Tietotyö voi olla ajoittain – tai useimmiten – hektistä ja stressaavaa. Työpäivän aikainen vireys vaikuttaa oleellisesti työhön ja työssä jaksamiseen. Stressi voi yltyä liian kuormittavaksi ja palautumista on tarpeen tukea kaikin mahdollisin keinoin nykypäivän nopeatempoisessa työelämässä.

Onneksi omaan vireystilaan ja jaksamiseen voi vaikuttaa, kun ensin selvittää, mitä elimistön terveyden osa-alueita kannattaa lähteä optimoimaan!

Työssä jaksaminen on niin yksilön, työyhteisön kuin yrityksen etu

Työssä jaksaminen vaikuttaa oleellisesti työn tulokseen ja työn laatuun. Jaksavat työntekijät sekä energinen omistajakunta ovat kaikki tärkeitä tekijöitä menestyvän yrityksen taustalla.

Profinderilla lähdettiin parantamaan jaksamista Puhdin testien avulla. Profinder (Leadventure Oy) on keskittynyt 100 prosenttisesti yritys- ja kuluttajadataan sekä kohderyhmiin. Profinderin tiimi auttaa asiakkaitaan asiakashankintaan liittyvissä haasteissa asiantuntemuksen ja erilaisten kohderyhmätyökalujen avulla.

Tarkkaa dataa terveydentilasta Puhdin testien avulla

Veriarvojen seuranta kertoo elimistön terveydentilasta. Tärkeää on tietysti myös, mitä testeistä saadulla datalla tehdään. Tarkka tieto kehosta auttaa tekemään oikeita muutoksia elintapoihin.

Testauksesta saadun tiedon avulla voidaan optimoida omaa terveyttä, kuten D-vitamiinitasoa, joka vaikuttaa muun muassa immuniteettiin eli terveenä pysymiseen.

Terveenä jaksaa paremmin. Mieliala pysyy virkeänä ja positiivisena, mikä heijastuu asiakastyöhön ja työyhteisöön. Terveenä ja jaksavana vältytään myös työpoissaoloilta.

Testeistä voi joskus paljastua myös selkeitä puutteita, yhtenä yleisimmistä mainittakoon jaksamiseen vaikuttava raudanpuute. Ferritiini on ensisijainen raudanpuutteen osoittaja. Matalien rautavarastojen korjaamisella voidaan ehkäistä raudanpuuteanemian kehittymistä.

Omat arvot on helppo nähdä Puhdin selkeän tulosraportin graafilta viitearvoihin nähden vertailtuna.

Terveyden testaus osaksi vuosirytmiä

Profinderilta Olli Suvanto kertoo, että hän on käynyt testeissä jo useasti. Hänestä on mielekästä mitata arvoja useita kertoja vuodessa, jotta tehtyjen muutosten vaikutuksia pystyy konkreettisesti seuraamaan.

“Alun perin menin testeihin uteliaisuudesta, ja nyt olen mitannut itseäni paljon”, Olli kertoo.

Olli painottaa, kuinka tärkeää tulosten antama tieto omasta terveydestä on. Yrityksen yhtenä kiireisenä omistajana ja perheenisänä on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnista. Olli on käynyt testeissä yleensä kolmesti vuodessa.

Usein ohitamme kehon merkit jo ylittyneestä kuormituksesta. Testaus ja tulokset voivat palauttaa tällöin maan tasalle.

“Kuulin Puhdin palvelusta ensimmäisen kerran Sarasvuon valmennuksen suosituksen kautta”, Olli paljastaa ja jatkaa: “Puhdin saitti toimii kivasti ja olen aina saanut aikoja labraan lähes heti.”

Sana itsensä mittaamisen hyödyistä leviää; oma-aloitteinen terveyden testaus yleistyy.

“Myös yrityksemme muut työntekijät ovat jo halunneet testeihin, koska hekin haluavat tarkkaa dataa elimistön tilasta”, Olli kertoo.

“Tällaisessa työssä, jossa tarvitaan kunnon dataosaajia ja tekijöitä on vähän, on jaksaminen ensisijaisen tärkeää!”

Mitä muutoksia testitulokset saivat aikaan?

Olli sai tuloksista tärkeän tiedon alhaisten D-vitamiinin ja magnesiumin sekä hieman korkean kolesterolin osalta. Omiin arvoihin pystyy onneksi itse vaikuttamaan.

“Kolesterolin takia olen tehnyt liikuntatottumuksiini muutoksia. Olen myös parantanut ruokavaliota. Ennen olin sellainen napostelija ja herkuttelija, mutta nyt olen jättänyt leikkeleitä, lihaa ja sokeripitoiset mehut pois”, kertoo Olli elintapojen konkreettisista muutoksista.

Kolesteroliarvoihin voi vaikuttaa erityisesti vähentämällä kovan rasvan määrää sekä lisäämällä liikuntaa.

Seuranta jälleen keväällä näyttää muutosten vaikutukset veriarvoihin!

Testien jälkeen Olli aikoo panostaa ruokavalion viilaamisen ohella työajan muutoksiin.

Palautumista voi edistää esimerkiksi delegoimalla töitä ja tekemällä vähemmän töitä iltaisin. Nämä keinot auttavat jaksamaan työssä paremmin. Yrityksen johdonkin on levättävä.

“Maailma ei ole yhden ihmisen varassa. Ihminen kestää painetta ja stressiä tiettyyn pisteeseen asti, mutta ongelmia voi syntyä pitkällä aikavälillä”, Olli kertoo.

Terveyttä ja jaksamista voi edistää monin keinoin

Vireyteen ja jaksamiseen vaikuttavat erityisesti riittävä lepo, ravintoaineiden saanti ja ruokavalio kokonaisuudessaan, sopiva määrä liikuntaa ja ihmissuhteiden vaaliminen.

Myös tauot ja rentoutuminen päivän aikana ovat tärkeitä. Liian usein paahdamme täysillä läpi päivien, pysähtymättä välillä. Tällöin keho ei pääse palautumaan laisinkaan päivän aikana.

Riittävä palautuminen ja tauot ovat tärkeitä myös ajattelun ja tietotyön kannalta. Vireänä ja skarppina työn laatu ei kärsi.

Jaksamiseen ja ajatustyöhön voi vaikuttaa omilla valinnoilla. Stressiä hallitsemalla ja tekemällä oikeita valintoja esimerkiksi ruoan suhteen voi vaikuttaa myös aivoihin. Verensokeri pysyy tasaisena, kun syö suurin piirtein kolmen-neljän tunnin välein sopivan kokoisen, monipuolisen aterian.

Tiedätkö, miten oma elimistösi voi? Tutustu Puhdin testeihin ja selvitä, kuinka oma keho jaksaa!

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla palvelun jatkuvasta kehittämisestä ja viestinnästä.


Päivitetty: 25.01.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *