Homokysteiinin mittaaminen voi olla eduksi erityisesti ihmisille, joilla on perinnöllistä alttiutta valtimotaudeille. Toisaalta nuorten, perusterveiden ihmisten ei tarvitse huolestua liiaksi korkeasta homokysteiinistä.

  • Korkea homokysteiini voi ennakoida sydän- ja verisuonitauteja.
  • Homokysteiiniä syntyy aminohappo metioniinista.
  • B12-vitamiini ja folaatti auttavat homokysteiinä muuttumaan takaisin metioniiniksi, jonka elimistö voi hyödyntää.
  • Runsas liharuokien syöminen voi lisätä homokysteiiniä.
  • Korkea homokysteiini voi ennakoida sydän- ja verisuonitauteja.
  • Homokysteiiniä syntyy aminohappo metioniinista.
  • B12-vitamiini ja folaatti auttavat homokysteiinä muuttumaan takaisin metioniiniksi, jonka elimistö voi hyödyntää.
  • Runsas liharuokien syöminen voi lisätä homokysteiiniä.

Homokysteiini (P-Hcyst) on aminohappo, jota syntyy elimistössä muun muassa liharuokien syömisen seurauksena. Myös muut tekijät vaikuttavat homokysteiinin muodostumiseen, ja täysin vegaanin henkilön homokysteiinipitoisuus voi olla suurempi kuin lihaa syövän henkilön.

Noin 30 vuotta sitten valtimotautipotilailla havaittiin veressä muita runsaammin homokysteiiniä. Huomattiin, että homokysteiiniarvon perusteella on mahdollista selvittää jo ennakkoon sydän- ja verisuonitautien sekä valtimotautien riskiä.

Homokysteiinin mittaaminen voi olla eduksi erityisesti ihmisille, joilla on perinnöllistä alttiutta valtimotaudeille. Toisaalta nuorten, perusterveiden ihmisten ei tarvitse huolestua liiaksi korkeasta homokysteiinistä. Korkea homokysteiini ei välttämättä itsessään ole ongelma, ellei se ole merkki jostakin sairaudesta tai terveyteen vaikuttavasta tekijästä. Näitä tekijöitä käsitellään alaluvussa Mitkä tekijät nostavat homokysteiiniarvoa.

Homokysteiinin merkitystä terveyteen vaikuttavana tekijänä tutkitaan edelleen, eikä merkitys ole siis vielä täysin tunnettu. 

Metioniini

Homokysteiiniin liittyy olennaisesti elimistölle välttämätön aminohappo metioniini, josta homokysteiini muodostuu. Homokysteiini muuttuu jälleen metioniiniksi, kun elimistössä on tarpeeksi folaattia ja B12-vitamiinia. Näin elimistö kykenee jälleen hyödyntämään sen. Homokysteiinin tehtäviä elimistössä ei tunneta, vain ainoastaan pääasiassa sen haitalliset vaikutukset.

Mistä voin tilata homokysteiinin mittauksen?

Voit tilata homokysteiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Miten voin itse vaikuttaa homokysteiinin määrään veressä?

Veren homokysteiiniarvoa voi pienentää yksinkertaisesti syömällä paljon ruokia, joissa on folaattia. Markkinoilla on joitain elintarvikkeita, joihin lisätään foolihappoa muun muassa homokysteiinin määrän pienentämisen vuoksi. Myös ravintolisiä on myynnissä.

Paljon folaattia sisältäviä elintarvikkeita:

  • Pinaatti, nokkonen
  • Lehtikaali
  • Parsakaali
  • Rucola
  • Kukkakaali
  • Punainen paprika
  • Jäävuorisalaatti
  • Punakaali
  • Etikkapunajuuri
  • Herkkusieni
  • Punasipuli
  • Quorn-jauhe
  • Soijarouhe
  • Kikherne
  • Soijajugurtti
  • Ruisleipä
  • Kauraleipä
  • Kaikki täysjyvätuotteet
  • Mahdollisesti myös sokerijuurikkaiden sisältämä betaiini voi pienentää homokysteiinipitoisuuksia. Folaattipitoisuutensa lisäksi mainitut elintarvikkeet ovat myös yleisesti terveellisiä.

Mitkä tekijät nostavat homokysteiiniarvoa?

Yleinen syy homokysteiiniarvon kohoamiselle on liharuokien sisältämät valkuaisaineet, mutta myös muut tekijät voivat nostaa arvoa.

  1. Ruokavalio, jossa on runsaasti metioniinia. Sitä on esimerkiksi ravintona käytettävissä eläinten lihasosissa.
  2. Korkeat kreatiinitasot. Kreatiiniarvo voidaan mitata verikokeella.
  3. Munuaistulehdukset vapauttavat homokysteiiniä verenkiertoon. Myös munuaisten toiminnasta kertovat arvot kannattaa tutkia, koska munuaistulehdukset nostavat arvoa.
  4. B6- ja B12-vitamiinien puutokset sekä foolihapon puute.
  5. Monet lääkitykset: diabeteslääkkeet, kolesterolilääkkeet, epilepsialääkkeet, reumalääkkeet.
  6. Stressi. Stressin vähentämiseen pyrkiminen parantaa terveyttä olennaisesti monella tavalla.
  7. Geneettiset tekijät. Korkea homokysteiinitaso voi olla perinnöllinen.

Viitearvot

Homokysteiinin viitearvot ovat yli 13-vuotiailla: 5,0-15,0 µmol/l.

Lähteet:

Terveyskirjasto: Homokysteiini

Pronutritionist: Näissä ruuissa on paljon suomalaisilta usein puuttuvaa folaattia (foolihappoa)

Synlab: Homokysteiini, plasmasta (1867 P-Hcyst)

Hannibal, Luciana & Blom, Henk: Homocysteine and disease: Causal associations or epiphenomenons? PubMed

NJ Mann, D Li, AJ Sinclair, NPB Dudman, XW Guo, GR Elsworth, AK Wilson & FD Kelly: The effect of diet on plasma homocysteine concentrations in healthy male subjects. European Journal of Clinical Nutrition volume 53, pages 895–899 (1999)

Homokysteiini (P-Hcyst) on aminohappo, jota syntyy elimistössä muun muassa liharuokien syömisen seurauksena. Myös muut tekijät vaikuttavat homokysteiinin muodostumiseen, ja täysin vegaanin henkilön homokysteiinipitoisuus voi olla suurempi kuin lihaa syövän henkilön.

Noin 30 vuotta sitten valtimotautipotilailla havaittiin veressä muita runsaammin homokysteiiniä. Huomattiin, että homokysteiiniarvon perusteella on mahdollista selvittää jo ennakkoon sydän- ja verisuonitautien sekä valtimotautien riskiä.

Homokysteiinin mittaaminen voi olla eduksi erityisesti ihmisille, joilla on perinnöllistä alttiutta valtimotaudeille. Toisaalta nuorten, perusterveiden ihmisten ei tarvitse huolestua liiaksi korkeasta homokysteiinistä. Korkea homokysteiini ei välttämättä itsessään ole ongelma, ellei se ole merkki jostakin sairaudesta tai terveyteen vaikuttavasta tekijästä. Näitä tekijöitä käsitellään alaluvussa Mitkä tekijät nostavat homokysteiiniarvoa.

Homokysteiinin merkitystä terveyteen vaikuttavana tekijänä tutkitaan edelleen, eikä merkitys ole siis vielä täysin tunnettu. 

Metioniini

Homokysteiiniin liittyy olennaisesti elimistölle välttämätön aminohappo metioniini, josta homokysteiini muodostuu. Homokysteiini muuttuu jälleen metioniiniksi, kun elimistössä on tarpeeksi folaattia ja B12-vitamiinia. Näin elimistö kykenee jälleen hyödyntämään sen. Homokysteiinin tehtäviä elimistössä ei tunneta, vain ainoastaan pääasiassa sen haitalliset vaikutukset.

Mistä voin tilata homokysteiinin mittauksen?

Voit tilata homokysteiinin mittauksen Puhdin verkkokaupasta. Kaikki Puhdin testit ovat tilattavissa ilman lääkärin lähetettä.

Miten voin itse vaikuttaa homokysteiinin määrään veressä?

Veren homokysteiiniarvoa voi pienentää yksinkertaisesti syömällä paljon ruokia, joissa on folaattia. Markkinoilla on joitain elintarvikkeita, joihin lisätään foolihappoa muun muassa homokysteiinin määrän pienentämisen vuoksi. Myös ravintolisiä on myynnissä.

Paljon folaattia sisältäviä elintarvikkeita:

  • Pinaatti, nokkonen
  • Lehtikaali
  • Parsakaali
  • Rucola
  • Kukkakaali
  • Punainen paprika
  • Jäävuorisalaatti
  • Punakaali
  • Etikkapunajuuri
  • Herkkusieni
  • Punasipuli
  • Quorn-jauhe
  • Soijarouhe
  • Kikherne
  • Soijajugurtti
  • Ruisleipä
  • Kauraleipä
  • Kaikki täysjyvätuotteet
  • Mahdollisesti myös sokerijuurikkaiden sisältämä betaiini voi pienentää homokysteiinipitoisuuksia. Folaattipitoisuutensa lisäksi mainitut elintarvikkeet ovat myös yleisesti terveellisiä.

Mitkä tekijät nostavat homokysteiiniarvoa?

Yleinen syy homokysteiiniarvon kohoamiselle on liharuokien sisältämät valkuaisaineet, mutta myös muut tekijät voivat nostaa arvoa.

  1. Ruokavalio, jossa on runsaasti metioniinia. Sitä on esimerkiksi ravintona käytettävissä eläinten lihasosissa.
  2. Korkeat kreatiinitasot. Kreatiiniarvo voidaan mitata verikokeella.
  3. Munuaistulehdukset vapauttavat homokysteiiniä verenkiertoon. Myös munuaisten toiminnasta kertovat arvot kannattaa tutkia, koska munuaistulehdukset nostavat arvoa.
  4. B6- ja B12-vitamiinien puutokset sekä foolihapon puute.
  5. Monet lääkitykset: diabeteslääkkeet, kolesterolilääkkeet, epilepsialääkkeet, reumalääkkeet.
  6. Stressi. Stressin vähentämiseen pyrkiminen parantaa terveyttä olennaisesti monella tavalla.
  7. Geneettiset tekijät. Korkea homokysteiinitaso voi olla perinnöllinen.

Viitearvot

Homokysteiinin viitearvot ovat yli 13-vuotiailla: 5,0-15,0 µmol/l.

Lähteet:

Terveyskirjasto: Homokysteiini

Pronutritionist: Näissä ruuissa on paljon suomalaisilta usein puuttuvaa folaattia (foolihappoa)

Synlab: Homokysteiini, plasmasta (1867 P-Hcyst)

Hannibal, Luciana & Blom, Henk: Homocysteine and disease: Causal associations or epiphenomenons? PubMed

NJ Mann, D Li, AJ Sinclair, NPB Dudman, XW Guo, GR Elsworth, AK Wilson & FD Kelly: The effect of diet on plasma homocysteine concentrations in healthy male subjects. European Journal of Clinical Nutrition volume 53, pages 895–899 (1999)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *