Ammattigolfarin ura vaihtui golfkoulun ja lapsiperheen arkeen

Pitkän ja menestyksekkään uran ammattigolfaajana tehnyt Minea Blomqvist-Kakko pyörittää nykyään miehensä Roope Kakkon kanssa golfkoulua. Minea myös opiskelee valmentajan ammattitutkintoa Kuortaneella. Roope pelaa edelleen kilpakentillä ja Minea vastaa golfkoulun arjesta.

– Tykkään hirveästi golfkoulun pyörittämisestä ja yrittäjän arkeen kuuluu jatkuvasti paljon uutta opittavaa, Minea kertoo työstään.

Pariskunnalla on ollut Minni & Roope Golf School -golfkoulu jo kaksi vuotta. Golfkoulun valmennukset on suunnattu kaikenikäisille. Opetuksen ytimessä on golfsvingi, mutta kokonaisvaltainen hyvinvointi on kaiken tekemisen pohjana.

Pariskunnalla on kaksi lasta ja kotona arki on tavallista lapsiperheen hulivilinää. Minea kertoo, että sekä ammattigolfarin ura että perhe-elämä ovat olleet hänelle kuin unelmaa.

Urheilu-uran jälkeen keho kuitenkin kaipaa uudenlaista huomiota. Terveenä, jaksavana ja hyväkuntoisena pysyminen ei tule kenellekään – edes entiselle ammattiurheilijalle – itsestään.

– Kun on nuori, pystyy painamaan vaikka millä energioilla ja hyvällä fiiliksellä. Nuorempana keskiössä olivat tekniikka ja lyönnit, nyt pitää ihan erikseen panostaa liikuntaan.

Ammattilaisena harjoituksiin kuului golfin lisäksi myös kehonhallintaa, fysiikkatreenejä, mentaalisia harjoituksia ja rentoutusta.

– Urheilijana pystyin elämään oman hyvinvoinnin kautta. Nykyään huolehdittavana on kaksi lasta ja lisäksi iän myötä kroppa ei välttämättä enää palaudu samalla tavalla.

Rakkaus peliä kohtaan ei ole kuitenkaan missään vaiheessa hävinnyt; golfia voi pelata vielä vaikka senioritourillakin!

Minea kertoo, että tässä elämänvaiheessa on ollut luontevaa hakeutua terveystarkastukseen. Hän on seurannut jaksamiseen ja terveyteen liittyviä tekijöitä Puhdin tutkimuksilla. Minea aikoo panostaa liikunnan ohella myös uneen ja ruokavalioon entistä enemmän. Hän seuraa erityisesti rauta-arvoja, jotka ovat olleet välillä alakanttiin.

Urheilu lisää raudan tarvetta

Rautaa on välttämätöntä saada ruokavaliosta päivittäin. Rautaa on runsaasti esimerkiksi maksa- ja liharuoissa, mutta sitä saadaan jonkin verran myös kasviperäisistä lähteistä. Raudanpuute on maailman yleisin ravintoainepuutos. Raudanpuutetta esiintyy usein esimerkiksi hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, iäkkäillä, urheilijoilla sekä verenvuotojen tai verenluovutuksen yhteydessä. Urheilu lisää raudan tarvetta. Jos rautavarastot tyhjenevät kokonaan, seuraa tästä raudanpuuteanemia.

Ferritiini on ensisijainen raudanpuutteen mittari. Ferritiinillä voidaan todeta heikot rautavarastot ennen kuin on kehittynyt raudanpuuteanemia, jolloin matalien rautavarastojen korjaamisella voidaan ehkäistä raudanpuuteanemiaa. Hemoglobiini puolestaan paljastaa anemian. Näiden lisäksi on hyvä tutkia myös tulehdusarvo CRP, koska tulehdustila voi vaikuttaa ferritiiniarvoon. Nämä tutkimukset kuuluvat esimerkiksi Puhti-terveystarkastukseen ja liikkujien terveystarkastuksiin, jotka antavat monipuolisesti tietoa siitä, miten elimistö voi.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla palvelun jatkuvasta kehittämisestä ja viestinnästä.


Päivitetty: 01.06.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *