Moni suomalainen on siirtynyt työskentelemään pääsääntöisesti kotoa käsin. Etätyö on sekä uhka että mahdollisuus omalle jaksamiselle ja hyvinvoinnille. On tärkeää oppia hallitsemaan omaa vireystilaa eikä antaa vireyden hallita itseään. Tähän on apuna muun muassa sekä riittävä nukkuminen sekä säännöllinen ruokailu.

Muurahaisia pöksyissä vai vetääkö sohva puoleensa? – Rutiinit ja luonne vaikuttavat työtapoihin

Omilla ominaisuuksilla ja elämän arvoilla on vaikutus siihen, millaiseksi arkipäivät muodostuvat ja mitä elementtejä päiväänsä sisällyttää.

Jos olet erakkoluonteinen introvertti, päiväsi sisältää varmasti vähemmän sosiaalisia kontakteja kuin ekstrovertillä sosiaalisella tyypillä.

Urheilevat homo sapiens -yksilöt hamuavat päiväänsä fyysistä liikettä kuten myös ADHD-tyyppiset ihmiset, jotka eivät vain malta pysyä paikallaan kovin kauaa.

Rauhaa rakastavat ja kotikeskeiset ihmiset nauttivat, kun he saavat puuhastella kodin pikku askareita omaan tahtiinsa ja levätä, kun siltä tuntuu.

Vältä etätyön sudenkuopat

Moni kokee etätyön kuormittavan elimistöä ja mieltä enemmän kuin toimistotyö. Toiset taas kokevat etätyön voimaannuttavan, kun aikaa jää enemmän esimerkiksi itsestään huolta pitämiseen.

Etätyön kuormittavuuden tunne saattaa johtua tottumattomuudesta uuteen työskentelytapaan tai vain huonosta päivän rytmittämisestä. Kotona työskennellessä unohdetaan monesti työn tauottaminen ja ajatusten siirtäminen hetkittäin pois työasioista.

Toki parasta aivojumppaa on itse työnteko, mutta määrä ei kuitenkaan korvaa laatua. On hyvä tauottaa työtä ruokailemalla säännöllisesti ja ottaen happihyppelyjä ulkona tai vaikkapa venytellä kesken päivän.

10 vinkkiä etätyöhön – Luo työpäivästä jaksamista palveleva kokonaisuus

Nappaa käyttöösi nämä arkiset vinkit ja luot jaksamista palvelevia rutiineja!

  1. Käy aamulla ensin ajatuksella läpi, mitkä ovat päivän tärkeimmät asiat ja listaa ne. Pyri tekemään heti pois kiireellisimmät ja oleellisimmat. Muista, että et voi tehdä kuin yhden asian kerrallaan!
  2. Luo itsellesi rytmi. Rytmitystä auttaa esimerkiksi säännölliset ruokailut ja koneen ääreltä poistumiset. Voisiko rytminä toimia seuraava? Nauti ensin kunnollinen aamiainen. Listaa päivän tärkeimmät asiat ja hoida ne. Työskentele kaksi-kolme tuntia ja pidä sitten tauko. Käy tauolla esimerkiksi ulkona tai vaikkapa venyttele, kuuntele musiikkia ja syö välipala tai kevyt lounas. Tauon jälkeen tee taas töitä 2–3 tuntia, jonka jälkeen pidä pieni tauko. Tauolla voit esimerkiksi soittaa kollegalle tai kysellä ystävän kuulumisia. Muista juoda joka tauolla ja työn ohessa vettä. Jatka työskentelyä vielä iltapäivällä työsuunnitelman mukaisesti. Työpäivän päätteeksi syö välipala ja lähde ulos pienelle kävelylle, josta saat lisävirtaa illan askareisiin.
  3. Etätyötä tehdessä on hyvä kuulostella, milloin sinulla on luova fiilis, jolloin voit päästää luovuutesi lentoon. Käytä tämä hetki hyväksesi ja luo uutta.
  4. Jos koet sähköpostin merkkiäänet ja ilmoitukset häiriöksi, hiljennä ne. Sama koskee muitakin merkkiääniä.
  5. Anna aivoille aivoruokaa. Eli syö terveellisesti, suosi hyviä rasvoja, esimerkiksi pähkinöitä ja nauti riittävästi nesteitä. Muista, että hyvä uni huoltaa aivoja paremmin kuin mikään muu yksittäinen tekijä.
  6. Vaali positiivista vireyttä ja energisyyttä myös etätyössä. Testaa tarvittaessa, onko vireyden esteenä jokin fysiologinen syy. Puhti on koonnut monia testipaketteja hyvinvointisi mittaamiseen. Esimerkiksi Puhti-terveystarkastus toimii hyvin perusterveyden kartoittamiseen. Puhti-terveystarkastus sisältää 30 eri mittaria, jotka antavat sinulle kattavan käsityksen siitä, miten elimistösi voi. Mukana on mm. täydellinen verenkuva, kolesteroliarvot, verensokeri, D-vitamiini, ferritiini, tulehdustila sekä kilpirauhasen, maksan ja munuaisten toiminta.
  7. Jos mielessäsi vallitsee kaaos, pysäytä itsesi, hengittele syvään, kuuntele rauhoittavaa musiikkia, venyttele tai tee jotain muuta hermostoa rauhoittavaa.
  8. Jos työn rytmittämisessä ja oman aikataulun laadinnassa on haasteita, pyydä rohkeasti esimieheltä tukea. Avun pyytäminen osoittaa vahvaa minuutta ja kertoo, miten tärkeäksi työsi koet. Hyvinvoiva työntekijä jaksaa olla myös apuna muille tukien voimaantuvaa työyhteisöä.
  9. Muista ergonomia. Suorista ryhti ja kiinnitä huomioita siihen, missä asennoissa työskentelet. Olisiko aika vaihtaa työtuolia tai pöytää?
  10. Ota yhteyttä työtovereihin. Luokaa yhdessä miellyttävä tapa toimia etänä ja vaalikaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Antakaa toisillenne tukea.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin palvelun sujuvuudesta vastaava sairaanhoitaja Susanna Nuoramo on kokenut terveysalan ammattilainen. Susannan intohimona on kokonaisvaltainen hyvinvointi, psyykkisen- sekä työhyvinvoinnin edistäminen. Erityisosaamisena uni ja palautuminen. Susanna vastaa Puhdilla yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa.


Päivitetty: 15.12.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *