Hoppa till sidans innehåll
Din varukorg är för närvarande tom.

Gå tillbaka till butiken

Testet är personligt; beställningen bör göras med egna personuppgifter. Om du vill beställa testet åt någon annan, kan du köpa ett presentkort.

Resultaten kommer till den elektroniska rapporten Min journal, till vilken man skriver in sig med finska nätbankskoder eller mobil-id.

FAQ

Enligt vår mening behöver det inte vara svårt att tolka laboratorieresultat. Därför har vi gjort rapporten tydlig och visuell. Du kan se i rapporten om resultaten överensstämmer med referensvärdena och vad de olika värdena betyder. Vi berättar vad de olika mätvärdena är relaterade till och hur du kan påverka dem. 

Genom Puhti kan du också enkelt boka en distansläkartid som en separat tjänst, under vilken ni kan gå igenom alla resultat. 

Våra testpaket inkluderar inte automatisk personlig tolkning eller diagnos av dina resultat av en läkare. Om du misstänker en sjukdom eller har symtom, kontakta alltid en läkare.

Beställ först testerna från Puhtis webbplats. Efter det får du anvisningar för provtagning. Proven tas på Mehiläinens laboratorier på cirka 75 verksamhetsställen på 50 olika orter. De flesta av Mehiläinens laboratorier betjänar endast med tidsbokning. Du kan se orterna för Mehiläinens laboratorier här. Tidsbokning till laboratoriet här

När du bokar en elektronisk tid måste du identifiera dig på nytt med dina BankID och som Puhti-kund klicka på “Jag betalar själv” i menyn “förbetald tjänst”.

Testerna som ingår i beställningen tas vid samma provtagningstidpunkt; tester som hör till samma beställning kan inte tas på olika provtagningsdagar.

Ingen provtagningsavgift tillkommer vid hälsoundersökningar. Beställningar över 40 € utan provtagningsavgift (10 €). 

Inga avgifter debiteras vid laboratoriets kassa vid provtagningstillfället. 

Läkarkonsultation om resultaten efter testerna 64,90 €.

Vi överför automatiskt data från beställningar som redan gjorts till Mehiläinens laboratoriums system. Du behöver alltså inte uppvisa Puhtis beställningsuppgifter eller kvitto på laboratoriet. Kom ihåg att ta med ett identitetsbevis när du kommer till provtagningen. 

En person över 15 år kan beställa Puhti-tester. Den unga personen måste ha sina egna nätbankskoder för att kunna se resultaten i Min journal-rapporten. 

Om det är frågan om en minderårig person, rekommenderar vi att du diskuterar den unges situation och behovet av laboratorietester med en läkare. Rådgör alltid i första hand med en läkare om du har symtom eller misstänker en sjukdom. 

Om du beställer tester för flera unga måste beställningarna göras separat. Detta beror på att beställningen måste åtföljas av uppgifter om den person som ska provtas.

Lägg till önskade undersökningar i kundkorgen. Lägg till presentkortskoden i kundkorgen under “Lägg till presentkort eller kod”. Klicka på ”Använd kupong”. Priset har nu uppdaterats. Klicka på “Gå till kassan”. 

Om du har fått ett presentkort via GoGift anger du presentkortskoden (inte beställningsnumret) i kassan. 

Puhti-presentkortet kan inte användas i kassan på Mehiläinens laboratorium; beställningar med presentkort måste göras på Puhtis webbplats före provtagningen.

Du kan göra en beställning på Puhtis webbplats nu och gå till undersökningen senare; beställningen är giltig i ett år. Du kan besöka laboratoriet när det passar dig. Vänligen kom till provtagningen endast om du är frisk. 

Testerna som ingår i beställningen tas vid samma provtagningstidpunkt; tester som hör till samma beställning kan inte tas på olika provtagningsdagar.

Du kan lägga till enskilda undersökningar som du vill ha till de färdiga testpaketen. Testerna som ingår i beställningen tas vid samma provtagningstidpunkt; tester som hör till samma beställning kan inte tas på olika provtagningsdagar.

Om det uppkommer problem med din betalning, observera följande: 

I vilket skede uppstod problemet, var det på Puhtis eller bankens webbplats? Om det finns ett problem med bankens webbplats, vänligen kontakta din bank. 

Är det ett underhållsavbrott på bankens webbplats? Försök betala på nytt om ungefär en timme. Om problemet kvarstår, kontakta Puhtis kundtjänst, till exempel via chatten. 

Prova ett annat betalningssätt. 

Kontrollera att du har fyllt i alla uppgifter noggrant. 

Har du godkänt villkoren för beställningen och avtalet och klickat på “Fortsätt till betalning”? 

Har din enhet en bra internetanslutning? 

Om du betalar på din mobiltelefon, observera att efter att du har betalat kommer du att gå tillbaka från bankens webbplats till inköpssidan där du gjorde beställningen. 

Har du en kupongkod? Har du skrivit koden rätt och är koden fortfarande giltig? Obs! Använd inte mellanslag före eller efter koden. 

Om de föregående stegen inte hjälpte, vänligen kontakta Puhtis chatt.

Om du vill ändra de undersökningar du har beställt kan du begära en ändring av din beställning i vår kundtjänst innan du besöker laboratoriet. Du kan kontakta oss via chatten på vår webbplats eller via telefon (010 338 7049). 

Om beställningen innehåller kampanj- eller rabattprodukter eller paketundersökningar med ett nedsatt pris kan vi inte återbetala hela beloppet; i detta fall kommer vi att återbetala det pris som betalats för produkten. Om en produkt byts ut mot en annan, beaktar vi skillnaden mellan produkterna och den givna rabatten då vi beräknar kompensationsbeloppet. 

Observera att vi inte gör några ändringar i redan använda beställningar, dvs. ändringen i beställningen måste göras innan du besöker laboratoriet. Vi kompenserar inte använda beställningar eller delar därav efter laboratoriebesöket.