Monet tekijät vaikuttavat siihen, kuinka jaksamme arjessa ja urheillessa. Esimerkiksi riittävä raudan saanti vaikuttaa jaksamiseen, mielialaan sekä yleisvointiin, ja D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa vetämättömyyttä ja väsymystä.

Paljon liikkuvien ja aktiivisesti harjoittelevien elimistöön kohdistuu keskimääräistä suurempia vaatimuksia suuren harjoittelumäärän johdosta. Kaikki kuitenkin hyötyvät perusterveyteen ja jaksamiseen liittyvien mittarien seurannasta riippumatta siitä, miten usein lenkkikengät löytävät jalkaan. On tärkeää varmistaa, että perusterveys on kohdallaan. Se muodostaa pohjan suorituskyvylle, palautumiselle ja päivittäiselle jaksamiselle.

Olipa tavoitteenasi maraton, puolimaraton, Naisten kymppi tai vaikka muuten vaan lenkkeilykunnon parantaminen arvot on hyvä mittauttaa heti treenikauden alussa. Näin voi maksimoida harjoittelun ja palautumisen. Testit kannattaa ottaa myös säännöllisin väliajoin terveyden ja suorituskyvyn edistämiseksi.

Eikö askel kulje?

Joskus voimavarat tuppaavat uupumaan. Lenkille lähtö muuttuu kerta kerran jälkeen raskaammaksi. Energinen olo on poissaan. Mikäli taustalla on pitkittynyt väsymys, ei energiaa treenaamiseen taatusti riitä. Jos voimavarasi ovat loppu, kannattaa selvittää, ettei kyseessä ole jokin puutostila (esim. D-vitamiinin tai raudan puutos). Puhdin kautta pääset testeihin ilman lääkärin lähetettä.

Ferritiini ja raudanpuute

Väsymystä saattaa aiheuttaa raudan puute, joka on hyvin yleistä naisilla. Raudan yksi tärkeimmistä tehtävistä on hapen kuljettaminen tärkeisiin elimiin, kuten sydämeen ja lihaksiin. Jos rautaa ei ole riittävästi saatavilla, tilanne voi johtaa anemiaan, jolle on ominaista yleinen väsymys, nopea hengästyminen ja alavireinen olotila. Mikäli rautavarastot ovat vähissä, askel painaa ja treeni ei kulje.

Ferritiini kertoo varastoraudan tasosta, ja se voi paljastaa raudan puutteen. Raudan puutosta ilmenee useimmin naisilla, joilla kuukautisista johtuvat raudan menetykset ovat suuria, mutta myös kova treeni voi vaikuttaa puutostilan syntyyn. Myös ravitsemuksella on suuri merkitys raudan saannin turvaamisessa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpirauhanen vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn, vireystilaan ja mielialaan. Kilpirauhasen vajaatoiminta antaa kaikkea muuta kuin otolliset edellytykset treenaamiseen. Jos treeni on alavireistä, olo voimaton ja joudut pitämään jatkuvasti villasukkia jalassa, taustalla voi olla kilpirauhasen toiminnanhäiriö. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää väsymyksen ja painon kertymisen.

D-vitamiini

D-vitamiini vaikuttaa oleellisesti myös vireyteen ja sen puutos on yleistä suomalaisilla. D-vitamiini on erityisen tärkeä meille suomalaisille pohjoisen sijaintimme vuoksi. Jokaisen suomalaisen olisi hyvä vähintään kerran vuodessa mitata oma D-vitamiinitasonsa.

B12-vitamiini

Hermoston toiminnalle tärkeä vitamiini on B12. Sen puutos voi aiheuttaa lihasheikkoutta ja vaikuttaa negatiivisesti muistiin ja keskittymiskykyyn. Vaivat saattavat näkyä vasta vuosien päästä puutostilasta, joten aivotoiminnan kannalta vitamiinin saanti kannattaa ottaa huomioon kaikissa ikävaiheissa. B12-vitamiinia saadaan vain eläinkunnan tuotteista, joten sen seuraaminen on erityisen tärkeää kasvispainotteista ruokavaliota noudattaville.

Selvitä harjoitteluun ja jaksamiseen vaikuttavat veriarvot harjoituskauden alussa

Suosittelemme tekemään ensimmäiset testit heti treenikauden alussa lähtötason selvittämiseksi. Lähtötason voi selvittää esimerkiksi tutkimalla kehon tilasta kertovia mittareita verikokeiden avulla. Näin tiedät, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja voit optimoida harjoittelua koko harjoituskauden ajan.

Valitse itsellesi sopiva testipaketti Puhdilta:

Lähtötason selvittäminen auttaa motivoimaan myös siinä vaiheessa, kun alat huomaamaan muutoksia liikkeelle lähdettyäsi ja tarkistat arvot uudelleen. Muutoin on vaikea tehdä vertailua parantuneen kunnon ja lähtötason välillä.

Parantuneet arvot motivoivat jatkamaan ja auttavat hahmottamaan, kuinka paljon edistystä on tapahtunut. Elimistön kehitystä ja kehon sisäisiä muutoksia voi joskus olla vaikea tuntea tai havaita ulkoapäin.

Arvojen parantuminen tukee paitsi ulkoista muutosta, myös sairauksien ennaltaehkäisyä. Arvot muuttuvat sekä ruokavalion että treenin muutosten myötä.

Puhdin kautta pääset tutkimuksiin ilman lähetettä

Laboratoriotestin voi tehdä yli 20 paikkakunnalla Suomessa ilman lääkärin lähetettä. Oston jälkeen saat tarkat ohjeet näytteenottoon valmistautumiseen. Tilauksen jälkeen pääset varaamaan ajan laboratorioon verikokeeseen.

Tulokset saat selkeänä raporttina, josta näet, mitkä arvot ovat viitearvojen sisällä. Haluamme auttaa sinua jaksamaan ja voimaan paremmin, emme uuvuta vaikeaselkoisilla raporteilla. Tulospalvelusta löydät myös syventävää tietoa, miten voit kehittää omaa hyvinvointiasi ja jaksamista. Saat selkeän näkymän tuloksiin, apua arvojen tulkintaan ja ideoita kehittymiseen.

Tilaus on voimassa vuoden ostohetkestä. Voit tilata haluamasi testipaketin heti ja käydä testeissä silloin, kun haluat.

Askel kulkee ja energiaa riittää, kun elimistö voi hyvin ja arvot ovat kohdillaan!

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 14.01.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *