Viekö kaamos taas voimat? Kaamosaika on jälleen täällä. Illat pitenevät, päivät pimenevät. Syysväsymys, tai kaamosväsymys, iskee meistä moniin. Auringon valon vähetessä tekisi mieli käpertyä sohvalle viltin alle ja napostella irtokarkkeja. Kaamos ja pimeys vievät voimia, mutta ulkoilusta ja hyvästä ravitsemuksesta saa tähänkin lääkettä. Kuinka siis välttää lamauttava, voimat vievä syysväsymys? Nappaa tästä postauksesta vinkit kaamosväsymyksen selättämiseen! 🙂

Tossua toisen eteen – Ulkoilu auttaa syysväsymykseen

Ulkoilu antaa virtaa syysväsymyksen keskellä. Lenkille lähtö ei aina välttämättä houkuttele, mutta se taatusti palkitsee. Pidä siis päivärutiinissa vähintään yksi ulkolenkki päivässä, myös syksyn tullen. Pidä tavoite lenkkeilyn suhteen realistisena, jotta ulos tulee todella lähdettyä. Ajoita lenkkejä myös päiväsaikaan, esimerkiksi lounastauolle, jotta aurinkoa näkee edes vilauksen.

Lisää D-vitamiinia syksyn pimeyden myötä

Koska D-vitamiinia saadaan lähinnä auringosta, on sen saanti varsinkin syksyllä ja talvella vaakalaudalla Suomessa. D-vitamiinia saadaan auringonvalon ja ravintolisän ohella myös esimerkiksi tietyistä kalalajeista ja sienistä. Kaamosaikaan on hyvä pysähtyä arvioimaan omaa D-vitamiinin saantia.

Vai onko kyseessä kaamosmasennus?

Mikäli väsymys hiipii aina syksyisin, voi kyseessä olla myös kaamosmasennus. Kaamosmasennuksen oireita ovat vain talvikuukausina ilmenevä väsymys, liikasyönti, painonnousu, ahdistuneisuus ja sosiaalinen eristäytyneisyys. Siihen voi liittyä myös normaalia suurempaa unen tarpeen lisääntymistä kaamosaikaan. Muun muassa säännöllistä kuntoilua ja ulkoilua erityisesti valoisaan aikaan suositellaan kaamosmasennuksen hoitoon.

Väriä lautaselle syksyllä ja ympäri vuoden

Väsyneenä tekisi mieli herkutella sokeri- ja rasvapitoisilla herkuilla, mutta nämä usein lisäävät huonoa oloa ja väsymystä entisestään. Luonnon omasta karkkipussista löytyy sen sijaan värikkäitä marjoja, pähkinöitä ja siemeniä. Ota käyttöön kaikki hedelmä- ja vihannesosaston kauden herkut, yrtit ja mausteet!

Syksyn sienistä saadaan muun muassa D-vitamiinia ja kasviksista saadaan monia elimistölle tärkeitä ravintoaineita kuten folaattia ja C-vitamiinia. Ravintorikas ruoka huolehtii niin terveydestä, immuniteetista, mielialasta kuin jaksamisestakin. Hyvä nyrkkisääntö terveelliseen ruokailuun on koota päivän aterioille puolet lautasesta erivärisistä kasviksista. Värikkäitä marjoja on hyvä syödä 2 dl päivittäin.

Nuku syksyllä enemmän, mikäli väsyttää

Olemme ajoittain huonoja arvioimaan tarvitsemamme unen määrää. Tai oikeastaan huomaamaan ja myöntämään, että tarvitsemme enemmän lepoa. On myös normaalia, että välillä nukuttaa enemmän kuin yleensä. Pienestä unen tarpeen noususta ei siis tarvitse olla huolissaan, mutta tätä kehon viestiä tulee kuunnella. Väsymyksen oiretta ei siis tule ohittaa.

Nuku enemmän, jos kerran väsyttää. Luontaista unen tarvetta vastaan on turha käydä taistelua. Toisinaan voimme vain tarvita enemmän akkujen latausta. Uneen on hyvä kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota siinä vaiheessa, mikäli väsymys tai unen ongelmat alkavat muuttua pitkäaikaisiksi.

Muistilista kaamosväsymyksen selättämiseen

Huolehdi näistä välttääksesi syysväsymys:

  1. Harrasta paljon ulkoilua, erityisesti auringon pilkahtaessa.
  2. Huolehdi riittävästä unen ja palautumisen määrästä.
  3. Vähennä alkoholin ja kofeiinin käyttöä; ne häiritsevät unta.
  4. Muista kuitupitoinen, kasvisvoittoinen ja värikäs ruoka.
  5. Tarkasta tarvittaessa kehon rautavarastojen tilanne.
  6. Vältä liiallista työn tai opiskelun aiheuttamaa kuormitusta.
  7. Huolehdi tasaisesta verensokerista päivän aikana.
  8. Muista hikiliikunta, hyötyliikunta ja lihaskuntoharjoittelu.
  9. Huolehdi riittävästä D-vitamiinin saannista.
  10. Vaali ihmissuhteita.
  11. Muista stressinhallinta.

Tarkasta, kuinka keho jaksaa

Tutustu Puhdin tutkimuspaketteihin ja tilaa:

Puhti tekee perinteisistä laboratoriotuloksista helposti ymmärrettäviä. Palvelun käyttämiseen et tarvitse lääkärin lähetettä. Palvelu auttaa huomaamaan poikkeamat ja muutokset arvoissa. Testipaketit on suunniteltu yhdessä lääkäreiden kanssa.

Laboratoriot yli 20 paikkakunnalla. Näytteenotto vie vain hetken.

Tulokset saat Oma Puhtiin selkeälle tulosraportille, jossa arvot esitetään graafisesti. Näet selkeästi, ovatko mitatut arvot viitearvojen sisällä. Saat tulosraportilta myös lisätietoa terveytesi edistämiseksi.

Testin jälkeen voit tilata erikseen lääkärin etäkonsultaation suoraan Puhdin tulosraportilta, mikäli tarvitset apua tulosten tulkintaan, herää epäilys sairaudesta tai mikäli sinulla on oireita.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä.


Päivitetty: 28.10.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *