Ketoasidoosi eli happomyrkytys on tyypin 1 diabetekseen liittyvä vakava ja välitöntä hoitoa vaativa tila. Ketoasidoosi johtuu insuliinin puutteesta, ja siinä elimistöön kertyy ketoaineita eli happamia aineenvaihduntatuotteita.

Ketoasidoosia ei tule sekoittaa terveillä henkilöillä esimerkiksi paaston yhteydessä kehittyvään ketoosiin.

Tyypin 1 diabeteksen puhkeamisen yhteydessä verensokeri nousee yleensä nopeasti vaarallisen korkealle, mikä johtaa ketoasidoosiin, ellei oireita tunnisteta riittävän nopeasti.

Ketoasidoosia esiintyy esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • insuliinin liian vähäinen annostelu esimerkiksi unohduksen tai insuliinipumpun toimintahäiriön vuoksi
  • äkillisesti lisääntynyt insuliinin tarve esimerkiksi rajun vatsataudin tai muun sairastumisen yhteydessä.

Ketoasidoosin oireet

Ketoasidoosin oireita:

  • väsymys
  • pahoinvointi
  • vatsakipu
  • oksentelu
  • lisääntynyt janon tunne
  • suurentuneet virtsamäärät
  • korkea verensokeri (yli 15 mmol/l).

Verensokerin mittaus varmistaa, onko kyse matalasta vai korkeasta verensokerista. Jos verensokeri on yli 15 mmol/l, mitataan verestä (ei virtsasta) myös ketoaineet.

Jos ketoasidoosi etenee, ilmenee sekavuutta, hengitys voi tihentyä ja hengitykseen voi tulla asetonin haju. Ketoasidoosi johtaa hoitamattomana tajuttomuuteen ja kuolemaan.

Ketoasidoosi hoito

Mikäli on epäilys ketoasidoosista, tulee verensokeri mitata välittömästi. Ketoasidoosi vaatii päivystyksellistä hoitoa.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mirka Tuovinen vastaa Puhdilla viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä.

Kirjoittajan avatar

Yleislääketieteen erikoislääkäri


Päivitetty: 11.11.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *