Oletko lasta odottava tai jo lapsen saanut äiti? Edessäsi siintää koko elämän mittainen äitiyden matka, jolle toivomme paljon iloa ja lempeitä hyvinvoinnin hetkiä. Erityisesti lasten ollessa pieniä oma arki saattaa tuntua ajoittain ruuhkaiselta ja haastaa voimavaroja. Siksi kokosimme sinulle ruuhkavuosien hyvinvointipakin, josta voit napata vinkkejä oman hyvinvoinnin tukemiseen perhe-elämän keskelle. Puhdin vieraskynässä on tällä kertaa äänessä Äitipiirin perustaja ja kahden lapsen äiti Anna Korhonen.

Hyvinvoiva lapsi = hyvinvoiva äiti, vai sittenkin toisin päin?

Oman lapsen syntyminen ja ensimmäiset vuodet vanhempana ovat tiiviitä, mutta samalla elämän ainutlaatuisimpia ajanjaksoja, jolloin syntyy myös äidiksi. Ei siis ihmekään jos hetkellisesti tuntuu siltä, kuin oma kurssi olisi hukassa ja itsestä huolehtiminen jää kakkoseksi.

Vaikka lapsen tarpeet ovatkin vanhempana korkealla, on myös hyvä pysähtyä havainnoimaan sitä, millaisia tarpeita ja toiveita itsellä on oman elämän ja hyvinvoinnin suhteen. Jo pienet arkiset teot ja valinnat oman hyvän olon eteen lisäävät jaksamista lapsesta huolehtimiseen, yhteisiin leikkeihin ja arjen aikatauluista selviämiseen.

No, millaisia konkreettisia tekoja voi tehdä arjen hyvinvoinnin eteen äitinä?

1. Vahvista verkostojasi samassa elämäntilanteessa olevien kesken

Vanhemmuuden iloja ja niitä haastaviakin hetkiä on tärkeä ja voimauttava voida jakaa muiden samaa elämänvaihetta elävien kesken. Kannustammekin jo raskausaikana verkostoitumaan muiden tulevien vanhempien kanssa. Samanhenkisiä vertaisia voi löytää esimerkiksi Äitipiirin tapahtumien, erilaisten vauva- ja lapsiaiheisten kerhojen tai vaikkapa somen kautta!

2. Pidä terveydestäsi huolta ennaltaehkäisevästi

Löydä arkeesi liikuntamuoto, joka piristää ja antaa positiivista energiaa, syö mahdollisimman monipuolisesti ja yritä nukkua riittävästi. Terve keho ja mieli ovat tärkeimmät työkalusi vanhemmuudessa jaksamiseen. Jos et ole täysin varma, miten elimistösi voi, voit selvittää tilannetta Puhdin tutkimuksilla. Laboratoriokokeiden avulla voit selvittää muun muassa arjen jaksamiseen vaikuttavat ferritiiniarvot ja saada käsityksen kolesterolisi tai D-vitamiinitasosi tilasta.

3. Hemmottele itseäsi

Samalla tavoin kuin huolehdit hellästi lapsestasi, uskalla hemmotella myös itseäsi – sillä on positiivinen väre hyvinvointiisi. Hemmottelua voi olla esimerkiksi lämmin jalkakylpy, pitkä yksin tehty kävelylenkki podcast korvilla tai vaikkapa kahvihetki suklaapalan kera, sinä itse tiedät! Rauhalliset, hemmottelevat hetket arjen keskellä lisäävät onnistumisen kokemuksia ja arvokkaaksi itsensä kokemisen tunteita. Sillä sitä sinä olet, valtavan arvokas!

4. Löydä ruuhkavuosista aikaa koko perheen läsnäololle

Vaikka ruuhkavuosien keskellä olo voi olla välillä kuin Linnanmäen vuoristoradassa konsanaan, sinä olet vanhempana myös jarrumies! Arjen tahdin hidastaminen, pienen ihmisen ihmetysten äärelle seisahtuminen ja läsnäolon hetket ovat valtavan tärkeitä voimaantumisen keinoja. Tee perheen yhteisistä ruokailuhetkistä tai muista vastaavista pysähtymisen tavoista rutiini, joista jokainen perheenjäsen haluaa pitää kiinni.

Lempeää hyvinvointia ruuhkavuosiisi, äiti!

Puhdin kumppani Äitipiiri on yhden pysähdyksen hyvinvointialusta äidille. Äitipiirin missiona on kukoistava äiti. Löydät Äitipiiristä niin hyvää oloa tukevat tapahtumat, palvelut kuin myös kauniit ja vastuulliset korut äitiarkeesi! Löydät Äitipiirin sivustolta nyt myös tuttuja Puhdin laboratoriopaketteja!

Tutustu Äitipiiriin: www.aitipiiri.fi
Äitipiiri Instagramissa: @aitipiiri

Kuvat: Roosa Palokangas, Juliaana Jussila

Teksti

Anna Korhonen

Äitipiirin perustaja, yrittäjä ja kahden pellavapään äiti


Päivitetty: 26.01.2022

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.