B12-vitamiini

B12-vitamiinia tarvitaan erityisesti hermoston toiminnassa. Sitä saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta, joten varsinkin kasvispainoitteisesti syövien kannattaa kiinnittää huomiota sen saantiin.

23,95 

B12-vitamiini vaikuttaa kehoon ja mieleen monella tavalla. Se on edellytys hermoston normaalille toiminnalle. Kuten muutkin B-vitamiinit se on keskeinen myös energia-aineenvaihdunnalle.

B12-vitamiinia voidaan saada vain eläinperäisestä ravinnosta, joten kasvispainotteisesti syövien ja vegaanien kannattaa huolehtia vitamiinin saannista. Pitoisuus kannattaa tutkia, jotta mahdolliseen syntyvään puutokseen voidaan reagoida.

Tärkempiä B12-vitamiinin lähteitä ovat liha- ja maitotuotteet. B12-vitamiinin puute on yleistä yli 65-vuotiailla imeytymisongelmista johtuen. Puutetta voi aiheuttaa myös tiukka kasvisruokavalio. Hoitamattomana B12-vitamiinin puute aiheuttaa anemiaa, jossa tyypillisesti punasolujen keskitilavuus on suurentunut. Myös hermoston oireita, kuten tunnon häiriöitä, lihasheikkoutta tai muistin häiriöitä, voi ilmetä.

B12-vitamiinin imeytymiseen vaikuttavat vatsahapot, tupakointi, erilaiset imeytymishäiriöt ja alkoholinkäyttö. Nämä voivat aiheuttaa puutostilan. Korkeilla B12-vitamiiniarvoilla ei ole käytännön merkitystä.

Lisätietoja

Paasto

Tutkimus ei vaadi paastoa.

Lähteet

Eskelinen, Seija: B12-vitamiini, transkobalamiini II:een sitoutunut (S-B12-TC2). www.terveyskirjasto.fi. 2016

Saatat myös pitää...

Kasvissyöjän terveystarkastus antaa kattavan kuvan ja auttaa arvioimaan, onko ruokavaliosi riittävän monipuolinen. Mukana  esimerkiksi tärkeät seurattavat B-vitamiinit eli B12 (tarkin mahdollinen testi) ja folaatti sekä D-vitamiini ja ferritiini.

71,50  61,70 

Tarkempi B12-TC2-testi. B12-vitamiinia tarvitaan erityisesti hermoston toiminnassa. Sitä saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta, joten varsinkin kasvispainoitteisesti syövien kannattaa kiinnittää huomiota sen saantiin.