Omasta terveydestä on nykyään helppoa kerätä dataa monilla eri mittareilla. Blogissa pureudutaan tällä kertaa sykkeen mittaamiseen Polarin asiantuntijan Ville Urosen neuvoin. Mitä hyötyjä sykemittaus tuo Puhdin laboratoriokokeiden rinnalle?

Sykemittaus Puhti-testien rinnalla hyvinvoinnin ja kuntoilun apuna

Nyt on taas se aika vuodesta, kun joululomalla on hyvin levätty ja uudenvuodenlupaukset tehty. Vanha ohje siitä, että ratkaisevaa hyvinvoinnin kannalta on se, mitä tehdään noin 355 joulun ajan ulkopuolelle jäävää muuta päivää on edelleen toimiva.

No, mitä sitten pitäisi tehdä nyt, kun motivaatio on huipussaan ja tuloksiakin pitäisi saada nopeasti? Ensinnäkin, hyviä tuloksia ei tule nopeasti, tämä on vaan kaikkien uskottava. Huipussa olevaa treenimotivaatiota on helpointa ylläpitää järkevällä harjoittelulla. Siinä sykemittari on oivallinen apuväline.

Kokonaisvaltaiseen hyvinvoinnin seurantaan kannattaa urheilukellon antaman datan ohella sisällyttää myös säännöllinen Puhti-testipaketti. Silloin on helppo faktoihin perustuen tehdä tarvittavia muutoksia esimerkiksi ruokatottumuksiin.

Tässä viisi vinkkiä, kuinka sykemittari voi auttaa matkalla kohti parempaa kuntoa ja hyvinvointia, sekä kestävää motivaatiota!

1. Sykkeen avulla harjoittelu

Syke on helpoin ja luotettavin liikunnan aikaisen elimistön kuormituksen tilasta kertova indikaattori. Sykkeen avulla on helppo tarkkailla sitä, onko harjoitus sellainen kuin sen on tarkoitus olla, tai myös sitä miten syke käyttäytyy jossain uudessa lajikokeilussa.

Sykettä on myös helppo tarkkailla liikuntasuorituksen aikana, jolloin intensiteettiä voidaan tarvittaessa lisätä tai vähentää. Syke kertoo myös paljon kunnon kehittymisestä; jos teet tutun lenkin ja keskisyke on matalampi kuin aikaisemmin ja aikaa menee vähemmän, on se selkeä merkki siitä, että kunto on paranemassa.

Käyttäjä saa myös palautetta yksittäisen harjoituksen tuomasta harjoituskuormituksesta. Erilaisten harjoitusten tuoma kuormitus ja pidempiaikainen seuranta auttaa kehittämään kuntoa oikealla tavalla.

2. Sykealueiden hyödyntäminen

Polar-mittarit antavat käyttäjälle palautetta treeniajan jakautumisesta viidellä eri sykealueella. Laadukas ja kehittävä harjoittelu sisältää viikoittain eri tehoisia treenejä, jolloin elimistön eri energiantuottojärjestelmiä kuormitetaan monipuolisesti.

Tavalliselle kuntoilijalle ehdottomasti tärkeintä on treenata paljon sykealueilla 1, 2 ja 3, sillä aerobisen kunnon kehittäminen ja ylläpito on hyvän kestävyyskunnon ehdoton edellytys.

Kannattaa muistaa, että esimerkiksi Krista Pärmäkoskella ja muilla huippuhiihtäjillä aerobisen harjoittelun osuus on yli 80 % kaikesta harjoittelusta. Kannattaa siis ehdottomasti lenkkeillä suurin osa lenkeistä niin, että ei vielä hengästytä, mutta hiki kuitenkin tulee.

Monipuolinen harjoittelu on kuitenkin syytä pitää mielessä, ja välillä kannattaa sitten tehdä myös tosi tiukkoja treenejä. Sykemittarin avulla ja sykealueita tarkastellen on helppo seurata, ovatko kevyet treenit olleet oikeasti kevyitä ja ovatko kovat olleet oikeasti kovia. Pitkäaikaista dataa on hyvä tarkastella Polar Flow -verkkopalvelun raporteista sekä viikko-, kuukausi- että vuositasolla.

3. Lajiprofiilit

Kun harjoitellaan monipuolisesti, kannattaa hyödyntää myös Polarin tarjoamia lajiprofiileja. Niitä on tarjolla jo noin 140 erilaista, ja niistä 20 voi olla samaan aikaan omassa mittarissa. Eri lajeissa kertynyttä dataa on sitten hyvä seurata yhdessä muiden treenitietojen kanssa.

Myös mittarin käyttöliittymä on suunniteltu niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin kutakin lajia. Esimerkiksi mittari, jossa on GPS, käynnistää GPS:n automaattisesti ulkolajeissa ja säästää akkua pitämällä GPS:n pois päältä sisälajeissa. Omien harjoitusten jakautumista eri lajeihin on hyvä tarkastella vähintään kuukausitasolla omassa Polar Flow -palvelussa.

4. Arkiaktiivisuus

Vaikka treeniä kertyisi ihan mukavasti, on kaikissa Polarin mittareissa oleva aktiivisuuden mittaus ja sen tarjoamat tavoitteet hyvä pitää mielessä. Mittari muistuttaa siitä, että ei istuta liian pitkiä aikoja kerrallaan, ja oma henkilökohtainen päivittäinen aktiivisuustavoite on hyvä perustavoite jokaiselle päivälle.

Kannattaa tietysti muistaa se, että oma 100 prosenttia ei ole mikään yläraja, ja toisaalta se, että jos joskus tavoite jää saavuttamatta, ei se myöskään ole mikään katastrofi.

Aktiivinen arki on kuitenkin yksi tärkeimmistä hyvinvoinnin osatekijöistä, arkiaktiivisuus pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja vireystilan parempana. Arkiliikunnan avulla kulutetaan helposti enemmän energiaa kuin yksittäisillä viikon aikana tapahtuvilla treeneillä, ja yhdessä arkiliikunta ja treenaaminen muodostavat vankan hyvinvoinnin pohjan.

5. Uni ja palautuminen

Treeni, ravinto ja lepo ovat asioita, joiden ympärillä urheilijan elämä hyvin pitkälle pyörii. Myös kuntoilijan kannattaa ehdottomasti huolehtia riittävästä palautumisesta ja unesta.

Näin vuoden alussa usein riittämätön palautuminen johtaa siihen, että motivaatio harjoitteluun katoaa tai vähenee. Jos nämä asiat eivät ole tasapainossa, on vaarana myös loukkaantumiset ja sairastumiset.

Polarin mittareissa oleva Nightly Recharge™ on yön aikana tapahtuva palautumisen mittaus, joka kertoo, kuinka hyvin olet palautunut päivän haasteista. Se perustuu kahteen tietoon: kuinka hyvin nukuit (unen tila) ja kuinka hyvin autonominen hermostosi rauhoittui unen ensimmäisten tuntien aikana (ANS-tila).

Urheilukellosi mittaa molemmat tilat yön aikana automaattisesti. ANS-tilaa ja unen tilaa verrataan viimeisen 28 päivän aikana mitattuun omaan tasoosi, jonka pohjalta annetaan arvio Nightly Recharge -tilasta. Tiedot ovat sitten näkyvissä kellossasi ja Polar Flow -sovelluksessa. Lisätietoja palautumisen mittaamisesta voit lukea täältä.

Puhti on palvelu, jonka avulla voi seurata omaa hyvinvointia ja terveyttä laboratoriotesteillä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa – hyvinvointisi edistäminen yhteisenä tavoitteenamme. Puhdin kumppani Polar on sykkeenmittauksen edelläkävijä.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Ville Uronen (LitL, KM) työskentelee Polarilla Smart Coaching Managerina vastaten Team Sports, Education ja muista B2B-tuoteryhmistä. Työssään hän myös kouluttaa paljon opettajia, valmentajia ja työhyvinvoinnin asiantuntijoita.


Päivitetty: 07.05.2021

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *