Lapsiperheen arkeen kuuluu monenlaista vilinää ja vilskettä. On tavanomaista, miten monen äidin ja isän suusta kuulee, että lomahaaveet siintävät mielessä ja odotetaan innolla tulevaa perheen yhteistä lomamatkaa. Mutta mitä jos heittäisit suurimmat lomahaaveet tulevaisuuteen ja aloittaisit luomaan loman tuntua kiireisen arjen keskelle? 

Arki on yhtä juhlaa – Vai onko? 

Miten luoda loman tuntua kiireisen lapsiperheen arjen keskelle? Se on yleisin kysymys, joka pulpahtaa monen väsyneen aikuisen mieleen ikävöidessä rauhallisempia, seesteisempiä aikoja. Moni miettii, miten tähän on jouduttu ja miten päästä irti suorittamisen taakasta. Nämä ovat niitä loistavia avainkysymyksiä, jotka ovat ensimmäisiä askeleita kulkiessa kohti seesteisempää ja energisempää elämää. 

Ratkaisevia kysymyksiä omalle perheelle voisi olla: 

  • Mitkä asiat vievät suurimman osan ajasta päivässämme?
  • Voisimmeko jättää tai vähentää jotain asioita joko kokonaan tai osittain pois ja katsoa millaiseksi arki sen jälkeen muodostuu? 
  • Mikä on perheemme suhde suorittamiselle ja levolle? 
  • Onko jokainen päivä vain sinnittelyä jaksaminen rajoilla?
  • Millainen on päivämme rytmitys? Alkaako levon aika tarpeeksi aikaisin ennen iltaa?
  • Onko perheellämme riittävästi yhteisiä hetkiä?
  • Tulemmeko kaikki huomioiduksi, nähdyksi ja kuulluksi? 
  • Onko meillä tarpeeksi hauskoja hetkiä ja naurua? 
  • Kuuluuko päiviimme yhteinen aamiainen, päivällinen, iltapala?
  • Huolehtiiko jokainen perheenjäsen riittävästä energian saannista kotoa poissa ollessaan? 
  • Liikummeko tarpeeksi vai meneekö kaikki energia muuhun suorittamiseen? 

Terveys koetuksella – laita sille stoppi

Terveyden ylläpidossa sairauksien ennaltaehkäisy on usein ratkaisevassa asemassa, vaikka ohimeneviä infektioita ei voisikaan välttää. On tärkeää taata tasapaino eri terveyden osa-alueiden kesken. Huomioi fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen sekä kognitiivinen terveys. 

Katse perusasioihin:

  1. Huolehdi käsihygieniasta ja yleisestä puhtaudesta (ennen ruokailua ja ruoan koskettelua -> pese kädet saippualla)
  2. Älä kaiva nenää ja silmiä flunssakautena. Nämä elimistön osat ovat porttina tartunnan kuljettamiselle elimistöön. 
  3. Pidä metrin etäisyys flunssaiseen ja sairastavaan.
  4. Syö D-vitamiinia ja mittaa onko syöty määrä/valmiste riittävä. D-vitamiinilla on tärkeä rooli elimistön vastuskyvyn muodostamisessa sekä vireyden ylläpitämisessä. 
  5. Syö tarvittaessa laadukkaita ja laajakirjoisia maitohappobakteereja etenkin antibioottihoidon aikana.
  6. Jos kärsit allergiaoireista, selvitä mikä on allergioiden syy, ettet turhaan vältä tiettyjä ruoka-aineita. Puhti verkkokaupasta saat allergiakokeet helposti ja nopeasti. 
  7. Nuku riittävästi. Uni paras lääke on, pätee edelleenkin totuuden torvena. Unen aikana elimistö taistelee pöpöjä vastaan ja parantaa itseään tehokkaasti. Jos koet olevasi heräämisen jälkeen tai päivän aikana väsynyt, todennäköisesti joko nukut öisin liian vähän tai unen laatu on heikkoa. Muista, että teini-ikäisen nukkumisrytmi muuttuu ja kyse on fysiologisesta normaalista ilmiöstä. Takaa teinille myöhäisempi nukkumaanmeno ja aamulla hieman pidempään nukkuminen. 
  8. Pidä huolta perheen terveellisestä ravitsemuksesta säännöllisellä ruokailurytmillä noin 3-4 tunnin välein. Muista aamiaisen ja iltapalan tärkeys.  
  9. Liiku luonnossa ja vietä perheen kanssa yhteisiä liikunnallisia hetkiä. Kokeile uusia lajeja esimerkiksi Superparkissa koko perheen voimin. 
  10. Lepää, jos tunnet olevasi väsynyt. Tunne voimasi ja toimi sen mukaisesti. Ole itsellesi armollinen, älä vaadi liikoja.
  11. Vaali sosiaalisia suhteita niin perheen kuin ystävien kanssa. 
  12. Puhukaa ja jakakaa asioita keskenänne. 
  13. Aloita uusi vuosi kartoittamalla terveydentila esimerkiksi Puhti- terveystarkastuksella. Tee tavoitteet tulosten mukaisesti ja tähtää parempaan elinvoimaan. 
  14. Hymyile ja tee kivoja asioita. Hymy korvissa on mukavampi tallustaa päivästä toiseen. 

 

Terveyttä kokeva ja levännyt aikuinen luo perheelle hyvät edellytykset arjessa elämiseen.

Testaa onko elimistösi tasapainossa tukien jaksamista arjen keskellä. 

Puhdin testipaketteja:

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin palvelun sujuvuudesta vastaava sairaanhoitaja Susanna Nuoramo on kokenut terveysalan ammattilainen. Susannan intohimona on kokonaisvaltainen hyvinvointi, psyykkisen hyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen edistäminen. Erityisosaamisena uni ja palautuminen. Susanna vastaa Puhdilla myös yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa.


Päivitetty: 22.07.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *