Suoliston hyvinvointiin voi vaikuttaa itse. Millä yksinkertaisilla keinoilla voi tehostaa vatsan hyvinvointia? Mitä arkisia valintoja voimme tehdä, jotta suolisto toimisi paremmin? Suolisto pitää muun muassa kuidusta, kasviksista, levosta, probiooteista ja liikkeestä!

1. Liiku ja vältä pitkään istumista

Suolisto kaipaa liikettä. Kävelylenkit, kyykyt, kierrot ja selältään makuuasennossa polvien nostaminen vatsan päälle auttavat suolistoa. Sen sijaan pitkään paikallaan istuminen ja sen lisäksi vielä kiristävät vaatteet eivät auta tavaraa liikkumaan suolistossa eteenpäin.

Yksinkertaisimmillaan vatsan turvotus ja ilmavaivat voivat helpottaa, kun päivään lisää pari lyhyttäkin kävelylenkkiä ja rentoutushetkiä. Kaikki liikkuminen on muutoinkin terveyden kannalta aina kotiin päin!

2. Nauti probiootteja ja ruoki hyviä suoliston bakteereita

Probioottiset lisäravinteet auttavat vahvistamaan suoliston bakteerikantoja, mikä taas auttaa suolistoa toimimaan paremmin. Valitse laadukas ja tuore valmiste. Muista myös, että kuumuus pilaa probioottiset valmisteet.

3. Lisää kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttöä

Käytä enemmän runsaskuituisia kasviksia. Näiden lisääminen auttaa nostamaan ruokavalion kuitupitoisuutta. Kasviksia suositellaan syömään vähintään tuttu puoli kiloa päivässä, mutta 800 g päivässä on sopivampi määrä. Pelkkään minimiin ei kannata tyytyä.

Lisää ruokavalioosi niitä kasviksia, jotka sinun vatsallesi sopivat. Esimerkiksi osalle ärtyvän suolen oireyhtymää sairastaville mandariinit tai tietyt hedelmät voivat puolestaan nimenomaan aiheuttaa suoliston oireita.

4. Ota kuitulisä käyttöön

Suomalaiset saavat ruokavaliostaan keskimäärin liian vähän kuitua. Ravintokuitu on monessa mielessä terveyden kannalta edullista, ja se auttaa myös suolistoa toimimaan paremmin.

Psyllium-kuitulisä sopii useimmille. Liota kuituvalmiste nesteeseen ennen sen nauttimista; psylliumin voi lisätä esimerkiksi smoothien tai puuron joukkoon! Kuitulisä imee nestettä ja turpoaa.

Aloita kuitulisän käyttö pienistä määristä asteittain sen käyttöä lisäten. Lisää myös nesteen juomista kuitulisän käytön yhteydessä. 

5. Muista stressinhallinta

Stressiä ei voi välttää ja sopivissa määrin se itse asiassa kuuluu elämää. Stressi saa meidät toimimaan. Liiallinen stressi kuitenkaan ei tee hyvää sen enempää mielelle, keholle kuin suolistolle.

Stressinhallinta tarkoittaa sitä, että otamme itse ne keinot käyttöön, joilla stressin määrä ei kasva liialliseksi. Otamme siis käyttöön keinoja, jotka auttavat kehoa ja mieltä palautumaan kuormituksesta.

Useimmille stressin hallitseminen ja vähentäminen tarkoittaa esimerkiksi taukojen lisäämistä, lepoa, unen määrän lisäämistä, rentoutumista vaikkapa luonnossa tai hiljaisuudessa sekä omien rajojen tunnistamista ja sen mukaan toimimista.

Mistä vatsan oireet voivat johtua?

Lue myös Puhdin kattava tietoisku vatsan ja suoliston hyvinvoinnista. Tietopaketista opit vatsan ja suoliston sairauksista sekä tiloista syvemmin!

Mikäli vatsa oireilee enemmänkin, voi taustalla olla myös jokin sairaus kuten keliakia tai laktoosi-intoleranssi. Tutkimuksilla on myös hyvä poissulkea mahdollisuus sairauteen.

Vatsan ja suoliston tutkimukset ilman lähetettä

Puhdin kautta pääset vatsan ja suoliston tutkimuksiin ilman lääkärin lähetettä. Tilaa testit Puhdin verkkokaupasta.

Vatsavaivojen testipaketti on laaja tutkimus, jonka avulla voit selvittää johtuvatko vatsavaivat laktoosi-intoleranssista, keliakiasta tai vatsan liiallisesta hapokkuudesta. Se on kattavin testipakettimme vatsavaivojen tutkimiseen.

Tulokset saat selkeästi raportoituna. Tutkimuksen jälkeen on mahdollista varata aika lääkärin puhelinkonsultaatioon, mikäli esimerkiksi sinulle herää epäilys sairaudesta tai haluat keskustella tuloksistasi.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin hyvinvoinnin asiantuntija Mirka Tuovinen on valmentaja, sisällöntuottaja sekä ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Puhdilla Mirka vastaa viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 13.03.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Takaisin ylös