Transferriini (fS-Transf) on valkuaisaine, joka sitoo elimistössä olevaa rautaa. Transferriinimääritykset ovat parhaimpia yksittäisiä laboratoriokokeita raudanpuuteanemian diagnosoinnissa.

  • Transferriini on raudan kuljettajaproteiini.
  • Transferriinin määrä on raudanpuuteanemiassa koholla.
  • Raudanpuuteanemia on maailman yleisin ravintoainepuutos.
  • Riittävästä raudan saannista on mahdollista huolehtia syömällä tarpeeksi rautapitoisia ruokia sekä raudan imeytymistä edistävää C-vitamiinia.

Transferriini ja sen rautakylläisyys

Transferriini (fS-Transf) on valkuaisaine, joka sitoo elimistössä olevaa rautaa ja kuljettaa sitä elimistössä. Transferriinin rautakylläisyys (fS-TrFeSat) kertoo, miten paljon transferriinissä on rautaa.

Jos ihmisellä on raudanpuute, transferriinin määrä on koholla, mutta sen rautakylläisyys on matala. Tämä tarkoittaa, että vaikka kuljettajaproteiineja olisi riittävän paljon, niiden sisällä on liian vähän rautaa elimistön tarpeisiin nähden.

Transferriinimääritykset ovat parhaimpia yksittäisiä laboratoriokokeita raudanpuuteanemian diagnosoinnissa. Raudanpuute lisää transferriinireseptorien määrää punasolujen esiasteissa.

Rauta vaikuttaa olennaisesti vireystilaan ja jaksamiseen. Raudanpuutteessa ihminen hengästyy helposti, on päivisin väsynyt ja usein iholtaan kalpea. Väsymys on raudanpuuteanemian yleisin oire.

Raudan tehtävät elimistössä

Raudalla (Fe) on monia tärkeitä tehtäviä elimistössä:

  • Punasoluissa olevan hemoglobiinin ja punasolujen muodostaminen
  • Hapen kuljetus hemoglobiinin mukana
  • Energian tuotanto paljon energiaa vaativissa kudoksissa, kuten sydämessä ja lihaksissa.

Miten huolehdin riittävästä raudansaannista?

  • Lisää ruokavalioosi mereneläviä ja kalaa, täysjyväviljaa, korkealaatuisia, vähärasvaisia liharuokia ja palkokasveja. Saat näistä rautaa elimistön käyttöön.
  • Rauta imeytyy parhaiten eläinkunnan tuotteista, mutta hyvällä suunnittelulla saat tarvitsemasi raudan myös kasvisruokavaliosta.
  • Raudanpuute on yleisintä nuorilla naisilla kuukautisvuotojen vuoksi. Kiinnitä erityistä huomiota riittävään raudansaantiin kuukautisten aikaan.
  • C-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä. Saat C-vitamiinia värikkäistä hedelmistä ja vihanneksista. Sitä on todella runsaasti sitrushedelmissä ja mansikoissa.
  • Kahvi, tee ja maitotuotteet vähentävät raudan imeytymistä, joten niitä kannattaa nauttia eri aikaan rautaa sisältävien elintarvikkeiden kanssa.

Rauta-arvojen mittaaminen

Hemoglobiini (B-Hb) eli verenpuna, ferritiini (S-Ferrit) ja hematokriitti (B-Hrk) ovat testejä, joita käytetään raudanpuuteanemioiden toteamisessa. Veren rakenteesta ja mahdollisesta raudanpuutteesta voi antaa viitteitä myös täydellinen verenkuva.

Raudanpuutteelle altistavia tekijöitä ovat esimerkiksi runsas alkoholinkäyttö, tupakointi, raskaus sekä myös kasvisruokavalio tai vegaaninen ruokavalio, jos niissä ei kiinnitetä raudan saantiin tarpeeksi huomiota.

Mitkä ovat transferriinin viitearvot?

Transferriinin viitearvot ovat kaikilla: 2,0 – 3,6 g/l.

Mitkä ovat transferriinin rautakylläisyyden viitearvot?

Transferriinin rautakylläisyyden viitearvot ovat kaikilla: 15 – 50 %.

Mistä voin tilata transferriinin ja sen rautakylläisyyden mittauksen?

Voit tilata transferriinin ja transferriinin rautakylläisyyden mittauksen ilman lääkärin lähetettä Puhdin verkkokaupasta.

Tutustu myös seuraaviin suosittuihin tutkimuspaketteihin:

👉 Laaja raudanpuutteen ja anemian tutkimuspaketti 139€ – ilman lääkärin lähetettä >> (sis. ferritiini, hemoglobiini, crp, fe-rauta, B12-vitamiini, folaatti, transferriini ja transferriinin rautakyllästeisyys)

Lähteet

Synlab. Transferriini (2756 fS-Transf)

Synlab. Transferriinin rautakyllästeisyys (4606 fS-TrFeSat, fS-Fe, fS-Transf)

Allan Rajamäki ja Kari Punnonen. Raudanpuuteanemian diagnostiikka ja hoito. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim. 1998. Viitattu 20.12.2018

Kari Punnonen, Kerttu Irjala ja Allan Rajamäki. Seerumin transferriinireseptori-määritys–lupaava tulokas anemian diagnostiikkaan. 1995. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim. Viitattu 20.12.2018.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Milla on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.


Päivitetty: 14.02.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Takaisin ylös