Tämän artikkelin luettuasi tiedät, mitkä ovat seleenin saannin suositellut minimi- ja maksimimäärät, ja minkälaisiin tehtäviin seleeni kehossa osallistuu. Opit myös, kuinka seleenin saantia voidaan arvioida laboratoriokokeen avulla.

Seleeni lyhyesti

  1. Seleeniä tulee saada sopivasti: sekä liian vähäinen että liiallinen seleenin saanti on terveydelle haitallista.
  2. Suuri osa suomalaisen ruoan seleenistä saadaan lannoitteisiin lisätyn seleenin välityksellä.
  3. Seleeniä saadaan muun muassa täysjyväviljasta, lihasta, maitotuotteista, kalasta ja parapähkinöistä.

Mikä on seleeni?

Seleeni on ihmiselle elintärkeä kivennäisaine, jolla on suuri merkitys terveydentilalle. Se on antioksidanttijärjestelmän tärkeimpiä hivenaineita, joten sitä on tärkeää saada riittävästi ruokavaliosta.

Seuraavien tulee kiinnittää huomiota riittävään seleenin saantiin:

Seleenin mittaus ilman lähetettä

Seleenin mittaukseen pääset Puhdin kautta helposti ilman lähetettä. Tulos on valmiina noin 5 arkipäivässä. Seleenin tutkimuksella voidaan arvioida seleenin puutosta ja varsinkin sen liikasaantia.

Seleenin viitearvot (P -Se)

Seleenin viitearvot (P -Se) ovat aikuiselle (yli 18v.) 1,02-1,52 µmol/l.

Mitkä ovat seleenin tehtävät elimistössä?

  1. Seleeniä on kaikkialla elimistössä. Seleeni on osallisena noin 20–30 tärkeässä entsyymissä.
  2. Seleeni toimii elimistössä muun muassa rasva-aineenvaihdunnassa glutationiperoksidaasientsyymin rakenneosana. Glutationiperoksidaasi on soluissa antioksidanttina, eli se suojaa niitä haitalliselta hapettumiselta.
  3. Lisäksi seleeni sitoo myrkyllisiä raskasmetalleja, kuten elohopeaa, lyijyä ja kadmiumia.
  4. Seleeni ja E-vitamiini täydentävät toistensa tehtäviä elimistössä.
  5. Seleeni on tärkeää myös kilpirauhasen kannalta; seleenin ja jodin puutos voivat vaikuttaa kilpirauhasen normaaliin toimintaan.

Seleenin lähteet ruokavaliossa

Seleeniä on paljon muun muassa:

  • täysjyväviljassa
  • lihassa
  • maitotuotteissa
  • kalassa.

Erityisesti parapähkinöistä saadaan seleeniä. Huomaa kuitenkin, että jo noin neljästä parapähkinästä saa päivän annoksen, eikä niitä tule nauttia liikaa.

Seleenin saantisuositukset Suomessa

Seleenin saannin suositukset ovat Suomessa:

  • 60 μg/vrk miehille
  • 50 μg/vrk naisille.

Seleenin saantisuositukset raskaana oleville ja imettäville

Raskauden ja imetyksen aikana naisille suositellaan seleeniä 60 μg/vrk.

Seleenin turvallisen saannin yläraja

Seleenin turvallisen saannin yläraja on 300 µg/vrk.

Seleeniä lisätään Suomessa maaperään lannoituksella

Suomen maaperässä on niukasti seleeniä. Suomessa seleeniä lisätäänkin maaperään lannoituksen yhteydessä, sillä sitä ei voida jodin tavoin lisätä suoraan elintarvikkeisiin sen myrkyllisyyden vuoksi.

Maaperästä seleeni siirtyy ihmisten ja eläinten ruokavalioon.

Luomutuotteissa ei ole lisättyä seleeniä

Luomuviljelyssä ei käytetä lannoitteissa seleeniä. Näin ollen luomutuotteiden seleenipitoisuus on yleensä alhainen.

Suuri osa suomalaisen ruoan seleenistä saadaan lannoitteisiin lisätyn seleenin välityksellä.

Mitä seleenin puute aiheuttaa?

  • Seleenin puute saattaa lisätä riskiä muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpiin.
  • Seleenin kliinisenä puutossairautena pidetään Keshanin tautia eli sydänlihasrappeumaa. On kuitenkin mahdollista, että seleenin puute on vain yksi tekijä sairauden synnyssä.

Liika seleenin saanti – Seleenin myrkyllisyys

Liika seleenin saanti voi aiheuttaa myrkytyksen. Liiallinen seleeni (esim. lisäravinteena) voi aiheuttaa oireita kuten:

  • hiustenlähtöä
  • sormenkynsien epämuodostumia
  • väsymystä
  • iho-oireita
  • hampaiden irtoamista
  • hermostomuutoksia
  • pahoinvointia
  • ripulia.

Liialliseen seleenin saantiin (“seleenimyrkytykseen”) liittyy valkosipulin haju ja metallin maku.

Mistä tiedän, saanko ruokavaliosta sopivasti seleeniä?

Seleeni voidaan tutkia laboratoriokokeella. Tilaa testi Puhdin kautta, ja pääset tutkimukseen helposti ja nopeasti ilman lääkärikäyntiä. Tulokset saat selkeälle raportille.

Tutustu myös Puhdin kattaviin testipaketteihin, joilla saat kattavasti tietoa elimistön terveydentilasta. Näiden avulla voit arvioida esimerkiksi, ovatko ruokavaliosi ja elintapasi kokonaisuudessaan riittävän terveelliset. Tutkimusten avulla voit edistää terveyttäsi ja jaksamista, sekä ennaltaehkäistä sairauksia!

Vinkki: Voit lisätä valmiisiin Puhdin testipaketteihin yksittäisiä testejä, kuten seleenin mittauksen!

Lähteet
Flytlie, K. Tammi. Vitamiinit. 2016
Haglund, B. ym. WSOY Pro. Ihmisen ravitsemus. 2011
Lindholm, R. Kustannusosakeyhtiö Moreeni. Vitamiinikirja – Ruoka vitamiinien ja hivenaineiden lähteenä. 2010
Ruokavirasto. Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
Soppi, E. esasoppi.fi. Seleeni
Synlab. Seleeni (4564 P -Se)

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 01.07.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *