastotilassa, eli pitoisuuden mittaaminen vaatii 8-12 tunnin syömättömyyttä. Verikokeella selvitetään, onko ihmisellä E-vitamiinin puutostila.

Viitearvot ovat:

 

Naiset 21,8-34,8 µmol/l
Miehet 20,7-42,5 µmol/l

Merkintä µmol/l tarkoittaa mikromoolia litrassa.

Alentunut arvo voi olla seurausta rasvojen imeytymishäiriöstä. Lapsilla puutostilaan voi liittyä esimerkiksi hemolyyttinen anemia.

Familiaarisessa hyperkolesterolemiassa E-vitamiinin pitoisuus on selvästi kohonnut. Kyseessä on perinnöllinen, rasva-aineenvaihduntaan liittyvä sairaus.

Lapsilla ja nuorilla E-vitamiinipitoisuus on aikuisia alhaisempi.

Testituloksen tunnistat koodista fS-E-Vit.

 

Saantisuositukset

Miehet 10 mg/vrk
Naiset 8 mg/vrk
Naiset raskauden aikana 10 mg/vrk
Naiset imetyksen aikana 11 mg/vrk

Lapsilla saantisuositus on 6-7 mg vuorokaudessa.

E-vitamiinin saannille on olemassa myös päivittäiset turvarajat. Niiden ylittäminen voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa oireita, kuten väsymystä, pahoinvointia, kaksoiskuvia, lihasheikkoutta ja ruoansulatuskanavan kipuja. Suuret annokset voivat myös hidastaa veren hyytymistä, heikentää muiden rasvaliukoisten vitamiinien kykyä imeytyä, hidastaa luiden lujittumista ja A-vitamiinin ottoa vatsasta.

Jatkuvan päivittäisen saannin turvaraja on aikuisella 300 mg/vrk, mutta suuriakin annoksia (100-800 mg/vrk voidaan usein käyttää viikkojen ajan ilman, että sivuvaikutuksia ilmenee.

Suurin osa ihmisistä ei saa sivuvaikutuksia ottaessaan esimerkiksi 15 mg:n vuorokausiannosta.

Yli 1000 IU:n vuorokausiannosten on todettu aiheuttavan sivuvaikutuksia.

 

E-vitamiinin puutosoireet

E-vitamiinin puutos on melko harvinaista ja se johtuu useimmiten heikosta ruokavaliosta.

Erityisesti alipainoiset ihmiset, kuten syömishäiriöistä kärsivät, voivat saada puutostilan. Muita syitä puutostilalle ovat jatkuva, raskas fyysinen rasitus (lisää E-vitamiinin tarvetta), runsas monityydyttymättömien rasvahappojen käyttö, veren korkeat rasva-arvot ja elimistön korkea rautapitoisuus.

Myös rasvojen imeytymishäiriö ja nopea suuri solutuho, kuten kudosten kuolio, voivat aiheuttaa E-vitamiinin puutosta.

Muita E-vitamiinin puutoksen riskiryhmiä ovat:

  • Pienipainoiset vastasyntyneet
  • Ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivät
  • Vatsalaukun ohitusleikkauksen kokeneet
  • Maksa- ja munuaissairauksista kärsivät
  • Ihmiset, joilla on todettu kystinen fibroosi

Puutosoireita ovat:

  • Tasapainoaistin heikkeneminen
  • Lihasheikkous
  • Näkökyvyn häiriöt.

Puutostilaa ei välttämättä havaita välittömästi, sillä oireet tulevat esille vasta, kun puutos on kestänyt vuosia.

 

Erityistä huomiota annostukseen tulee kiinnittää:

  • Raskauden aikana. Raskauden aikana E-vitamiinia tulisi saada ravinnosta suositusten mukaan, koska ravintolisän käyttöä on epäilty vahingolliseksi sikiölle alkuraskaudessa. Ravintolisän käytöstä tulee keskustella lääkärin kanssa.
  • Imetyksen aikana vitamiinia tulee saada suositusten mukaisesti, mutta ravintolisän käytöstä kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
  • Pikkulapset ja lapset. Lasten kohdalla noudatetaan hieman alhaisempia päivittäisen käytön turvarajoja kuin aikuisten kohdalla. Sitä ei kuitenkaan voi antaa pikkulapsille suonensisäisesti. Tässäkin tapauksessa vitamiini kannattaa saada ensisijaisesti ravinnosta, ja varsinkin pienten lasten kohdalla kannattaa ravintolisän käytöstä konsultoida lääkäriä.
  • Angioplastiaa eli sydämen pallolaajennusta edeltävänä ja seuraavana aikana kaikkien antioksidanttisia vitamiineja, kuten E- ja C-vitamiini, sisältävän ravintolisän käyttöä tulee välttää. Nämä voivat hankaloittaa leikkauksesta kuntoutumista.
  • Diabeteksesta kärsivien ihmisten tulee välttää suuria E-vitamiiniannoksia, koska niihin liittyy mahdollinen sydämen vajaatoiminnan riski. Suositusten mukaiset päivittäiset annokset voivat kuitenkin helpottaa oireita.
  • Sydänkohtauksen kokeneiden ihmisten tulee välttää suuria E-vitamiiniannoksia.
  • K-vitamiinin puutoksesta kärsivillä ihmisillä E-vitamiini saattaa pahentaa hyytymisongelmia. Tällöin K-vitamiinin puutos tulee hoitaa ennen ravintolisien käyttöä.
  • Verenvuotosairauksissa E-vitamiinilisät voivat pahentaa sairautta.
  • Halvauksen kokeneiden kannattaa välttää suuria vitamiiniannoksia, koska ne nostavat kuolemanriskiä.
  • Ennen ja jälkeen minkä tahansa leikkauksen ei kannata käyttää E-vitamiinia sisältävää ravintolisää, sillä ne lisäävät verenvuodon riskiä.

Kuinka huolehdin e-vitamiinin saannistani?

Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Tupakointi vaikuttaa vitamiinin pitoisuuteen, joten sitä on syytä välttää.

E-vitamiini ravinnossa

Jos päivittäinen ravinto sisältää riittävästi E-vitamiinia sisältäviä ruokia, ei ravintolisää välttämättä tarvita. Vitamiinia on pääasiassa kasvikunnan tuotteissa, mutta myös joissain merenelävissä ja eläinkunnan tuotteissa.

Vitamiinipitoisuus on korkein kypsentämättömissä ruoissa, mutta tietty pitoisuus säilyy usein myös kypsennyksen jälkeen.

  • Vehnänalkioöljy on erinomainen E-vitamiinin lähde. Se sisältää vitamiinia jopa 150 mg sataa grammaa kohtaan.
  • Auringonkukansiemenet
  • Pähkinät
  • Ankerias
  • Katkarapu
  • Ruusunmarja
  • Paprika
  • Pinaatti
  • Viikuna
  • Kananmuna
  • Avokado
  • Parsa
  • Parsakaali
  • Kiivi
  • Tomaatti
  • Lehtikaali
  • Kurpitsa
  • Oliivi
  • Oliiviöljy
  • Tofu
  • Chili
  • Papaija
  • Mango
  • Täysjyvävilja
  • Oregano

 

Lähteet:

Web MD: Vitamin E

Synlab: E-vitamiini, seerumista, paastotilassa (3169 fS-E-vit)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *