Ylikunto ei suinkaan tarkoita sitä, että olisi normaalia paremmassa kunnossa – vaan päinvastoin. Ylikunnolla viitataan tilaan, jossa keho on ylikuormittunut ja palautumista ei tapahdu riittävästi. Ylikunnon sijaan voidaan puhua myös alipalautumisesta.

Ylikunto

  • Ylikunto kehittyy yleensä pitkän ajan kuluessa.
  • Ylikunto tarkoittaa tilannetta, jossa palautumista on liian vähän rasitukseen nähden.
  • Palautuminen tapahtuu pääasiassa unen aikana.
  • Ylikunnosta palautuminen voi viedä pitkään, mutta keholle on annettava sen tarvitsema lepo.

Mitä ylikunto tarkoittaa?

Ylikunto tarkoittaa sitä, että palautumista ei tapahdu riittävästi ja ihminen uupuu. Ylikunto on yleensä kehittynyt pitkän ajan sisällä, jolloin palautumista kuormituksesta ei ole ollut riittävästi. Rasitusta on yksinkertaisesti liikaa elimistölle.

Monet tekijät vaikuttavat urheilijan jaksamiseen ja ylikuntotilan kehittymiseen. Liian rankka treeni, kuormittava työ ja vapaa-ajan kuormittavuus voivat kaikki vaikuttaa yhtälailla ylikunnon kehittymiseen.

Ylikunnon korjaamisessa tärkeää on rauhoittaa arki ja harjoittelu, sekä erityisesti panostaa palauttavaan uneen.

Kuinka urheilijan ylikunto kehittyy?

Urheilijoiden kohdalla puhutaan ylikunnosta, kun harjoittelusta ja kaikesta kuormituksesta ei palauduta. Kun riittävän pitkällä aikavälillä ei ole riittävästi palautumista kuormitukseen nähden, keho ylikuormittuu/alipalautuu. Voimat loppuvat ja iskee väsymys.

Kehon hormonitoiminta ja hermosto eivät toimi enää normaalisti, eivätkä ne palaudu pienenkään rasituksen jälkeen normaaliksi. Hermoston toiminta häiriintyy.

Urheilijoiden ylikunto ei koske vain huippu-urheilijoita tai kilpaurheilijoita, vaan tila voi koskea ketä tahansa runsaasti urheilua harrastavaa.

Ylikunnon oireet

Ylikunnon oireet vaihtelevat ihmiseltä toiseen. Oireet voivat olla myös erittäin hankalia tai toisaalta epämääräisiä ja vaikeasti tunnistettavia.

Ylikuntoon voi liittyä erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä oireita, kuten:

  • suorituskyvyn heikkeneminen
  • vastenmielisyys liikuntaa kohtaan
  • lisääntynyt hikoilu
  • sydämen rytmihäiriöt
  • kohonnut syke ja kohonnut verenpaine
  • vapina
  • unihäiriöt
  • muutokset ruokahalussa
  • masennusoireet
  • hermostuneisuus
  • ahdistus
  • ärtyneisyys
  • heikentynyt vastustuskyky ja alttius sairauksille
  • lievä kurkkukipu
  • kuumeen tunne tai lievä, jatkuva kuume.

Ylikunnon ehkäisy

Paras tapa ehkäistä ylikuntoa on levätä riittävästi ja välttää omaan kuntoon nähden liian kovaa rasitusta. Muista pitää riittävästi lepopäiviä ja liiku monipuolisesti. Sairastelun jälkeen liikunnan pariin palaaminen tulee tehdä varovasti ja asteittain. Vältä urheilua, mikäli tunnet olevasi kipeä tai flunssainen.

Miten ylikunnosta voi palautua (ylikunnon hoito)?

Ylikunnosta voi palautua vain riittävällä levolla. Unen ja palautumisen määrää tulee lisätä merkittävästi. Aikuinen tarvitsee unta noin 8–9 tuntia yössä. Rankka urheilu lisää unen tarvetta. On hyvä antaa itsensä nukkua niin paljon kuin on tarve.

Joissain tapauksissa ylikunnosta palautuminen voi viedä vuosiakin. Hakeudu tarvittaessa hoitoon; tilan kanssa ei tarvitse kärvistellä yksin.

Huolehdi myös muut jaksamiseen vaikuttavat tekijät kuntoon

Unen lisäksi voi olla tarve korjata myös ruokavaliota ja muita elintapoja. Alkoholin ja tupakoinnin välttäminen on aina hyväksi. Alkoholi ja tupakka vaikuttavat myös uneen.

Monipuolisella ruokavaliolla voi vaikuttaa omaan jaksamiseen. Ruokavaliosta tulee saada ylipäätään riittävästi energiaa, mutta myös riittävästi kaikkia tarvittavia energia- ja suojaravintoaineita. Tarvittaessa ruokavaliota täydennetään ravintolisin. Jaksamiseen ja suorituskykyyn vaikuttaa varsinkin urheilijalla muun muassa riittävä raudan saanti.

Kokonaiskuormitusta arvioitaessa on hyvä huomioida myös opiskelu, työ, ihmissuhteet, perhetilanne sekä kaikki muut tekijät, jotka stressaavat tai kuormittavat.

Teksti

Kirjoittajan avatar


Päivitetty: 25.03.2022

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.