Aiotko aloittaa elämäntapamuutoksen ja pohdit, missä vaiheessa Puhdin testit kannattaa tehdä? Missä vaiheessa terveystarkastukseen kannattaa mennä? Ennen, jälkeen vai jossain matkan varrella elämäntapojen muutosta? Kannattaako odottaa, että on tehnyt muutoksia elintapoihin, ruokavalioon tai liikuntatottumuksiin? Entäs iän karttuessa? Tästä artikkelista löydät vastauksen näihin kysymyksiin!

Milloin terveystarkastukseen? – Tarkasta ensin lähtötaso

Lähtötason asettaminen on tärkeää, jotta:

  • saat tietää, mistä tilanteesta olet lähdössä liikkeelle
  • näet, vaatiiko jokin arvo erityistä huomiota
  • saat vertailukohdan seurantatestejä varten.

Mikäli testeissä ei käy heti aluksi, on edistystä mahdotonta nähdä ja vertailua tehdä. Monia on jäänyt harmittamaan, ettei testeissä tullut käytyä heti ennen elämäntapamuutoksen aloittamista.

Tulokset tulevat nimittäin yhdelle ja samalle raportille Oma Puhti -palvelussa. Raportilta on kätevää seurata arvojen kehitystä käydessäsi seurantatesteissä.

Alla olevasta kuvasta näet esimerkiksi, kuinka D-vitamiinin tasoa on seurattu neljä kertaa. Arvojen optimointia on mielenkiintoista ja koukuttavaa seurata!

Terveyden seuranta
Seurantatestien tulokset tulevat kätevästi samalle raportille.

Testien tekeminen on järkevää heti aluksi myös siltä kannalta, että tulokset voivat paljastaa jotain yllättävää.

Mikäli testeistä käy ilmi esimerkiksi jaksamiseen vaikuttava alhainen D-vitamiinitaso tai raudanpuute, on elämäntapamuutokseen huomattavasti helpompaa lähteä, kun ensin hoitaa kehon terveeksi.

Näin myös jaksaa paremmin liikkua ja touhuta, kun elimistö voi hyvin ja energiatasot ovat kohdallaan.

Käy seurantatesteissä säännöllisesti ja tilanteen muuttuessa

Seurantatestit suositellaan useimmissa tilanteissa ottamaan esimerkiksi 3-4 kuukauden päästä aloituksesta. Elämäntapamuutoksessa tässä vaiheessa olettaisi jo tulevan tuloksia, joten on hyvä aika varmistaa, mihin suuntaan ollaan menossa.

Seurantatestissä käyminen on tärkeää myös, jotta pystyt havaitsemaan, mikäli suunta ei ole oikea tai jos kehitys on pysähtynyt junnaamaan paikoilleen.

Jos olet tehnyt muutoksia elintapoihin tai aloittanut esimerkiksi jonkin lisäravinteen, muutos yleensä näkyy tässä vaiheessa myös arvojen puolella. Mikäli näin ei ole, on syytä selvittää, mistä se johtuu.

Valmentajan tai lääkärin kanssa voi käydä läpi tehtyjä muutoksia; pitäisikö jotain vielä muuttaa? Ovatko muutokset olleet riittäviä? Pitäisikö treenisuunnitelmaa vielä viilata tai muuttaa vitamiinin annostelua?

Urheilijoille suositellaan arvojen testausta säännöllisin välein harjoittelun optimoimiseksi ja mahdollisten puutostilojen havaitsemiseksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Urheilijoille suositellaan yleensä erityisesti rauta-arvojen mittaamista 2-4 kertaa vuodessa.

Iän karttuessa tiettyjen elintapasairauksien riski lisääntyy, joten myös esimerkiksi viidenkympin kynnyksellä kannattaa käydä terveystarkastuksessa. Testit kertovat, onko kaikki kehossa kunnossa. Miltäs se kolesteroli näyttikään viimeksi?

Urheilija, käy testeissä myös kauden päätteeksi

Terveystarkastus kannattaa tehdä myös, kun kunto on parhaimmillaan. Tämä auttaa tavoitteiden asettamiseen seuraavalle kaudelle, kun tiedät, mikä oma taso on edellisen kauden huippu- tai loppuvaiheessa ollut. Voit hyödyntää tietoja seuraavien harjoittelu- ja kisakausien suunnittelussa. Tästä on suunta seuraavalla kaudella ylöspäin!

On myös hyödyllistä nähdä treenikauden ulkopuolella, mihin arvoihin elimistö asettautuu. Mikäli treenikauden päättyessä arvot ovat kunnossa, mutta esimerkiksi palautumista ei tapahdu riittävästi ja elimistössä on monenlaisia oireita, on hyvä kääntyä testien jälkeen lääkärin puoleen ja selvittää, mistä heikko palautuminen johtuu.

👉 Testaa kehon toiminta ja jaksa paremmin:

Puhdin kautta saat kaikki tutkimukset ilman lääkärin lähetettä.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 11.08.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *