Uuden tutkimuksen mukaan ruokasuolan vähentäminen alentaa verenpainetta kaikilla!

  1. Suolan käytön vaikutus huomataan kaikilla henkilöillä. Suolan käytön vähentäminen alentaa verenpainetta riippumatta siitä, kärsiikö korkeasta verenpaineesta vai ei. 
  2. Kuitenkin vaikutus on suurin niillä, joilla on korkea verenpaine.
  3. Tutkimuksen mukaan iäkkäät hyötyvät suolan vähentämisestä muita enemmän.
  4. Tuore tutkimus osoittaa myös, että vaikutus suurenee mitä enemmän suolan käyttöä vähentää.

Runsas suolan käyttö on tunnetusti merkittävä korkean verenpaineen ja siitä johtuvien sairauksien riskitekijä.

Suomalaisten suolan käyttö

Suomalaiset miehet syövät noin 10 grammaa ja naiset 7 grammaa ruokasuolaa päivittäin, mikä on noin kaksi kertaa suosituksia suurempi määrä.

Suurin osa tästä määrästä tulee ravintolaruoasta sekä piilosuolana elintarvikkeista (esimerkiksi leivästä, juustoista ja valmisruoista).

Kuinka vähentää suolan käyttöä?

Ongelmallisinta suolan kannalta ovat usein valmisruoat ja einekset, ei esimerkiksi se, että lisää suolaa arjen ruoanlaitossa perunoiden keitinveteen tai hienoisesti aamupuuroa maustamaan. Runsassuolaisia valmisruokia ja ravintola-annoksia kannattaa välttää.

Itse ruokaa maustaessa voi hyödyntää suolan sijaan mausteita ja terveysvaikutteisia yrttejä. Myös valkosipuli ja sitruuna ovat erinomaisia keinoja tuoda ruokaan makua suolan lisäämisen sijaan.

Miten elintavat vaikuttavat verenpaineeseen?

Verenpaineeseen vaikuttaa sekä perimä että elintavat. Suolan käytön vähentämisen ohella verenpaineeseen voi vaikuttaa muilla terveellisillä elintavoilla, kuten:

Elämän tapojen muutos ja yleisesti terveelliset elämäntavat tukevat elintapasairauksien kuten verenpainetaudin ennaltaehkäisyssä.

Elintapoja muuttaessa omaa terveyttä ja sen paranemista kannattaa seurata esimerkiksi kotona tehtävällä verenpainemittauksilla, erilaisin kuntotestein sekä tutuilla Puhdin laboratoriotesteillä!

Lähteet

Uutispalvelu Duodecim. Suolan vähentäminen alentaa kaikkien verenpainetta. 9.3.2020

BMJ. Huang. L. ym. Effect of dose and duration of reduction in dietary sodium on blood pressure levels: systematic review and meta-analysis of randomised trials. 25.2.2020

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 09.03.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *