Uusien rutiinien aloittaminen ja niiden ylläpitäminen voi olla haastavaa, olipa kyseessä sitten liikunta, jooga tai vaikkapa rentoutumisharjoitukset. Tässä Puhdin blogin vieraskynäkirjoituksessa helsinkiläinen joogaopettaja ja sisällöntuottaja Anna-Mari jakaa vinkkinsä säännölliseen harjoitteluun ja rutiineihin.

Joogaharjoituksen ei tarvitse olla tunnin pituinen hetki joogamatolla, vaan jo lyhyempikin tietoisen läsnäolon hetki riittää arkea tasapainottamaan. Sitä paitsi on paljon helpompaa sitoutua lyhyempään harjoitukseen.

Monille voi olla haastavaa löytää joogatuokiolle aikaa arjen kiireen keskellä. Tällöin esimerkiksi Yogoben videoista voi olla suuri apu rutiinin luomisessa, mutta säännöllisen harjoituksen eteen on tehtävä muutakin. Tässä muutama vinkki säännölliseen harjoitteluun.

  1. Oma paikka joogamatolle. Pidä joogamatto aina auki rullattuna tai ainakin jossain helposti saatavilla. Voit myös laittaa maton, vaatteet ja kaikki välineet illalla valmiiksi, jos suunnittelet tekeväsi aamuharjoituksen. Nyt kun useat meistä työskentelevät kotoa käsin, valmiiksi aseteltu jooganurkka kotona mahdollistaa sen, että voit helposti löytää joogamatolle työpäivän lomassa – mikrotauko työskentelyn keskellä.
  2. Ylläpidä rutiineja. Laita esimerkiksi kello soimaan aina samaan aikaan ja päätä, että meditoit muutaman minuutin ennen aamupuhteisiin ryhtymistä tai sitoudu tekemään lyhyt harjoitus heti työpäivän päätteeksi – tämä auttaa myös nollaamaan mielessä myllertävät työasiat. Tärkeää on löytää juuri sinulle sopivat rutiinit ja pitää niistä kiinni. Vähitellen rutiinit sulavat mutkattomasti arkeen eikä niistä tarvitse enää muistuttaa itseään.
  3. Muistuta itseä omasta ajasta merkitsemällä joogahetket, eli kohtaamiset itsesi kanssa, kalenteriisi.
  4. Älä tukeudu tekosyihin vaan priorisoi. Kiire on harvoin oikea syy. Kysy itseltäsi, voitko nipistää muutaman minuutin TV:n katselusta tai somesta oman hyvinvoinnin edistämiseen?
  5. Uskalla olla itselle rehellinen. Kuulostele, mitä kehosi kaipaa juuri nyt ja luo harjoituksesi sen mukaan; jos olet uupunut tai stressaantunut, voit löytää helpotusta syvärentoutukseen tähtäävästä restoratiivisesta joogasta tai passiivisesta yinjoogasta. Jos mieli on sumussa ja keho tukossa, apua voi tarjota virtaava flowjooga tai hellä hathajooga. Kehoa kuuntelemalla opit kuulemaan sen viestit; tarpeet tunteiden ja tuntemusten takana.

Lue myös:

Puhti on palvelu, jonka avulla voi seurata omaa hyvinvointia ja terveyttä laboratoriotesteillä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa – hyvinvointisi edistäminen yhteisenä tavoitteenamme. Puhdin kumppani Yogobe on pohjoismaiden johtava digitaalinen hyvinvointialusta, joka haluaa inspiroida sinua hyvinvoivaan arkeen. Löydät Yogoben videokirjastosta yli 1700 erilaista jooga-, treeni- ja tekniikkavideoita koko perheelle.

Vieraskynän kirjoittaja Anna-Mari Pentikäinen (annamariyoga.com, @annamariyogax) on Yogoben bloggaaja/sisällönluoja ja helsinkiläinen joogaopettaja, jonka mielestä jooga on ikuinen tutkimusmatka omassa kehossa. Anna-Marilla on tunnelmallinen kotijoogastudio Helsingin Katajanokalla ja lisäksi hän järjestää joogaretriittejä Nuuksiossa ja Sri Lankalla.

Kuva: Heini Pekkala

Teksti

Kirjoittajan avatar

Anna-Mari Pentikäinen on helsinkiläinen joogaopettaja.


Päivitetty: 18.01.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *