D-vitamiini

D-vitamiini (S -D-25) on erityisen tärkeä suomalaisille pohjoisen sijaintimme vuoksi. D-vitamiinilla on vaikutusta vireystilaan ja sen puute voikin osittain selittää talviaikaista väsymystä. Jokaisen suomalaisen olisi hyvä vähintään kerran mitata oma D-vitamiinitasonsa.

49,50 

S-D-25-testillä mitataan D-vitamiinivarastojen määrä kehossa. Tärkein D-vitamiini on D3-vitamiini (kolekalsiferoli). Vitamiini vaikuttaa muun muassa vireystilaan ja vastustuskykyyn.

Matala D-vitamiinitaso on yleinen ongelma suomalaisilla. Aina D-vitamiinin taso ei ole riittävä, vaikka söisi sitä lisäravinteena. Siksi jokaisen olisi hyvä mitata D-vitamiinitasonsa ainakin kerran.

D-vitamiinia saadaan auringonvalosta. Sitä on myös jonkin verran kalaruoissa sekä eräissä sienissä. Talviaikaan kannattaa käyttää vitaminoituja elintarvikkeita tai ravintolisää. Ne on hyvä ottaa käyttöön jo syksyllä iltojen pimetessä ja auringon vaikutuksen heiketessä, Suomessa auringon UV-säteilyn teho riittää D-vitamiinin tuottamiseen iholla vain noin kolmen kuukauden ajan vuodessa.

Kun D-vitamiinia saadaan riittävästi, saavutetaan monia hyötyjä. Flunssan ja matalan mielialan riski pienenee ja luuston terveys paranee. Erityisen paljon D-vitamiinista voivat hyötyä ihmiset, joilla ei ole mahdollisuutta oleskella juurikaan auringossa, vanhukset, rintaruokinnassa olevat lapset ja ihmiset, joilla on jokin ravintoaineiden imeytymishäiriö tai masennus.

Tutkimus ei vaadi paastoa.

Lisätietoja

Lähteet

Paakkari, Ilari: D-vitamiini. www.terveyskirjasto.fi. 2016

Usein kysytyt kysymykset

Laboratoriokokeet eivät vaadi lääkärin lähetettä. Mikäli kuitenkin epäilet sairautta, ota aina yhteyttä lääkäriin. Testitulosten valmistuttua vinkkaamme myös mikäli tuloksesta olisi hyvä  olisi hyvä jutella tarkemmin lääkärin kanssa.

Load More