Lipoproteiini A on veressä kulkeva rakenteeltaan LDL:ää (low density lipoprotein) muistuttava lipoproteiini, joka kuljettaa sisällään kolesterolia. Kohonneet arvot voivat tarjota suuntaa antavaa tietoa kehittyvästä valtimotaudista.

  • Lipoproteiini A koostuu LDL-kolesterolipitoisesta rasvasta sekä proteiiniosasta.
  • Lipoproteiinit kuljettavat kolesterolia kehossa tarvittaviin paikkoihin.
  • Korkea lipo a-arvo voi ennustaa sydäntautiriskiä ja olla yhteydessä lihavuuteen.
  • Vähärasvainen ruokavalio voi auttaa pitämään nämä riskit kurissa.
  • Lipoproteiini A koostuu LDL-kolesterolipitoisesta rasvasta sekä proteiiniosasta.
  • Lipoproteiinit kuljettavat kolesterolia kehossa tarvittaviin paikkoihin.
  • Korkea lipo a-arvo voi ennustaa sydäntautiriskiä ja olla yhteydessä lihavuuteen.
  • Vähärasvainen ruokavalio voi auttaa pitämään nämä riskit kurissa.

Lipoproteiinit ovat kehon rasva-aineiden kuljettajamolekyylejä. Kolesterolia tarvitaan solujen toimintaan ja rasvaa, eli triglyseridejä muun muassa energiaksi. Sydäntautien ehkäisyssä kiinnitetään huomiota veressä kulkevaan kolesteroliin.

Lipoproteiini A:ta on tutkittu runsaasti. Sen kaikkia ominaisuuksia ei tunneta, mutta sen arvellaan olevan riskitekijä valtimotaudeissa.

Lipoproteiini A on rakenteeltaan suhteellisen samanlainen kuin pahaa kolesterolia kulkeva LDL-hiukkanen. Sen kemiallinen rakenne sisältää muun muassa fosfolipidejä ja apolipoproteiineja (a) ja B100. Veren kohonnut Lipoproteiini (a):n taso on yhdistetty suurentuneeseen valtimotaudin riskiin.

Lipoproteiinit kehossa

Rasvamolekyylejä kertyy kehoon monilla tavoilla. Osa on peräisin syödyn ruoan kaloreista, joita elimistö ei pysty hyödyntämään heti. Osan keho tuottaa itse. Rasvan kertymiseen vaikuttavat sukupuoli, ravinnon rasvapitoisuus ja perimä. Perimä vaikuttaa rasvan ja kolesterolin kertymiseen.

Lipoproteiini A:n vaihtelusta vain osa selittyy elintavoilla, eikä edes laihtuminen ole tieteellisissä tutkimuksissa luotettavasti vähentänyt sitä. Terveelliset elintavat kuitenkin vähentävät sydäntaudin riskiä muilla mekanismeilla ja siksi esimerkiksi kohonnutta lipoproteiini A:n määrää veressä voi pitää motivaattorina elintapojen kohotukselle.

Ylipainoisilla ja epäterveellisiä elintapoja noudattavilla ihmisillä merkittävästi suurempi riski kehittää sydän- ja verisuonitauteja ja valtimotauteja kuin muilla. Myös lihavuuteen geneettisesti taipuvaiset kykenevät kuitenkin ylläpitämään normaalia painoa näkemällä sen eteen vaivaa.

Mistä voin tilata lipo a-arvon testauksen?

Voit tilata lipoproteiini a-arvon testauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Kuinka voin huolehtia lipoproteiini A-arvostani?

• Jokaisen kannattaa huolehtia veren rasva-arvoistaan ja pyrkiä normaalipianoon. Naisen keho kerää rasvaa eri paikkoihin ja enemmän kuin miehen keho. Nainen myös kuluttaa energiaa vähemmän kuin mies. Tämän vuoksi naisen kalorinkulutus on pienempi. Naisen kannattaa siis mitata veriarvonsa, harrastaa runsaasti liikuntaa ja syödä vain kulutuksensa verran. Tällä keinolla voidaan ylläpitää terveyden kannalta optimaalista normaalipainoa.

• Syö riittävästi, mutta älä liikaa. Rasvan kertymistä kehoon ehkäistään tehokkaimmin, kun varsinkin kovan rasvan syömistä vältetään. Korvaa kova rasva, eli voi ja erityisesti punaisesta lihasta saatava rasva pehmeällä rasvalla, jota saadaan kasvimargariineista ja monista kasvirasvoista. Käytä paistamiseen oliivi- tai rypsiöljyä voin sijaan. Suosi avokadoja ja pähkinöitä sekä rasvaista kalaa.

• Kalasta saat terveellisiä omega 3-rasvoja, jotka ovat pehmeää rasvaa ja huolehtivat muun muassa normaalista muistista ja oppimiskyvystä.

• Tarkista kilpirauhasarvosi ja sokeriarvosi. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi nostaa kehon painoa. Ylipaino johtaa usein kohonneeseen verensokeriin.

• Einekset, leipomotuotteet, pikaruoka ja naposteltavat ovat usein hyvin kaloripitoisia ja rasvaisia. Niiden syöminen silloin tällöin tuskin haittaa kovin paljoa, mutta pääasiassa niiden käyttöä on järkevä rajoittaa.

• Liiku riittävästi. Liikunta paitsi auttaa huolehtimaan painosta, myös lisää elimistön HDL-kolesterolin määrää. HDL-kolesteroli laskee LDL-kolesterolin määrää ja siis madaltaa lipo a-arvoa.

Viitearvot

Lipoproteiini A:ta tulisi olla kaikilla kehossaan korkeintaan <300 milligrammaa litrassa.

Lähteet:

Synlab: Lipoproteiini (a), seerumista, paastotilassa (4144 fS -Lipo(a) )

Web MD: Lipoprotein(a) Linked to Heart Attacks

Science Direct: Lipoprotein(a) and secondary prevention of atherothrombotic events: A critical appraisal

Lipoproteiinit ovat kehon rasva-aineiden kuljettajamolekyylejä. Kolesterolia tarvitaan solujen toimintaan ja rasvaa, eli triglyseridejä muun muassa energiaksi. Sydäntautien ehkäisyssä kiinnitetään huomiota veressä kulkevaan kolesteroliin.

Lipoproteiini A:ta on tutkittu runsaasti. Sen kaikkia ominaisuuksia ei tunneta, mutta sen arvellaan olevan riskitekijä valtimotaudeissa.

Lipoproteiini A on rakenteeltaan suhteellisen samanlainen kuin pahaa kolesterolia kulkeva LDL-hiukkanen. Sen kemiallinen rakenne sisältää muun muassa fosfolipidejä ja apolipoproteiineja (a) ja B100. Veren kohonnut Lipoproteiini (a):n taso on yhdistetty suurentuneeseen valtimotaudin riskiin.

Lipoproteiinit kehossa

Rasvamolekyylejä kertyy kehoon monilla tavoilla. Osa on peräisin syödyn ruoan kaloreista, joita elimistö ei pysty hyödyntämään heti. Osan keho tuottaa itse. Rasvan kertymiseen vaikuttavat sukupuoli, ravinnon rasvapitoisuus ja perimä. Perimä vaikuttaa rasvan ja kolesterolin kertymiseen.

Lipoproteiini A:n vaihtelusta vain osa selittyy elintavoilla, eikä edes laihtuminen ole tieteellisissä tutkimuksissa luotettavasti vähentänyt sitä. Terveelliset elintavat kuitenkin vähentävät sydäntaudin riskiä muilla mekanismeilla ja siksi esimerkiksi kohonnutta lipoproteiini A:n määrää veressä voi pitää motivaattorina elintapojen kohotukselle.

Ylipainoisilla ja epäterveellisiä elintapoja noudattavilla ihmisillä merkittävästi suurempi riski kehittää sydän- ja verisuonitauteja ja valtimotauteja kuin muilla. Myös lihavuuteen geneettisesti taipuvaiset kykenevät kuitenkin ylläpitämään normaalia painoa näkemällä sen eteen vaivaa.

Mistä voin tilata lipo a-arvon testauksen?

Voit tilata lipoproteiini a-arvon testauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Kuinka voin huolehtia lipoproteiini A-arvostani?

• Jokaisen kannattaa huolehtia veren rasva-arvoistaan ja pyrkiä normaalipianoon. Naisen keho kerää rasvaa eri paikkoihin ja enemmän kuin miehen keho. Nainen myös kuluttaa energiaa vähemmän kuin mies. Tämän vuoksi naisen kalorinkulutus on pienempi. Naisen kannattaa siis mitata veriarvonsa, harrastaa runsaasti liikuntaa ja syödä vain kulutuksensa verran. Tällä keinolla voidaan ylläpitää terveyden kannalta optimaalista normaalipainoa.

• Syö riittävästi, mutta älä liikaa. Rasvan kertymistä kehoon ehkäistään tehokkaimmin, kun varsinkin kovan rasvan syömistä vältetään. Korvaa kova rasva, eli voi ja erityisesti punaisesta lihasta saatava rasva pehmeällä rasvalla, jota saadaan kasvimargariineista ja monista kasvirasvoista. Käytä paistamiseen oliivi- tai rypsiöljyä voin sijaan. Suosi avokadoja ja pähkinöitä sekä rasvaista kalaa.

• Kalasta saat terveellisiä omega 3-rasvoja, jotka ovat pehmeää rasvaa ja huolehtivat muun muassa normaalista muistista ja oppimiskyvystä.

• Tarkista kilpirauhasarvosi ja sokeriarvosi. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi nostaa kehon painoa. Ylipaino johtaa usein kohonneeseen verensokeriin.

• Einekset, leipomotuotteet, pikaruoka ja naposteltavat ovat usein hyvin kaloripitoisia ja rasvaisia. Niiden syöminen silloin tällöin tuskin haittaa kovin paljoa, mutta pääasiassa niiden käyttöä on järkevä rajoittaa.

• Liiku riittävästi. Liikunta paitsi auttaa huolehtimaan painosta, myös lisää elimistön HDL-kolesterolin määrää. HDL-kolesteroli laskee LDL-kolesterolin määrää ja siis madaltaa lipo a-arvoa.

Viitearvot

Lipoproteiini A:ta tulisi olla kaikilla kehossaan korkeintaan <300 milligrammaa litrassa.

Lähteet:

Synlab: Lipoproteiini (a), seerumista, paastotilassa (4144 fS -Lipo(a) )

Web MD: Lipoprotein(a) Linked to Heart Attacks

Science Direct: Lipoprotein(a) and secondary prevention of atherothrombotic events: A critical appraisal

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *