Hoppa till sidans innehåll
testosteroni

Köpvillkor

Puhti Lab Oy:s leveransvillkor 

I kraft från och med 4.12.2023

Tillämpningsområde 

Dessa allmänna villkor tillämpas i alla kontrakt, i vilka Puhti Lab Oy (nedan kallad ”tjänsteleverantör”) erbjuder produkter och tjänster till konsumenter och/eller företag (”kund”). Tjänsterna omfattar, utöver annat, laboratorie- och andra undersökningar, tandgranskningar, coachningar samt faktureringen. I den del som kunden är konsument, begränsar inte dessa villkor de till konsumenten enligt konsumentskyddslagen tillhörande rättigheter, som inte kan annorlunda bestämmas. 

Kontraktets uppkomst och innehåll 

Om inte annat skriftligen bestäms, bildas kontraktet, då kunden gör beställningen från tjänsteleverantörens nätbutik eller i företagskundens situation, då tjänsteleverantören godkänner företagskundens via e-mail gjorda beställning. 

Beställning och tjänster 

Tjänsterna och produkterna beställs från tjänsteleverantörens nätbutik genom att överföra dem till varukorgen och genom att betala varukorgens innehåll. 

Vid beställning via nätbutiken, förutsätts att kunden har bekantat och förbundit sig till de leveransvillkor som för närvarande är i kraft. Beställningen är i kraft ett år från beställningsdatumet, under vilken tid laboratorietesten är möjliga att ta. Beställningens giltighetstid kan ändå vid specialerbjudanden vara kortare, i dylika fall informeras giltighetstiden i samband med kampanjerna. Tjänsteleverantören returnerar inte det belopp som betalats för oanvänd tjänst. 

Tjänsten erbjuds på finska. En beställning kräver finskt socialskyddssignum. Inloggning till Oma Puhti-resultatrapporteringen sker med finska bankkoder. 

I resultatrapporteringen förekommer allmänna beskrivningar om olika test och kundens resultat jämförs med referensvärden. Om resultatvärden är utanför referensvärden eller om kunden misstänker sjukdom, bör kunden själv kontakta läkare. Tjänsteleverantören erbjuder inte rådgivning eller vård utförd av läkare utgående från undersökningsresultaten. Kunden kan, om hen så vill, köpa separat rådgivning relaterat till testresultaten av Mehiläinens specialist inom hälsovård via MinMehiläinen-tjänsten. Till de av Mehiläinen utförda rådgivningstjänster tillämpas de villkor och prislistor som för närvarande är i kraft. 

All kundinformation behandlas konfidentiellt; hur kundinformationen hanteras, har framförts på tjänsteleverantörens sekretesspolicy, som finns på Puhtis internetsida. 

Beställnings- och betalningsbekräftelse samt leverantör av laboratorietjänster 

Efter en lyckad beställning samt betalning, skickas en orderbekräftelse till kundens e-post. Försändelsen av bekräftelsemeddelande kräver att man ger en e-postadress vid beställning. 

Beställningen är i kraft ett (1) år från beställningsdatumet, under vilken tid laboratorietesten kan tas eller användning av övrig tjänst är möjlig, om man inte tjänstenligt har informerat om en utöver detta avvikande tid. För tandgranskningens del är giltighetstiden tre (3) månader från beställningsdatumet. Provtagningen och -analyseringen sker av Mehiläinen, som ansvarar för producerande av laboratorietjänsterna och resultatens tillförlitlighet. 

Leveranssätt och leveranstid 

Provet kan tas på Mehiläinens verksamhetsställen på flera olika orter i Finland. Kontaktuppgifterna till Mehiläinens verksamhetsställen finns på https://www.puhti.fi/toimipisteet/. För provtagning kan man besöka de flesta Mehiläinen verksamhetsställen utan tidsbokning, vid laboratoriets öppethållningstider. En del av verksamhetsställena kräver tidsbokning. Kunden bör försäkra öppethållningstiderna skiljt från Mehiläinens internetsida eller tidsbokning. 

Om kunden vill byta redan bokad provtagningstid, bör kunden kontakta direkt Mehiläinens kundservice senast dagen innan tidsbokningen. Mehiläinen förbehåller sig rätten att fakturera för senare avbokade eller helt oavbokade tjänster. 

Efter provtagningen kan kunden se resultaten på Oma Puhti-sidan, vanligtvis redan dagen efter provtagningen. I en del prover kan resultatens redogörelsetid vara längre, flera dagar eller veckor. 

Priser

Angående produkternas och tjänsternas del tillämpas de prislistor som för närvarande är i kraft. Utöver detta, läggs en 10 euros provtagningsavgift på beställningar under 40 euro. 

Laboratorieundersökningars mervärdesskatt 0 %. 

Coachningstjänster förmedlade av Puhti, moms 24 % 

Betalning och betalningssätt 

Till kundens förfogande finns följande betalningssätt: 

  • Alla inhemska bankers nätbetalningssätt: Nordea, OP, Danske Bank, Sparbanken, Oma Säästöpankki, POP Banken, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Banken 
  • Kortbetalning: Visa Electron, Visa, Mastercard, American Express, Eurocard 
  • Epassi Välmående 
  • Mobil/nätbetalning: MobilePay, Pivo ja Siirto 
  • Apple Pay 
  • Nordea B2B 
  • Räkning- och delbetalningstjänster: Walley, OP Lasku, OP Kontokredit, Alisa Yrityslasku 

I faktura- och delbetalningstjänster tillämpas de villkor som kreditgivaren för närvarande har i kraft. Mer specifika villkor är beskrivna i varje faktura- och delbetalningstjänstleverantörs internetsidor. Puhti garanterar inte aktualiteten av dessa villkor, anmälda av faktura- och delbetalningstjänsterna. 

Walley Faktura / Delbetalning 

Flexibilitet och valfrihet – betala på en gång eller i rater, i den takt du väljer. 

Faktura och kreditkonto ger dig med tid att betala dina nätbutikinköp. Genom att använda dem, kan du i lugn vänta på att din beställning anländer, innan du betalar den. Betalningen kan du göra antingen en gång med faktura eller i mindre delar med kreditkonto, då du kan avbetala per månad en åt dig lämplig summa och dela upp betalningen på högst 36 månader. 

Faktura ger gratis betalningstid – trygg och enkel ärendehantering 

Med faktura får du alltid 30 dagars räntefri betalningstid på dina nätbutiksinköp. Lång betalningstid möjliggör att du hinner granska dina inköp och vid behov returnera innan fakturans förfallande. 

För att kunna utnyttja betalningstiden, behöver du ett bejakande kreditbeslut, som lätt kan ansökas under köphändelsen. Du kan ansöka om du är minst 18 år och har ett finskt socialskyddssignum och en fast, officiell hemadress i Finland. Dina kredituppgifter kollas upp även från Bisnode Finland Oy:s register. 

Betalningsmetoden kan användas för köp upp till 5 000 €. 

När du har fått ett bejakande kreditbeslut och bekräftat köptransaktionen, får du en faktura för ditt köp till din e-post. Om du vill betala räkningen i mindre rater och med en betalningstid som passar dig bättre (1–36 månader) bör du ingå ett kreditavtal om löpande kredit med Norion Bank AB, genom att logga in my.walley.fi. Vid undertecknandet av kreditavtalet beviljas du en kreditgräns som kan användas vid påföljande inköp enligt kreditvillkoren. 

Då du har ett giltigt kreditavtal ska du endast betala, senast på förfallodagen, det minimibelopp som står på fakturan du fått, men du kan även betala ett större belopp om du så vill. Därefter får du en månadsfaktura per e-post tills krediten är helt betald. Om du vill, kan du alltid minska din kredit på kreditkontot i större rater än det minimibelopp som anges på fakturan. 

Kreditkostnader och kreditexempel: kampanjvillkor gäller i SÄLJARENS NAMN nätbutik, enligt vilka räntan på kontokrediten är 19,2 % uttryckt som en nominell årlig ränta och den månatliga betalningen är 2,95 € per månad (3,80 € i den första räkningen). Om den beviljade kreditgränsen är 1 000 € och den har använts i sin helhet till inköp gjorda från SÄLJARENS NAMN nätbutik samt krediten återbetalas inom 36 månader, är den effektiva årliga räntan 28,6 % med tillämpade kampanjvillkor, det totala beloppet av kreditkostnaderna är 403 €, det totala beloppet som ska betalas 1 403 € och antalet avbetalningar 36. Försenade betalningar debiteras med lagstadgade påminnelseavgifter och indrivningskostnader samt dröjsmålsränta under den försenade tidsperioden. 

Kreditvillkor 

Utfärdare av faktura och kredit är Norion Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, som är registrerad ägare till varumärket Walley. 

Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39. Mer information: https://www.norionbank.fi/tetiada-yrytyksesta/norion-bank-group-fi/tuotemerkit 

Du kan få fullständiga villkor och information om Walley Faktura och kreditkonto från följande länkar: Mer detaljerad tjänstebeskrivning: https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/ 

Allmänna fakturerings- och kontokreditvillkor: https://cdn.walleypay. com/terms/Terms_FI.pdf 

Standardiserade europeiska konsumentkreditvillkor: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf 

OP Lasku

När konsumenten vill betala med OP Faktura väljer hen det som betalningssätt i kassan i nätbutiken. Kreditbeslutet kommer direkt och konsumenten kan senare bestämma om hen vill betala beloppet i sin helhet eller i rater. 

För att använda betalningsmetoden måste du vara över 20 år, ha betalförmåga samt ha en finsk nätbanks användar-ID. 

Kreditbeslutet baserar sig på en helhetsbedömning angående betalförmågan. Därför efterfrågas inkomster och skuldhanteringsutgifter frågas vid driftsättning och kreditupplysningar kontrolleras. 

OP Faktura erbjuder 45 dagars räntefri betalningstid och möjlighet för att betala i rater. En kontohanteringsavgift på 2,95 € tillkommer på fakturan och vid delbetalning är den årsräntan 19,00 %. Om konsumenten betalar minsta raten av fakturan, övergås den automatiskt till delbetalning. 

