Yhteiskunnassa, jossa ärsykkeitä tulee koko ajan ja joka suunnalta, on helppo polttaa itsensä loppuun – ja usein uupuminen tapahtuukin salakavalasti. Jo sortuneita rakenteita on paljon vaikeampi korjata kuin ennaltaehkäistä tällaisen tilan syntyminen. Tämän takia oman kehon kuuntelu on äärimmäisen tärkeää.

Sanon usein joogatunneillani, että tasapaino ei ole staattinen tila. Se on jotain, jota tulee ylläpitää jatkuvasti. Se on harjoitus, jonka tärkeä osa on pysähtyminen itsen äärelle ja rehellinen oman itsen kuuntelu.

Olen kerännyt omat, toimivaksi kootut vinkkini tasapainoisen arkeen – ehkä niistä on hyötyä myös sinulle.

1. Liikunta

Löydä laji josta oikeasti tykkäät. Uskon, että jokaiselle löytyy jokin mieluinen urheilulaji. Pidä liikunnassa mielessä lempeys ja leikkimielisyys – liikunnan ei tarvitse olla vakava asia tai suorittamista.

2. Meditaatio ja hengitysharjoitukset

Meditaatio ei tarkoita tunnin hiljaa istumista vaan jo viiden minuutin tietoisen läsnäolon harjoitus rauhoittaa mieltä. Ole tässäkin asiassa armollinen itsellesi. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia tehdä meditaatiota yksin, voit esimerkiksi tutustua Yogoben meditaatioharjoituksiin videokirjastossa. Asia, jonka usein yhdistän meditaatioon on yksinkertainen, tähän hetkeen ankkuroiva ”olen tässä” –mantra: hengitä nenän kautta. Lausu itsellesi hiljaa mielessä ”olen” jokaisella sisäänhengityksellä ja ”tässä” uloshengityksellä. Toista tätä hengityksen säestämää mantraa hetken ajan tai laita puhelimen ajastin hälyttämään 10–15 minuutin kuluttua.

3. Aidot kohtaamiset

Olemme aina tavoitettavissa. Tiedämme, mitä ystävä teki viikonloppuna somen kautta – meidän ei tarvitse edes vaivautua kysymään tätä häneltä. Mutta kuinka suuri osa tästä on oikeaa vuorovaikutusta ja aitoa yhteyttä vahvistavaa kohtaamista? Järjestä aikaa ystävyyssuhteiden ylläpitoon – vaikkapa videopuheluiden kautta nyt poikkeusaikoina.

4. Yksin oleminen

Tällöin on mahdollista olla rehellinen omalle itselle ja kuulla oman sydämen ääni ulkoapäin tulevien odotusten ja vaatimusten sijaan. Itsen ja oman kehon kuuleminen ja kuunteleminen ovat hyvinvoivan arjen perusta.

5. Luovat tauot

Luovuus ja uusien ideoiden syntyminen tarvitsee tilaa. Lahjoita itsellesi joka päivä luova tauko, mitä se sinulle ikinä merkitseekään; esimerkiksi tanssihetkeä tai joogamatolle astumista niin, että annat kehon kertoa miten se haluaa liikkua, kirjoittamista, maalaamista, tai vaikkapa rauhallista kävelyä luontopolulla.

6. Säännöllinen nukkumaanmenoaika ja iltojen rauhoittaminen

Rauhoita sänky nukkumiseen ja laita puhelin pois hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Ota kännykän tilalle sänkyyn hyvä kirja.

7. Löydä oma voimapaikka

Mene sinne, missä sinun on helppo hengittää.

Mitkä ovat sinun keinojasi säilyttää arjen tasapaino? Kerää muutamia konkreettisia asioita vaikkapa jääkaapin oveen tai johonkin, mistä voit nähdä ne päivittäisinä muistutuksina.

Vieraskynän kirjoittaja Anna-Mari Pentikäinen (annamariyoga.com) on helsinkiläinen joogaopettaja ja Puhdin kumppanin Yogoben (yogobe.com) bloggaaja/sisällönluoja, jonka mielestä jooga on ennen kaikkea ikuisesti muuttuva tutkimusmatka omassa kehossa. Hänellä on kotijoogastudio Katajanokalla, ja lisäksi hän järjestää joogapurjehduksia Helsingin edustalla sekä joogaretriittejä Nuuksiossa ja Sri Lankalla.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Vieraskirjoittaja Anna-Mari Pentikäinen on helsinkiläinen joogaopettaja.


Päivitetty: 21.11.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *