Chat with us, powered by LiveChat

Metabolinen oireyhtymä (MBO) tarkoittaa tilaa, jossa henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä samanaikaisesti. Näitä ovat keskivartalolihavuus, häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta, kohonnut verenpaine ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöt.

  • Metabolinen oireyhtymä (MBO) tarkoittaa tilaa, jossa henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä samanaikaisesti.
  • Keskivartalolihavuus ja liikkumattomuus liitetään usein metaboliseen oireyhtymään.
  • Oireyhtymän hoito vaatii elinikäistä sitoutumista terveelliseen ja tasapainoiseen elämäntyyliin.
  • Henkilöillä, joilla on todettu metabolinen oireyhtymä, on keskimäärin 2-3 kertaa suurempi sydän- ja verisuonitautien riski kuin terveillä.

Metabolinen oireyhtymä (MBO) tarkoittaa tilaa, jossa henkilöllä on useita terveyttä uhkaavia häiriöitä samanaikaisesti. Näitä ovat keskivartalolihavuus, häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta, kohonnut verenpaine ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöt. Näiden riskitekijöiden kasauma lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.

Mikä aiheuttaa metabolista oireyhtymää, MBO:ta?

Keskivartalolihavuus ja liikkumattomuus liitetään usein metaboliseen oireyhtymään.

Vatsaonteloon kertyvä ylimääräinen rasva muuttaa normaalin aineenvaihdunnan toimintaa. Rasvasolujen väliin kertyy tulehdussoluja, jotka erittävät sytokiineja. Sytokiinit ja muut rasvasolujen tuotteet kulkeutuvat porttilaskimon kautta maksaan. Maksassa ne häiritsevät maksan normaalia toimintaa monin tavoin. Tämä voi ilmetä verensokerin ja -paineen nousuna sekä rasva-arvojen häiriöinä. Myös kihtiarvo voi suurentua ja veren hyytymisaineissa ilmenee muutoksia.

Myös insuliiniresistenssi liitetään metaboliseen oireyhtymään. Insuliiniresistenssi tarkoittaa kudosten heikentynyttä herkkyyttä insuliinin vaikutuksille maksassa, lihaksissa ja rasvakudoksessa.

Normaalisti ruoansulatusjärjestelmä pilkkoo syömämme ruoan sokeriksi eli glukoosiksi. Haima tuottaa insuliinia, joka auttaa sokeria kulkeutumaan soluihin. Solut käyttävät sokeria polttoaineenaan. Henkilöllä, jolla on insuliiniresistenssi, insuliinin teho kudoksissa heikkenee. Tällöin elimistö tarvitsee insuliinia normaalia enemmän pitääkseen verensokerin tasaisena. Haima pyrkii lisäämään insuliinin eritystä täyttääkseen kehon tarpeen.

Ajan myötä haima kuitenkin väsyy, eikä se enää kykene tuottamaan riittävästi insuliinia. Sen seurauksena verensokeri alkaa nousta ja diabetes puhkeaa.

Mitkä ovat metabolisen oireyhtymän oireet ja määritelmä?

Nimestään huolimatta metabolinen oireyhtymä on useimmiten oireeton. Usein metabolista oireyhtymää esiintyy myös ilman diabetesta.

Ensioireeksi voidaan kuitenkin ajatella keskivartalolle ilmestyvää vatsakumpua. Sen lisäksi hyvin korkea verensokeri voi aiheuttaa diabeteksen kaltaisia oireita, kuten lisääntynyttä janon tunnetta ja virtsaamisen tarvetta sekä väsymystä.

Määritelmiä metaboliseen oireyhtymään on useita. Metabolisen oireyhtymän määritelmä täyttyy, jos viidestä kriteeristä kolme toteutuu.

Viisi kriteeriä ovat:

  • Vyötärön ympärysmitta ylittää miehellä 100 senttimetriä ja naisella 90 senttimetriä. Mikäli vyötärön ympärysmitta ylittää miehellä 94 ja naisella 80 senttimetrin mitan, riski metabolisen oireyhtymän puhkeamiseen on jo olemassa.
  • Kohonnut triglyseridipitoisuus (yli 1,7 mmol/l).
  • Matala hyvän HDL-kolesterolin pitoisuus (miehillä alle 1,0 ja naisilla 1,3 mmol/l).
  • Kohonnut verenpaine (130/85 tai enemmän).
  • Paastoglukoosi yli 5,6 mmol/l tai henkilöllä todettu tyypin 2 diabetes.

Kun tarkastellaan näitä kriteerejä, metabolisen oireyhtymän määritelmä toteutuu yli kolmasosalla aikuisista miehistä ja naisista yli neljäsosalla.

Tilaa Puhdilta glukoosi- että kolesteroliarvojen mittaus. Ilman lääkärin lähetettä.

Miten metabolinen oireyhtymää voidaan ehkäistä ja hoitaa?

Metabolista oireyhtymää voidaan ehkäistä terveellisellä painonhallinnalla ja säännöllisellä liikunnalla. Elintapamuutoksen avulla voidaan ehkäistä tyypin 2 diabeteksen kehittymistä.

Oireyhtymän hoito vaatii elinikäistä sitoutumista terveelliseen ja tasapainoiseen elämäntyyliin.

  • Liiku säännöllisesti. Päivittäinen vähintään 30 minuutin liikunta on hyväksi terveydelle ja tasapainottaa metabolisen oireyhtymän häiriöitä. Hyötyliikuntaa voi kätevästi lisätä nousemalla rappuset hissin sijaan. Kävele tai pyöräile lyhyet matkat autoilun sijaan.
  • Muista terveellinen painonhallinta. Painoa pudottamalla voidaan tehokkaasti vähentää metabolisen oireyhtymän häiriöitä. Painon laskiessa rasva poistuu vatsaontelosta ja vielä tehokkaammin maksasta. Myös verensokeri ja -paine laskevat, HDL-kolesterolin määrä kasvaa sekä veren triglyseridipitoisuus laskee.
  • Tupakoinnin lopettaminen on suositeltavaa.
  • Syö monipuolisesti ja terveellisesti. Suosi ruokavaliossasi vihanneksia ja hedelmiä sekä täysjyväviljoja. Korvaa kova rasva pehmeällä rasvalla.
  • Stressin vähentäminen on suotavaa.

Miksi metabolista oireyhtymää on tärkeää hoitaa?

Metabolinen oireyhtymä on petollinen tila oireettomuutensa vuoksi. Oireyhtymä selvitetään usein varsin myöhään. Mitä aikaisemmin riskitekijöiden kasauma havaitaan, sitä enemmän voidaan saavuttaa toivottuja tuloksia elintapamuutosten ja lääkkeiden avulla.

Metabolinen oireyhtymä lisää valtimotaudin riskiä. Valtimotauti voi johtaa vakaviin aivo- ja sydäninfarkteihin. Metaboliseen oireyhtymään liittyy myös usein rasvan kertyminen maksaan, mikä voi johtaa maksasairauksiin, kuten rasvamaksaan.

Henkilöillä, joilla on todettu metabolinen oireyhtymä, on keskimäärin 2-3 kertaa suurempi sydän- ja verisuonitautien riski kuin terveillä.

Lähteet

Healthline. Metabolic Syndrome.

Mustajoki, P. Duodecim 2017; 015.010. Metabolinen oireyhtymä.

Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö YTHS. Metabolinen oireyhtymä.

WebMD. Metabolic Syndrome.

Teksti

Kirjoittajan avatar

Mikaela on toiminut Puhdin sisällöntuottajana hyvinvointiin, jaksamiseen ja terveyteen liittyvissä aiheissa.


Päivitetty: 12.12.2019

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Takaisin ylös