OP Lasku hjälper konsumenten att hålla koll på sin situation: fakturor skickas via e-post, påminnelser via sms. Mer information: https://www.op.fi/henkiloasiakkat/paivtaiset/maksaminen/op-lasku/tuotetietod-ja-hinnasto 

OP Kontokredit 

Mer info: https://www.paytrail.com/hubfs/sopimukset-ja-ehdot/OP-Tililuotto-Kuluttajalle.pdf

Alisa yrityslasku

Att köpa med Alisa Yrityslasku är möjligt med kontaktinformation och en stark identifikation. Det räcker, att vi kan säkerhetsställa kopplingen mellan köparen och det företag hen representerar. Användningen av betalningsmetoden kräver ett finskt FO-nummer och av den som gör köpet, finskt nätbanks användar-ID. Införskaffarens inköpsrätt verifieras digitalt. För detta rekommenderar vi att köparen använder det telefonnummer och den e-postadress som företaget angett vid köpet. 

Fakturan skickas av Alisa Yrityslasku i första hand som en e-faktura, men även e-postfakturor och pappersfakturor är möjliga. Företagens officiella e-fakturaadresser är redan i kännedom, så att välja faktureringsadress är också enkelt. Behandlingen av inköpsfakturan är utformad att vara så smidig som möjligt ur företagsköparens synvinkel och köparen kan tillägga behövlig referensinformation. 

Alisa Yrityslasku erbjuder tre olika betalningsperioder: 14 dagar, 30 dagar och 60 dagar. Faktureringstillägget varierar beroende på vald betalningsperiod: 14 dagar 9,90 €, 30 dagar 19,90 € och 60 dagar 29,90 €. Alisa Yrityslasku:s kreditgräns är 5 000 €. 

Om du har några frågor om Alisa Yrityslasku, vänligen kontakta Alisas kundtjänst: 

E-post: yritysrahoitus@alisapankki.fi 

Telefonnummer: 0293 230 910 (vardagar kl. 09.00-17.00, 0,1717 €/min) 

Alisa Yrityslasku möjliggörs av Alisa Pankki Oyj. 

Mer information om Alisa Yrityslasku finns på följande länk: Https://www.alisapankki.fi/yritysasiakas/yrityslasku  

Vid dröjsmål med betalningen är kunden skyldig att betala dröjsmålsränta enligt räntelagen samt påminnelse- och indrivningskostnader. 

Betaltjänstleverantör 

Paytrail Oyj (2122839-7) fungerar som leverantör av betalningsförmedlare och i samarbete med finländska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj syns som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och vidarebefordrar betalningen till återförsäljaren. Paytrail Oyj har en betalningsinstitutionslicens. 

Ångerrätt och returvillkor 

Enligt konsumentskyddslagen har konsumentkunden rätt att ångra beställningen inom 14 dagar efter mottagandet av beställningen. 

Trots ovanstående, måste på grund av tjänstens karaktär, alltid annulleringen ske innan prov eller annat test tas eller innan övrig tjänst används. I coaching tjänster som tillhandahålls av Puhti bör annulleringen ske innan det första samtalet hålls med tränaren. 

Efter provtagning eller användning av annan tjänst, har kunden inte längre rätt att annullera. 

Kunden bör ange namn, adress, beställningsdatum samt produkt i annulleringsmeddelandet och skicka det via e-post till adressen: asiakaspalvelu@puhti.fi eller per post till returadressen nedan. 

Puhti Lab Oy / Asiakaspalvelu 

Pohjoinen Hesperiankatu 17 C 

00260 Helsinki 

Om annulleringen görs inom utsatt tid och innan prov- eller testtagning eller användning av övrig tjänst, återbetalar tjänsteleverantören det belopp som kunden betalat i sin helhet inom 14 dagar efter mottagandet av annulleringsmeddelandet. 

Behandling av feedback och krav gällande tjänsten 

Om produkten inte överensstämmer med beställningen bör kunden meddela tjänsteleverantören om felet och eventuella krav senast inom 14 dagar per e-post till adressen asiakaspalvelu@puhti.fi eller genom att ringa kundtjänsten på tfn 010 338 7049. 

Force majeure 

Tjänsteleverantören ansvarar inte för förseningar eller andra brott mot skyldigheter som orsakas av skäl utanför tjänsteleverantörens kontroll. Skäl som är oberoende av tjänsteleverantörerna anses vara strejk eller övrig arbetsmarknadskonflikt, brand, sjukhusbakterie som orsak till avbrott eller annan försening, avbrott i eldistribution, datakommunikation eller informationssystemens funktioner, offentligrättsliga åtgärder eller andra skäl som tjänsteleverantören inte rimligen kan eliminera. 

Skadeersättning 

Tjänsteleverantörens ansvar är begränsat till det pris som betalas för tjänsten. Indirekta skador ersätts inte. 

Gå till varukorgen: : 0,00