Ale!

D-vitamiini

D-vitamiini on erityisen tärkeä suomalaisille pohjoisen sijaintimme vuoksi. D-vitamiinilla on vaikutusta vireystilaan ja sen puute voikin selittää osiltaan selittää talviaikaista väsymystä.

49,50  39,90 

S-D-25-testillä mitataan D-vitamiinivarastojen määrä kehossa. Tärkein D-vitamiini on D3-vitamiini (kolekalsiferoli). Vitamiini vaikuttaa muun muassa vireystilaan ja vastustuskykyyn.

D-vitamiinia saadaan auringonvalosta. Sitä on myös jonkin verran kalaruoissa sekä eräissä sienissä. Talviaikaan kannattaa käyttää vitaminoituja elintarvikkeita tai ravintolisää. Ne on hyvä ottaa käyttöön jo syksyllä iltojen pimetessä ja auringon vaikutuksen heiketessä, Suomessa auringon UV-säteilyn teho riittää D-vitamiinin tuottamiseen iholla vain noin kolmen kuukauden ajan vuodessa.

Kun D-vitamiinia saadaan riittävästi, saavutetaan monia hyötyjä. Flunssan ja matalan mielialan riski pienenee ja luuston terveys paranee. Erityisen paljon D-vitamiinista voivat hyötyä ihmiset, joilla ei ole mahdollisuutta oleskella juurikaan auringossa, vanhukset, rintaruokinnassa olevat lapset ja ihmiset, joilla on jokin ravintoaineiden imeytymishäiriö tai masennus.

Tutkimus ei vaadi paastoa.

Lisätietoja

Lähteet

Paakkari, Ilari: D-vitamiini. www.terveyskirjasto.fi. 2016