1. Testaamalla löytyy usein syy väsymykseen – lisää virtaa arkeen

Onko puhti poissa? Mikäli olo on vetämätön, voi taustalla olla jokin ravintoainepuutos. Mittaamalla selviääkin usein syy arkiseen väsymykseen.

Ehkäpä D-vitamiini, testosteroni tai ferritiini ovat alhaiset? Normaalista poikkeaviin arvoihin liittyy usein monia oireita, kuten vetämätön olo.

2. Mittaamisen avulla voit parantaa urheilusuorituksia

Varsinkin urheilijoilla tai muuten vain paljon liikkuvilla oman suorituksen parantaminen voi olla se tärkein tekijä mittauksiin hakeutumisessa.

Lenkkitossu ei varmasti kulje rivakkaan tahtiin, mikäli vaikkapa rauta-arvot ovat matalat. Kun arvot saadaan kohdilleen, voit yltää parhaimpiin mahdollisiin suorituksiin!

3. Keho ei aina oireile – Vasta mittaukset kertovat totuuden

Vaikka hyvinvoinnin trendinä on oman kehon kuuntelu, ei keho osaa kuitenkaan kertoa meille kaikkea.

Esimerkiksi korkea kolesteroli tai matala D-vitamiini eivät välttämättä oireile mitenkään. Silti ne vaikuttavat merkittävästi sairauksien riskiin. Siksi arvojen mittaaminen on tärkeää.

Vasta laboratoriokoe paljastaa, miten keho oikeasti voi.

4. Mittausten perusteella voit ennaltaehkäistä sairauksia

Laboratoriokokeet kertovat myös sairauksien riskeistä. Mittaamalla saat tietää, mitkä omat tulokset ovat viitearvojen sisällä ja mitkä kaipaavat huomiota. Näin voi ehkäistä sairauksien puhkeamista tai etenemistä.

Esimerkiksi veren sokeriarvoja seuraamalla voi arvioida, onko kehittymässä esidiabetes – jo ennen kuin varsinainen 2 tyypin diabetes puhkeaa.

Verensokerin kohoaminen paastoarvossa tietylle tasolle kertoo esidiabeteksestä, vaikka kehossa ei näkyisi vielä mitään oireita.

Viimeistään verensokerin paastoarvon ollessa noin 5-6 kannattaa ehdottomasti jo tehdä muutoksia elintapoihin (liikunnan lisäys, sokerin vähentäminen ja painonpudotus). Paastosokerin ollessa yli 6 kertoo se heikentyneestä sokerinsietokyvystä. Arvo 7 tai yli viittaa diabetekseen.

Lue myös: Miltä Puhdin tulosraportti näyttää – osaanko tulkita veriarvojani itse?

5. Mittaamalla terveyttä saat suuntaa elämäntapamuutokselle

Oletko aloittamassa elämäntapamuutosta tai vaihtamassa ruokavaliota? Ennen muutoksiin ryhtymistä on hyvä tsekata, missä arvoissa terveys on.

Muutoksen jälkeen uusintamittauksessa näet, onko suunta oikea. Tämän perusteella voit viilata treeniohjelmaa tai ruokavaliota.

6. Testaa terveys myös elämän murroskohdissa

Terveydessä ja kehon tasapainotilassa tapahtuu muutoksia erityisesti tietyissä murroskohdissa.

Raskaus esimerkiksi muuttaa kehoa niin sisäisesti kuin ulkoisesti, ja se asettaa erityistarpeita keholle, ruokavaliolle ja elintavoille.

Myös ikääntyminen tuo mukaanaan uudenlaisia tarpeita. Siinä vaiheessa on hyvä pysähtyä tarkastamaan terveys.

Selvitä Puhdin terveystarkastusten avulla, miten oma keho jaksaa ja voi paremmin!

Teksti

Kirjoittajan avatar

Puhdin viestinnästä ja palvelun jatkuvasta kehittämisestä vastaava Mirka Tuovinen on valmentaja ja sisällöntuottaja. Mirka on ravitsevan ruoan ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin puolestapuhuja. Erityisosaamista Mirkalla on hyvinvoivasta mielestä, erityisruokavalioista ja työhyvinvoinnista.


Päivitetty: 03.07.2020

Onko sinulla kokemuksia aiheesta, joita haluaisit jakaa?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *