Ale!

B12-vitamiini (S -B12-TC2)

Tarkempi B12-TC2-testi. B12-vitamiinia tarvitaan erityisesti hermoston toiminnassa. Sitä saadaan vain eläinperäisestä ravinnosta, joten varsinkin kasvispainoitteisesti syövien kannattaa kiinnittää huomiota sen saantiin.

71,50  61,70 

B12-vitamiini vaikuttaa kehoon ja mieleen monella tavalla. Se on edellytys hermoston normaalille toiminnalle. Kuten muutkin B-vitamiinit se on keskeinen myös energia-aineenvaihdunnalle.

B12-vitamiinia voidaan saada vain eläinperäisestä ravinnosta, joten kasvispainotteisesti syövien ja vegaanien kannattaa huolehtia vitamiinin saannista. Pitoisuus kannattaa tutkia, jotta mahdolliseen syntyvään puutokseen voidaan reagoida.

Tärkempiä B12-vitamiinin lähteitä ovat liha- ja maitotuotteet. B12-vitamiinin puute on yleistä yli 65-vuotiailla imeytymisongelmista johtuen. Puutetta voi aiheuttaa myös tiukka kasvisruokavalio. Hoitamattomana B12-vitamiinin puute aiheuttaa anemiaa, jossa tyypillisesti punasolujen keskitilavuus on suurentunut. Myös hermoston oireita, kuten tunnon häiriöitä, lihasheikkoutta tai muistin häiriöitä, voi ilmetä.

B12-vitamiinin imeytymiseen vaikuttavat vatsahapot, tupakointi, erilaiset imeytymishäiriöt ja alkoholinkäyttö. Nämä voivat aiheuttaa puutostilan. Korkeilla B12-vitamiiniarvoilla ei ole käytännön merkitystä.

S -B12-TC2 -mittaus on tarkin ja suositeltu tapa mitata B12-vitamiinin tasoa.

Lisätietoa

Usein kysytyt kysymykset

Laboratoriokokeet eivät vaadi lääkärin lähetettä. Mikäli kuitenkin epäilet sairautta, ota aina yhteyttä lääkäriin. Testitulosten valmistuttua vinkkaamme myös mikäli tuloksesta olisi hyvä  olisi hyvä jutella tarkemmin lääkärin kanssa.

Load More

Saatat myös pitää...

49,50 

D-vitamiini (S -D-25) on erityisen tärkeä suomalaisille pohjoisen sijaintimme vuoksi. D-vitamiinilla on vaikutusta vireystilaan ja sen puute voikin osittain selittää talviaikaista väsymystä. Jokaisen suomalaisen olisi hyvä vähintään kerran mitata oma D-vitamiinitasonsa.
Kasvissyöjän terveystarkastus antaa kattavan käsityksen ja auttaa arvioimaan, onko ruokavaliosi riittävän monipuolinen. Mukana  esimerkiksi tärkeät seurattavat B-vitamiinit eli B12 ja folaatti sekä D-vitamiini ja ferritiini.