Uusi tutkimus osoittaa, että paljon lisättyä sokeria (toisin sanoen huonoja hiilihydraatteja) sisältävä ruokavalio on myös unettomuuteen vaikuttava tekijä naisilla. Toki runsaasti sokeria sisältävä ruokavalio ei ole muutoinkaan terveyden kannalta hyväksi.

Jatkuva karkkikierre ja sokerinhimo on varmasti kaikkien joskus kohtaama asia. Yksi karkki ei ketään sairaaksi tee, mutta edelleen nousee esille uusia tutkimustuloksia, kuinka runsas sokerimäärä vaikuttaa negatiivisesti terveyteemme. Ongelmallista on se, että lisättyä sokeria on nykyään hyvin monissa tuotteissa.

Vähemmän lisättyä sokeria, vähemmän unettomuutta

Unettomuus oli tutkimuksen tulosten mukaan yleisempää naisilla, joiden ruokavaliot sisälsivät paljon lisättyä sokeria, tärkkelystä ja vaaleaa prosessoitua viljaa. Tämän tyyppistä ruokavaliota noudattavat naiset alkoivat kärsiä unettomuudesta muita todennäköisemmin.

Tutkimuksen mukaan uniongelmia oli vähemmän naisilla, jotka nauttivat säännöllisesti kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja muita kuitupitoisia ruokia.

Tutkimus tehtiin 78 000 vaihdevuodet ylittäneelle yhdysvaltalaiselle naiselle. Heidän ruokavaliota ja unettomuuden oireita kartoitettiin tutkimuksen alussa ja kolmivuotisen seurannan päätteeksi.

Ruokavalion muutoksesta apua unettomuuteen

Tutkimuksen mukaan ruokavalion muutokset voivat auttaa myös unettomuuden ehkäisyssä sekä sen hoidossa. Jatkossa unettomuuden kanssa kamppailevat voivat saada apua unettomuuteen ruokavalion muutoksilla.

Tässäkin mielessä sokerikierteestä eroon pääseminen ja sokerin käytön vähentäminen ylipäätään on erittäin suositeltavaa. Kannustamme terveelliseen ruokavalioon kokonaisuudessaan! Silloin on myös helpompi jättää karkit ja muut sokeriherkut vähemmälle.

Lisättyä sokeria sisältävät ruoat kannattaa korvata hyvillä hiilareilla

Huonot hiilihydraatit kannattaa vaihtaa runsaskuituisiin, “hitaisiin” hiilihydraatteihin kuten täysjyvään, vihanneksiin ja hedelmiin. Kaikki kasvikset ovat suositeltavia.

Lisätyn sokerin määrää kannattaa tarkkailla erityisesti myös juomista; limut ja kaupan valmiit mehut saattavat sisältää yllättävänkin paljon lisättyä sokeria.

Lisättyä sokeria on usein paljon myös jogurteissa. Jogurteissa kannattaakin valita makeuttamaton kreikkalainen tai turkkilainen jogurtti. Lisää makua esimerkiksi kotimaisilla marjoilla.

Elämäntapamuutos mielessä?

Elintapojen ja ruokavalion muutokseen on hyvä lähteä selvittämällä ensin lähtötilanteen ja elimistön tämänhetkisen tilan. Testien tekeminen ennen ja jälkeen ruokavalion muutosten auttaa seuraamaan muutoksia elimistössä!

Tutustu seuraaviin testipaketteihin:

Tutkimuspaketteihin kuuluu muun muassa verensokerin, D-vitamiinin ja kolesteroliarvojen mittaus. Puhti-terveystarkastus sisältää yli 30 terveydentilasta kertovaa mittaria. Laaja naisen terveystarkastus sisältää normaalin Puhti-terveystarkastuksen testien lisäksi B12-vitamiinin ja folaatin.

50+ naisen terveystarkastus auttaa seuraamaan iän myötä terveyteen liittyviä asioita. Mukana esimerkiksi täydellinen verenkuva, kolesteroliarvot, sokeriarvot, suoloista kalium ja natrium, ferritiini ja tärkeimmät vitamiinit.

Lähteet

Gangwisch, J. ym. High glycemic index and glycemic load diets as risk factors for insomnia: analyses from the Women’s Health Initiative. American Journal of Clinical Nutrition. 11.2.2019

Uutispalvelu Duodecim. Huonot hiilihydraatit yhteydessä naisten unettomuuteen. 19.2.2020

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin hyvinvoinnin asiantuntija Mirka Tuovinen on valmentaja, sisällöntuottaja sekä ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Puhdilla Mirka vastaa viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 19.02.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Takaisin ylös