Tämä artikkeli käsittelee E-vitamiinia. Artikkelin lopusta löydät listan ruoista, joista saat runsaasti E-vitamiinia.

E-vitamiini lyhyesti

  • E-vitamiini suojelee kehoa ikääntymiseltä ja sairauksilta.
  • E-vitamiinin puutostila johtuu useimmiten yksipuolisesta ruokavaliosta.
  • E-vitamiinia saadaan pääasiassa kasvikunnan tuotteista.
  • Tasapainoinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Mikä on E-vitamiini?

E-vitamiini hidastaa ikääntymistä ja terveyden heikkenemistä ehkäisemällä vahingollisten vapaiden radikaalien toimintaa kehossa. Sitä tarvitaan useiden elinten normaaliin toimintaan, entsyymien aktivoitumiseen ja normaaleihin neurologisiin toimintoihin.

E-vitamiinia saadaan ruokavalion mukana pääasiassa kasvikunnan tuotteista, kuten tietyistä öljyistä, pähkinöistä, viljoista ja hedelmistä. Sitä on mahdollista nauttia tarvittaessa myös ravintolisänä.

E-vitamiinin muodot

E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta sekä ravintolisistä. Sitä esiintyy luonnossa kahdeksassa erilaisessa kemiallisessa muodossa:

  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokoferoli
  • Alfa-, beeta-, gamma- ja deltatokotrienoli

Näillä on keskenään erilainen biologinen aktiivisuus. D-alfatokoferoli on biologisesti aktiivisin ja sillä on vain yksi esiintymismuoto.

E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli.

Mistä voin tilata E-vitamiinin mittauksen?

Voit tilata E-vitamiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Puhdin palvelun kautta pääset laboratoriokokeisiin ilman lähetettä, ja voit tarvittaessa tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation testien jälkeen, jos esimerkiksi herää epäilys sairaudesta. Voit lisätä tutkimuksen esimerkiksi suosittuun Puhti-terveystarkastukseen, jolla saat kattavasti tietoa elimistön tilasta!

Mitkä ovat E-vitamiinin viitearvot fS-E-Vit?

E-vitamiinin viitearvot ovat yli 19 vuotiaille 12-37 µmol/l. Testin tunnistat koodista fS-E-Vit. Merkintä µmol/l tarkoittaa mikromoolia litrassa. Viitearvot vaihtelevat laboratorioittain ja tutkimusten analysointimenetelmästä riippuen.

E-vitamiinipitoisuus mitataan veren seerumista paastotilassa, eli pitoisuuden mittaaminen vaatii 8-12 tunnin paastoa.

Alentunut arvo voi olla seurausta rasvojen imeytymishäiriöstä.

Mitkä ovat E-vitamiinin saantisuositukset aikuisilla?

Miehet10 mg/vrk
Naiset8 mg/vrk
Raskauden aikana10 mg/vrk
Imetyksen aikana11 mg/vrk

Mitkä ovat E-vitamiinin saantisuositukset lapsilla?

Lapsilla saantisuositus on 6-7 mg vuorokaudessa.

E-vitamiinin suurin turvallinen päivittäinen saanti

E-vitamiinin suurin turvallinen saanti aikuisille on 300α-TE/vuorokausi (vain valmisteen tai täydentämisen muodossa) [Ruokavirasto. Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset. 2014]. Saantisuosituksia kannattaa noudattaa.

Ketkä ovat riskissä E-vitamiinin puutokselle?

E-vitamiinin puutos on melko harvinaista ja se johtuu useimmiten heikosta ruokavaliosta.

Erityisesti alipainoiset ihmiset, kuten syömishäiriöistä kärsivät, voivat saada puutostilan. Myös jatkuva, raskas fyysinen rasitus, joka lisää E-vitamiinin tarvetta, voi aiheuttaa puutoksen.

Myös rasvojen imeytymishäiriö ja nopea suuri solutuho, kuten kudosten kuolio, voivat aiheuttaa E-vitamiinin puutosta.

Muita E-vitamiinin puutoksen riskiryhmiä ovat:

  • pienipainoiset vastasyntyneet
  • ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavat
  • vatsalaukun ohitusleikkauksen kokeneet
  • maksa- ja munuaissairauksia sairastavat
  • henkilöt, joilla on todettu kystinen fibroosi.

Mitkä ovat E-vitamiinin puutokset oireet?

Vaikean E-vitamiinin puutoksen oireita ovat:

  • tasapainoaistin heikkeneminen
  • lihasheikkous
  • näkökyvyn häiriöt.

Oireita ilmaantuu vasta, kun puutos on kestänyt vuosia.

Kuinka huolehdin E-vitamiinin saannista?

Monipuolinen ruokavalio on paras keino pitää huolta E-vitamiinin saannista.

Raskauden ja imetyksen aikana monipuolisen ja terveellisen ruokavalion merkitys korostuu. E-vitamiinia, kuten muitakin vitamiineja, tulisi saada ravinnosta suositusten mukaan.

Mistä ruoista E-vitamiinia saadaan?

E-vitamiinia on pääasiassa kasvikunnan tuotteissa, mutta myös joissain merenelävissä ja eläinkunnan tuotteissa.

Seuraavat ruoat ovat hyviä E-vitamiinin lähteitä. E-vitamiinipitoisuus on esitetty per 100 g elintarviketta. [Fineli.]

  • Auringonkukkaöljy 62.2 mg
  • Karpalo, kuivattu, karpalojauhe 47.0 mg
  • Auringonkukansiemen, kuorittu 40.0 mg
  • Manteli 26.4 mg
  • Maissiöljy 25.7 mg
  • Vehnänalkio 22.1 mg
  • Avokadoöljy 20.0 mg
  • Rypsiöljy 18.9 mg
  • Oregano, kuivattu 18.9 mg
  • Majoneesi 18.3 mg
  • Kasviöljyvalmiste, juokseva, 80 %, keskiarvo 18.2 mg
  • Tyrnimarja, kuivattu, tyrnimarjajauhe 17.9 mg
  • Ruoanvalmistusrasva, keskiarvo 15.8 mg
  • Pähkinä, hasselpähkinä 15.0 mg
  • Maapähkinälevite, suolaa ja sokeria 14.4 mg
  • Pinjansiemen 13.0 mg
  • Mätitahna 12.8 mg
  • Puolukka, kuivattu, puolukkajauhe 12.8 mg

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 12.04.2021

Kävijöiden kommentteja ja kokemuksia aiheesta “E-vitamiini suojelee soluja hapettumiselta”

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *