Köpvillkor Puhti Lab Oy
Giltiga från och med 4 december 2023
Tillämpningsområde
Dessa allmänna villkor gäller för alla avtal genom vilka Puhti Lab Oy (nedan ”tjänsteleverantören”) erbjuder produkter och tjänster till konsumenter och/eller företag (”kunden”). Tjänsterna omfattar bland annat laboratorie- och andra undersökningar, tandkontroll, coachning och fakturering. I den mån kunden är en konsument begränsar dessa villkor inte de rättigheter som konsumenten har enligt den finska konsumentskyddslagen, vilka inte kan avtalas bort.
Avtalets ingående och innehåll
Om inte annat skriftligen avtalats, ingås avtalet när kunden gör en beställning i tjänsteleverantörens webbutik eller, i fallet med en företagskund, när tjänsteleverantören accepterar en beställning som gjorts av företagskunden via e-post.
Beställning och tjänster
Tjänster och produkter beställs från tjänsteleverantörens webbutik genom att lägga dem i en varukorg och slutföra betalningen för innehållet i varukorgen. När en beställning görs via webbutiken måste kunden ha läst och godkänt de vid den tidpunkten gällande leveransvillkoren. Beställningen är giltig i ett år från inköpsdatum, under vilken tid laboratorietestet kan tas. Vid kampanjer kan dock beställningens giltighetstid vara kortare, och sådan information kommer att meddelas i samband med kampanjen. Tjänsteleverantören återbetalar inte något belopp som betalats för oanvända tjänster.
Tjänsten är tillgänglig på finska, svenska och engelska. Beställningen kräver ett finskt personnummer. Inloggning till Oma Puhti-resultatrapporten sker med finska bankuppgifter.
Resultatrapporten innehåller allmänna beskrivningar av olika tester och en jämförelse av kundens resultat med referensvärden. Om värdena ligger utanför referensvärdena eller om kunden misstänker sjukdom, bör de själva kontakta en läkare. Tjänsteleverantören erbjuder inte rådgivning eller medicinsk behandling baserat på testresultaten. Om så önskas kan kunden separat köpa rådgivning från en Mehiläinen-sjukvårdspersonal angående testresultaten via OmaMehiläinen-tjänsten. Mehiläinens gällande prislista och villkor gäller för de rådgivningstjänster som tillhandahålls av Mehiläinen.
All kundinformation behandlas konfidentiellt; behandlingen av kunddata beskrivs i tjänsteleverantörens integritetspolicy, som finns på Puhtis webbplats.
Beställnings- och betalningsbekräftelse samt laboratorietjänstleverantör
Efter en lyckad beställning och betalning skickas en orderbekräftelse till kundens e-post. För att bekräftelsemeddelanden ska kunna skickas måste kunden ange en e-postadress vid beställningen.
Beställningen är giltig i ett (1) år från beställningsdatum, under vilken tid laboratorietestet eller annan tjänst kan tas, om inte en annan period anges per tjänst. Beställningen för tandkontroll är giltig i tre (3) månader. Prover tas och analyseras av Mehiläinen, som ansvarar för produktionen av laboratorietjänsten och resultatens korrekthet.
Leveranssätt och leveranstid
Provet kan tas på Mehiläinens mottagningar på flera olika orter i Finland. Kontaktinformationen för Mehiläinens mottagningar finns på sidan för mottagningar. Provtagning kan göras på Mehiläinens mottagningar med tidsbokning under öppettiderna. Kunden måste kontrollera öppettiderna från Mehiläinen.
Om kunden vill ändra den redan bokade provtagningstiden måste kunden kontakta Mehiläinens kundtjänst direkt senast dagen före den bokade tiden. Mehiläinen förbehåller sig rätten att fakturera för sent avbokade eller helt oavbokade tjänster.
Efter provtagningen kan kunden se resultaten på Oma Puhti-sidan, vanligtvis dagen efter testet. För vissa prover kan dock tiden för att få resultaten vara längre, flera dagar eller veckor.
Priser
För produkter och tjänster gäller de vid varje tidpunkt gällande prislistorna. Dessutom tillkommer en provtagningsavgift på 10 euro för beställningar under 40 euro. Mervärdesskatt för laboratorietester är 0 %. Mervärdesskatt för coachningstjänster är 24 %.
Betalning och betalningssätt
Följande betalningssätt är tillgängliga för kunden:
Förmånsbetalningssätt för anställda: Edenred och Epassi välbefinnande
Alla inhemska bankers onlinebetalningsknappar: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Pankki.
Kortbetalningar: Visa Electron, Visa, Mastercard, American Express, Eurocard
Mobil/onlinebetalning: MobilePay, Pivo och Siirto.
Apple Pay
Nordea B2B
Faktura- och avbetalningstjänster: Walley, OP Faktura, OP Tililuotto
Fakturerings- och avbetalningstjänster omfattas av kreditgivarens vid varje tidpunkt gällande villkor. Mer detaljerade tillämpliga villkor beskrivs på webbplatserna för varje faktura- och avbetalningstjänstleverantör. Puhti garanterar inte att informationen om fakturerings- och delbetalningstjänster som anges i dessa villkor är aktuell.
Förmånsbetalningssätt för anställda: Edenred och Epassi välfärd
Du kan få fullständiga villkor och information om Edenred och Epassi på deras egna sidor.
Walley Faktura/Delbetalning
Flexibilitet och valfrihet – betala allt på en gång eller i omgångar, i din egen takt
Faktura och kontokredit ger dig mer tid att betala för dina onlineköp. Genom att använda dem kan du i lugn och ro vänta på att din beställning anländer innan du betalar för den. Du kan göra betalningen antingen på en gång med en faktura eller i mindre delar med en kontokredit, i vilket fall du kan betala det belopp som passar dig bäst varje månad och sprida betalningen över högst 36 månader.
Gratis betalningstid med faktura – säker och enkel transaktion
Med en faktura får du alltid 30 dagars räntefri betalningstid för dina onlineköp. Den långa betalningsperioden gör att du kan kontrollera ditt köp och vid behov returnera det innan fakturan förfaller.
För att utnyttja betalningsperioden behöver du ett positivt kreditbeslut, vilket är enkelt att ansöka om när du gör ett köp. Du kan ansöka om det om du är minst 18 år gammal och har ett finskt personnummer samt en permanent, officiell hemadress i Finland. Din kreditinformation verifieras också genom registret hos Bisnode Finland Oy.
Betalningsmetoden kan användas för köp upp till 5 000 €.
När du har fått ett positivt kreditbeslut och bekräftat köpetransaktionen får du en faktura för ditt köp i din e-post. Om du vill betala räkningen i mindre delar och med en betalningsperiod som passar dig bättre (1-36 månader), bör du ingå ett kreditavtal om löpande kredit med Norion Bank AB genom att logga in på Mina Sidor på my.walley.fi. Vid undertecknandet av kreditavtalet beviljas du en kreditgräns som kan användas för efterföljande köp i enlighet med kreditvillkoren.
När du har ett giltigt kreditavtal ska du endast betala det minimibelopp som anges på fakturan du fått senast på förfallodagen, men du kan också betala ett större belopp om du vill. Därefter skickas en månadsfaktura till dig via e-post tills lånet är helt återbetalt. Om du vill kan du alltid minska din kredit i avbetalningar som är större än det minimibelopp som anges på fakturan.
Kreditkostnader och kreditexempel: kampanjvillkor gäller i SÄLJARENS NAMN webbutik, enligt vilka räntan på kontokrediten är 19,2 % uttryckt som en nominell årsränta och månadsbetalningen är 2,95 € per månad (3,80 € på den första räkningen). Om den beviljade kreditgränsen är 1 000 € och den har använts i sin helhet för köp från SÄLJARENS NAMN webbutik och krediten återbetalas inom 36 månader, med de tillämpliga kampanjvillkoren är den effektiva årsräntan 28,6 %, de totala kreditkostnaderna 403 €, det totala beloppet som ska betalas 1 403 € och antalet avbetalningar 36. Försenade betalningar debiteras med lagstadgade påminnelseavgifter och inkassokostnader, samt ränta för den försenade perioden.
Kreditvillkor
Utfärdaren av fakturan och krediten är Norion Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, som är den registrerade innehavaren av varumärket Walley.
Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39. Mer information: https://www.norionbank.fi/tetiada-yrytyksesta/norion-bank-group-fi/tuotemerkit
Du hittar de fullständiga villkoren och informationen om Walley Faktura och Kontokredit från följande länkar: Mer detaljerad tjänstebeskrivning: https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/ Allmänna fakturerings- och kontokreditvillkor: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf Standardiserade europeiska konsumentkreditvillkor: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
OP Lasku
När konsumenten vill betala med OP Lasku väljer han det som betalningsmetod i kassan i webbutiken. Kreditbeslutet kommer omedelbart, och konsumenten kan senare bestämma om han vill betala beloppet i sin helhet eller i delbetalningar.
För att använda betalningsmetoden måste du vara över 20 år, ha betalningsförmåga och ha en finsk banks inloggningsuppgifter för onlinetjänster.
Kreditbeslutet baseras på en samlad bedömning av solvensen. Därför efterfrågas inkomst- och skuldtjänstkostnader vid idrifttagningen och kreditinformationen kontrolleras.
OP Faktura erbjuder 45 dagars räntefri betalningsperiod och möjlighet att betala i delbetalningar. En kontoadministrationsavgift på 2,95 € läggs till på fakturan, och vid betalning i delbetalningar är årsräntan 19,00 %. Om konsumenten betalar minimiavbetalningen på räkningen övergår den automatiskt till delbetalning.
OP Faktura hjälper konsumenten att hålla koll på sin situation: fakturor skickas via e-post, påminnelser via textmeddelande. Mer information: https://www.op.fi/henkiloasiakkat/paivtaiset/maksaminen/op-lasku/tuotetietod-ja-hinnasto
OP Tililuotto
Mer information: https://www.paytrail.com/hubfs/sopimukset-ja-ehdot/OP-Tililuotto-Kuluttajalle.pdf
Betaltjänstleverantör
Paytrail Oyj (2122839-7) fungerar som betalningsförmedlingstjänstleverantör och i samarbete med finska banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj visas som mottagare av betalningen på kontoutdraget eller kortfakturan och vidarebefordrar betalningen till handlaren. Paytrail Oyj har en betalningsinstitutlicens.
Ångerrätt och återbetalningsvillkor
Enligt konsumentskyddslagen har konsumentkunden rätt att ångra beställningen inom 14 dagar efter att ha mottagit den.
På grund av tjänstens karaktär måste dock avbokning alltid göras innan ett prov tas, ett annat test genomförs eller en annan tjänst används. I coachningstjänster måste avbokningen göras före det första samtalet med coachen.
När ett prov har tagits eller en annan tjänst har använts har kunden inte längre rätt att avboka.
I avbokningsmeddelandet måste kunden ange sitt namn, adress, beställningsdatum och produktinformation och skicka det via e-post till asiakaspalvelu@puhti.fi eller per post till returadressen nedan:
Puhti Lab Oy / Kundtjänst
Arkadiagatan 6
00100 Helsingfors
Om avbokningen görs inom tidsfristen och innan ett prov tas, ett test genomförs eller en annan tjänst används, kommer tjänsteleverantören att återbetala hela beloppet som kunden betalat inom 14 dagar efter att ha mottagit avbokningsmeddelandet.
Hantering av feedback och förfrågningar angående tjänsten
Om produkten inte motsvarar beställningen måste kunden anmäla felet och eventuella anspråk till tjänsteleverantören senast inom 14 dagar, antingen via e-post till asiakaspalvelu@puhti.fi eller genom att ringa kundtjänst på tel. 010 338 7049.
Force majeure
Tjänsteleverantören ansvarar inte för förseningar eller andra avtalsbrott som orsakas av skäl utanför tjänsteleverantörernas kontroll. Händelser som anses ligga utanför tjänsteleverantörens kontroll inkluderar strejker eller andra arbetskonflikter, bränder, avbrott eller andra förseningar orsakade av sjukhusbakterier, störningar i eldistribution, telekommunikationsförbindelser eller driften av informationssystem, offentligrättsliga åtgärder eller andra skäl som tjänsteleverantören inte rimligen kan eliminera.
Skadestånd
Tjänsteleverantörens ansvar är begränsat till det pris som betalats för tjänsten. Indirekta skador ersätts inte.