Fysioterapeutti törmää usein vastaanotolla niska-hartiaseudun ja selän ongelmiin, jotka ovat aiheutuneet muun muassa huonosta työskentelytavasta. Yli miljoona suomalaista kärsii selkäkivuista vuosittain. Tavallisin selkäkivun kohde on alaselkä, jonka tehtävänä on taivuttaa vartaloa ja kantaa ylävartalon kuormaa.

Tavoitteena hyvä työergonomia

Työergonomialla pyritään lisäämään työhyvinvointia ja -turvallisuutta. Työergonomia käsittää työtilojen, -välineiden, -asentojen, -tapojen ja -ympäristön sovittamisen työntekijän tarpeisiin.

Työergonomia mielletään usein vain työn fyysisten kuormitustekijöiden säätämisenä, mutta siihen kuuluu myös henkiset voimavarat ja kognitiiviset tekijät. Hyvä työergonomia edesauttaa hyvinvointia kokonaisuutena, huono työergonomia taas saattaa aiheuttaa erilaisia kiputiloja ja ylikuormitusta.

Vinkit parempaan työergonomiaan

1. Tauota työtä

Keho kaipaa liikettä, myös työpäivän aikana. Nouse tasaisin väliajoin ylös ja jaloittele. Tai jos työsi on seisomatyötä, istu välillä alas ja heiluttele jalkoja. Myös aivot kaipaavat lepoa, kukaan ei jaksa olla tehokas 8 tuntia putkeen.

2. Juo riittävästi

Työhön on helppo uppoutua ja nesteytys unohtuu helposti. Nestevajeen ensimmäisiä oireita ovat päänsärky ja väsymys, jotka heikentävät työergonomiaa. Riittävällä nesteytyksellä saadaan täytettyä myös kohta 1: Kun on tarpeeksi usein vessahätä, tulee myös työpäivän aikana liikettä ja taukoja.

3. Liiku vapaa-ajalla (mahdollisuuksien mukaan myös työajalla)

Hyväkuntoisen ihmisen keho sietää paremmin eri työnkuvien ja työtapojen tuomaa kuormitusta. Omasta kunnosta huolehtiminen on sijoitus itseensä, myös siinä mielessä, ettei joka viikko tarvitse käydä hierojalla niska-hartiasärkyjen takia. Työpäivän aikana liikettä on helppo lisätä viettämällä palaverit kävellen ulkona, sekä palaamalla kohtaan 2.

4. Vaihtele asentoa/työtapaa

Älä vietä pitkiä aikoja samassa asennossa. Vaikka työasentosi olisi timanttisen optimoinnin lopputulos, ei samassa asennossa oleminen 8 tunnin ajan ole siltikään hyväksi keholle. Vaihtele asentoa ja työtapaa, jolloin vältät yksipuolisen rasituksen ja näin tiettyjen kudosten ylikuormittumisen.

5. Testaa, muuta, arvioi – Työergonomia on yksilöllistä

Kokeile erilaisia työtapoja ja -asentoja. Saatat löytää miellyttäviä vaihtoehtoja, jotka jakavat kuormitusta tasaisemmin keholle. Työergonomiassa ei ole yksittäistä taikatoimenpidettä, jolla työperäiset vaivat poistuisivat. Sinulle toimiva työasento tai -tapa saattaa olla toiselle huono, ja toisinpäin. Jos joka päivä tietty sama lihas tai nivel on kipeä, muuta jotain ja katso helpottavatko kivut.

Fysioterapiasta apua selkäkipuihin

Käänny tarvittaessa ergonomia-asioissa Fysioksen fysioterapeutin puoleen. Saat neuvontaa ja ohjausta parempaan työergonomiaan. Vastaanotolle voi tulla myös ennaltaehkäisevästi, ennen kuin kiputiloja ehtii syntyä.

Teksti

Fysios

Puhdin kumppani Fysios on valtakunnallinen terapiaketju, joka työllistää yli 1 000 terapia-alan ammattilaista. Fysios on ollut 1.2.2022 alkaen osa Mehiläinen-konsernia.


Päivitetty: 13.09.2022

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.